Nic není dokonalé a Curse of Naxxramas též ne, přestože poslední dvě epizody (Construct Quarter a Frostwyrm Lair) řadím k nejpovedenějším z celého DLC.
Od zajeté šablony, kdy každá epizoda poskytne pár nových bossů, specifických výzev pro jednotlivé třídy a brutálně obtížný heroic mód, se poslední dvě části neliší. Tvůrci jsou v nich trochu odvážnější a nebojí se hráčům předhodit nestandardní kombinace a scénáře, kterým se musí přizpůsobit. V situacích, které se daly v prvních třech částech DLC s odřenýma ušima vyřešit i se standardním deckem a taktikou, narazíte v posledních dvou částech do zdi. Hlavou.
Nemusíte pokaždé měnit deck, ale taktiku a strategii musíte každému bossovi ušít na míru víc než dříve. Například Patchwerk nemá absolutně žádné karty, ale každý tah na vás zaútočí zbraní za 5 damage a jeho Hero Power zničí jakéhokoliv miniona. Nemůžete tedy čekat na silné karty, musíte starého známého (Abomination z WarCraft III) sešitého nepřítele dostat co nejdřív, jinak vás svojí zbraní udolá. Hodně pomáhají taunty, ale primárně se hodí salva slabších minionů, se kterými ho umlátíte rychleji než on vás.
Na Patchwerka se mi nejvíce osvědčil Warlock ZOO, který jsem si sestavoval kvůli Faerlině z předchozích epizod. Naprosto klíčové jsou ale karty Defender of Argus nebo Sunfury Protector, které dají okolním minionům taunt a nedobytného Patchwerka trochu zbrzdí. Velice nepříjemný je i Grobbulus, jehož skill poškodí všechny miniony za 1 damage. Samo o sobě by to ještě tak strašné být nemuselo, ale za každého zabitého miniona touto schopností získá na svůj board 2/2 miniona. Zatímco vám tedy minioni mizí pod rukama, jemu zadarmo přibývají.
Na Grobbula je dobrý třeba šaman s healovacím totemem, ale zdaleka nejvíc se osvědčil frost mág. Díky permanentnímu zmrazování máte skvělou board control a vaše kouzla a minioni se už postarají o zbytek. Největší pochvalu z Construct Quarter, a za mě i z Curse of Naxxramas obecně, si ale zaslouží Thaddius. Přišel mi jako nejzajímavější, nejzábavnější a tak akorát obtížný, aby vás nenaštval, ale zároveň nepadl na první pokus lajdácky sestavenému decku.
Thaddius exceluje díky Hero Power, která ho stojí nula many, sama se automaticky aktivuje v každém tahu a prohodí životy a damage všech minionů. Každý tah se proto celý board změní k nepoznání, kdy jsou někteří vaši minioni například hrozně silní, ale mají málo života, přičemž další kolo tomu je přesně naopak. Platí to pro vaše i jeho miniony a vznikají tím zajímavé situace a možnosti, jak co nabuffovat a co vlastně zahrát, když se v dalším kole prohodí životy a damage.
Karty, které mají v útoku a životech obrovské rozdíly (Baron Rivendare 1/7, Gurubashi Berserker 2/7, Imp Master 1/5, Maexxna 2/8, Mogu'Shan Warden 1/7, Oasis Snapjaw 2/7 apod.) každý tah naprosto zásadně mění svoji roli a vy musíte s neustálými změnami pořád počítat. Může vám to hrát do karet a stejně tak se vám může všechno během jednoho tahu ošklivě pokazit. Zároveň je potřeba dávat pozor na karty, které mají nulový útok - při příští změně se hodnoty prohodí a nula životů = okamžitá smrt.
Takový Shieldbearer vám se svým nulovým útokem nebude proti Thaddiovi nic platný, stejně jako třeba Lightwell nebo Doomsayer. Na druhou stranu toho lze u některých karet šikovně využít. Stačí na board nasadit Nerubian Egg, které má 0/2 a Deathrattle, kdy po zabití vyvolá 4/4 miniona. Zatímco Nerubian Egg je vám k ničemu, Thaddius z něj v dalším tahu udělá slušného miniona, se kterým mu už trochu zatopit můžete. Boss fight s Thaddiem mě z celého DLC bavil zdaleka nejvíc.
Špatný ale určitě není ani finální boss celého Curse of Naxxramas - Kel'Thuzad. V první fázi vás pořád zmrazuje, a když se mu konečně dostanete na kobylku a zničíte mu jeho 10 štítů, nastane druhá fáze, kdy zmrazování vystřídá přetahování vašich minionů na jeho stranu. Na Kel'Thuzadovi jsem si ošklivě vylámal zuby s několika decky, načež jsem měl docela překvapivý úspěch s random šamanem, jehož deck nebyl sestavený nijak specificky. I když je Kel'Thuzad povedený a dá vám zabrat, vrcholem celého DLC je pro mě rozhodně Thaddius.
Speciální zmínku si zaslouží ještě karta Zombie Chow. Sama o sobě není extra zajímavá, ale její Deathrattle z ní dělá objekt, kterému je nutné věnovat pozornost. Po své smrti totiž vyléčí nepřátelského hrdinu o 5 životů. Když vám u Kel'Thuzada teče do bot a vyhodí na board Zombie Chow, jdete po ní jako slepice po flusu. Sami pak Zombie Chow moc zahrát nechcete, protože ji není těžké zabít. Ale když ji v jednom challenge dostanete a dokážete ji udržet za taunty a healingy naživu, může být velice užitečná. Stojí totiž jen 1 manu a má 2 útok a 3 životy, takže s ní ze začátku můžete udělat docela velkou paseku, když ji máte čím podpořit.
Bohužel není všechno sluníčkové a i Cursse of Naxxramas má několik pih na kráse, za které by vývojáři zasloužili za uši. Věřím, že spoustě lidí se bude příčit cena a popravdě se jim nedivím - 22 eur je podle aktuálního kurzu plus mínus 600 Kč a sami si už můžete spočítat, kolik hodnoty a zábavy můžete za šest stovek získat během jednoho výprodeje na Steamu/GOG/Humble Bundle... V dnešní době už jednoduše nejde nebrat všudypřítomné slevy v potaz a v tomto kontextu je 600 Kč za singleplayerové DLC pro free to play karetní hru poměrně hodně.
Naštěstí pro Blizzard neplatíte takovou pálku za zmetek. Curse of Naxxramas je povedené DLC, jehož obsahu lze máloco vytknout. Ano, hlášky některých bossů překračují hranici trapnosti a nějaký ten tip na poražení bosse, se kterým marně zápolíte několik zápasů, by se taky hodil. Hra by mohla klidně sama od sebe třeba po třech prohrách hráče pošťouchnout a naznačit, že musí mít v decku třeba víc tauntů nebo víc kouzel. Když Blizzard chce, aby se k novým kartám dostalo co nejvíc majitelů Curse of Naxxramas, mohl by jim v tom ještě trošku pomoct.
zdroj: Archiv
Permanentní úpravy ideálního decku jsou pochopitelně součástí každé karetní hry, ale osobně mě něco takového baví jen zřídka a raději se věnuju zápasům než propočítávání kombinací v deck builderu. Cena, trapné hlášky a absence nápovědy ale nejsou žádná do nebe volající negativa. Na jednotlivé epizody si samozřejmě můžete bez problémů vydělat i hraním, jenže vás to bude stát celkem 3500 zlata, což není málo. A hledat u dnešních hráčů trpělivost pro dlouhé farmení je stejné, jako hledat u blizzardích her špičkový příběh.
Curse of Naxxramas je rozhodně kvalitní balík obsahu a mé doporučení si zaslouží. Pokud se ale řadíte spíše k občasným hráčům a Hearthstone moc neprožíváte, DLC vám nic zásadního nepřinese. Heroický mód pro vás v tom případě není a jen tak si proběhnout bossy v hlavním módu je docela drahá sranda. Druhá věc jsou samozřejmě nové karty, které jsou z dlouhodobého pohledu důležité a až čas ukáže, jak moc zamíchají zajetými pořádky.
Curse of Naxxramas dávám palec nahoru, ale neřekl bych, že je absolutní povinností pro všechny hráče Hearthstone. Zkuste si nejdříve nafarmit alespoň 700 zlaťáků na první epizodu, zahrajte si ji a uvidíte sami, jak moc se vám tento typ obsahu líbí. Já se okradený rozhodně necítil, ale doporučení by se mi dávalo snáz, kdyby šli vývojáři s cenou přeci jen dolů.