The Escapists - recenze "kajinkovské" simulace
7/10
zdroj: tisková zpráva

The Escapists - recenze "kajinkovské" simulace

26. 2. 2015 20:45 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Útěk z vězení je možné podniknout dvěma osvědčenými způsoby. Buď se jde se na věc s pomocí šlohnuté služební zbraně z dozorcova opasku, nebo se k práci povolá rozum. To pak vede cesta na svobodu přes kšeftování se spoluvězni a pověstný pilník v pečivu. Taktická strategie The Escapists se na vězeňské "ahoj" dívá z onoho konspirativnějšího úhlu a přes zjevné nedostatky v konceptu láká k nevšední a dlouhotrvající zábavě. 

Technická překážka 

The Escapists by se dala označit za Deník zločincova útěku, vyhrabaný po mnoha letech ze země. Na první pohled totiž hra působí velmi nevábně, asi jako směs staré Zeldy s Theme Hospital. Těžko polichotit starobě, která nevypadá dobře a způsobuje dokonce uživatelské obtíže. Rozeznávat malé předměty je v The Escapists opravdu stejně obtížné, jako ve starých hrách, a kolikrát je nadlidský úkol i poklábosit (či vyměnit kontraband) s podivně splašenými spoluvězni, prohánějícími se mapou jako vojáci z Cannon Fodder.

Jestliže je ale technické zpracování hry k zlosti, tvorba plánu útěku z těžce střeženého lapáku naštěstí nadchne každého. Byť se v každém novém kriminálu, od něhož vynalézavý vězeň postupně odemyká pomyslné zámky, pečlivě mění složitost postupu, cíl hry zůstává pokaždé příjemně zábavný. Abyste se dostali na svobodu, musíte překonávat tlusté zdi, pozorné stráže i vlastní strach. To je oč v The Escapists běží. 

Útěkový adrenalin 

"Teď, nebo nikdy!" Právě s takovým heslem jsem si nesčetněkrát dodával kuráž, abych se po mnoha desítkách minut plánování úprku konečně odhodlal k uvázání uzlu na prostěradle, abych oklamal nejpozornějšího strážného a přestřihl poslední drát v plotě. 

The Escapists je naplněná obrovskou porcí adrenalinu. Nevěřili byste, jak snadno dokáže atmosféra hry nakonec přehlušit všechny nářky nad nedostatkem pixelů. Simulátor notorického útěkáře v sobě navíc ukrývá i unikátní směs originality s výstředností. Vždyť každý herní úspěch je tu po zásluze potrestán, protože náročné herní výzvy jsou bizarně odměňovány převozem do ještě střeženějších lapáků. Paradoxně hra nabízí i obrovské množství svobody, vztaženo na možnosti uskutečnění samotného útěku.

Zamávat mřížím, to je pomyslná třešnička na pruhovaném dortu. Je výsledkem překvapivě náročného a dlouhého herního postupu, spojeného s improvizací, taktikou, správným pohybem v mapě, ale také infarktovými situacemi, způsobenými nechtěně prozrazeným tajnostem a mnoha dny nedobrovolně strávenými na trestné samotce. 

Výměnný obchod 

Aby člověk pláchl z vězení, musí v sobě nejprve objevit schopnost pečlivého plánovače. The Escapists nakonec i toho nejsmělejšího Ramba přemluví k pomalé herní strategii, díky níž se dokonale seznámíte s okolím. Poznáte veškeré prostory vězení včetně těch, kam se oficiálně nesmí, ověříte si chování dozorců i dalšího vězeňského personálu a samozřejmě navážete kontakt se svými nejbližšími, tedy se spoluvězni.

Hratelnost v The Escapists tvoří několik spojených částí, z nichž jedna například dokazuje, že ve vězení nic není zadarmo. Proto se k většině úspěchů dostanete jen přes dobré vztahy s ostatními vězněnými a jejich zásobou vlastních kontaktů či zajímavých předmětů, použitelných k další směně či k výrobě čehokoliv, co by se při exodu mohlo hodit. 

zdroj: Archiv

Komplexnost The Escapists je skutečně až překvapivá. Možnosti, díky nimž si lze například z dílčích součástek vyrobit účinnou pomůcku k útoku či k překonání překážky, berou dech. I takový crafting je přitom až špičkou ledovce. Aby bylo z čeho tvořit, je totiž potřeba od spoluvězňů přijímat questy, získávat odměny a pokud je to nevyhnutelné, klidně i krást. 

The Escapists je ve svém vězeňském tématu opravdu natolik svobodná, že z vás de facto udělá zloděje na druhou, a když budete krást, vydírat nebo šikanovat, je i role záporáka nakonec tím, co vás může dovést k úspěchu. Autoři se naštěstí rozhodli vytvořit hru, která se nebere příliš vážně, proto je na The Escapists fascinující i to, s jakou lehkostí dokáže jakýkoliv herní styl podat. Většině situací se nakonec budete upřímně smát a ze všeho nejvíc vás bude těšit, že se vám to či ono nemůže doopravdy stát. 

Překvapení v prádelně 

The Escapists je ve výčtu možností, jak svůj vpravdě "kukaččí" útěk realizovat, nesmírně velkorysá. Příležitost k obstarání zajímavých předmětů, dokumentů či jiného cenného materiálu se dokonce nabízí i prostřednictvím vězeňské práce. To byste nevěřili, jakou šanci lze chytnout třeba v prádelně, když člověk vytáhne z pračky dozorcovskou uniformu... Už snad nepřekvapí, že i k práci, o kterou zrovna z nějakého důvodu stojíte, můžete, ale i nemusíte svést konkurenční boj, končící v krajním případě třeba rituálním ohnutím pro mýdlo ve sprše.

Veškerá bezskrupulózní činnost, směřující k opuštění vězeňských bran, se musí odehrávat mimo oficiální pozornost. Vězeňský kamarádšoft, protislužbičky, tajné schovávačky a na druhou stranu i bitky a vyřizování účtů, to vše pochopitelně není možné provádět před zraky dozorců, a to je další zajímavý herní prvek. 

The Escapists nabízí vlastní verzi stealth hratelnosti, při které je každá neobvyklá činnost penalizována větší obezřetností i agresivitou bachařů. Zvyšovat si ve studovně skill inteligence, zatímco zbytek kriminálu poslušně snídá v kantýně, je opravdu risk. A nenápadné škrábání do zdi vidličkou už hotová loterie. Při odhalení každé podezřelé činnosti totiž skončíte v lepším případě na marodce, v tom horším na jakési korekci, přičemž přicházíte jak o klíčové předměty, tak i o dosavadní postup ve hře.

Rutiny, aneb vězeňská nuda 

Hratelnost The Escapists se jinak plně podřizuje každodennímu cyklu standardních činností, takzvaných rutin, a na hráči je, aby je absolvoval do té míry, že tím úspěšně zakryje svoji podvratnou činnost. Skloubit plánování útěku s nástupy na buzerplac či pojídáním univerzální hnědé omáčky je však nejen náročné na psychiku a vytříbenou taktiku, ale do značné míry jde také o činnost únavnou a frustrující.

Právě v železném denním rytmu se asi skrývá nejvýraznější koncepční chyba hry, protože ať už utíkáte z jakkoliv velkého či střeženého vězení, musíte pořád a do zblbnutí plnit předepsané denní rutiny.

A že pobyt ve vězení ve skutečnosti není žádné terno, to The Escapists zobrazuje možná až zbytečně autenticky. Bohužel, když se takováto negativní vlastnost spojí i s poměrně vysokou obtížností, nedostatečným systémem ukládání a s neschopností hry nabídnout alespoň v těch nejlehčích mapách drobnou nápovědu, pak se může The Escapist v leckterých očích jevit až příliš nepřístupně, ba i odpudivě.

Úmorný vězeňský dril vás může společně s kontraproduktivním retro vzhledem a macešským přístupem k začátečníkům poněkud odradit. The Escapists si ovšem i tak zaslouží zvýšenou pozornost. I přes své chyby je stále povedeným zástupcem nezávislé herní scény. Mouldy Toof Studios totiž vyrobili opravdový "kajinkovský" simulátor, který vyniká komplexností v každém ohledu a nabízí nenucenou zábavu s nůší vtipných okamžiků, střídanou chvílemi napětí, stresu i zadostiučiněním. Utéct z báně není žádná sranda, to The Escapists sdělí poměrně jasně. A většinou se u toho skvěle pobavíte.  

Verdikt:

Vzít roha z lapáku může být docela legrace. Taktická strategie The Escapists je téměř dokonalým simulátorem notorického útěkáře a je pouze na hráči, aby překonal prvotní odpor k archaickému vzhledu hry a přijal některá její sporná pravidla.

Nejnovější články