Minecraft se mění pod rukama - co přinesl Adventure update
zdroj: tisková zpráva

Minecraft se mění pod rukama - co přinesl Adventure update

15. 10. 2011 10:27 | Téma | autor: Matěj Habarta |

Minecraft má mnoho krás. Jednou z největších je fakt, že hra, ač plně funkční, stále ještě není oficiálně dokončená. Fanoušci tak mají poměrně unikátní možnost sledovat vývoj úspěšné nezávislé hry téměř v přímém přenosu. Vždy po vydání nové verze automaticky začíná proces vyčkávání na verzi další. S každým dalším updatem je svět Minecraftu zase o krůček dál, je o něco propracovanější a ještě více fascinující než dřív.

Pokud bychom si měli ujasnit, jak velký přínos aktualizace přinášejí, asi bychom se shodli na tom, že jde většinou o drobná vylepšení, kterých si hráč na první pohled často ani nemusí všimnout, ale ve výsledku se výrazně podepíší na herním zážitku. Samozřejmě existují i výjimky, jakou je i update, jemuž se připíná cedulka s nápisem Adventure Update a číslo 1.8. Výjimku tvoří z prozaického důvodu - obsahuje poměrně velké a dost očekávané změny či přídavky. A jelikož jde o vymazlený update, zasluhující větší pozornost, přinášíme vám nejen výpis těch nejzajímavějších změn z (pořád ještě) aktuální verze, ale také jejich dopad a dojmy, které ve vás tyto změny možná zanechají.

Minecraft je nyní rozdělen do dvou nových režimů - Survival a Creative. Konečně je přítomen mód, díky kterému již nebudete muset složitě modovat hru jenom proto, abyste mohli pohodlně a efektivně pracovat na svých ambiciózních stavbách. Možná si říkáte, že Survival režim již znáte, tak proč ho já hlupák nevzdělaná označuji za nový. Samozřejmě to má svůj význam. Abyste naplno využili potenciálu "jedna-osmičky", budete si muset založit zcela nový svět. A vězte, že tento svět rozhodně nebude stejný jako vaše předchozí světy. Mnohé zážitky v tomto světě pro vás budou úplně nové, a proto si tedy dovoluji označit současnou podobu módu Survival za novou, a tudíž tak nazvat i režim sám.

Creative

Začněme ale stylem hry určeným k podpoře vašich tvůrčích úmyslů. Jakmile se ocitnete v novém, kreativním, světě na první pohled není nové vůbec nic. Ale pokud vás napadne stisknout klávesu „I“, karta se obrací spolu s inventářem překypujícím nejrůznějšími předměty, nástroji a materiály. Na co si jen vzpomenete, všechno je tady. Mít jakoukoli věc hned po ruce, to je přesně to, co si podobný režim přímo žádá.

zdroj: Archiv

Ačkoli je to výrazný posun směrem ke stavebnímu komfortu, samo o sobě by to určitě nestačilo. Bezproblémová stavařina si žádá víc. A tohle „víc“ tady skutečně je. Největší překážkou v tvorbě čehokoli většího je klasicky samotná výška vyráběné věci; vaše postavička jednoduše nedosáhla, kam chtěla. Tomu je nyní konec díky nenahraditelné schopnosti létat. Stačí dvakrát stisknout klávesu pro skok a jste ve vzduchu. To mimo jiné poznáte podle toho, že se malinko zkrátí ohnisko vašeho výhledu. Obraz se jakoby oddálí, a tím pádem toho kolem sebe vidíte trošku víc.

V této nové perspektivě a ve vzduchu se otevírají nové, příjemné, možnosti stavby. Není to nic, co by nezvládaly již zmíněné modifikace, je ale fajn mít tyto funkce oficiálně rovnou ve hře. Nyní už jsme dost blízko vysněnému komfortu, ale ještě jedna věc schází k požadované vysoké efektivitě. Řeč je o vysoké rychlosti stavění, bourání i samotné "chůze". Tyto vlastnosti naštěstí Creative módu také nechybí.

Jediná má výtka směřuje k synchronizaci rychlostí stavění/bourání a rychlosti letu. Bylo by moc pěkné, kdyby v příští verzi bylo možné letět plnou rychlostí a přitom držením tlačítka myši plynule, rychle a bez zastavování pokládat kostičky. Takto sice držíte tlačítko myši, ale jste nuceni střídavě létat a zastavovat, jinak se kostičky zkrátka nestíhají průběžně stavět.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Survival

Oproti původnímu Survival režimu ten nový přináší několik zásadních a navzájem souvisejících změn. Na tyto změny vás upozorní již uživatelské rozhraní, kterému přirostly dva nové ukazatele. Klasický proužek srdíček nyní zprava doplňuje proužek kuřecích stehýnek, a zdola podivný tenký proužek zelené barvy. Kuřecí stehýnka budou nejspíš jasná - vaše postavička je nyní o milimetr blíž skutečnému člověku a zjišťuje, co je to hlad. Postupem času hladoví, a pokud nemá dostatečný přísun potravy, může jí to dost znepříjemnit život.

S funkcí hladu totiž souvisí řada dalších novinek. Jednou z nich je sprint. Tuto možnost však máte pouze v případě, když je ukazatel hladu naplněn alespoň třemi stehýnky. A musí vám být jasné, jak užitečný a občas i zábavný sprint v Minecraftu dokáže být. Asi se ptáte: "Když je nově zavedený hlad a doplním ho stravou, jak teď doplním zdraví?" To je další novota.

K naplnění ukazatele zdraví budete nejprve muset plně uspokojit potřebu hladu. Jakmile jste sytí, začnete se pomaličku sami uzdravovat. I takovéto drobnosti dělají hru mnohem zajímavější, než dřív. Jídlo s příchodem updatu získává úplně nový rozměr. To si žádá ještě další úpravy, ať už jde o zvířata, která utíkají před nebezpečím o dost rychleji, nebo třeba přidaná animace konzumace jídla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Uvědomění, že vše souvisí se vším, se při hraní objevuje až podezřele často. Napomáhá tomu například i fakt, že maso lze nyní získat několika dalšími způsoby. Pokaždé k tomu ale využijete bojový systém, který také prošel drobným upgradem. Ať už útočíte na zbrusu nové stvoření, schopné teleportace nebo na potvory a zvířata důvěrně známá, vždy platí, že zásah ze vzduchu (skoku) je mocnější. A to se počítá!

Zajímavější je ale v této souvislosti spíše střelba z luku. Pryč je směšná kadence a podivný dostřel. Jakmile natáhnete šíp, dynamicky se změní perspektiva, což pozitivním způsobem ovlivňuje nejen přesnost, ale i soustředěnost na vaši kořist, případně jiný vybraný cíl. Je fascinující, že všechno výše zmíněné poměrně úzce souvisí s takovou maličkostí, jako je hlad.

Nechme to ale být, určitě vás zajímá, jakou funkci plní zmíněný zelený proužek v HUDu. Narovinu lze říct, že jde o ukazatel nasbíraných zkušeností. To je ale bohužel vše, co lze k té záhadné čáře povědět. Po zabití libovolného tvora získáte jakési zelené kuličky (skill points), kterými tento ukazatel naplníte. A takto levelujete, jenže v tuto chvíli nikde neuvidíte, na kterém levelu jste, a hlavně, k ničemu vám (zatím!) tyhle dovednostní body nejsou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Notch se nechal slyšet, že zkušenostní body bude snad v budoucnu možné vyměňovat za skutečné dovednosti jako zlepšení výskoku nebo zvýšení maximálního zdraví. Nechme se tedy překvapit, co si na nás tvůrci připraví do verze 1.9.

Adventure Update skutečně není skromným balíčkem a přináší do Minecraftu hned několik nových stylů zábavy. Musíme si ale uvědomit, že výše napsané stále není vším, co dostaneme. Přechod na verzi 1.8 s sebou přináší ještě další hromadu drobných novinek či vylepšení. Nové stínování a zpracování světla, dynamičtěji generované mapy, nové chování vegetace, o kostičku delší dosah, obrana mečem a další a další a další.

"Nový" Minecraft je schopný mnoha věcí. Je schopný získat nové hráče. Je schopný ozvláštnit hraní hráčům současným. Hlavně je ale schopný zpátky nalákat a udržet hráče, které dřívější Minecraft již omrzel. A to je podle mě tou největší předností a tím největším úspěchem téměř neuvěřitelně osvěžujícího Adventure Updatu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Update v updatu

Ještě pevněji se pro život dobrodruha jistě rozhodnete po zjištění, co všechno na nás kluci z Mojangu v brzké době chystají. Díky předčasnému vydání tří nedokončených verzí updatu s číslem 1.9 můžeme přičichnout k věcem budoucím. Moment, tři předčasné verze nedokončené verze nedokončeného Minecraftu? A tomu říkají beta? Mně se dere na klávesnici spíše něco jako „metabeta“. Každopádně, na co zajímavého se do příště můžeme těšit?

Nejmileji asi zní účast zvířecích miminek. Malá mláďata, pobíhající kolem vás s legračně velkými hlavami a tenkými hlásky, budou jistě úchvatná, nicméně draci, levelovací a dovednostní systém, očarovávání vlastního vybavení magickými formulemi nebo polykání pozitivně či negativně účinkujících lektvarů… To všechno jsou věci, které zní možná ještě zajímavěji.

A aby byli severští hračičkové ještě zajímavější, umanuli si, že po devítce logicky přichází číslo deset. Přespříští update tedy nebude mít po rozumu nálepku 2.0, nýbrž fantasmagorické číslo 1.10. Ale proč něco podobného přehnaně řešit, když Jeb na svůj Twitter nahodí něco takového?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jak sami vidíte, bude toho ještě dost a dost. Pokud jste Minecraft nikdy nehráli, přitom vás tak nějak láká, ale stále se rozhodujete, zda do něj jít, říkám: Jděte do něj a naplno. Troufnu si napsat, že ještě nebylo vhodnějšího momentu, kdy se do této fantastické hry ponořit. Ale nezapomeňte se občas také vynořit; více informací o vzrušujících novinkách z budoucích verzi vám totiž přineseme už brzy!

Nejnovější články