Dragon Commander se prezentuje jako zajímavá a bez vlastního zážitku obtížně pochopitelná kombinace RPG, tahové strategie, realtime strategie a frenetické akce. A z dosavadních zkušeností se zdá, že se studio Larian zvládne tuhle žánrovou divočinu ukočírovat. Možný úspěch v tomto směru však ovlivní právě systém rozhodnutí, který se táhne hrou jako červená nit, a ve výsledku definuje hráče jako vládce, který drží pomyslné kormidlo a určuje běh událostí. A právě volby a rozhodnutí prezentuje nové interaktivní video z Dragon Commander, potažmo blog od vývojářů na tohle téma. Jinak řečeno, necháte tisku svobodu projevu, i když píše hovadiny, nebo se obrátíte na cenzuru, aby obyvatelé vaší říše nečetli absolutní bludy?
Sami si na videu, které se někde okolo válí, otestujte morálku a pragmatičnost. Ať už se na základě argumentů jednotlivých rádců rozhodnete jakkoli, nedá se tvůrcům upřít, že se snaží do fantasy světa nacpat problémy světa našeho. Jak už jsme říkal, stačí si odmyslet fantaskní podobu rádců a rázem tu máme představitele politických stran či hnutí, co se nám den co den snaží své názory prodat v médiích. A není to náhoda.
Jak tvůrci uvádí v dalším blog postu, při návrzích herního světa a rozhodnutích, která staví před hráče, se nechali inspirovat událostmi ze světových médií. Přiznávají, že jednotlivé postavy záměrně zastávají snad až příliš jasná a vyhraněná stanoviska – pořád však připomínají dění v naší realitě.
Zároveň z toho vyplývá, že jednotlivá rozhodnutí budou mít často následky, které se vám možná nebudou líbit, ale budou dávat smysl z hlediska postavy, jejíž stanoviska ve hře budete zastávat. Přeci jenom budete v Dragon Commander zastávat roli vládce, kterému často nezbude než jít přes mrtvoly – vlastní nebo cizí. Jak vývojáři trefně dodávají, nelze vždy jednat logicky a zároveň morálně, protože tyto dva aspekty se zkrátka v řadě situací nepotkávají.
Každé rozhodnutí ve hře je sice označeno buď jako dobré, nebo špatné, ale ne vždy to správné bude morální, to špatné nelogické a naopak. Vtip je v tom, že to poznáte, jenom když budete hrát skutečně podle sebe – své vlastní morálky, své vlastní logiky, svého vlastního svědomí, ať už to znamená cokoli.
Ve hře je třeba situace, kdy chcete obsadit cizí území, ale jak jeden z vašich generálů připomene, bude součástí takové akce i následné plundrování dobytého území včetně násilí páchaného vašimi vojáky na ženách. Čili situace, která je snad až příliš reálná. Dostanete možnost účastníky rabování potrestat, ale můžete se stejně tak rozhodnout, že nad tím zavřete oči, protože potřebujete každého vojáka pro válečné tažení. Volba je na vás.
Lariani se zjevně chtěli vyhnout ve hrách stále tradiční situaci, kdy máte sice na výběr správnou a špatnou variantu, ale výběr té špatné vlastně nic zásadně negativního nepřinese. Hra vás postraší něčím nepříjemným a nechá vás jet dále, jakoby se nechumelilo. Když si ale vyberete kladnou volbu, dostanete pořádnou odměnu.
V Dragon Commander by volby měly být na podobné úrovni, takže ta kladná bude skutečně pro sluníčkové vůdce, zatímco ta špatná bude pro drsňáky. Ani jedna ale nebude a priori znamenat, že skutečně kráčíte po cestě dobra, nebo po cestě zločinu. Na to bude mozaika rozhodnutí až příliš zamotaná, nebo by alespoň měla být.
V uvedeném případě rabování během vojenského tažení se vývojáři dlouho rozhodovali, jestli něco takového do hry vůbec zařadit. Dokáže si představit proč – přímo si tím říkají o moralizování mainstreamovým a bulvárním herním tiskem, až se to nějak dostane ven a ono dostane, to si pište. Cílem tvůrců je ale debata nad těmito tématy, kterou nechtějí dusit hned v zárodku, což považují za ten nejsprávnější přístup. Když mi hra nabízí rozhodnutí, nad kterým jsem v reálu ochoten opravdu přemýšlet, a klidně se nad ním i brutálně rozčílit nebo s někým do krve pohádat, tak se mi to zkrátka líbí. Zatím jsem tu šanci od žádné hry ještě nedostal...
Divinity: Dragon Commander vyjde na PC 6. srpna.