Blitzkrieg: Rolling Thunder - recenze
7/10

Blitzkrieg: Rolling Thunder - recenze

11. 1. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po solidním přídavku Burning Horizon dorazil druhý oficiální datadisk k populární válečné real-time strategii Blitzkrieg. Kromě jiného přináší tažení amerického generála George S. Pattona od Afriky až k Plzni.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 11.ledna 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Blitzkrieg (recenze) je pro mnohé hráče momentálně jedničkou na poli realtimových strategií z druhé světové války a tak není divu, že vydavatelé z CDV využívají úspěchu svého povedeného díla a přicházejí na trh s již druhým datadiskem. Ten první s podtitulem Burning Horizon (recenze) nabídl vloni v létě pár nových jednotek a dobře zpracovanou kampaň popisující tažení generála Rommela, neboli Lišky pouště. Druhý přídavek Rolling Thunder přináší podobná vylepšení – opět se setkáváme s několika novými stroji a typy pěchoty a své strategické choutky vybijeme v kampani kopírující kroky další slavné osobnosti druhé světové války – amerického generála Pattona.

Posloupnost misí
Již datadisk Burning Horizon se trochu odklonil od koncepce kampaní v původním Blitzkriegu a přinesl lineární řadu historických misí. Rolling Thunder jde v jeho šlépějích, takže ani zde nečekejte náhodně generované mapy, které by bylo možno do nekonečna procházet a získávat tak nové stroje, zkušenosti pro své jednotky a body pro velitele.

Opět jde o pevně danou posloupnost připravených misí – konkrétně se jedná o 18 bitev vycházejících z reálných předloh. Vaše cesta za slávou a pokoření Třetí říše začíná v Africe, vyloděním v Maroku, pokračuje přes Sicílii či Francii a končí u města, které má každý správný pivař zvýrazněné v mapce červenou fixou, tedy u Plzně.

Mise jsou do značné míry naskriptovány, ale není to tak patrné jako třeba v původní hře. A hlavně – boje jsou dost zábavné. Zvlášť proto, že akce má opravdu spád. Bleskový útok střídá urputná obrana pozic, na řadu přijde i průzkum pomocí sniperů a letecké útoky. Nepřítomnost náhodně generovaných map alespoň částečně nahrazují nepovinné úkoly, které v několika misích dostanete (nemusíte je splnit, ale pokud se vám to povede, získáte navíc velitelské body a někdy se vám navíc armáda rozroste o bonusové jednotky).

Příjemné drobnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hře na zajímavosti přidává i efekt po splnění některých dílčích úkolů – jedná se obvykle o obsazení nějakého důležitého objektu, které s sebou nese výhodu pro vás nebo znevýhodnění protivníka. Například když se vám podaří zajmout demoralizované italské vojáky, prozradí vám polohu minových polí. V jiné misi zas po obsazení nádraží přestanou skopčákům proudit posily, podobně po zabrání depa po chvilce přestanou fungovat nepřátelské tanky kvůli nedostatku paliva. Potěší i takové drobnosti, jako jsou slavné Rommelovy makety tanků (OK, setkali jsme se s nimi již v Burning Horizon, ale tehdy jsme s nimi hnali Spojence na ústup, zatímco teď z nich děláme hromady šrotu).

Autoři z Nival Interactive se chlubí zlepšenou umělou inteligencí, ale těžko říci, jestli je drobet zlepšené chování nepřátelských jednotek dílem lepších skriptů nebo výsledkem opravdu chytřejšího uvažování nepřátel. Netečnost nepřátelských jednotek ostřelovaných vaším dělostřelectvem ve hře přetrvává a je značnou pihou na kráse jinak docela realisticky vypadající strategie. Alespoň, že kosení nepřátel sniperem občas vede ke zvýšené aktivitě nepřátelských vojáků a obvykle už se vám prostě nepodaří postřílet posádku pěti děl bez povšimnutí.

Obtížnost kampaně rozhodně není větší než u ostatních oficiálních tažení (tedy tří v Blitzkriegu a jednoho v Burning Horizon). Podle mého názoru je momentálně největší výzvou pro příznivce Blitzkriegu kampaň Ostrfront: Barbarossa od týmu ACTive Gaming – oproti ní je Rolling Thunder opravdu procházkou růžovým sadem.

Nové jednotky samozřejmostí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od datadisku k jakékoliv strategii se tak nějak automaticky očekávají nové jednotky, a pár jich samozřejmě najdeme i v Rolling Thunder. Ze strojového parku jmenujme tanky Sherman „Jumbo“, Sherman HVSS a Churchill Mk. VII a letadla Grumman F6F Hellcat, P51 či Ju 87A. Kromě toho jsou tu i variace na již známé stroje, třeba kanadská varianta tanku Sherman M4A3.

Pár novinek najdeme i u pěchoty, například arabské vojáky. Důležitější změnou je ale vylepšení vlastností parašutistů, které budete moci během kampaně docela často používat – jsou totiž schopni postupovat ve stealth módu podobně jako sniper, i když narozdíl od něj se útokem vždy prozradí. Pro úplnost dodejme, že ve hře je i pět nových medailí, ale to je spíš takový bonbónek pro fajnšmekry. Potěší i docela zajímavé informace o Pattonovi, které se dozvíte při pečlivém čtení textů mezi kapitolami.

Kromě kampaně je k dispozici i osm samostatných map, ve kterých se můžete mrknout například do občanskou válkou zmítaného Španělska, Nové Guineji či na Sibiř. Pro příznivce multiplayeru ovšem máme špatnou zprávu – žádné speciální mapy pro hru více hráčů nejsou k dispozici.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva další vytípané obrázky z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Technické zpracování je samozřejmě v podstatě stejné jako v originálním Blitzkriegu, ale to vůbec není na škodu. Hra pořád vypadá velmi dobře a je přehledná. Aby se neřeklo, přidali tvůrci do hry pár nových budov a bunkrů.

Pro koho?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rolling Thunder není nějaký převratný datadisk, ale velmi dobře pobaví všechny příznivce původní hry. Vzhledem k tomu, že kampaň má docela spád a není nijak přehnaně obtížná, může tažení generála Pattona oslovit i stratégy Blitzkriegem zatím netknuté – konec konců, jedná se o standalone záležitost, kterou si můžete zahrát samostatně. I přes některé přetrvávající mezery v AI a nepříliš velký počet nových jednotek a dalších prvků není Rolling Thunder špatná volba. Nepotěší snad jedině na datadisk poměrně vysoká cena (v zahraničí 30 Euro, u nás má vyjít v únoru a stát 999 Kč).

DRUHÁ STRANA MINCE - názor od autora Matto
Jako méně zkušený hráč RTS musím přiznat, že i přes patrný pokles v obtížnosti (oproti Burning Horizon), je kampaň stále obtížná a za lehkou bych ji rozhodně neoznačil. Hráč už nebojuje s úděsnou přesilou, ale s odpovídajícím množstvím nepřátel a přesto nejde o procházku růžovým sadem. Je to samozřejmě dáno i tím, že bojuje za Spojence proti většinou lepší německé technice, kdy i jeden zakopaný Tiger může být pěkným oříškem. Proto bych rád zdůraznil, že kampaň je skutečně velmi dobře udělaná a navíc i zábavná. Ba co víc, hráč má obvykle několik variant, jak každou bitvu kampaně dokončit. Pokud si zkusí některou zopakovat a vezme to za jiný konec, děj se skutečně liší a hráč se setká s jinými událostmi nebo s jejich jiným důsledkem.

Stáhněte si: Demo...

Související články: Novinky, Blitzkrieg: Burning Horizon recenze, Blitzkrieg recenze, Vše o Blitzkrieg II

Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

Jiří Sládek

O kapánek lehčí a zábavnější záležitost než Burning Horizon. Pár vylepšení a propracovaná kampaň z druhého datadisku potěší většinu příznivců originálního Blitzkriegu. A díky tomu, že se jedná o samostatně spustitelný přídavek, tak možná nejen je.