Flock! - recenze

17. 11. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nahánění oveček létajícím talířem zní jako ideální nápad na logickou casual hříčku. To by ale nesmělo zabírat lépe než jejich počítání.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 17.listopadu 2009
Verze hry: anglická/finální/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nahánění oveček létajícím talířem zní jako ideální nápad na logickou casual hříčku. To by ale nesmělo zabírat lépe než jejich počítání.

Ačkoliv chápu, že to není úplně chyba samotných autorů, neustálé omílání jejich předchozích úspěchů na mě od samotného oznámení logické hříčky Flock! působilo krajně odpudivě. Jakoby tím ještě před samotným dokončením hry bylo předesíláno: “Lidi, podívejte, udělali jsme Lemmings a byla to bomba, tak tohle taky přece nemůže dopadnout úplně špatně!“ Ano, nedopadlo to ÚPLNĚ špatně...

Sbírání vzorků
Koncept Flock! je přinejmenším zajímavý, i když tak geniální jako jmenovaní Lemmings není ani náhodou. Abych řekl pravdu, celé této taškařici by slušela spíše podoba krátké flashové minihry zdarma než „plnohodnotně“ prezentovaného casual titulu. Úkol hráče je jednoduchý. Pomocí létajícího talíře coby obdoby pastýřského psa musí postupně vyhledat po mapě roztroušené zvířectvo a dostrkat jej skrze všechny nástrahy bez úhony do mateřské lodi.

Zvířat je několik druhů. Mimo abnormálně roztomilých oveček, které žel nedisponují žádnými speciálními schopnostmi, narazíte i na kutálející se obtloustlé pašíky. Dále se setkáte se slepicemi, které se dokáží letecky dopravit na místa, kam zbylé kreatury ne, a těžkotonážními krávami. Ty mají zase roli univerzálního tanku a uvolňují tak cestu probouráním nejedné barikády. Dodatečný obsah do hry přidává i zajíce, kteří umí na vybraných místech tunelovat.

Teď už vám jistě docvaklo, že velká část řešení každého levelu spočívá ve vhodné kombinaci schopností jednotlivých zvířat. Situace se navíc dále komplikuje o zvířecí slečny, které můžete na speciálních srdíčkových podložkách zkombinovat s „obyčejnými“ příslušníky druhu a vygenerovat malé ovečky. No a tahle drobotina se zase vleze tam, kam dospělí ne. Ale pozor, zvířátka mohou narazit i na nebezpečná monstra, jmenovitě krtky a v nočních levelech i červenookaté noční příšery, jejichž útoky musíte hrdinně odrážet.

Falešná pokerová tvář
Flock! je prezentovaný jako soubor puzzlů. V tomto tvrzení není bohužel ani za nehet pravdy, přatelé. Slovo puzzle obyčejně označuje nějaký problém, do jehož vyřešení je nutné investovat určitou část mentální kapacity. A i když se Flock! snaží do posledního dechu udržet pokerovou tvář a přesvědčit všechny kolem, že je dalším logickým milníkem hned po Tetrisu, moc mu to nejde. Pokud nejste pětileté dítě nebo ekologický aktivista, až do zaslouženého konce vám bude na zátylku monotónně blikat dioda Stand By.

Jedná se pro mě o veliké zklamání, protože jsem se skutečně těšil na příjemnou logickou odreagovávačku, během které mozek nezahálí, ale ani se nijak zvlášť nepřepíná. Zkrátka něco, co by v mojí herní sbírce dokázalo nahradit pozici zaprášených Gruntz nebo právě Lemmings na sto deset způsobů. Nic takového se nekoná a Flock! testuje spíše trpělivost a motorické schopnosti. Vinu za to nese především neobratné ovládání myší a velice laciný, neoriginální leveldesign. Ovládání lze poměrně hladce vyřešit gamepadem, na kterém se Flock! hraje výborně. S druhým jmenovaným problémem to už bude vskutku horší.

Malé porce, ale tolik chodů!
Většinu levelů vyřešíte na první pokus během minuty, nejrozsáhlejší pak během minut tří. Když si toto číslo znásobíte jejich počtem, což dělá všehovšudy něco málo přes padesát, snadno získáte hrubou představu o celkové délce hry. Ano, Flock! je skutečně indie hříčkou na pouhých několik hodin. Velice snadný postup hrou je demotivující a hratelnost natolik stereotypní, že se toto odpoledne pravděpodobně natáhne do tří dnů, kdy budete jednotlivé vstupy do hry prokládat nezbytnou rehabilitací. Teoreticky je možné pokusit se natáhnout herní dobu pokusy o rekord rychlejším a preciznějším plněním úkolů. Toto ale raději přenechám ke zvážení silnějším povahám.

Je každopádně udivující, jak neobratně se autoři poprali právě s designem levelů, protože nástroje měli v rukou více než mocné. Jen těch několik druhů zvířat je spolu s trojrozměrnou povahou herní plochy něčím, z čeho by kdejaký talentovaný amatér dokázal vyčarovat hotové orgie. Ale to ani zdaleka nekončíme, protože prostředí může obsahovat spoustu jiných vynálezů. Ploty, vodní gejzíry, nášlapné plošinky, spínače, jámy,... Prostě vše, co by za normálních okolností signalizovalo pořádnou logickou hru.

Vesmírné technologie
Ve hře je dokonce implementována primitivní fyzika, umožňující mimo jiné jednoduchou interakci vašeho létajícího talíře s prostředím. UFO má na palubě dva typy paprsků. Pomocí levitačního lze některé objekty vytrhávat ze země či přímo přenášet (milá zvířátka jsou naneštěstí tímto postupem terminována). Efektem druhého paprsku je potom přesný opak. Typicky jej použijete třeba k udusání obilí, ve kterém by jinak oběti vašich mimozemských choutek dezorientovaně bloudily.

A na co se zmohli tvůrci Flocku? Triviální navádění stáda potvor po nalajnované cestě, během které vás (ne)brzdí veselé překážky ve stylu „postav ovečku na plošinku a aktivuj páčku shozením opodál ležícího balvanu“. Nuda, nuda, nuda a ještě kopa nudy navrch. Bezpočet úrovní je navíc nedomyšlený až do konce. Zvířata se v jednom kuse nenapravitelně zasekávají za špatně umístěným plůtkem či balvanem. A co je možná ještě horší, narazil jsem i na několik nástrah, které bylo možné díky opomenutím v designu jednoduše obejít. Takové věci by se v podobné hře opravdu, ale opravdu neměly stávat. K čemu je pak snaha o získání co nejvyššího skóre, když samotné mapy trpí nedostatky, které de facto umožňují podvádět?

Absentující multiplayer
Doslova nabodnout na kůl by tvůrci zasloužili za opomenutí multiplayeru. Tento prvek by mohl zážitek ze hry vynést do zcela jiné roviny. Přítomen je pouze kooperativní mód na jednom počítači/konzoli. Nicméně tato možnost působí dojmem, že byla do hry dodělána na poslední chvíli a jen proto, aby se neřeklo. Kooperaci si totiž vyzkoušíte na pouhých několika speciálních mapách, které v součtu vydrží dejme tomu půl hodiny čistého času.

Zachránit den by mohl obsažený editor levelů. Příliš jsem nepochopil, proč jsou objekty do něj zpřístupňovány jako odměny za průchod kampaní. Motivace pro běžného hráče je to slabá, kreativní duši to zase zdržuje od plnohodnotného vybouření se. Ale budiž. Stejně tak jsem se podivil nad způsobem jeho ovládání, kdy pomocí klávesnice či gamepadu zdlouhavě poletujete talířem nad upravovanou plochou a nanášíte objekty. Připadalo mi, že si ze mě dělají autoři srandu. V samotné hře kurzor existuje docela zbytečně, naopak v editoru, kde by se zase hodil, nikoliv. Budiž podruhé. Důležité je, že levely se kapkou trpělivosti tvořit dají a až čas ukáže, zda jinak plytký obsah základní hry, která nestojí tak málo (15 eur), dokáží sami hráči napravit.

Roztomilá grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Čistý a elegantní vizuální dojem hry jen dovršuje stále ještě docela neokoukaná „látková“ forma, které jste si z okolních obrázků nemuseli na první pohled ani všimnout. Herní plocha, objekty a dokonce i zvířata vypadají, jakoby byly ušité z kousků textilu. Místy potěší i drobné detaily jako třeba plačící ovečky, když se poblíž stojící samičce stane něco nepěkného. S povedenou grafikou bohužel kontrastuje ozvučení. Dočkáte se pouhých několika základních zvuků a vtíravého, extrémně repetitivního soundtracku, kvůli němuž budete mít zhruba od poloviny hry neodolatelnou chuť uřezat si obě uši a vzniknuvší díry v hlavě zalít roztaveným olovem.

Stáhněte si: Demo, Trailery...