Volcanoids: Česká survival hra s razicím štítem v hlavní roli
zdroj: tisková zpráva

Volcanoids: Česká survival hra s razicím štítem v hlavní roli

18. 6. 2018 17:50 | Preview | autor: Pavel Dobrovský |

Zakrtkovat! Legendární hláška z československého televizního seriálu Návštěvníci najde trefné využití i v případě survivalu Volcanoids. Zakrtkovat! Namísto VAZ 2121 se do země začne zahrabávat steampunková vrtná souprava a během chvíle zmizí v nitru ostrova. Jedině tak unikne žhavé lávě z vybuchující sopky, a jedině tak se dostane k technologiím a materiálům nutným pro další vylepšování. Pohled na stroj, který se s elegancí tisícitunového skokana do vody noří do země, aby se po vynoření rozložil na mobilní základnu, mě při prezentaci naplňuje dětským úžasem a nadšením. Není to však to jediné, co tým Tomáše Rampase se zkušenostmi ze Space Engineers připravuje.

Řadu survival her pronásleduje prokletí nekonečné mantry „těžba-zpracování-stavba“. Další nepřekonatelnou překážkou bývá překombinovanost systémů a jejich nejednotné ovládání. Hráče s nedostatkem času nebo touhou investovat energii i do hraní jiných titulů takové kombo bezpečně odradí. Volcanoids sice ze survival žánru vychází, ale začátečníkům nebo konzervativnějším jedincům nabídne přívětivější tvář. V ohnisku dění je mobilní základna a její vylepšování skrz těžbu, vývoj a stavbu, zároveň však najdete poctivě zpracovanou příběhovou kampaň. „Neustále budou k dispozici úkoly, abychom potlačili bezduché survivalování ve stylu, přežij co nejdéle a hotovo,“ uklidňuje Tomáš Rampas.

Hysterická sopka

Herní mapa má podobu relativně malého ostrova s centrální a značně aktivní sopkou. Za pravidelné erupce mohou nepřátelští COGové, Rampas je označuje za „fantasy roboty,“ kteří soptění cíleně vyvolávají a uvolněnou energii používají pro vlastní účely. Tím značně narušují poklidnou existenci všeho ostatního na ostrově. S vrtnou soupravou proto musíte cestovat po jednotlivých sektorech, ničit COGovská zařízení na probuzení sopečné aktivity a sabotovat jejich vrtné soupravy. Je to tak trochu mechanický kanibalismus, protože do COGovského vozového parku patřila i vaše souprava před tím, než tak trochu nečekaně změnila majitele.

Výlety za sousedy

Konfrontace s COGy podmiňuje úspěch v kampani. Nacházení a zkoumání komponent nadřazených strojů odemyká vylepšení vrtné soupravy a speciálních modulů v technologickém stromě. Jen s pořádně namistrovaným vrtákem proniknete do dalších zón a ve finále až do nitra samotné sopky, kde se nachází centrála COGů. Jejím odstavením hra končí, alespoň co se příběhové kampaně týče. Autoři dále zvažují otevřenou hru a multiplayerové PvP řádění lidí a COGů a režim spolupráce. „Připravujeme možnosti pro více hráčů v jedné soupravě, kdy jeden bude kapitán, další bude mít na starosti těžbu, výrobu nebo výzkum,“ naznačuje Rampas, kudy se ubírají vývojářské plány.

Drony a materiály

Nemalou část hratelnosti v každém režimu zabere těžba surovin a jejich zpracování na použitelné materiály. Z nich pak skládáte nové vagóny do soupravy (Tomáš jí přirovnává k auto karavanu, který si neustále vylepšujete) a jednotlivé funkční moduly na vnějších a vnitřních stěnách. Může jít o moduly rafinační, výzkumné, obranné nebo výrobní a skladovací a spousty dalších. Nerosty je zapotřebí natěžit ručně krumpáčem v krajině. „Po čase budou k dispozici drony, které se zavrtají pod zem, najdou základní materiály a přinesou je do základny na zpracování,“ popisuje Rampas pokročilejší automatizaci. K vítaným zjednodušení patří také online cargo, centrální zásobník všech materiálů, ze kterého si výrobní moduly berou, co zrovna potřebují.

Vyrob třeba modul

Právě modulové vybavení základny je tím, v čem se najdou inženýrsky naladění hráči. Interiéry sestávají z terminálů a designu podle vlastního vkusu, venku pak jsou samotné výkonné moduly. V kontrolní stanici na velíně lze ovlivnit výkon všech modulů anebo dokonce přepínat mezi jednotlivými konfiguracemi skupin. Jednoduše změníte třeba výzkumnou konfiguraci modulů na obrannou a tak podobně. „Snažíme se ovládání rozdílných modulů udělat jednotné, aby nikdo nemusel koumat nad rozdíly mezi nastavením vědeckého a šrotovacího modulu,“ vysvětluje Tomáš.

Souboj krtků

Zajímavým ložiskem zdrojů budou lávová jezírka vznikající po každé erupci. V jejich okolí se vždy nalézá zvýšená koncentrace surovin, zejména těch vzácných. Vytěžit je v kampaňové hře bude samozřejmě příjemné, ale jejich hlavní hodnotu vidí Rampas v PvP řádění lidí a COGů. „Slibujeme si, že u jezírek budou probíhat největší bitvy a ti, kteří je urvou pro sebe, získají náskok před ostatními,“ tvrdí. Jak budou probíhat souboje není zatím jasné, krom náznaků palebných věží v obranných modulech a možnost krumpáčem rozmlátit nepřátelský vrták na prach, pakliže se k němu dostanete po vlastních nohách.

Podzemní překvapení

Při vstupu do soupravy mě pobavilo kultovní velké červené tlačítko. Slouží pro okamžité zakrtkování v případě výbuchu sopky nebo objevení nepřítele. Interiér soupravy se v takovém případě roztřese a nahne – a šup, jste pod zemí. Pohyb pod povrchem nebude zřejmě svobodný, ale i tak poskytne dost překvapení, například nalezení lávové jeskyně anebo nervózní vykrtkování na neznámém místě a přípravu obranných modulů na nečekanou konfrontaci s COGy nebo s jinými hráči. Souprava na povrchu je totiž v online režimu kdykoliv napadnutelná, zatímco v zakrtkované fázi se na ni nikdo nedostane.

Sopečná roční období

Zmíněné erupce nepředstavují jen riziko, pakliže se zapomenete venku a nedoběhnete včas do soupravy. Výbuchy nezanedbatelně ovlivňují i podobu ostrova. Před výbuchem jsou stromy zelené, ptáci cvrlikají a kytky kvetou. Po výbuchu je všude mordor – holé stromy zahaluje prach a mlha. V třetí fázi se ostrov obnovuje. Žhavá láva tuhne, prach se usazuje a mlha odpařuje. Stromy ještě nemají listí, a tak se dají lépe na větší dálku poznat nově vzniklá povrchová ložiska materiálů. Frekvenci výbuchů ještě autoři optimalizují, v současnosti je to něco kolem patnácti minut.

Již brzy i ve vašem early accessu

Volcanoids působí jako typicky garážová hra s jedním velkým rozdílem. Návrhář a grafik Tomáš Rampas a programátor Ondřej Petržilka mají bohaté zkušenosti s prací na Space Engineers a Medieval Engineers, u kterých byl Tomáš hlavním návrhářem. Volcanoids tedy vychází z „inženýrské“ školy, ale snaží se jít cestou větší přístupnosti a příběhové zábavnosti. Třetí člen malého týmu, Richard Rampas, se stará o plnění sociálních sítí a práci s malou komunitou. Přistupuje k ní velmi otevřeně a s malým zpožděním se lidé dozvídají o všech plánech ve stručných vývojářských deníčcích, kde se i vy dozvíte další detaily.

Volcanoids čeká dlouhá cesta. V současné chvíli je více systému hrubě navrženo než dotaženo a rozvoje se dočká i vizuální stránka. Do konce měsíce se objeví alpha verze pro zájemce z komunity a Rampas doufá, že do dvou měsíců by se hra měla objevit v předběžném přístupu na Steamu.

Nejnovější články