Deadpool - recenze
6/10

Deadpool - recenze

12. 7. 2013 19:40 | Recenze | autor: Aleš Smutný |

Deadpool není běžný komiksový hrdina. Tím spíš to není typický komiksový hrdina od Marvelu. Je to psychopat a žoldák s absencí morálky, příčetnosti, smrtelnosti (má stejnou totální regeneraci jako Wolverine) a ...také ví, že je v komiksu a čtou si o něm voyeurští čtenáři.

Deadpool je prostě naprostý magor, ze kterého by se nejeden psychiatr oběsil, pokud by jej v záchvatu nějakého nápadu náš komiksový hrdina nezabil. Postrádá totiž v mnoha momentech svého života schopnost předvídat následky svých činů a ve stylu malého dítěte vidí jen momentální možnosti. Dá se vůbec kolem tak chaotického charakteru postavit standardní akční hra?

Jsem největší fanda Deadpoola v České republice. Fakt. Sám mi to potvrdil a nemá s tím problém, naštěstí. Takže ano, na hru podle života tohoto brilantního velikána (jo, stojí mi za zády) jsem se opravdu těšil, protože jeho směs dynamických a nesmírně účinných bojových schopností, ale i netradičního uvažování nabízí obrovský potenciál. Stejnou měrou jsem se ale hry obával, protože jedna věc je číst si o naprosto zábavném magorovi (už si šel hrát s nějakým štěnětem a balit chimichangu), zatímco věc druhá je kolem něj ukuchtit interaktivní zábavu, kterou by hra přeci jenom měla být.

Zábavnější šílenství, než od atomového vévody

High Moon Studios musím nechat, že skvěle vystihli Deadpoolovu povahu a nepříčetnost kombinovanou se záblesky, ale opravdu jen záblesky, serióznosti. Dokonce se jim povedlo zobrazit to nejobtížnější z celého konceptu postavy - fakt, že i přes šílenství, infantilnost a humor je to nebezpečný a schopný zabiják. Ostatně, celá zápletka je postavena na tom, že Deadpool o své roli ve hře ví a jeho počínání je jakousi variací na to, jak by hra podle něj měla vypadat, protože původní nástřel scénáře od High Moon Studios se mu nelíbil.

Hned v prvních minutách vandrování po bytě se Merc with a Mouth (přízvisko páně Deadpoola) odkope ve vší své cvoklosti, vytržení z reality a také potřebné vulgaritě, která vždy balancuje na hranici dobrého vkusu, ale na rozdíl od Duka, který si háže s hovínky, ji nepřekročí. No, možná jednou.

...

Hra a "hra"

Problém je v tom, že tvůrcům nepodařilo dostatečně zvládnout i druhou část hry, kterou je hra samotná. Jasně, chodit po bytě, účastnit se zajímavých a nepříčetných miniher, zkoumat momentální výtvory Deadpoolovy - to je zábava. Neoznačil bych to ale přímo za hru (byť tu někdo maluje na okno krví poznámku, že Heavy Rain si s tím vystačil). Herní složku zde tvoří bojovka z pohledu třetí osoby, kdy Deadpool lítá po bojišti (občas doslova, má teleportační opasek s krátkým dosahem), seká do všeho, co se hne, střílí vším, co má po ruce a ještě se pokouší tohle všechno kombinovat.

Bohužel, právě ve spojení uvedených mechanik je problém. Neustále jsem měl dojem, že buď musím střílet, nebo sekat. Na plynulé přechody mezi oběma typy zbraňového arzenálu zapomeňte. To, co skvěle zvládl třeba poslední Devil May Cry, Deadpool bohužel nedává. Mnohem raději jsem měl intuitivní rozsekávání všeho kolem sebe, než přepínání na bouchačky a občas frustrující snahu trefit nějakého toho schovaného nepřítele.

Tím nechci říci, že by střelecké momentky nebyly zábavné. Mít dvě nadupané bouchačky, které jste si nakoupili za Deadpool body (hrdina si je uděluje sám za povedená komba), a střílet do houfů nepřátel, je zábava. Občas se ale podaří narazit na skupinku borců, která se rozprchne jak hejno slepic a ostřeluje vás z krytu po celé aréně. Ten tam je rázem pocit intenzivního střetu a vy jen poposkakujete od jednoho k druhému a snažíte se je upižlat nebo ustřílet, než vám zase s kvokáním zdrhnou. Dobře, bez kvokání.

Podařený mi nepřišel ani systém, kdy stejným tlačítkem spouštíte teleportaci a děláte protiútoky ve stylu Batmana: Arkham City. Občas jsem se chtěl teleportovat pryč, ale místo toho jsem kryl a naopak. Můžete to přičíst pověstné Deadpoolově nevypočitatelnosti v boji, ale o nic líp se to nehraje.

Dobrá podívaná, unylá zahraná

Hodně iritující je kamera, která má tendenci snímat dění z míst, odkud nevidíte, do čeho Deadpool mlátí nebo střílí. Během hodně intenzivní bitky navíc nemáte čas kameru resetovat. Nepřátelé také nejsou moc zajímaví - včetně bossů. Svou roli splní, ale zázraky, které vás ohromí, nečekejte. Přidejte k tomu všemu pitomě nudné plošinkové skákání i stereotypní design prostředí a zjistíte, že Deadpool je po akční stránce ukrutně šedá a průměrná hra. Je také třeba se zamýšlet nad tím, co vlastně od Deadpoola chcete. Malebnou procházku šílenstvím a absurdním humorem, nebo bojovku? Protože v tomhle je Deadpool jako den a noc.

Pokud máte rádi alespoň Marvel, určitě vás Deadpool potěší, protože je zde tuna známých i méně známých postav a s těmi klíčovými jako je Cable, Wolverine nebo Rogue hlavní antihrdina sympaticky (byť ne vždy zrovna smysluplně) komunikuje. Nejde o žádné znesvěcení Marvelu - naopak. Tvůrci našli v psaní scénáře dobrou rovnováhu mezi Deadpoolovým pokřiveným vnímáním světa, tradičními marvelovskými postavami a tématem hrdiny, který ví, že je ve hře.

...

Občas se sice narážky na to, jak má hra malý rozpočet, začnou otravně opakovat, ale sakra, u Deadpoola se počítá s tím, že vás jeho žvanění začne někdy iritovat. A že žvaní pořád. Uslyšíte jej mudrcovat v mezihrách, při průzkumu, během střelby, sekání, teleportace, skákání …kristepane, on občas musí kecat i při plížení! Pokud ale Marvel neznáte, moc si neumím představit, jak pochopíte sadu těch nejlepších vtípků, které vychází právě ze znalosti postav. Byť je třeba říct, že hra jednotlivé hrdiny stylově představuje.

Problém tkví v tom, že jsem si mnohem víc užíval veškeré mezihry a absurdní vystoupení postav, než samotnou hru v podobě bojovky. Jako taková mě hra opravdu chytla snad dvakrát či třikrát a jinak jsem ji bral jako nucenou výplň mezi další invazí nepříčetnosti.

Deadpool určitě není špatná hra, do nadprůměru se vyhrabe s elegancí sobě vlastní (takže krkolomně, snaživě a se spoustou keců), ale vlastně funguje víc jako film s trochou interakce, než jako akční hra. V akci střídá slušné momenty se slabými a sem tam i s opravdu iritujícími. Systém komb a odměn za ně není vůbec špatný, stejně jako nákup za DP body. Na druhou stranu, jejich efekt zase uvidíte jen v těch ne až tak záživných pasážích. Chvíli jsem se bavil, chvíli nebavil, ale když budu na něco vzpomínat, budou to vtípky, hlášky a mezihry, ne samotná akce.

Hm. Teď mě asi zabije. Já to vím. Jednou vyvraždil celý svůj komiksový tým a celé universum Marvelu.

Humorná záležitost s charismatickým a naprosto nepříčetným komiksovým hrdinou, která má ale jednu slabinu a tou je samotná akce. Chutná salsa na oschlé tortille průměrné kvality.