Beyond Divinity CZ - recenze
7/10

Beyond Divinity CZ - recenze

29. 12. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

S půlročním zpožděním oproti anglickému originálu se k nám dostala česká verze tohoto isometrického akčního RPG, v němž Larian Studios slibovali nepřímé pokračování napínavého dobrodružství započatého v Divine Divinity.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 29.prosince 2004
Verze hry: prodávaná/česká

Když se před dvěma lety chystala na trh hra od belgických Larian Studios, tenkrát s názvem Divine Divinity (recenze), nebylo jí věnováno příliš pozornosti, ovšem pouze do té doby, než jsme měli možnost si jí zahrát. Z projektu, od kterého jsem si sliboval takový neslaný nemastný mix všech akčních RPG se tenkrát vyklubal povedený projekt, který si vysloužil poměrně vysoká hodnocení především díky své hloubce, originálními nápady, propracovaným prostředím a hlavně spoustou zábavy na dlouhou dobu.

Proto jsme docela s napětím očekávali příchod dalšího dílu, tentokrát s názvem Beyond Divinity (původně Riftrunner), který sliboval být dalším nášupem dobrodružství, nových potvor, zemí, zbraní - prostě pokračováním, jak se sluší a patří. Pokud se nyní ptáte, proč recenzujeme tento titul s takovým zpožděním (anglická verze vyšla už na jaře), pak je to proto, že jsme čekali na finální českou verzi, na jejímž základu stojí tento článek a kterou u nás od listopadu prodává Cenega. To je pro mnoho z hráčů jistě dobrá zpráva, protože zvláště ti mladší mohli mít při „ukecanosti“ prvního dílu občas problémy s angličtinou.

Stereotyp začátku
Beyond Divinity začíná obligátně a v tomto kontextu také trochu otřepaně - probuzením vašeho hrdiny. Stejně jako minule nevíte, o co jde a tentokrát se nedočkáte dokonce ani útržkovitého intra jako minule. Prezentovaný storyboard sice jakýmsi uvedením do děje je, ale plnohodnotným intrem nikoliv. Ačkoliv se z něj dá pochopit, že armády pod velením hrdiny z minulého dílu padnou pod zbraněmi mocného démona Samuela, který vás odnese pryč...

Ovšem poté, co si trochu protřete virtuální očka, veškerá podobnost s dřívějšími zážitky končí - tentokrát se nenacházíte v bezpečném úkrytu nějakého vesnického léčitele, ale ve smradlavé, černé, krysami a červy prolezlé cele, ve které je plesnivá matrace a nic víc. Poté zjistíte, že nejste sami. Vynucenou společností vám od počátku je a bude Rytíř Smrti (pro znalejší starý známý Deathknight), který ale nevypadá, že by zrovna toužil po tom, co je mu vlastní - totiž rychle vás zbavit života a nejlépe vykuchat a pověsit. Tenhle exemplář s vámi dokonce začne docela mírumilovně mluvit. Ono mu totiž ani nic jiného nezbývá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vysvětlí vám, že jste ve vězení démona Samuela, který navíc nepotrestal žalářem do zčernání jen vás, ale kvůli osobnímu selhání naložil úplně stejně i s rytířem. A proto právě rytíř navrhuje spojit protentokrát síly (když jsou již vaše duše spojeny trestem) a společně se pokusit ze Samuelova vězení uniknout. Posléze se také dozvíte, že ona rytířova vstřícnost má své odůvodnění - Samuel vás spoutal dohromady kletbou, která spojuje vaše duše. To je docela pikantní vzhledem k tomu, že hlavní hrdina byl paladinem ve službách Dobra - a smrt jednoho bude znamenat smrt druhého. A tak nezbývá, než se vydat na cestu.

Ubývání hloubky
To, čím původní Divine Divinity excelovalo, byla především velká nelinearita příběhu a velký zkoumatelný svět, který obsahoval velkou míru interakce. A jak je tomu nyní u Beyond Divinity? Na jednu stranu lépe, na druhou hůře. Jednou z nevýhod větveného příběhu a velkého množství postranních úkolů totiž v prvním dílu byla občasná horší viditelnost příběhové linie, která občas mohla vést ke ztrátě ponětí, co byste vlastně měli dělat.

Tvůrci z Larian Studios si tohoto asi byli trochu vědomi a proto se rozhodli s tím také něco dělat - příběh je nyní jasnější a trochu více „táhne“, takže zmatenost se nedostavuje. Na druhou stranu kvůli tomu, co je jasně viditelné, ubyla jedna z pozitivních věcí z minula, tedy hledání cesty. Protože nyní vás nic nenutí postranní úkoly plnit (navíc jich podstatně ubylo) a tím pádem se může stát, že hru proběhnete docela rychle, aniž byste tu příjemnou otevřenost využili a ozkoušeli všechny možnosti, které herní svět nabízí. Navíc úvod hry je lineární úplně, ale po chvíli se to docela změní.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A když jsme již u toho světa samotného - kdo by se těšil na to, že se podívá na stará známá místa, bude trochu zklamán, Beyond Divinity se totiž odehrává opravdu v jiných dimenzích než hra předchozí, což činí poznanou krajinu trochu nedostupnou. Změnou je také členění hry. Nejde o jeden tah skrze jednu zemi, jako tomu bylo minule, nyní je vše rozdělené do pěti aktů, z nichž každý je jiný (malá nenápadná podobnost s Diablem II) a společně nejsou propojené. Navíc právě díky tomu, že se vše děje v jiných dimenzích se zde budete daleko více setkávat s démony, zlými čaroději a mnoha novými potvorami. Na druhou stranu pozitivní je, že spolu s postupem hrou budete občas nuceni trochu změnit herní styl a místy se dá docela pěkně experimentovat s dovednostmi.

Změna stylu
Tvorba postavy úzce souvisí s levelováním a s dovednostmi vůbec. Zde nastává opravdu velká změna oproti minule. Celý systém vylepšování postavy je totiž absolutně otevřený. Na začátku si pouze buď vyberete jedno z předpřipravených (a doporučených) schémat s ohledem, na co se chcete specializovat (boj, kouzla a nebo přežití) a to vám jenom přednastaví vlastnosti (klasické jako je síla, inteligence, přežití, obratnost a podobně). Ovšem stejně tak si všechno můžete nastavit sami.

Až později ve hře si vybíráte samotné dovednosti, kterých je jednak mnoho a za druhé si můžete vybrat, jakou chcete, ať jste již na začátku zvolili mága, nebo bojovníka, boji mečem se můžete učit úplně stejně. Takže záleží jen a jen na vás, co a jak si vyberete.

Ovšem tento nový přístup vyžaduje také trochu více přemýšlení, protože pokud se naučíte hodně věcí, ale nic pořádně, stane se vám, že to máte posléze ve hře pořádně těžké. Navíc jak už to obvykle bývá, ne všechny dovednosti jsou stejně užitečné. Navíc není možné se všechno naučit jen tak - každou položku ve stromu je nutné odemknout buď knihou, nebo u trenéra. Jakmile je jednou odemknuta, je možné jí vylepšovat body, které získáte za levelování, tedy lépe řečeno, za bojování.

Klasické souboje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Boje tu jsou tak jako skoro v každém akčním RPG velmi rychlé a rozhodně ne vždy jednoduché. Ať chcete bojovat kouzly nebo mečem, budete potřebovat rychlou ruku. Podle toho, jaké si zvolíte dovednosti, můžete jednotlivé způsoby boje kombinovat nebo třeba přepínat mezi postavami. Neplatí zde omezení známá z AD&D, takže v klidu můžete mít velmi vypracovanou magii a přitom nosit těžkou plnoplátovou zbroj. Předmětů, lahviček, zbraní a všeho ostatního, co je kořením každého RPG světa, je v Beyond Divinity dostatek - ne příliš, ale dostatek. Navíc správná kouzla mohou vhodně doplnit lahvičky se zdravím, takže třeba zde se i bojovníkovi vyplatí investovat pár bodů do magie - ta mu pak pomůže přežít i ten nejtužší boj.

Isometrie nakřivo
Z minulého dílu zůstala jedna malá podivná vlastnost hry, kterou je trochu pokřivený isometrický pohled na postavy a dění ve hře. Kamera je jakoby v příliš ostrém úhlu a celé to napoprvé vypadá dost podivně. Ovšem tím se nenechte zmást - na úhel si docela rychle zvyknete a po několika hodinách hraní se vám posunou měřítka a naopak vám přijdou abnormální veškeré jiné hry, které jsou zdánlivě „správné“.

Co se týče grafiky - většinou je docela slušná, ostatně engine se od minula moc nezměnil, nicméně v roce 2004 bych čekal poněkud hezčí podívanou. V tomto ohledu mně trochu mrzí volba prostředí, které je o poznání méně malebné než tomu bylo v Divine Divinity.

I když nejsem milovníkem lokalizací, tak musím říci, že překladatelský tým Cenegy odvedl kvalitní práci. Sice ne excelentní, mnohdy mi přišlo, že by se na některá místa hodily jiná slova - zvlášť tehdy když z českých ekvivalentů přímo čišela angličtina, ale na druhou stranu jsem nenašel za celou dobu hraní jediný nesmysl, překlep, či něco podobného.

Co je lepší?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na konci musí nutně přijít srovnání s minulým dílem, které ale pro Beyond Divinity nebude ničím příjemným. Myslím, že se dá říci, že předchozí počin Larian Studios byl lepší. Samozřejmě, ne všechny změny v novince jsou k horšímu, naopak systém dovedností je povedený, ale celkový dojem, který hra zanechá, rozhodně nepřekypuje nadšením tolik jako v minulém díle. A když k tomu přičteme ještě trochu větší linearitu a občas ne zrovna graficky nejzdařilejší prostředí, vyjde nám "jen" mírně nadprůměrné akční RPG.

Stáhněte si: Demo, Patch, Mini-hru...

Související články: Dojmy z dema, Rozhovor, Divinite Divinity recenze, Novinky

Jan Rod
autorovi je 23 let, studuje filosofii a jeho recenzentským domovem je časopis Gamestar; zajímají ho všechny typy online her, především MMORPG, ve volném čase čte knihy, kouká na filmy a hraje paintball

Jan Rod

Beyond Divinity nedosahuje kvalit svého předchůdce (a existují lepší a hezčí RPG, kupříkladu Sacred), ani tak ovšem není špatnou zábavou, navíc v češtině.