Phobos: 1953 - dojmy ze skličující adventury
zdroj: tisková zpráva

Phobos: 1953 - dojmy ze skličující adventury

1. 11. 2011 13:05 | Dojmy z hraní | autor: Petr Ticháček |

Herní výstava Gamescom 2011 byla bohatá na spoustu zajímavých her, nechyběly mezi nimi ani adventury. Právě na ně se zaměřil Petr Ticháček, poctivě je všechny oběhal, obhlédl a některé si i zahrál, aby vám mohl z každého jednotlivého titulu nabídnout své dojmy v rámci adventurního speciálu. Výpis všech článků, které v rámci speciálu vyšly, najdete za tímto odkazem. Tentokrát se zaměříme na adventuru Phobos: 1953, která se zabývá děsivými psychologickými a telepatickými experimenty ruské KGB v 50. letech minulého století.

Jako blesk z mírně zataženého nebe přistála koncem července v mailboxech novinářů tisková zpráva vydavatele UIG Entertainment. Pravilo se v ní, že německá společnost sdružující nezávislé vývojáře (UIG = United Independent Games) rozjíždí novou sérii produktů nazvanou „Play Indie“, která bude přinášet na celosvětový trh neznámé leč kvalitní produkty nezávislých studií – což je nepochybně ušlechtilá věc.

V sestavě prvních pěti oznámených her se objevily také dvě adventury. O té první nazvané Sunset, která se snaží napodobit fenomenální Portal, jsem se krátce zmínil v úvodním díle reportáže. Dnes přichází na řadu druhý titul: Phobos: 1953, jehož hratelnou verzi mi na Gamescomu představila marketingová a PR manažerka společnosti UIG Tamara Berger.

Phobos: 1953 je dílem ruského studia Phantomery Interactive, které možná znáte díky jejich surrealistické adventuře Outcry z roku 2008. Outcry se zabývala, mimo jiného, tématem lidské mysli a Phobos: 1953 ji v tomto směru bude následovat, i když ve zcela odlišných kulisách. „Příběh hry je situován do Sovětského svazu padesátých let, kdy Rusové prováděli řadu výzkumů v oblasti telepatie, lidské odolnosti, nebo psychologického vlivu strachu na lidský organismus,“ naznačila pozadí zápletky Tamara Berger.

Ukázka z ruské verze hry

Tyto výzkumy byly prováděny na lidských bytostech v tajných podzemních komplexech, a právě do jednoho takového (věrně zrekonstruovaného podle dochovaných vojenských plánů) se v Phobos: 1953 podíváme, abychom se v atmosféře absolutního osamění a úzkosti postavili tváří v tvář vlastnímu strachu a zjistili, co za všemi těmi zvěrskými experimenty vězí.

Na počátku hry se ocitáme hluboko v uzamčeném sklepení, z něhož se musíme dostat ven do zbylých prostor výzkumného komplexu. Místnost je prakticky temná, její kontury rozeznáme jen díky slabounce blikajícímu, červenému, nouzovému osvětlení. Když se ale pokusíme stisknout vypínač hlavního světla – nic.

Generátor je vypnutý, a z údajů na pojistkové skříni zjišťujeme, že ke zprovoznění světla je zapotřebí přesně 18 voltů. V úvodní hádance, která je pro adventury klasická a svým způsobem i provařená, je tedy třeba na generátoru s šesti přepínači, z nichž každý nastavuje jinou voltáž, stisknout tři, jejichž součet dává dohromady požadovanou 18V hodnotu. Po spuštění generátoru a následném rozmrazení kabeláže pomocí hořáku můžeme konečně rozsvítit, abychom v původně skrytém temném rohu objevili mohutné ocelové dveře. Jakmile jejich zámek přeřežeme na podlaze ležící flexkou, objevíme se konečně v mohutných železobetonových chodbách výzkumné základny.

Při průchodu zasedacími místnostmi, skladišti nebo laboratořemi na mě dýchla skličující atmosféra pustého prostředí, v němž někdo při spěšném úniku zanechal řadu stop ve formě dopisů nebo dokumentů s výzkumnými poznámkami. „Ačkoliv si zpočátku připadáte v komplexu zcela osamoceni, brzy zjistíte, že tomu tak není. Někdo neznámý vás pozoruje a promlouvá k vám prostřednictvím interkomu,“ nastínila další vývoj děje Tamara. Je-li to náš spojenec, nebo naopak nepřítel, to patrně zjistíme až na konci hry, stejně jako to, k čemu měly být výsledky výzkumy lidské psychiky použity. I když to si asi není už v tuto chvíli těžké představit.

Námět rozhodně patří k výrazným přednostem této klasické adventury, stejně jako atmosférická prostředí a přísně logická (i když dle úvodní ukázky poněkud neinvenční) hratelnost. Mírným šrámem na tváři ovšem pro některé z vás bude zastaralé zpracování využívající 1st person panoramatického enginu, který hráči nedovoluje volný pohyb po prostředí, pouze se můžeme na předrenderovaných statických lokacích volně rozhlížet. Chápu ale, že od nezávislé hry nemůžu chtít technologické zázraky.

Phobos: 1953 by měl vyjít letos v prosinci v klasické krabicové verzi, ovšem pouze ve vybraných evropských zemích, mezi něž Česká republika tradičně nepatří. UIG ale naštěstí plánuje také digitální distribuci prostřednictvím hlavních platforem, jako je Gamersgate nebo Steam, takže v případě zájmu si ke hře cestičku určitě dokážete najít.

Tamara Berger prezentuje adventuru Phobos: 1953

V dalším adventurním preview z letošního Gamescomu se Petr 'BigPeter' Ticháček zaměří na stylově vyhlížející 2D adventurku The Second Guest, kterou sami tvůrci označují za strašidelnou detektivku.

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

  • Gamescom 2011 - horké adventurní novinky
  • Jurassic Park: The Game – adventurní dojmy  z GC 2011
  • Testament of Sherlock Holmes - adventurní dojmy z GC 2011
  • Captain Morgane and The Golden Turtle - adventurní dojmy
  • Asylum - hororové adventurní dojmy z GC 2011
  • Lucius -  GC 2011 dojmy z ďábelské adventure
  • The Book of Unwritten Tales - adventurní dojmy
  • Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles - GC 2011 dojmy
  • L.A. Noire - dojmy z PC verze
  • Y: The Case of John Yesterday - dojmy z hororového thrilleru
  • Memento Mori 2 - adventurní dojmy z českého thrilleru
  • The Lost Chronicles of Zerzura - adventurní dojmy
  • Haunted - adventurní dojmy
  • Nejnovější články