Elder Scrolls Online - o (chybějící) aukci a nesystémovém PvP
zdroj: tisková zpráva

Elder Scrolls Online - o (chybějící) aukci a nesystémovém PvP

20. 4. 2014 19:00 | Dojmy z hraní | autor: Karel Drda |

V průběhu kontinuálního hraní The Elder Scrolls Online jsem upřímně nezkoumal herní mechanismy do detailu - spíš jsem vše nechal volně plynout a narážet do mého tlustého těla. Někdy to byly dojmy veskrze pozitivní, jindy však zcela opačné. Tak třeba…

PvP a společné hraní

PvP obvykle nabízí v onlineovkách mnoho zábavy a v některých jde o naprosto zásadní a hlavní prvek. V TESO se hraje na ohromné ploše, které se říká Tamriel, a uprostřed tohoto kontinentu je centrální země zvaná Cyrodiil – právě ta je v TESO vymezena pro PvP hraní, které ne vždy funguje a baví. Za optimální systém PvP bitek lze považovat model ze Star Wars: The Old Republic, který pojetí PvP v TESO zpočátku připomínalo.

Jsou zde tři frakce, zajímavě upravená mapa, která nabízí klasickou přetahovanou o rozmístěné pevnosti, a dále hrádečky a domky. Proč ne. Vizuálně mi tyto „arény“ trochu připomínaly elitní zóny v Lord of the Rings Online, kde však proti vám nestáli hráči, ale NPC nepřátelé.

Problém je v tom, že organizace těchto akcí nesmí být na hráčích, ale měla by fungovat systémově. Chcete posbírat pár bodů a zabít několik nepřátel? Kliknete na zvolenou zónu a jakmile se naplní požadovaný počet hráčů na všech stranách, jste přeneseni do líté bitky. Omyl, může se vám klidně stát, že budete v PvP zóně pobíhat úplně sami. Organizace a pravidla mi zůstala skrytá a nepochopil jsem, co mám dělat.

Elder-Scrolls-Online-Introduction-Sieging zdroj: tisková zpráva

Na PvP by stálo za to pořádně máknout a rozhodně bych se neomezil jen na vybrané zóny. Na druhou stranu nemohu láteřit příliš hlasitě, protože samotné boje frakcí se ve většině MMORPG titulech odladily do dvou i více měsíců po spuštění. O PvP zónách bych toho rád napsal mnohem více, ale momentální zkušenosti mě zanechaly v nepříliš kladném rozpoložení a spíš čekám na tu správnou bitku, která ukáže skrytý potenciál TESO.

Oproti PvP je klasické společné hraní velmi příjemným osvěžením. Nebavíme se ale o velkých raidech či velkých guildách, ale sympatické zkušenosti hraní v grupách. I v tomto platí nepsané rozdělení postav podle stylu boje, takže pro zahájení bitvy je dobrý tank a někde z povzdáli pak healer. Najít někoho na společný quest momentálně nezabere mnoho času, protože hra je nová a je v ní hodně lidí. Čas ukáže, zda toto vydrží.

eso-ava zdroj: tisková zpráva

Finance a ekonomika

Nedávno zveřejněný článek o absenci klasických aukcí ve hře, které supluje komunitní řešení, mě poněkud překvapil. Předně mi nikdo neřekl, že aukce ve hře chybí. Za druhé mi po nějaké době bylo podezřelé, že se v chatovacím oknu velmi často objevují všelijaké nabídky na prodej surovin nebo zbraní. Absence klasického aukčního domu, kde lze prodat a nakoupit, je pro mě nekomfortní a nepříjemná. Je hezké, že se hráči socializují a svůj byznys řeší v rámci diskuzního fóra hry, ale to mi nepomůže.

Čas strávený v aukční hale mnoha jiných onlineovek (Lord of The Rings Online, World of Warcraft či Star Wars Galaxies) patřil k odpočinkovým rituálům, které se mnohdy dokázal proměnit v parádní adrenalinovou jízdu. To když nějaká aukce vyhlédnutého předmětu končila pozdě v noci a nechtěli jste se ho za žádnou cenu vzdát.

Pro chybějící aukci v TESO mluví fakt, že na začátku je každá onlineovka velmi citlivá na výkyvy ekonomiky a pár borců dokáže machinacemi v aukci křehký systém velmi rychle zničit. Proti naopak hovoří zvyk mnoha hráčů aukci používat, zábavnost aukce, ale také nedostatek času. Já nechci byznys tohoto typu řešit někde na fórech vláknech a upřímně doufám, že se ve hře aukční haly po nějaké době objeví.

the-elder-scrolls-online-screnshot-lfws9 zdroj: tisková zpráva

Nechci však jen plivat jedovaté sliny. Obecně lze říci, že po všech těch rozhašených free to play hrách je TESO titul, kde (zatím) ekonomika a finance fungují. Za hru platíte měsíční poplatky, což je v dnešní době velmi riskantní přístup, ale já si dovolím tvrdit, že je jediný správný. Pokud budu od TESO očekávat realistický přístup, je nemyslitelné souběžné fungování více měn, jako ve většině free to play her.

Díky tomu, že si měsíčně necháváte strhávat z účtu malý peníz, nejste nuceni dále utrácet za drobnosti a spekulovat, kterou z nich potřebujete, a kterou ne. Ve hře fungují jedny peníze, které slouží k nákupu u vendorů a platíte (v tom správném případě) jimi hráčům za jiné věci a služby. Nekoná se tedy tragický přístup, kdy za jedny peníze nakupujete zbytečnosti, za druhé pomatené rubíny a lepší zbraně, přičemž rubíny dostáváte jen zřídka a spíš si je kupujete za hotové. Díky měsíčním platbám mají všichni stejné možnosti a je jen na nich, jakým způsobem se ke hře postaví a co budou dělat.

Nabídka u vendorů není všude stejná a k získání požadované věci je třeba vyvinout nemalé úsilí. Samozřejmě v TESO platí, že ty nejlepší věci získáte během toulek pustinou, zatímco ve městech dokupujete lektvary, věci potřebné k výrobě (kovářství, enchanting apod.) a opravujete zbroj.

Systém měsíčních poplatků vytváří věrohodnější prostředí, skutečný otisk ekonomiky, který není pokřiven tím, že si někdo kupuje za skutečné peníze výhody. Tvrzení mnoha vývojářů, že zrovna jejich free to play hra dokázala tento problém vyřešit, je nesmyslné. Dříve nebo později zjistíte, že to není pravda.

Elder-Scrolls-Online-Gathering-1024x557 zdroj: tisková zpráva

Klasické grindování nelze brát v TESO jako dobrou cestu k výdělku. Od prvních okamžiků hry jsou odměny za splnění questu v řádech desítek zlatých, což přispívá k dobrému pocitu z movitosti. Utratit nabyté peníze však není nijak složité. Stačí si dokoupit více kamenů pro dobíjení energie u zbraní či okamžitému vstání z mrtvých a zlaťáčky se rozkutálejí velmi rychle. Už jsem však přímo ve hře zaznamenal odkazy na servery, které nabízejí virtuální TESO měnu za skutečné dolary, což v Bethesdě určitě nevidí rádi. Právě proto by implementace aukce měla přijít co nejdříve.

Nejnovější články