Knock-knock - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách:

Verdikt: Svébytná logická hra, která dokáže nahnat strach i donutit přemýšlet nejenom o svých pravidlech. Jejich zvládání je chvílemi na hraně, ale vyprávění otevřené interpretaci a poutavé zpracování pomáhají přes tu hranu nespadnout.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 8/10

metacritic 57/100

13. 11. 2013 v 20:30 - Recenze Autor: Lukáš Grygar Komentáře: 0

V časech, kdy k nám z Ruska chodí především špatné novinky, je nová hra od Ice-Pick Lodge zprávou výjimečně dobrou. Také proto, že udržet naživu jedno z nejosobitějších herních studií na světě nebude, obzvlášť na tamním trhu, žádná legrace. Autorům velice obtížně uchopitelných (a po uchopení fenomenálních) her Pathologic a The Void tentokrát pomohla veřejná sbírka: Knock-knock vychází díky penězům vybraným přes Kickstarter a dobře nám tak – jde o možná nejucelenější zážitek, který se moskevským svérázům povedl.

kk 06

Středobodem hry je dům uprostřed lesa, obývaný jediným nájemníkem. Toho uprostřed noci budí zvuky, které můžou, ale nemusí patřit běsům, pronikajícím dovnitř. Nebohý nocležník vstává z postele, rudé vlasy mu trčí z hlavy snad jako extenze jeho napjatých nervů, a nezbývá mu, než se s petrolejkou vydat vše prověřit.

V tu chvíli už je to na tobě, ctěný hráči. Noc co noc budeš se samozvaným „světologem“ prozkoumávat pokaždé náhodně přeskládaný dům, opravovat světla v jednotlivých místnostech a pokojích, a hlavně doufat, že umělé světlo ti pomůže uspíšit skutečný úsvit.

Tak trochu jiný survival

Noc co noc je totiž potřeba vydržet do rána, což není v domě, kde vydatně straší, vůbec jednoduché. Nocležník má nervy jenom jedny a každé setkání s čímkoli, co tyhle nervy ještě víc pocuchá, vrací líně ubíhající čas nazpátek. Čas je klíčem k dalšímu postupu: když doběhne do rozbřesku, máte vyhráno, ale když ho děsuplné zážitky přetočí zpátky na začátek, noc se opakuje.

Jednoduše pochopitelnou mechaniku nabourávají další, méně zjevné nuance. Proč o patro výš zhaslo světlo? Proč se zničehonic zabouchly jedny z dveří? Co znamenají předměty a značky, které se někdy po rozsvícení objeví? Proč nocležník občas vypadá, že usíná?

...

Přicházet na výše uvedené je součást zážitku, který Knock-knock nabízí. Co se zdá zkraje hry zcela náhodné, je ve skutečnosti systém, který je pro dosažení konce potřeba ovládnout. A když píšu „dosažení konce“, myslím tím ve skutečnosti konce hned tři, odvíjející se od úspěchu, s jakým budete hrou postupovat. Kdo má zkušenost s předchozí tvorbou Ice-Pick Lodge, už asi tuší, že autoři jen tak neodpouštějí.

Po pochopení základních pravidel se dá na konec dostat v rámci jednoho (ideálně nočního) sezení, ale to ještě neznamená, že půjde o konec šťastný. Když se vám nebude dařit – s tím, že je poměrně obtížné zjistit, co hra považuje za zdařilé – skončíte se závěrem, který je všechno, jenom ne uspokojivý. Chcete víc? Tak hezky znova. A lépe!

Hrůzy v hlavě

Knock-knock si naštěstí drží atmosféru i výzvy, do kterých stojí za to se vrátit. Prostředí domu těží z účelné kresby a společně s ozvučením funguje jako skromný, ale vysoce sugestivní prostor nejenom pro strach. Všemožné ruchy a patřičně deformované hlasy vám ale zaručí, že se budete bát způsobem, o kterém si mohou leckteré videoherní horory nechat zdát noční můry. Když totiž fantazie tvůrců od začátku vykazuje notnou dávku neproniknutelnosti, umocní to fantazii hráče na plné obrátky. A jak ví každý, kdo byl v útlém věku někdy sám potmě: nejvíc se bojíme toho, co si myslíme, že na nás číhá.

Ví to navíc i sám nocležník, který do noci všelijak nesouvisle brebentí a je na vás si z toho poskládat ucelenější závěry. Zdá se zřejmé, že ho pronásledují lecjaké chmury, a nespavost může být prostředkem jejich zhmotnění. Není, jak se sám brzy začne podezírat, prostě jen náměsíčný? Co vlastně znamenají noci, ve kterých stojí čas a dveře domu se rozlétnou dokořán? A kdo je ve skutečnosti autorem deníku, na jehož kryptické stránky průběžně narážíte?

Skrze fragmenty, rozstrkané i do nocležníkových komentářů, prosvítá pravá podstata studia Ice-Pick Lodge: jde o krapet jinou ligu, než s jakou míváme v našem dospívajícím médiu obvykle tu čest. Za Knock-knock nestojí jen zruční řemeslníci, ale skuteční umělci. Nocležník by se neztratil v některé z povídek Edgara Allana Poea, ale tím neříkám, že by tu autoři jeli přes kopírák. Naopak, své dílo naplňují vlastními významy a neotřelou poetikou, díky které hra v některých momentech jiskří nejenom praskajícími žárovkami.

Jenom ne strach

Je přitom podstatně stravitelnější, než byl libovolný z předchozích titulů avantgardního studia. Ovládání si vystačí s minimem a trpělivost tu kromě šroubování světel potřebujete především k odhalení postupů, které vám pomůžou přežít noc. Výjimkou jsou pouze pravidelné pasáže v lesích, obklopujících dům. I ty ukrývají mnohá (a důležitá) překvapení, ale jejich nacházení je už zbytečně zdlouhavé.

Jak si ale sami autoři vytkli před více než deseti lety v manifestu nadepsaném „The Deep Game“, jejich hry jsou určeny jen vyvoleným. To je sice hodně nabubřelé zvolání, ale u tvůrců takové zběsilosti, jakou bylo Cargo: The Quest for Gravity, je dobré mít na paměti, že si velice rádi vymýšlejí a ještě raději přehánějí. Ostatně i Knock-knock má do vínku vetknutý tajemný anonymní e-mail, požadující od studia tvorbu hry na základě přiložených (a zjevně velice zlověstných) materiálů.

Ať už v nich bylo cokoli, a ať už je celá historka pouhou součástí mytologie, do které se studio s gustem halí, výsledkem je originální a zneklidňující variace na strašidelný dům, u níž se sice budete bát, ale rozhodně se nemusíte bát ji vyzkoušet.

Tagy: horor adventura zamyšlení

Zdroj: Vlastní