Lone Survivor - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Navzdory 2D zpracování se Lone Survivor pyšní neuvěřitelnou volností. Obsahuje řadu originálních prvků a postupů, ale i napínavý příběh. Několik různých zakončení navíc zaručuje solidní motivaci pustit se do hry několikrát po sobě.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

metacritic 81/100

3. 6. 2012 v 11:32 - Recenze Autor: Lucie Jiříková Komentáře: 0

Zatímco dříve se většina hráčů zajímala hlavně o skvělé grafické zpracování, dnes dokáží ocenit i jiné přednosti. Do módy nám přišlo retro. Těží z toho hlavně vývojáři nezávislých her. A jedním z nich je i Jasper Byrne. Po zajímavých projektech Soul Brother a Soundless Mountain II obohatil indie scénu o další originální titul. Většině chyb svých předešlých her se její tvůrce dokázal vyvarovat, a tak nám vznikl horký aspirant na hororový titul roku.

Lone Survivor - recenze

Lone Survivor je 2D akční adventura s temným příběhem. Námětem se nejvíce podobá hrám v sérii Silent Hill, akorát jí chybí třetí rozměr. Jako bezejmenný přeživší se vydáváte na útěk z města zpustošeného hrůzostrašnou nákazou. Jak se s tímto úkolem vypořádáte, je jen na vás.

Cestou vás čeká mnoho rozhodování a každým z nich pomalu načrtáváte finální podobu zakončení hry. Nabízí se hned několik možných závěrů, ale ať si vyberete jakýkoliv směr, příběh vás nemůže zklamat. Balancuje těsně na hraně neuvěřitelného a je stravitelný i pro odpůrce mystiky a tajemna. I načasování je perfektní. Vše se rozehraje tak nějak polehoučku a nenápadně a člověk si pomalu ani nevšimne, že se něco děje, až to nakonec udeří takřka ničivou silou. Příběh se řadí mezi hlavní přednosti hry.

Volnost nenajdete pouze v otevřeném světě

Jste unavení, hladoví a možná už ani nerozeznáte fikci od skutečnosti. Měli byste jíst a měli byste spát. Proti vyčerpání a hladu však působí i drogy. A možná najdete i jiná řešení. Nejdůležitější je, vyváznout z té šlamastiky ve zdraví. A to může být velmi těžké.

Nápomocná vám bude široká paleta předmětů. V inventáři se rozdělují na jídlo, dokumenty, nářadí a věci, které mohou dále posloužit vyššímu cíli. Položky v inventáři se dají šikovně kombinovat a občas z toho vypadne něco vážně moc zajímavého. Je to působivé a navozuje to pocit volnosti, který má hráč ostatně i v průběhu celé hry.

I přes vcelku jednoduché ovládání je cesta k některým předmětům dosti trnitá. Je to dáno světem kolem vás. Třeba takové kafíčko. V civilizaci přímo triviální záležitost, ale co potom v postapokalyptickém světě? Hra dost věrně simuluje možnosti v poničeném městě, ale zůstává zábavnou a hravou. Máte kávu, ale přesto nemáte vyhráno. Musíte si obstarat vodu, plyn do sporáku a misku, v níž své dílo dokonáte a takřka vítězoslavně si hrnek kafe uvaříte.

Stejně jako k jiným úkonům vás ani k těmto maličkostem nikdo nebude nutit a i bez vaření se dá obejít. Hra tím však dostává jiný rozměr - je komplexnější a obtížnost je, podobně jako v I Am Alive, vyšší. Není však vyšroubována uměle, ale pouze svými možnostmi a odbočkami, které si zvolíte vy sami a jste k nim i patřičně motivováni.

Nic není tak horké, jak to vypadá na začátku

Se zmiňovanou I Am Alive najdeme ještě jednu paralelu. Týká se nutnosti šetřit veškerými surovinami. Ničeho není nazbyt a vyplatí se dvakrát přemýšlet, než se rozhodnete něco ze svých zásob použít. Na druhou stranu, i když se vám nepodaří konkrétní situaci zvládnout přesně podle plánu, dá se to přežít. Možná to ani nebude bolet a v nejhorším prostě jen několik vašich nadcházejících kroků bude o trochu složitějších. Kromě toho narazíte i na šikovné medikamenty, po jejichž použití a zaspání si ze snu do skutečnosti přinesete chybějící předměty.

Podobných neotřelých nápadů se ve hře vyskytuje ještě víc a hra tím bez potíží dohonila chybějící třetí rozměr. Ať už jde o zrcadla, kterými se dá pohodlně cestovat domů a zase zpět, nebo možnost odlákání infikovaných zrůdiček pokládáním zkaženého masa. Jsou to maličkosti, které se nadmíru vydařily a dohromady z toho vznikl maximálně zajímavý a komplexní celek. Pokud vás k opětovnému spuštění hry nepřiměje dosažení jiného zakončení, pak by to mohly být možnosti, které hra nabízí a s tím spojená zvědavost, zdali vám neuniklo ještě něco z těchto originálních prvků.

Pár malých klopýtnutí

Nakažená monstra se vedle odlákání dají také zabít. Umožňuje to zbraň, ke které se hráč dostane hned v počátku hry. Jako všechno ovládání je i tasení zbraně dost jednoduché, ale jedna chybička by se tu našla. Jakmile v ruce jednou třímáte kolt, nemůžete se s ním otočit na druhou stranu. Je to dost problematické, protože někteří nepřátelé po prvním výstřelu vyskočí na strop, lezou po něm a spustí se na jiném místě, třeba i za vašimi zády. V tu chvíli se nabízí jediné, nepraktické řešení – zbraň schovat, otočit se a pak ji znovu vyndat. Když se dostanete do boje s vícero infikovanými, může to být docela problém, protože v rychlosti se mačkání, byť i jen dvou tří, tlačítek dokáže pomotat.

Ještě více je Lone Survivor poznamenán matoucí orientací s pomocí mapy. Stejně jako v předešlém titulu Soundless Mountain II se tvůrce hry s tímto bodem nedokázal dostatečně poprat. Bude trvat dlouho, než se v ní alespoň trošku vyznáte. Kámen úrazu nastal při převádění 2D úrovní do prostoru mapy. Příčné i rovnoběžné chodby vidíte na obrazovce stejně, někdy do nich vcházíte zleva, jindy zase zprava, nemá to řád a je těžké si to v hlavě srovnat.

Stojí hodně soustředění, si to uvědomit a dost často pomůže pouze přepínání na mapu při chůzi a sledování, kterým směrem se vaše zakreslená postava rozhýbala. Přežít se to dá, ale je to dost nepohodlné a může se stát, že špatný směr chůze odhalíte až v půli chodby, kdy už jste třeba o pár drahocenných nábojů lehčí.

Tábor retro fanoušků by mohl posílit své řady

Fatální chyba to tedy není a nevyskytuje se tu ani žádná jiná. A navíc při poslechu skvělé hudby se slabší stránky mohou jevit skoro jako maličkosti. Soundtrack dokáže zaujmout a odloudit člověku mysl do jiných sfér. Hudba nabízí slušnou dávku líbivých a skvěle padnoucích tónů, přirozeně plyne a podtrhuje už tak dost vypjatou atmosféru.

Je jasné, že se najde početná skupina hráčů, kterým retro nikdy nebude vonět. Ale stejně tak se najde i zástup těch, kteří hry tohoto ražení přímo vyhledávají. Pro ně bude Lone Survivor jasnou volbou, stejně jako pro všechny otevřené hlavy, co se nebojí experimentovat a už je nudí stále se opakující náměty v dnešních hrách. Lone Survivor je originální a neotřelý a disponuje velmi napínavým příběhem.

Tagy: Indie horor sandbox

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.

Ušetřete na elektřině nebo plynu! Děkujeme za Váš zájem o služby E.ON.

zadejte své telefonní číslo a my Vám zavoláme zpět

×

Zadejte své telefonní číslo

+420
S námi získáte:
  • Průměrná roční úspora až 4.987 Kč
  • 15 % sleva na plynový kotel
  • Přechod od stávajícího dodavatele vyřídíme za Vás
  • Za každou zaplacenou zálohu body na Tesco Clubcard
  • Sleva na paliva Agip
  • Pojištění Kooperativa se slevou 30 %
Formulář byl úspěšně odeslán

Během následujících 24 hodin vás bude kontaktovat náš operátor a podrobně vás bude informovat o výši vaší úspory.