Call of Duty: Black Ops 4 – dojmy z hraní bety
zdroj: tisková zpráva

Call of Duty: Black Ops 4 – dojmy z hraní bety

14. 8. 2018 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Rok se nám s rokem sešel, a jak už se stalo zvykem, i tentokráte dostali hráči možnost si nové Call of Duty vyzkoušet s lehkým předstihem prostřednictvím uzavřené bety, která dala hráčům okusit základů klasického multiplayeru. A postarala se o pár překvapení.

Letos má vše na starosti Treyarch, tedy „béčkové“ studio známé především poctivým, ale tuctovým řemeslem, a trošku jsem se bál, že přesně vím, co od čtvrtých Black Ops čekat. Obzvláště když se autoři ani letos nedokázali oprostit od minimálně pro mě již hodně otravného sci-fi zasazení, které už tady bylo nesčetněkrát.

O to větší je ale mé překvapení po 20 hodinách hraní plných netradičně inovativního přístupu, který dělá ze čtvrtých Black Ops kousek hodný minimálně zvědavého zájmu i těch, co již dávno nad značkou zlomili hůl. Prozatím to sice není stoprocentní, ale potenciál k tomu, minimálně se vyrovnat legendám série tady letos rozhodně je, a pokud vám například spojení „Call of Duty“ a „taktická akce“ nejdou dohromady, pak věřte, že i tohle beta ukázala!

Call of Duty: Black Ops IIII zdroj: tisková zpráva

Legenda v novém?

Docela rád bych se někdy v budoucnu dozvěděl, za jakých okolností vlastně padlo rozhodnutí vydat se cestou čtvrtých Black Ops a jejich pojetí multiplayerového hraní. Určitě by bylo zajímavé vědět, zda impuls přišel od samotných tvůrců, kteří se zhlédli v úspěšnější konkurenci, či zda Activision dal na trendy a postupná stagnace série ho donutila k výrazné inspiraci v Overwatchi a přeneseně i v žánru MOBA.

Tak či tak, letos je Call of Duty prostě jiné. Minimálně v betě se ukázal zajímavý hybrid snažící se skloubit tradiční přímočarou a až na hranu arkády jdoucí FPS s nebývale hlubokými taktickými prvky, které hru dost posouvají například k Rainbow Six Siege. Prim letos hrají hrdinové s unikátními schopnostmi a skoro to vypadá, že Call of Duty jde na ruku trendům doby. 

Správně už ale tušíte, že když je něco zajímavé, nemusí to být nutně i výhradně dobré, a to je bohužel také zároveň stěžejním sdělením celého betatestu. Nové Call of Duty má nápady a své silné stránky, ovšem problémy se mu prozatím naneštěstí rozhodně nevyhýbají.

Tím hlavním je jistá schizofrenie a způsob, jakým se hra rozkračuje mezi dvěma hráčskými proudy. Je tady jasná snaha více sérii přiblížit k populárním konkurentům a přidat daleko více strategických prvků. To všechno ale prostřednictvím tradiční hratelnosti Call of Duty, což s sebou přináší především balanční otazníky, které beta odhalila ve vší nahotě.

Call of Duty jsem si každoročně kupoval s tím, že vím, co dostanu, a především s tím, že výsledný produkt má léty prověřené herní mechanismy, které bez větších obtíží dokáží unést i otravné sci-fi zasazení. To letos tak úplně neplatí a beta jasně ukázala, že tvůrci dělají v žánru taktičtějších akcí teprve první krůčky, a jsou to navíc krůčky značně kompromisní. Fádní Infinite Warfare, Black Ops 3 a další byly podpořeny sebejistou hratelností, ale novinka naráží na úplně základní problémy spojené s novým přístupem.

Na druhou stranu ale onu jistotu nahrazuje zajímavou invencí, která nakonec může udělat z nových Black Ops paradoxně nejlepší multiplayerový díl od dob druhých Modern Warfare. Bude to ale nějakou dobu trvat a v současné podobě tomu tak rozhodně není.

Beta totiž trpěla absolutním nevyvážením herních mechanismů, a aby mě tvůrci přesvědčili o správnosti zvoleného přístupu, bude to chtít daleko více snahy než tohle rozpačité přešlapování na půli cesty mezi tradičním publikem a náročnějším hráčem, který doposud dával přednost nejen jiným titulům, ale do velké míry i jiným žánrům. Jeho zájem se autorům skrze betu podařilo získat. Teď je ale čas dodat daleko lepší hru a vzít si zpětnou vazbu k srdci.

Hra na hrdiny

Alfou a omegou nových Black Ops je bezesporu systém specialistů, který to během pár kratičkých let dotáhl až na stěžejní prvek multiplayeru a v betě zastínil i tradiční kill streaky. Právě ten je totiž ve svém novém pojetí nástrojem, kterým autoři tradiční multiplayerovou střílečku posouvají na novou úroveň.

Před každou hrou si nyní vybíráte hrdinu se speciálními schopnostmi, který bude nad rámec tradičního systému „vyber 10“ formovat váš herní styl. Specialistů je na výběr prozatím 10 a každý přináší do hry pořádnou dávku strategie a variability. Black Ops tímto posouvají sérii daleko více do sféry taktických akcí a spolu s vypuštěním automatického léčení a daleko většími nároky na hráče pomalu, ale jistě opouštějí vody absolutní arkády.

Najednou se vedle střílení a sbírání kill streaků soustředíte i na dvojici speciálních schopností a snažíte se daleko více hrát nejen okolo nich, ale ideálně je i navzájem kombinovat s ostatními hráči. Zatímco někteří hrdinové jsou spíše podpůrného typu, najdou se samozřejmě i absolutní bijci, a pokud si to tým správně namixuje, má dobře našlápnuto k vítězství. Jak už jste ale asi pochopili, ne všechno se v tomhle směru povedlo, a ačkoli jde v jádru o dobrý nápad, provedení by sneslo daleko více péče.

Nemohu se totiž zbavit dojmu, že tvůrci úplně zapomněli na Frantu z Prahy a soustředili se především na esportovou scénu. To ale přináší hned několik závažných problémů. Hrdinů je například momentálně jen 10 a reálně si oblíbíte tak 2 (Nomad, Raid), což je přeci jen vzhledem k tomu, jakým způsobem hru ovlivňují, trošku málo.

Pokud si vašeho oblíbence vyberou spoluhráči, jste tak trošku nahraní a už beta jasně ukázala, že někdo hru radši opustí. Jednotliví hrdinové si navíc nejsou svými schopnostmi příliš rovni, a někteří absolutně nejdou použít pro některé herní módy, případně jsou jejich schopnosti neúměrně silné. Platí to obzvláště pro Search and Destroy a nový mód Heist. Předpokládám, že to do budoucna vyřeší DLC, ale v současném stavu jde prostě jen o zajímavý experiment, který bude potřebovat ještě hodně práce. Balanční tým má o zábavu postaráno opravdu nadlouho.

zdroj: Archiv

Je problematické, když tuto inspiraci Overwatchem naroubujete na klasické, částečně zpomalené a konzervatismem nasáté Call of Duty a obojí tak děláte pouze na půl. Výsledkem je sice zajímavý, ale v mnoha ohledech skřípající mix mezi taktickou akcí a zběsilou střílečkou, kde se musíte rozhodovat, zda přebijete, nebo se vyléčíte, či zda je pro tým dobré, když někde zemřete, pokud máte šanci získat výraznější týmovou výhodu.

Čtvrté Black Ops fungují díky takto prohloubené hratelnosti skvěle jako týmová hra a se skupinou kamarádů si užijete solidní porci zábavy. Pro jednotlivce, kteří se těšili na další Call of Duty plné bezhlavé akce, už je to ale trošku horší a v tomto ohledu jednoznačně jde o zklamání. S tím ostatně nakonec souvisí i absence automatického léčení či fakt, že většinu hráčů momentálně budete kvůli brnění zabíjet věčnost.

I tohle jsou jednoznačně prvky odkazující k předsevzetí autorů hru trošku zklidnit, ale daří se jim to jen částečně, a už dokonce museli přiznat, že třeba s nadměrným množstvím životů, které jsou mimochodem konečně viditelné vedle přezdívek hráčů, se bude muset něco udělat. Už to značí, že tradiční zážitek Call of Duty a lehoulinký klon Rainbow Siege se do určité míry vylučují.

Překvapení s výhradami

Z bety si tak lze odnést mírné nadšení i zklamání, a v mnoha ohledech pak i absolutní apatii. Určitě kvituji s povděkem ochotu autorů pustit se do něčeho nového a herní mechanismy posunout daleko blíže taktické akci na způsob Overwatche a Rainbow Six. Zároveň si myslím, že pořád ještě trefili míru, do jaké základní hratelnost Call of Duty tyto novinky snese, aniž by čtvrté Black Ops úplně opustily vody akční a správně bakelitové FPS.

V souladu s dřívějšími proklamacemi autorů se zkrátka hra drží při zemi a celkové tempo hratelnosti se přibližuje původním Modern Warfare. Hratelnost již není přehnaně zběsilá a vaším revírem tentokráte bude akorát pevná zem. Letos to bude spíš o taktice a správném rozhodování než jen o rychlých reflexech.

Bohužel ale také platí, že Treyarch zkrátka nejsou vizionáři. Ne všechny novinky dávají smysl. Chybí tomu daleko větší péče a prozatím to vypadá, že si nikdo nesedl a nezamyslel se ani nad tím, jak jednotlivé specialisty navrhnout daleko všestranněji. Buď se mělo jít cestou hrdinů, ale investovat do toho daleko více času a prostředků, nebo měli autoři zkrátka udělat jen další Call of Duty, ovšem zato s perfektně vycizelovanou hratelností.

zdroj: Archiv

Co naopak prakticky nemá smysl komentovat, je pseudo-futuristické zasazení. Už to tady bylo tolikrát, že i samotné tvůrce musí dělání neustále těch samých prostředí a zbraní prostě nudit. Akorát je snad na místě pochvala, že se Black Ops tentokrát drží trošku zpátky a například zvolená herní prostředí jsou překvapivě civilní a reálná.

Beta nabídla poměrně konzervativně navrženou šestici map, u nichž nenastává žádné překvapení. Zkrátka plejáda menších plácků, které fungují ve všech módech a přesně v duchu Call of Duty hráče neustále svádějí do strategických bodů plných konstantních šarvátek. Lze poznat, že s tím už mají tvůrci dostatek zkušeností.

Nic negativního nyní nelze říci ani na vrub zbraňového arzenálu a výbavy. Většina věcí je spíše standardem, za což ale patří autorům velká pochvala, protože experimentů s úplně fantaskními zbraněmi jsme si již užili dosytosti. Naopak třeba nový mód Heist nakonec navzdory původní skepsi docela bavil a půjde o solidní alternativu ke klasickému S&D.

Možná i proto bych se nakonec odvážil k opatrnému optimismu. Ačkoli je totiž systém specialistů nedotažený a zklidnění hry bude potřebovat ještě opravdu hodně balancování, nový přístup jsem si nakonec překvapivě užil. Pokud dostanete svého oblíbeného specialistu a ideálně si sednete s týmem, objevíte v nových Black Ops hloubku, kterou série Call of Duty ještě neměla.

Nejnovější články