O to paradoxněji pak působí cesta po vystřiženém obsahu série GTA. Dokazuje totiž, že nejnovější nápady Rockstaru, byly v sérii zakódovány už před řadou let a potažmo i to, že tahle přeslavná série vznikla dílem náhody.
Stokrát nic porazilo vola
Na první i druhý pohled není série Grand Theft Auto příliš vděčným tématem našeho seriálu Ztraceno v procesu. Drtivá většina vynechaného obsahu se totiž omezuje na naprosté marginálie. Svůj díl viny na tom ostatně má i Rockstar tím, že již třikrát zrecykloval zasazení série - trojice měst z prvního GTA se objevila v GTA III enginu a nyní se objevuje i v GTA IV a GTA V provedení. Příkladem za všechny neškodné detaily je například tato vynechaná kapela, která měla hrát v ulicích Liberty City v GTA III, a maximálně tak dodat kus atmosféry nebo cíl pro hráčovu kapotu…
A můžeme pokračovat. Občas tak nějaké postavě chybí původně zamýšlení knírek, jindy nedošlo na jednu z mnoha zbraní (takže se terorizování virtuálního města muselo omezit "jen" na desítky kousků arzenálu). I situace, kdy GTA svou zápletkou vtipně ironizuje reálný svět, jsou mnohdy velmi vzdálené současným tématům, jako v případě GTA: San Andreas a jeho reflexe sociálně slabé černošské skupiny obyvatel v Los Angeles.
zdroj:
tisková zpráva
Hrdina GTA III, Claude, během své epizodní role v GTA: San Andreas
Leč i tyto ustřižené detaily občas nabídnou nějaký sympatický, o formě série vypovídající detail. Například hned první text GTA III měl prozradit skutečnost, že jméno hlavního geroje hry zní "Claude", což jsme se oficiálně dozvěděli až při jeho cameu v GTA: San Andreas. Značí to, že Rockstar v době GTA III ještě nepovažoval zápletku za tak podstatnou jako herní mechaniky. Ironicky v kontrastu s tím, že dnes jde o tahák hlavní.
Dokonce i v GTA: Vice City, etalonu příběhovosti v rámci série, mělo původně být více příběhových elementů, například série telefonních rozhovorů mezi Tommym a Mercedes, snad jako náznak jakési romance. Plnohodnotné randění však přišlo až v GTA: San Andreas a skutečně netradiční snaha o vyprávění pak posečkala až do aktuálního GTA V.
Jiné pasáže pak eliminují několikero misí, jejichž začlenění by však interpretaci hry ani hratelnost samotnou příliš nepozměnily. A čas od času podobné vynechávky ovlivní i mapu samotnou - proto GTA: Vice Vity mělo původně obsahovat pozměněnou pasáž druhého ostrova Vice City s rozšířenou vojenskou základnou a hrstkou souvisejících misí. Na tomto je vůbec roztomilé, že mapu lze zpřístupnit pouhým přelétnutím na druhý konec Vice City tak, aniž by se mapa plně načetla. Ačkoliv finální verze hry s těmito lokacemi nepočítá, nikdo si zjevně nedělal těžkou hlavu s tím ji vystřihnout zcela. Což potěší nejednoho virtuálního detektiva – skutečnost, že v úvodu zmíněná kapela byla objevena až v roce 2009, naznačuje zvláštní druh přidané hodnoty odebraného obsahu...
zdroj:
tisková zpráva
Původní verze Tommyho z GTA: Vice City
Hot Coffee a další škraloup
Přesto lze tvrdit, že ač je zmizelého obsahu škoda (třebas původně zamýšlená zvířátka v San Andreas by potěšila), při rozmáchlosti hry se není čemu divit. Už nyní však lze sledovat, že některé z nových nápadů v GTA V jsou v hlavách Rockstaru již nějaký ten pátek, stejně jako postupná evoluce vyprávění příběhu. Na pohled třetí se však znovu potvrdí, že pod svíčkou je největší tma, a GTA začne odhalovat důležitější pasáže.
Bez okolků nejznámější ustřižený obsah série je totiž známý snad všem – je jím nechvalně proslulá (pro některé mravokárce) minihra Hot Coffee, alias simulátor souložení s herními přítelkyněmi. Jak nejspíše všichni vědí, Hot Coffee obsah byl ze hry vynechán přesně z obavy, že způsobí to, co nakonec způsobil. Částečně i pro Hot Coffee považuje Kushner GTA za tak významný titul, a o to více pak pobaví i původně zamýšlená přítomnost dalšího potenciálně kontroverzního elementu, totiž prodeje drog. Hráč měl mít v San Andreas možnost drogy prodávat i kupovat. Podobně jako u Hot Coffee lze důkazy tohoto dohledat v kódu PS2 verze hry, zdaleka se však nejedná o prvek funkční od stolu jako v případě Hot Coffee.
Třetí zajímavost, rovněž na San Andreas, pak tezi o rockstářím předbíhání herních nápadů doplňuje dokonale. Uvnitř kódu hry lze totiž najít i schopnost hry podporovat dodatečný obsah ve formě "mission packů", které měly svazovat hru s nově vytvořenými pasážemi. Prvek byl dlouho neobjeven a dnes je využíván modery a jejich stahovatelnými rozšířeními hry. Čím je to zajímavé? Pamatujte, že se bavíme o polovině minulého desetiletí, kdy výraz DLC ještě nikdo příliš neznal (ač je DLC více méně jen logickým rozšířením starých dobrých datadisků), leč Rockstar zvažoval přidat něco podobného už tehdy.
zdroj:
tisková zpráva
Hot Coffee v akci
Změněno v procesu
Zatímco nepříběhovost GTA III a ne plně využitá příběhovou GTA: Vice City jsou pěknou ilustrací táhlého tvůrčího experimentování, Hot Coffee spolu s neprodejem drog zase strachu Rockstaru z kontroverze. Prvek neDLC pak značí i to, že příchod DLC nebyl žádným bestiálním komplotem korporátních pohlavárů, ale dlouho očekávanou evolucí. Posledním faktem a vyvrcholením túry po GTA tak, jak nevypadalo, je však poslední a zdaleka nejdůležitější ustřižený obsah v celé sérii.
Jmenoval se Race’n’Chase a šlo o první verzi z toho, co bylo nakonec známo jako první Grand Theft Auto. Mělo se jednat o přímočarou závodní hru na způsob shora/zboku viděného Need For Speed, tj. včetně častých konfliktů se strážci zákona. Při betatestování však došlo k nečekanému bugu, který způsobil až přílišnou horlivost policistů, a (heuréka!) betatestery začalo mnohem více bavit unikání a bourání do kapot poldům, než dosažení cíle.
Race’n’Chase byl de facto zcela jiným projektem a obsahoval některé prvky, které se do prvního GTA vůbec nedostaly – vývojáři z DMA Design (dnes Rockstar North) původně chtěli vydat jak GTA, tak i Race’n’Chase. Leč právě náhodná chybka je donutila nejprve zkusit ten báječný nápad s otevřenějším GTA. Původní titul byl po letech sešrotován a překopaný Race’n’Chase se přerodil v to, co se mělo o pár let později s příchodem GTA III stát revolucí v herní sféře. A veselé náhody tím úplně nekončí, jelikož jedním ze zamýšlených názvů prvního GTA bylo i slovo "Carmageddon".
Jako mnoho vynálezů v historii lidstva tak Grand Theft Auto série vznikla náhodným objevem a bezbřehým experimentováním. Až příště budete mít dojem z toho, že za herními velehity stojí sdružení geniálních vývojářů nebo geniálních machinátorů, vzpomeňte na Hot Coffee i Race’n’Chase. Když nic jiného, dokládají především to, že i mistr tesař se někdy utne. Leč jen občas je takové utnutí na škodu.