Máte námět či připomínku? Napište nám
Kotaku: Gearbox ani přes úspěch Borderlands 3 vývojářům neplatí slíbené bonusy
zdroj: Gearbox
Byznys

Kotaku: Gearbox ani přes úspěch Borderlands 3 vývojářům neplatí slíbené bonusy

2. 4. 2020 11:41 | autor: Šárka Tmějová |

Loňské Borderlands 3 při vydání lámaly rekordy, podle vydavatele 2K se staly jeho vůbec nejrychleji prodávaným titulem a díky nim se celá série stala „miliardovou“. Zkrátka hit po všech stránkách. I proto je překvapivá informace, s níž včera přišel investigativní novinář Jason Schreier – šéf Gearboxu Randy Pitchford měl v minulých dnech svým zaměstnancům oznámit, že dostanou bonusy, nikoliv ovšem v takové podobě a výši, jak jim bylo dříve slíbeno.

Texaský Gearbox zaměstnancům standardně nabízí o něco nižší platy, než je v rámci herního průmyslu běžné, což mají kompenzovat právě o to vyšší bonusy. Na rozdíl od spousty jiných společností totiž se svými zaměstnanci sdílí přímo podíl z prodejů. 60 % z nich jde zpátky firmě, 40 % si rozdělí zaměstnanci ve formě kvartálních bonusů.

Takto Gearbox funguje už od svého založení v roce 1999 a třeba v případě úspěšných Borderlands 2 částky mnohým zaměstnancům vystačily na nákup rodinného domu, což firma neopomněla zmiňovat v náborových inzerátech. Na druhou stranu, od té doby studio vytvořilo i méně opěvované kousky typu Aliens: Colonial Marines nebo Battleborn, takže bonusy byly v posledních letech nižší.

To se mělo změnit právě s Borderlands 3. Podle Schreierových zdrojů v rámci firmy zaměstnancům manažeři přislíbili částky v řádech statisíců dolarů v závislosti na tom, jak dlouho v Gearboxu pracují. Finanční motivace mnohé z nich před vydáním doháněly i k práci přesčas.

zdroj: Archiv

Až na to, že se ve studiu předevčírem objevil Randy Pitchford a oznámil pracovníkům, že slibované bonusy budou výrazně nižší. Vývoj Borderlands 3 byl prý příliš drahý, Gearbox najal hodně nových zaměstnanců, otevřel novou pobočku v Québecu a projekce předpokládaných prodejů byly trochu mimo realitu.

Hra se prodávala dobře, to ano, ale zároveň stála moc peněz, i kvůli přechodu z Unreal Enginu 3 na čtyřku uprostřed vývoje, skrz který se významně protáhl. 2K Games a Take-Two prý navíc Gearboxu nezačnou vyplácet bonusy, dokud prodeje nevykompenzují náklady na hru i na veškerý dodatečný obsah, což má být částka kolem 3,5 miliardy korun.

Randy Pitchford tuto situaci nepřičítá nenadálé pandemii a vyjádřil naději, že 2K bonusy vyplatí v budoucnu. Zároveň svým zaměstnancům oznámil, že pokud se jim to nelíbí, mohou odejít. V tiskovém prohlášení pro Kotaku Gearbox uvádí, že v rámci AAA herního průmyslu nabízí podle svého vědomí „nejštědřejší podílový systém bonusů“ a za dobu fungování společnosti v něm prý rozdal už přes 100 milionů dolarů.

Schreier v závěru článku uvádí, že se Gearbox ze soukromé společnosti chce stát akciovou, tedy být obchodovaný na burze, což v případě herních studií není příliš běžné. Tento krok se zpravidla týká velkých vydavatelů, jako je Activision Blizzard, Nintendo nebo Electronic Arts. Na druhou stranu si můžete koupit akcie třeba polského CD Projektu a díky hovorům s investory často na veřejnost vyplouvá řada poměrně zajímavých informací, které kromě financí pokrývají i plány do budoucna.

Ale zrovna fakt, že svým zaměstnancům Gearbox nevyplácí slíbené bonusy, by mohl s důvěryhodností společnosti, potažmo s jejími dlouhodobými plány, docela otřást.

Nejnovější články