EA ve větším průšvihu, než si malovali
zdroj: tisková zpráva

EA ve větším průšvihu, než si malovali

5. 2. 2009 23:23 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Přišli o víc než půl miliardy dolarů, takže o práci přijde zhruba 1 100 zaměstnanců a zavře se 12 poboček. Jak z toho ven?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Včerejší konference Electronic Arts neodhalila jen pár zajímavých novinek o připravovaných projektech nebo nějaké informace o odkladech očekávaných her. Hlavně shrnula hospodaření, které nedopadlo ani trošku dobře. V posledním čtvrtletí 2008 totiž společnost EA měla ztrátu 641 milionů dolarů, což je opravdu obrovské číslo, pokud jej porovnáte se stejným obdobím rok předtím, kdy přišli "jen" o 33 milionů dolarů. Výdělky za celý rok sice stouply o deset procent, EA vydělalo 1,65 miliard dolarů plus 88 milionů dolarů z online her, ale měli příliš vysoké náklady. To teď znamená jediné: EA budou muset v roce 2009 markantně šetřit a svým investorům už sdělili první kroky své restrukturalizace. Společnost hodlá uzavřít 12 poboček a snížit pracovní sílu o 11 procent, což v řeči reálných osob znamená zhruba 1 100 pracovních míst. Před pár týdny přitom oznámili, že propouštět se bude pouze 10 procent pracovních sil, a že dojde k uzavření 9 poboček. Jak jsme informovali v Aktualitách, česká pobočka EA v Praze už byla nucena propustit tři zaměstnance z celkových několika desítek.

Vedení Electronic Arts je zklamáno zejména svými vánočními prodeji, které byly daleko pod očekáváním. O rozladění z Mirrors Edge a Dead Space už byla řeč, ale týká se to i mnoha dalších, raději nejmenovaných titulů nebo třeba Warhammer Online, jehož počet předplatitelů klesl z úvodních 750 tisíc na 300 tisíc a z toho důvodu se spekuluje o propouštění nejen jeho designérů. Naopak tradičně velice dobře šla na odbyt FIFA 09, jíž bylo do obchodů vyexpedováno 7,8 milionů kopií (EA jsou přesvědčeni, že šlo o nejúspěšnější hru na všech platformách v období Vánoc), přesto však poklesl podíl EA na evropském trhu.

Navzdory špatným reakcím v diskusních fórech a negativním recenzím (někdy paradoxně od těch samých lidí, kteří před pár lety velmi podobné Most Wanted chválili :), se s 5,2 miliony kusy výborně prodávalo (opět připomínáme, že jde jen o vyexpedované kusy na pulty obchodů, nikoli ty reálně prodané hráčům) Need for Speed Undercover. Ale ani s takovými čísly EA zdaleka nejsou spokojeni - jejich analytici předpokládali prodeje posledního dílu populární série ještě vyšší. Reálný odbyt byl prý o sedm procent nižší než u předchozího Need for Speed ProStreet.

Samozřejmě, EA ještě ani zdaleka nejdou do krachu. Na účtu mají stále spoustu peněz, které ztráty v klidu pokryjí, ale akcie společnosti zdaleka nejsou, co bývaly. EA hlavně musí snížit na nadcházející fiskální rok prodejní předpovědi, které měly pro rok 2008 až příliš nadnesené, a kvůli tomu se proinvestovali do takové ztráty. Nepůjde jen o ušetření na marketingových výdajích. EA budou muset v roce 2010 ohlásit kvůli investorům a akcionářům mnohem lepší výsledky za rok 2009, a když posunou až na jeho druhou polovinu většinu ze svých nejočekávanějších titulů (přestože jsou už nyní víceméně hotovy, ale čekají, až opadne vliv finanční krize), mají napůl vyhráno. U The Sims 3 mnozí analytici předpokládají startovní prodeje kolem 4 milionů kusů. Pozice ředitele společnosti Johna Riccitiello je ale zatím, zdá se, pevná. Jedním z kroků, které mají nepříznivý vývoj změnit, bude kladení mnohem většího důrazu na oblast Wii her, např. s tím novým tenisem nebo na ženy zaměřeným cvičením EA Sports Active, což výstižně popsal Bludr:

    Všeobecně se zcela po právu hovoří především o nepochopitelném ignorování Wii, kde dominovalo samotné Nintendo s asistencí některých osvícenějších firem jako je Ubisoft. Je s podivem, jak pozdě tohle EA došlo a teď jí nezbývá než lízat rány (na včerejší konferenci Riccitello zmínil u této platformy pouze 5% růst příjmů a nulový růst podílu na trhu Wii her - to jsou tragické výsledky, stejně jako fakt, že byl počet Wii titulů poloviční proti ostatním konzolím). Padl odvážný slib, že s Wii hrami EA bude chtít dosáhnout na kvalitativní úroveň Nintenda a kromě slibného tenisu asi nejvíce publicity získal Dead Space... [více]
zdroj: Kotaku, EDGE, Gamasutra, Modrak.cz a další

chewiedc

Nejnovější články