Údajný dotazník tvrdí, že se Mass Effect 4 odehrává mimo „Shepardovu“ galaxii
zdroj: tisková zpráva

Údajný dotazník tvrdí, že se Mass Effect 4 odehrává mimo „Shepardovu“ galaxii

20. 4. 2015 10:55 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Předem je třeba říct, že následující informace jsou tak neověřené, jak jen mohou být. Jeden z uživatelů Redditu se svěřil s tím, že byl v rámci průzkumu hráčského mínění osloven, aby vyjádřil svůj názor na koncept Mass Effect 4. Údajně si přivydělává odpovídáním na různé dotazníky a následující informace dostal v rámci právě takové brigády. Pokud si tedy nevymýšlí, což není vůbec jisté, protože jeho účet už byl smazán (což ovšem mohl udělat na vlastní žádost, třeba kvůli porušení NDA), stále je ve hře fakt, že může jít jen o nástřel konceptu - ostatně proto se průzkumy dělají.

Když budeme informacím chvíli věřit, tak se Mass Effect 4 podle nich vydává tam, kam jsme rámcově čekali. Děj se odehrává stovky světelných systémů od galaxie Andromeda, ve hvězdokupě Helius, což znamená, že je zcela odříznuta od Sheparda a jeho pletek s Reapery.

Průzkumníci v předaleké galaxii

Zápletka se točí kolem kapitána na průzkumné misi, která má najít nový domov pro lidstvo. Z této formulace se zdá, že by se děj Mass Effect 4 mohl teoreticky odehrávat po útoku Reaperů na Zemi, ale třeba jde jen o hledání nových obyvatelných planet. Ve hvězdokupě se nachází spousta solárních systémů, které mají tvořit prostor asi čtyřikrát větší, než jsme mohli procestovat v Mass Effect 3. Vaší činností, kromě jiného, bude těžba surovin a hlavně zakládání nových kolonií, což s sebou nese i kontakt s novými rasami mimozemšťanů, protože Helius je terra incognita.

Mass Effect 4 (koncept) zdroj: tisková zpráva

Jak potkáváte nové, potenciálně nepřátelské inteligentní i neinteligentní druhy a dostáváte se do místní politiky, která zahrnuje i meziplanetární války, musíte vylepšovat svou loď, nabírat nové členy posádky, činit náročná rozhodnutí, uzavírat spojenectví, prostě klasické RPG dovádění, jaké představuje Mass Effect od počátku. Jako červená nit se ovšem hrou potáhne hledání artefaktů po kdysi mocné a nyní ztracené rase Remnantů, jejíž technologie představuje hlavní páku pro zisk dominantního postavení ve hvězdokupě. Spolu s tím zjišťujete, kdo to vlastně Remnanti byli, a že nejste jediní, kdo se snaží dostat ke svatému grálu futuristické technologie.

Výraznou roli bude hrát právě správa lodi a kolonií. Po planetách hledáte suroviny, z plánů i nákresů vyrábíte nové zbraně a vybavení - lepší zbroj na nohy nebo vylepšený kryopaprsek, aby sám cílil na nepřátele nebo působil poškození v širší oblasti zásahu. Tento koncept opět připomíná tradiční výzkum na palubě Normandie, takže nejde o nic překvapivého či neuvěřitelného.

Sedm statečných + vy

Podobně na tom bude rekrutování společníků, které se ponese v tradicích RPG her. Celkem by ve hře mělo být sedm parťáků, každý bude mít unikátní schopnosti, povahu atd. Na misi opět potáhnete dva kamarády, přičemž je zmíněna jakási Cora, která umí nahodit biotický štít, co vás chvíli chrání před nepřátelskými střelami, zatímco vy můžete zevnitř bubliny střílet.

zdroj: Archiv

Informace se též zmiňují o Kroganu Drackovi, konkrétně v kontextu specifických misí pro jednotlivé parťáky, během kterých mohou kolegové získávat nové schopnosti, což ovlivní vztahy s nimi. Zase nejde o nic nového. Opět vylepšujete výbavu kolegům, levelujete je a berete je na mise podle toho, co vyžaduje vaše celková strategie. BioWare zjevně, pokud jsou tedy informace správné, nehodlá rozbít základ, na kterém předchozí hry stály.

Nová je ovšem koncepce Strike Team misí. Protože nemůžete být v rámci hvězdokupy v jednu chvíli všude, musíte předat ochranu kolonií a těžebních základen jiným, primárně žoldákům, které najímáte v průběhu hry. Systém hodně evokuje mise War Table z Dragon Age: Inquisition, protože na Strike Team mise posíláte týmy žoldáků, které se vrátí za 20-30 minut, zatímco vy sami během toho hrajete za svého hlavního hrdinu. Rozdíl je v tom, že zisk z mise v podobě zkušeností, peněz a vybavení záleží na složení týmu, jeho úrovni, vybavení apod.

Navíc, do Strike Team misí můžete zasáhnout sami v kůži postav, které máte odemčené. Stane se tak v rámci multiplayeru, který hodně evokuje ten z Mass Effect 3. Do misí se můžete pustit sami s AI společníky, ale můžete též přibrat trojici kamarádů, čímž se zvedne obtížnost, aby se vyvážila případná převaha týmu. Mise budou mít průběh ve stylu Horde módu, což je opět prvek, s nímž přišel Mass Effect 3 a jeho povedený multiplayer.

Mass Effect 4 (koncept) zdroj: tisková zpráva

Ve Strike misích bráníte osady před útoky Khetů (kteří asi budou, vzhledem k častým zmínkám o nich, hlavním nepřítelem čtyřky) nebo třeba zajišťujete a bráníte artefakt Remnantů před gangem pirátů. Odměnou za hraní „naživo“ je ve Strike Team misích extra bonus do kampaně a pro pomocníky extra zkušenosti a peníze do multiplayeru. Multiplayer sice také probíhá formou Horde módu, ale bude se lišit jednotlivými úkoly, kdy třeba musíte zlikvidovat bombu blízko kolonie nebo zabít konkrétního nepřítele. Zajímavé je, že místní měna s názvem APEX, získaná v multiplayeru, půjde převést i do kampaně.

Zajímavě zní systém zakládání kolonií a stanic. Každý typ osídlení bude mít jinou funkci a rozdílný vliv na své okolí. Předsunuté základny vám odkryjí „fog of war“ z mapy vesmíru a odemknou extra Strike Team mise. Těžební osady zase dodávají suroviny, z nichž můžete dále budovat a vyvíjet.

Ukecané RPG, naštěstí

Dialogová stránka hry kráčí cestou vylepšování systémů z předchozí dílů. Stejně jako v rámci Paragon/Renegade systému z předchozích her půjde i ve čtyřce konverzaci přerušit akčním krokem, kdy na někoho během dialogu vytáhnete pistoli, což ale samozřejmě ovlivní celý tón rozhovoru. Prim opět bude hrát profilace vaší postavy a jejího vztahu s ostatními NPC.

Kromě vaší lodě, která nese jméno Tempest, se budete prohánět i ve starém známém terénním výsadkovém vozítku Mako. Budete s ním jezdit po povrchu planet, přičemž poněkud neuvěřitelně zní, že přechod mezi poletováním s Tempest a výsadkem Mako na povrch planet proběhne bez nahrávání. Jak Tempest, tak Mako navíc můžete „vylepšit“ pomocí nových nátěrů, pitominek na vylepšení interiéru i třeba vaší zbroje.

Trochu podezřele už ale zní popis systému Remnant Vault raidů, které představují hlavní zdroj zisku technologie Remnantů. Nejprve musíte najít a aktivovat Remnant Monolit a následně prozkoumat ruiny staré civilizace. Jakmile artefakt získáte, spustí se ochrana základny. Aktivují se pasti, probudí bezpečnostní roboti a dokonce se může změnit i prostředí. Kromě cenné kořisti v můžete v raidech získat i klíče, které slouží k aktivaci mocných orbitálních stanic.

Strike, Raid, Elite Raid...?

Raidy budou existovat i v Elite verzi, která se odemkne právě ve zmíněných stanicích. Budou dobrovolné a mnohem těžší, protože kromě lepší obrany se do nich přimotají i Kheti. Mělo by jít o extrémní zkoušku pro váš tým a jeho schopnosti, ovšem s ještě větším ziskem.

Třetím typem misí jsou Základny Khetů, které najdete po celé hvězdokupě, přičemž po likvidaci takové základny, kdy se snažíte odrazit vlny nepřátel, dostanete extra zkušenosti a vylepšíte si renomé u spojenců, protože Khety zjevně nikdo nemá rád. Lepší renomé znamená extra možnosti v rozhovorech a zjevně vás budou mít všichni o něco radši. Tedy kromě Khetů.

Mass Effect 4 (koncept) zdroj: tisková zpráva

Na konzo výše uvedeného bych si ale o pravosti informací mírně pochybovat. Celý systém zní jako kopírka Riftů z Dragon Age: Inquisition. Jistě, je možné, že se takto sdílí nápady napříč BioWare, ale osobně mám z celého popisu spíše pocit, že mě někdo tahá za fusekli. Tím spíš, že „menší“ Strike a „větší“ Raid mise zase evokují rozložení z Destiny, dokonce i včetně terminologie.

Co se týče informací o obsahu hry, de facto se nedozvídáme prakticky nic, co by nebylo v předchozích Mass Effectech. Jsou zde společníci, spousta dialogů, závažné volby, průzkum galaxie, vylepšování vybavení, výzkum nového vybavení atd. Samozřejmě, je jasné, že tohle všechno v Mass Effect 4 bude, takže by o tom dotazník informoval, ale nejspíše by se zaměřil na koncept nových herních prvků.

Implementace multiplayeru není překvapivá, protože v trojce byl povedený a oblíbený. Sám o sobě ale už měl strukturu Horde módu, o němž se opět text rozpovídal jako o něčem speciálním. Takže, celá zpráva je rozhodně uvěřitelná, včetně příběhového „průzkumnického“ zasazení. Pokud bychom ale chtěli hledat nesrovnalosti a otazníky, najdeme jich spoustu. Vzhledem ke zdroji těchto informací je tedy lepší být opatrný v tom, zda jim budeme věřit. Každopádně, ať už je to pravda či ne, jak by se vám cesta lodi Tempest v tomto zasazení líbila?

Nejnovější články