Pominu že Eidos Montreal mizerným česko-anglickým hybridem Utulek Station poněkud pokazil českou stopu se správně použitými slovy „koření, čerstvé maso“. Koncept rozděleného světa se však rýsuje zajímavě. Eidos sice nespecifikuje, jaký konec Human Revolution je kanonický, ale je jisté, že stanice Panchaea zahučela do oceánu. Svět se po Aug Incidentu obrátil proti augmentovaným a učinil z nich druhořadé občany, které je třeba prozatím segregovat od normální společnosti, a pak ...kdo ví
Segregace má samozřejmě za následek nárůst extremismu mezi zahořklými augmentovanými lidmi, kteří se náhle ocitli na okraji společnosti, za což Adam Jensen, celkem logicky, cítí zodpovědnost. V jeho křížovém tažení za lepším světem mu nově pomáhá organizace Task Force 29, kterou založil Interpol, aby se věnovala lovu augmentovaných teroristů. Jenže jedna věc jsou útočníci z řad augmentovaných a druhá Ilumináti, se kterými má Jensen pořád nevyřízené účty. Task Force 29 jej sice zásobuje novými augmentacemi, informacemi a posílá jej na mise, které jej mohou přiblížit Iluminátům, ale Jensen pracuje ještě s jednou skupinou, která jde po krku přímo Iluminátům.
Druhou organizací, s níž Jensen spolupracuje, je Juggernaut Collective - nezávislá skupina hackerů, aktivistů, špionů a členů speciálních jednotek, kteří ví o činnosti Iluminátů a chtějí je dopadnout. Jak už to tak bývá, Jensen se ocitá mezi dvěma mlýnskými kameny, protože ne vždy jsou cíle obou skupin stejné. Navíc má Task Force 29 i Juggernaut Collective vlastní agendu a zdá se, že Jensenovi obě strany říkají jen část pravdy. Zdravá paranoia mu tedy radí, že je lepší nevěřit nikomu, hledat pravdu na vlastní pěst a obě strany využívat tak, jako ony využívají Jensena.
Služba dvěma pánům se samozřejmě občas projeví v jednotlivých misích a v rozhodování, jak se v daných okamžicích zachovat, což logicky nahrává nelineární hratelnosti a RPG systému, v němž nemáte jen volby, jakou augmentaci si teď koupíte, ale také komu dáte důležité informace, potažmo co uděláte s klíčovým svědkem.
Potenciál má hra v tomto ohledu veliký a konflikt, kdy Jensen slouží dvěma „hodným“ skupinám, z nichž ale ani jedné nevěří, je atraktivní. Stejně jako Praha budoucnosti, i když je nasnadě, že familierní zasazení může ve hře spíše rušit, pokud nebude dotažené a obsáhne podobné nesmysly jako zmíněnou Utulek Station. Jen se tedy modlím, aby chlapík z traileru, který mluvil angličtinou s ruským přízvukem, nebyl ve skutečnosti Čech. Pak by zasazení do Prahy bylo negativním krokem zcela bez debat.
Praha před Aug Incidentem prý byla nakloněná soužití normálních a augmentovaných lidí, což se následně projevilo v reakci na zmíněnou událost. Vláda zareagovala a z prostorů, které byly určené pro augmentované dělníky, se stalo ghetto jménem Utulek Station. Pokud jste augmentovaný a nemáte v pořádku doklady, česká vláda vás pošle do útulku. Pardon, Utulku. Logicky se zde daří radikálům a působí zde třetí významná organizace (ano, tohle zní příjemně politicky) Augmented Rights Coalition. Jensen má v dané misi úkol infiltrovat Utulek Station a najít hlavního představitele ARC Talose Ruckera.
zdroj: Archiv
Jak mise o hledání Ruckera dopadne vám ale, na rozdíl od redakce Game Informeru, nechci vykecat. Vězte však, že první obrázky ze hry vyobrazují právě Utulek Station. Uvnitř Prahy se ale nachází další, mnohem uzavřenější městská komunita, do níž Jensena zavede mise s Ruckerem – Golem City. Je vidět, že tvůrci jen zběžně proběhli český slovník a dějiny Prahy, což pak s nikým z Čech nekonzultovali, ale budiž. Každopádně, v Golem City sídlí právě Augmented Rights Coalition, a podle toho, jak chcete k misi přistoupit, také procházíte městem. Můžete se celým městem proplížit, aniž by vás viděl živáček, můžete se do cíle prokecat a ještě přitom odkrýt extra lokace nebo vytáhnete Jensenovu bouchačku a prostřílíte se až k Ruckerovi.
Ačkoliv tvůrci přitlačili ve správě augmentací, jejich cílem prý bylo v Deus Ex: Mankind Divided vylepšit základy z Human Revolution - ne vše vytvořit znovu, od píky. Čekat ale máme několik ofenzivnějších, agresivnějších augmentací, které Jensenovi pomohou v boji. Pokud budete chtít, můžete si s nimi počínat akčněji. Nově bude k dispozici kruhové menu s augmentacemi, které si můžete přiřadit na tlačítka D-padu, a okamžitě je tak přepínat bez přechodů do menu.
Z augmentací se třeba vrátí sociální analyzátor C.A.S.I.E., který pomáhá při rozhovorech odhadovat psychologie protějšku, a navrhuje, jak se k danému člověku chovat. Jensen neztrácí ani Smart Vision, která umožňuje vidět skrze zdi, i když její využití je omezené. Smart Vision žere hrozně energie a hodí se opravdu jen k nakukování v nejnutnějších situacích. Třetí známou vychytávkou je Icarus Landing System, který vám umožní přežít pád z výšky. Nově ale máte i možnost horizontálního přesunu, což vám umožní překonat větší vzdálenosti nebo rychleji prchnout před nepřítelem.
Z nových augmentací už je na záběrech videa k vidění třeba Titan Shield. Nanotechnologický štít vám umožní déle přežít, protože redukuje poškození z nepřátelské střelby. Jen nezapomeňte, že konzumuje energii, takže jeho využití je spíše věcí poslední záchrany a rozhodně ne něčím, co nahodíte pokaždé. Mark and Track systém v sobě má prvky z Human Revolution. Umožní označit protivníky, takže vidíte jejich pohyb po mapě, ale také vám ukáže jejich inventář. Doporučujeme kombinovat se Smart Vision, která je ukáže i skrze zeď.
V kloubech prstů levé ruky má Jensen implantovaný Tesla systém, což je nesmrtící vrhač projektilů, které na malou vzdálenost cíl ochromí. Při plném vylepšení dokáže Jensen vypálit čtyři projektily na čtyři cíle v dosahu Tesly. Do zápěstí pravé ruky má Jensen implantovaný PEPS Gun, jejíž projektily nepřátele omráčí, načež je můžete dodělat, okrást o zbraň nebo prostě zmizet než se oběť probere. Smrtící efekt má nově nano ostří, které měl Jensen už v Human Revolution. Pořád s ním zvládne protivníky sundat na blízko, ale nově umí čepel vystřelit i na dálku, což může soupeře i připíchnout třeba ke zdi. Při plném vylepšení pak čepel umí v místě dopadu explodovat, což má potenciál vyčistit celou místnost nepřátel.
Počítejte ale s tím, že protivníci také mají v zásobě nějaký ten trik, ať už jsou augmentovaní, nebo ne. Vlády začaly ve snaze o vylepšení ozbrojených složek v boji proti augmentovaným útočníkům investovat do moderních technologií. Policisté, vojáci a prostě kdokoliv, kdo má dost peněz, je vybavený třeba exoskeletovými obleky. Někteří zvládnou skákat do pořádné výšky a překvapit vás tím, jiní mají vlastní alternativu Titan Shieldu a další vás třeba překvapí netradiční zbraní. Nabídka protivníků by měla být víc variabilní a pestřejší. Navíc jejich AI bude zas o něco lepší, takže se vás třeba pokusí obklíčit.
Je zjevné, že tvůrci poskytnou hráčům více prostoru ohledně stylu řešení problémů a situací. I akční řešení bude elegantnější než poněkud utahaný boj z Human Revolution, ale hlavně se zdá, že půjde snáze přecházet z jednotlivých „módů“ - samozřejmě dle dostupných augmentací. Navíc by měla být hra flexibilní i v možnostech úprav Jensenovy zbraně či zbraní. Můžete během okamžiku změnit typ munice, připnout optiku pro boj na dálku, změnit režim palby, přehodit pár augmentací a rázem se mění celý styl vašeho přístupu ke konfliktu. Viz obrázek níže.
Jelikož ale hraju primárně za tichošlápky – žvanily, spíš mě zajímá systém úkolů a voleb. Úkoly prý jsou vytvářeny tak, aby se záměrně vyhýbaly vzorci „přines, dones, vyřiď.“ Naopak, často budou vycházet z předchozí interakce. Kupříkladu vám v jedné misi pomůže šéf místní mafie, ale bude mít u vás službičku. O pár hodin později se vám pak ozve, že by potřeboval hned teď dluh splatit a Jensen musí řešit problém uprostřed jiné mise. Vedlejší úkoly by tak měly být nápaditější a pomáhat vykreslování samotného světa skrze příběhy misí.
Celkově mám z Deus Ex: Mankind Divided pocit, že půjde o „větší, lepší, hlubší“ a temnější verzi Human Revolution, což je asi věc, po níž všichni fanoušci předchozího dílu touží. Tedy evoluce herního systému a modelu, ne revoluce, která popře kořeny. Otázkou je, kdy se téhle evoluce dočkáme, protože datum vydání na PC, PS4 a Xbox One neznáme.