zavřít

Jak se hraje na integrovaných grafických kartách

PC

- Hardware autor: Jan Olejník Komentáře: 0

Když jsem byl před časem odkázán pouze na výkon integrované grafiky Intel HD 4600, viděl jsem situaci dost černě. Řada her z posledních let trpí na odfláknutou optimalizaci, takže si na mizerný framerate stěžují i majitelé high-endových grafických karet. Co potom asi zmůže integrovaná grafická karta? Překvapivě hodně. Příjemně mě třeba překvapilo, když na ní spustil třeba páté Grand Theft Auto nebo Metal Gear Solid V: Phantom Pain. S pohodlím při hraní už je to ale trošku jinak.

Těžko asi někoho překvapí, že svatého grálu v podobě FullHD rozlišení při 60 fps v podstatě nemáte šanci s integrovanou grafárnou dosáhnout. Pokud ale máte k dispozici třeba jen firemní notebook a chcete si přece jen něco zahrát, nemusíte se bát, že byste byli odkázáni jen na prastaré hry či triviální free2play záležitosti. Od dob, kdy integrované grafické karty od Intelu sotva zvládaly běh Windows XP, už zkrátka uteklo hodně vody.

Není Intel jako Intel

Někteří z vás možná namítnou, proč se soustředit především na řešení od Intelu, když AMD má také řadu zajímavých integrovaných grafik. Bohužel se AMD příliš nedaří a například dle statistik webu PassMark (www.cpubenchmark.net) ovládá Intel cca 80 % trhu, zatímco podíl AMD spadl ke 20 %, přičemž podobné hodnoty udává i hardwarový průzkum na Steamu.

Druhý a o něco prozaičtější důvod je ten, že mám k dispozici tři akcelerátory od Intelu: HD 4000, 4400 a 4600. První z nich je součástí procesoru Intel Core i7 3770, druhý je v Surface Pro 3 s dvoujádrem Intel Core i5-4300U a poslední jmenovaný se vyskytuje v Core i7 4770K. Sice se nejedná o úplně nejnovější kousky, jak si ale ukážeme dále, propastné mezigenerační rozdíly stejně nelze očekávat.

Integrovane hrani Deus Ex: Human Revolution

Společnost Intel se do výroby grafických akcelerátorů vrhla už v devadesátých letech, když vypustila na trh velmi pokročilou AGP kartu Intel740. Tehdejší média často věštila, že právě toto řešení spolehlivě vytlačí z trhu menší výrobce. Bohužel, návrh karty nebyl tak geniální jak se předpokládalo a Voodoo2 i Nvidia RIVA TNT pokus od Intelu spolehlivě zadupaly do země. Po roce 2000 jsme pak byli svědky uvedení jednak poněkud ironicky pojmenované značky Extreme Graphics, ale následně i mnohem rozšířenější řady GMA - Graphic Media Accelerator. A pak už se značení začíná poněkud zamotávat.

Některé čipy totiž běžely na technologii od Intelu, jiné byly založené na PowerVR, některé měly před názvem X, jiné na konci naopak HD nebo MHD. Intel každopádně konečně slaví úspěch. Proč? Na začátku milénia totiž dochází ke zvratu na poli notebooků. Ze strojů pro čistě pracovní využití v ceně několika desítek tisíc korun se postupně stává výrazně dostupnější zboží a přenosné počítače si nekupují už jenom bohatí manažeři kvůli zpracovávání tabulek. Dostávají se do rukou třeba i studentům, tudíž je jasné, že se čím dál více lidí začalo zajímat o to, co si mohou na notebooku zahrát.

Integrovane hrani Max Payne (55 fps, maximální detaily)

Hraní za každou cenu

Je pochopitelné, že integrované grafické karty nemají takový výkon jako dedikované kolegyně. Na druhou stranu je ale výroba snazší a tudíž levnější. Levnější až do té míry, že nás po roce 2007 zavalily miniaturní netbooky, z nichž patrně nejznámější byl Asus EEE PC 701 či některá z jeho variant v ceně kolem 7000 Kč. V tomto případě se však bavíme spíš o tom nejlevnějším extrému, kde jste si mohli solidně zahrát hry leda tak z přelomu tisíciletí.

Dražší čipy na tom byly o něco lépe, ale klasickým grafickým kartám se samozřejmě rovnat nemohly. Chyběla jim například podpora pro technologie jako Hardware Transform & Lighting nebo Vertex Shader 3.0. Mezi jednu z tehdejších legend patří Intel GMA X3100, která svým způsobem žije dodnes, stejně jako o něco novější GMA 4500MHD – ta už totiž podporovala DirectX 9.0. Na internetu lze dohledat bezpočet návodů, softwarových utilit a ini souborů, které se snaží z těchto akcelerátorů vymačkat naprosté maximum.

Integrovane hrani Doom 3 (Surface Pro 3, 30 - 40 fps)

A pokud vás zajímá, jak hraní na něčem takovém následně vypadá, podívejte se na YouTube. Varování je však na místě: Mass Effect 3 v rozlišení 640x400 bodů, který na minimální detaily běží v nějakých patnácti snímcích za vteřinu, bych rozhodně nepopisoval slovy „runs ok“. Sarkasmus stranou, řada z těchto videí je velmi zajímavým důkazem toho, co všechno jsou lidé ochotní udělat pro to, aby si mohli zahrát i bez adekvátního hardwaru. Krom zmíněných upravených konfiguračních souborů (lze je dohledat například na webu Teknogods.com) totiž vznikají třeba i celé nové balíky upravených textur ve výrazně nižším rozlišení, aby se alespoň nějak obešly technologické limity integrovaných grafických karet.

Mezi nejdrsnější příklady takového osekání grafiky patří například Doom 3 – střílečku od id Softu je možné upravit takovým způsobem, že ji lze hrát dokonce i na starých Voodoo kartách. Na úpravu her se pak zaměřuje třeba i YouTube kanál LowSpecGamer (https://www.youtube.com/channel/UCQkd05iAYed2-LOmhjzDG6g/videos), kde naleznete mimo jiné i tipy na to, jak relativně uspokojivě rozběhat GTA V právě i na Microsoft Surface Pro 3. Ano, vypadá to hrozně. Ano, v některých momentech se hra zpomaluje pod únosnou mez a rozhodně si takhle nelze představovat pohodové hraní na PC. Na druhou stranu je ale skvělé, že nám počítačové hry, enginy a ovladače vůbec takovou svobodu v úpravách umožňují.

Co novější Intel HD?

Smyslem tohoto článku pochopitelně není kompletní výčet toho, co si na novějších akcelerátorech od Intelu můžete zahrát. Řada HD 4000 je relativně výrazným technologickým a výkonovým skokem oproti předchozí sérii, tudíž by se mohlo zdát, že je tu konečně možnost solidně si zahrát i na levných či kancelářských noteboocích. Problém je ale v tom, že se nám pomalu ale jistě zvyšuje rozlišení displejů, tudíž tam, kde kdysi stačilo 1024x768, tam dnes máme FullHD a dražší stroje se nebojí jít ještě o kus dál. Zkrátka máme zase vyšší nároky na to, jak by hry měly vypadat.

V případě Intel HD 4000 je situace jednoznačná: až na výjimky si novější hry v podstatě nezahrajete. The Evil Within běží kolem 12 fps, pokud jste ochotni hrát hru v malém okně. Na druhou stranu lze překvapivě solidně vyladit Watch Dogs, abyste dosáhli alespoň solidních 28 fps. To je však u Ubisoftu spíše výjimka, protože Far Cry 4 a Assassin’s Creed Unity jsou zcela mimo možnosti této grafické karty. A na GTA V si raději nechte zajít chuť také.

Integrovane hrani Tomb Raider (nízké detaily)

Překvapivě dobře si ale můžete zahrát například Dark Souls včetně druhého dílu, což vzhledem k tomu, že se nejednalo o příliš povedený PC port, je malý zázrak. Ještě příjemnějším překvapením je pak poměrně slušně běžící Metal Gear Solid V: Phantom Pain. To samé se ale bohužel nedá říct o druhém velkém letošním hitu: Zaklínač 3 se na ubohých 15 fps dostane jen v případě, že hru přepnete do předpotopního rozlišení 480x360!

Pokud se vám nějakým zázrakem podařilo ukořistit v zahraničí tablet/ultrabook Microsoft Surface Pro 3 s procesorem Core i5 a grafickou kartou Intel HD 4400, můžete počítat se zhruba stejným výkonem jako u HD 4000. Je to paradoxní zjištění, protože by dle označení očekával člověk výrazné zvýšení výkonu. Když se totiž podíváme na čistá data, pak tu rozdíly rozhodně jsou. Intel HD 4400 obsažený v procesorech s jádrem Haswell dostal do vínku DirectX 11.1, OpenCL 1.2 a OpenGL 4.0. Má vylepšený dekodér pro 4k video, ale protože se jedná o mobilní řešení pro ULV procesory, není jeho výkon takový jako například u HD 4600.

A co tedy poslední testovaný kousek? Lze si alespoň na něm zahrát třetího Zaklínače? Inu, lze, když vám bude stačit rozlišení 1024x768 a v lepším případě 23 snímků za vteřinu. V podstatě to samé v bledě modrém platí i pro Far Cry 4 a přes magickou třicítku se rázem přehoupne i Grand Theft Auto V. Obecně lze říci, že rozdíl mezi Intel HD 4000 a HD 4600 je zhruba 10 snímků za vteřinu, což ovšem v mnoha případech znamená i rozdíl mezi naprosto nehratelnou slideshow a alespoň základně fungující hrou.

Integrovane hrani Zaklínač 3 (nízké detaily)

Intel dnes a zítra

S letošními grafickými jednotkami se nám situace opět zamotává. Objevují se modely označené čistě jenom jako Intel HD Graphics bez dalšího číselného upřesnění, jejichž výkon závisí na tom, jaký procesor z jaké generace vlastníte – tedy zda máte Cherry Trail, Haswell, Braswell či Skylake. Zjednodušeně lze říci, že se však stále z hlediska výkonu pohybujeme kolem Intel HD 4200.

O viditelném zlepšení výkonu se můžeme bavit až u Intel HD Graphics 6000/6100 (Broadwell) či ekvivalentních modelů řady Intel Iris. Ty se ve hrách chovají podobně jako GeForce 920M. Drobný problém nastává v tom, že v podstatě až na ojedinělé výjimky najdeme tyto čipy převážně jen v MacBooku, což není úplně stroj, který bychom si v první řadě spojovali s hraním her.

Každopádně najít a porovnat rozdíly mezi Intel HD Graphics s číselným označením, Intel HD Graphics bez označení a nakonec i Intel Iris, to už je spíš otázka komplikované tabulky. Poukazuje to především na to, že i když se Intel snaží tvářit, jak moc jsou jejich moderní akcelerátory schopné rozběhat nové hry, není to pro ně až tak důležité pole. Naprosto totiž zanedbávají tu nejzákladnější věc: přehledné značení modelů dle výkonu.

V listopadu by konečně měly na trh dorazit nové Zenbooky od Asusu, které budou obsahovat Intel HD 520 a doplní tak již dostupné „flipové“ notebooky od HP. U nich lze očekávat zhruba 25% nárůst výkonu oproti například Intel HD 4600. A jestli vám náhodou na stole přistane zbrusu nová pracovní stanice obsahující procesor Intel Core i7-6700K nebo Core i5-6600K, můžete si pogratulovat. V nich obsažené akcelerátory řady HD 530 konečně dokáží naplnit onu dávnou otázku: „A rozběhne to Crysis?“ Ano, rozběhne, a dokonce na 25 fps.

Integrovane hrani Civilization V

Opravdová nouzovka

"Ponořte se do barvitě vyrenderovaných trojrozměrných her a hrajte ve vysokém rozlišení," láká Intel. Jen těžko může být něco vzdálenější pravdě. I dedikovaná karta za sotva dva tisíce korun zvládne víc muziky než sebelepší integrované řešení od Intelu. Na druhou stranu je nutno uznat, že intelácké grafiky ušly poměrně dlouhou cestu a pokud zrovna netrváte na hraní nejnovějších her a vystačíte si třeba s tituly do roku 2011, může vám postačit i Intel HD 4600. Deus Ex: Human Revolution, Skyrim, Zaklínač 2 a řada dalších her poběží bez větších obtíží.

Grafická nastavení ve hře nás vždycky budou provokovat a pošťuchovat směrem k tomu, abychom je vyšponovali na co nejvyšší stupně. Vždyť teprve s vysokým rozlišením, maximálními detaily a stabilním frameratem na úrovni obnovovací frekvence monitoru si můžeme hru vychutnat tak, jak ji vývojáři zamýšleli! Nebo ne? Ale, proč ne – i tak se na to lze dívat.

Počítačové komponenty jsou dnes cenově dostupné a nedochází k takovým technologickým skokům jako na přelomu tisíciletí. Je tedy asi celkem logické, že pokud si budete stavět nový počítač, určitě nějakou tisícovku vyšetříte na to, abyste do košíku mohli přihodit alespoň základní dedikovanou grafickou kartu, která bude na hry výrazně lepší než libovolné řešení HD Graphics.

A pro koho tedy ten Intel vlastně je? Pro hardcore hráče rozhodně ne. Intel HD v notebooku nejspíš uvítá manažer, student nebo cestující, který ocení, že díky nízké spotřebě vydrží přenosný počítač běžet dlouho na baterii a nebude mu dělat problém akcelerovat video ve vysokém rozlišení.

Neodsuzujte integrovaného pracanta

Na cestách používám pracovní notebook s integrovanou kartou HD 4400 a k mému příjemnému překvapení se z počítače krom pracovního nástroje stal i snadno cestující herní notebook. Ne, nečekám od něj (a nechci), aby rozchodil moderní akční hry nebo třeba Total War. Ale her, které si na integrované grafice můžu zahrát a užít, opravdu není málo. Samozřejmě, k dispozici máte katalog starších a indie her, které integrovaná karta zvládne levou zadní. Rozehrál jsem třeba Albion, Wizardry, Baldur's Gate, Alpha Centauri, FTL – Faster Than Light...

Nemusím se ale omezovat na staré hry. Crusader Kings II možná už není nejnovější hra, ale pořád ji řadím k top strategiím a HD 4400 ji zvládne bez výrazných lagů. Všechny tři Shadowruny včetně Hong Kongu běhají jako po másle bez sebemenšího cuknutí. Wasteland 2: Director's Cut už potřebuje trochu pracovat s nastavením grafiky, ale i tak se dostanu k výkonu, kdy mě jen občasné škubnutí upozorní, že se blížím hranici výkonu. K mému potěšení třeba i Pillars of Eternity taktéž jen výjimečně zaprotestuje, což je malá cena za možnost hrát tohle povedené RPG na stroji, který není určený na hraní, ale k práci. Prostě, integrované grafiky není z mé osobní zkušenosti radno z herního hlediska podceňovat. I když mají zřejmé limity, pro některé žánry a typy her jde o překvapivě funkční herní zařízení.

Aleš Smutný

Tagy: The Elder Scrolls (série) Zaklínač (série) fantasy first person

Zdroje: Vlastní

Kupte na Xzone.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.

Hledáme nové členy týmu, pokud umíš programovat, pojď mezi nás. Více informací.