Michal Rybka se zaměřil na historii grafického hardwaru, Jarek Kolář z 2K zpracoval téma o videohrách a vyprávění, Dan Vávra popisuje práci herního designéra a Martin Bach si na svá bedra vzal za úkol popsat historii českých a slovenských her a týmů. Právě Martinův článek se dočkal i barevné přílohy, a pokud můžu soudit, protože jsem ho už tak nějak četl, rozhodně stojí za přečtení. To samé se však dá říci i o článcích celé řady autorů, které dosti obsáhlá kniha obsahuje (seznam najdete v článku). Po rozkliku se tedy nechte nalákat krátkou ukázkou právě z příspěvku Martina Bacha, a pokud by vás kniha zajímala, tak se bude od výše uvedeného data prodávat za 299 Kč všude možně, hlavně ale v síti knižních velkoobchodů Kanzelsberger, Neoluxor a Planeta knih.
Úryvek z článku o historii českých a slovenských her a týmů od Martina Bacha, který společně s řadou dalších najdete v knize Game Industry 2
Jaká byla první československá hra? Odpověď na tuto otázku je mnohem složitější, než se na první pohled může zdát. Jisté je v podstatě jen časové určení, tedy začátek osmdesátých let. Právě v té době se v tehdejším Československu začaly objevovat první mikropočítače jako VIC-20 (předchůdce Commodore 64), Sinclair ZX81 nebo Atari 800. Šlo ovšem doslova o desítky kusů, které se nacházely buď ve velkých podnicích, stanicích mladých techniků, zemědělských družstvech, nebo vzácně i v domácnostech, kam se dostaly přes černý trh.
Z dnešního pohledu je již prakticky nemožné zjistit, kolik her na tyto stroje v Československu vzniklo, ale mohlo jich být až překvapivé množství. Jen František Fuka naprogramoval pro VIC-20 podle svých slov "několik desítek her", ovšem vzhledem k tomu, že se tyto pokusy nijak dál nešířily a zahrálo si je jen několik málo lidí z nejbližšího autorova okolí, není možné je dnes nějak podrobněji zdokumentovat. Navíc je zřejmé, že podobných nadšenců se v Československu nacházelo více a vzhledem k možnostem využití tehdejších počítačů je velmi pravděpodobné, že i jim "nezbývalo" nic jiného, než programovat hry a další software. Po víceméně individuálních a nesmělých počátcích se začaly zárodky československé herní scény více rozvíjet až v druhé polovině 80. let. Stále aktivnější byly počítačové kluby organizované v rámci Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou), díky kterým se vytvořila i základní "distribuční" síť, která byla samozřejmě bohatě zásobená pirátskou scénou.
Celý článek najdete v knize Game Industry 2 společně s příspěvky následujících autorů:
Jan Jirkovský: Vývoj her a práce v herním průmyslu
Martin Zavřel: Opomíjené aspekty vývoje her
Petr Minařík: Krása programování her
Petr Smílek: Herní 3D engine a moderní grafické technologie
Štěpán Kment: Animace a motion capture
Martin Procházka: HTML5 a multiplatformní technologie
Ondřej Sýkora: Pathfinding aneb hledání cest
Michal Roch: Způsoby a úskalí testování her
Daniel Vávra: Práce herního designéra
Jarek Kolář: Videohry a vyprávění
Jarek Kolář: Jak psát interaktivní dialog?
Ondřej Hrabec: Flow a typologie hráčů
Jiří Zlatohlávek: Gamification
Jaroslav Faltus: 15 pravd o herním marketingu
Jan Jirkovský: Digitální distribuce
Zuzana Kostićová: Náboženství a počítačové hry
Jakub Těšínský: Historie hraní deskových her
Michal Rybka: Historie grafického hardware
Martin Bach: Historie českých a slovenských her a týmů