Před týdnem jsme tu zrecenzovali PC verzi Mirror's Edge a dnes se zaměříme na to, jak si v této akrobatické akci vedou současné grafické karty a na jaké nastavení se musíte připravit. Hra je postavena na zaběhlém Unreal Enginu 3, což znamená, že by s ní teoreticky neměl mít problém žádný počítač současnosti. Kromě něj byl ale do ME implementován fyzikální engine PhysX, který přidává do hry látky, závěsy, papíry poletující ve větru a podobně. Na hratelnost to nemá přímý vliv, ale hra tak vypadá o něco lépe, např. díky vířícímu vzduchu s různými odpadky (viz ta recenze).
Pokud hrajete na nejvyšší detaily bez fyziky, hra jede jako po másle na téměř libovolné grafické kartě současnosti. O něco lépe se daří NVIDIA GeForce kartám, ale to se nejspíš částečně srovná s novými Catalyst 9.1. V rozlišení 1680×1050 px včetně 4× AA a 16× AF si hru zahrajete i na slabých kartách jako je GeForce 9600 GT či ATI Radeon HD 4670. I z průběhu grafu je vidět, že jak Radeon, tak GeForce si vedou velmi podobně.
Problém pro Radeony logicky nastává, pokud zapnete fyziku. U GeForce se část unifikovaných shaderů vyhradí pro počítaní fyziky, takže výkon klesne cirka o třetinu, ale Radeony akceleraci fyziky neumí. Místo hardwarové akcelerace (přes GPU) proto nastupuje softwarová (přes procesor), kde testovaný osazený Core 2 Quad Q8200 přetaktovaný na 2,9 GHz naprosto nestíhá, a s žádným Radeonem se nedostanete nad průměrných 30 fps. Dobře je to vidět z grafu průběhu. Dokud není třeba fyziky, Mirror's Edge jede na Radeonu krásně plynule, ale v náročných scénách padá až na 4 fps a o dobré hratelnosti vůbec nemůže být řeč.
Pro majitele Radeonů jsou proto jen dvě možná řešení a to buď fyziku úplně vypnout, nebo eventuálně, i kvůli dalším chystaným hrám s PhysX (Cryostasis, Bionic Commando...) koupit starý (dnes už levný) akcelerátor Ageia PhysX, se kterým fyzika samozřejmě funguje bezproblémově. Ta dříve spekulovaná varianta Radeon grafika + GeForce fyzika totiž stále nefunguje a nikdy ani fungovat nebude, současné Windows Vista to neumí. Fungovat to bude až ve Windows Seven, které vyjdou zřejmě na podzim.
Co se týče vlivu nastavení detailů na výkon, je u Mirror's Edge jasný vliv portu z konzole. Nastavení jsou jen dvě a to textury a částicové efekty. Texury mění jen detaily, jako jsou například nápisy na vrtulníku. Podobně částicové efekty zmírní HDR ve hře a rozmazání při rychlém pohybu. Sečteno a podtrženo je vliv těchto dvou nastavení dost malý a jejich snížení z nejvyššího na nejnižší vám dohromady přidá jen okolo 20% fps navíc.
Jestliže chcete vše sami vyzkoušet, nezapomeňte na hru aplikovat patch 1.01 (18 MB). Bez něj totiž fyzika nemusí všem správně fungovat a hra padá, EA nechali ve hře nějaký bug. Vestavěné timedemo pak zobrazíte spuštěním hry s parametrem "-FlybyFlight". Podrobný rozbor tohoto aspektu hry čtěte na českém webu PCTuning a více o Mirrors Edge v našem dřívějším zpravodajství:
Obrázky z české PC verze Mirrors Edge [11.1.2009 10:10 - jd]
Hardwarové nároky Mirrors Edge PC [10.12.2008 18:18 - levis]
Srovnávací video z Mirrors Edge PC - s a bez PhysX [9.12.2008 11:11 - jd]