Demo se týká jednoho konkrétního efektu, který je pojmenován jako "globální iluminace". Globální iluminace je způsob realistického nasvícení scény (nebo objektu) v 3D grafice a za použití pokročilých algoritmů. Realistické nasvícení se dosahuje tím, že jsou při počítání scény v reálném čase použity některé algoritmy, které neberou v potaz jenom světlo, které vychází z konkrétního zdroje, ale které berou v potaz i všechny plochy, které světlo odrážejí a berou je za další světelné zdroje (s různou intenzitou). Tím dochází k tomu, že se světlo perfektně mísí a prolíná v určitém prostoru, velice věrně mění svojí sytost, jas (a intenzitu). Když si představíte nějakou hru, kde se například používá baterka, tak z baterky vychází světlo, které se odráží na okolním prostředí a všechny nasvícené předměty osvětlují v jisté míře i předměty okolo sebe, které zase dál světlo odrážejí, čímž ovlivňují světelné podmínky ve svém okolí.
zdroj:
tisková zpráva
Průšvih těchto efektů spočívá v tom, že jsou nesmírně výpočetně náročné. Dá se říci, že teprve GeForce 8-mé generace a nové RADEONy HD 2900 budou schopné tyto efekty zpracovávat v rozumné rychlosti (asi tak kolem 40-50 fps) a zároveň v nějakém rozumném měřítku. Tím rozumným měřítkem se míní, že některé věci, světla a stíny ve scéně, budou muset být stejně předpočítané (popřípadě si vývojáři stejně budou muset pomáhat nějakými fintami). Ale rozhodně se tím zase vytvářejí úplně nové možnosti pro vývojáře her. Stejně jako příchod shaderů a vůbec technologií kolem DX8 a hlavně DX9 umožnil vývojářům dělat hry, ve kterých hráč využívá noční vidění (a objevila se třeba termální kamera ve Splinter Cell), tohle může být zase možnost, jak dělat nové hry s novými způsoby hraní.
Demo globální iluminace si aktuálně můžete (s předstihem) prohlédnou na HardSpell. Video je tady. Zahrnuje jednoduchou, neotexturovanou místnost, vybavenou jen několika předměty a zvláštní dutou zeměkoulí. Jak se světelný bod pohybuje, vykresluje na okolních stěnách stíny. Zvláštní je, jak se plynule mění intenzita světla v různých částech scény a jak se stíny prolínají. Zbývá dodat, že RADEON HD 2900 XT tento efekt (v malém uzavřeném prostoru a v ne příliš komplikované scéně) zvládl rychlostí 44 fps.
30. 4. 2007 14:14 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
U příležitosti uvedení RADEONu HD 2900 XT a XTX, které se ovšem odkládá někam na půli května, se na web dostalo i demonstrační video technologií DirectX 10.
zdroj: HardSpell