Vývoj Divinity: Original Sin se neobešel bez finančních problémů
zdroj: tisková zpráva

Vývoj Divinity: Original Sin se neobešel bez finančních problémů

12. 9. 2014 18:45 | Téma | autor: Adam Homola |

Fantasy RPG Divinity: Original Sin sice patří k povedeným hrám, které se odkazují na oldschool perly svého žánru, ale jeho vývoj se bez problémů neobešel. Zakladatel Larian Studios Swen Vincke se v novém blogu ohlédl do minulosti, zpytoval svědomí a vlastně i prozradil, co studio začíná dělat v těchto dnech. Žádné kontroverzní špeky z vývoje hry nečekejte, ale na jednu nepříjemnou věc Vincke přeci jen narazil - peníze, peníze, peníze. Kolem nich se točí celý vývoj.

Divinity: Original Sin si tvůrci financovali sami a následný úspěch na Kickstarteru jim také pomohl. Jenže pak se do vývoje vložili hráči. Většinu finálního pracovního zápřahu si vývojáři způsobili sami tím, že se rozhodli naslouchat feedbacku hráčů z Kickstarteru a komunitě, která hrála early access verzi hry na Steamu. Tvůrci se podívali na kritiku a namísto toho, aby nad ní jen mávli rukou a dodělali hru podle původního plánu, vzali si nářky hráčů k srdci, vyhrnuli rukávy a pustili se do oprav.

Jenže to znamenalo odklad vydání a s tím už dopředu nastavený rozpočet nepočítal. Peníze nebyly, hra nebyla a z prodejů early access verze hry se na bankovní účet nesypalo tolik, aby to stačilo na pokrytí nákladů na prodloužený vývoj. Studio navíc muselo vyplatit netrpělivé věřitele, kterým tvůrci slíbili, že hra vyjde podle původního plánu a oni tak své peníze dostanou, jak bylo uvedeno ve smlouvě.

"Myslím, že bychom s vývojem pokračovali ještě déle, ale když jsem musel pospíchat do dalekého místa za úplně posledním ředitelem banky, který byl pořád ještě ochotný poskytnout nám dostatečný kapitál na vyplacení části dluhu pro jinou banku, bylo jasné, že tu hru už prostě musíme dodělat. Nevtipkoval jsem, když jsem říkal, že do toho jdeme naplno."

Divinity: Original Sin zdroj: tisková zpráva

Na příkladu Divinity: Original Sin je tak krásně vidět, že i když jste na Kickstarteru vybrali výrazně víc než jste plánovali, a i když se vám už na účtu schází peníze z prodejů early access verze, můžete se pořád dostat do solidních dluhů. Stačí posun vydání o pár týdnů. Odklad vydání hru sice ve výsledku vylepší, ale riskujete prakticky všechno. Larian ale naštěstí půjčku od další banky dostali a mohli s dluhem jiné banky ještě chvíli přežít.

Hra pak vyšla a naštěstí byla úspěšná. Divinity: Original Sin se už podle Vinckeho prodalo přes půl milionu kusů (drtivá většina na Steamu, 10 % krabicová verze). Tím pádem padla hranice, kdy se hra zaplatila, vývojáři mohli splatit všechny dluhy a hra už od této chvíle vydělává. Ne všechny peníze jdou ale tvůrcům, pořád musí vyplatit soukromé investory, kteří do Larianu investovali. Peněz je ale dostatek na to, aby se mohli tvůrci zaobírat tím, co bude dál.

"Tolik tedy k tomu, že se prý tahové fantasy RPG neprodává, že crowdfunding nefunguje a vývojáři jako jsme my nejsou schopní dostat na trhu hru bez pomoci zkušeného vydavatele ;)," napsal na blogu Swen Vincke.

zdroj: Archiv

S vydáním Divinity prý nebyli všichni úplně stoprocentně spokojení, protože všech bugů a nedodělaných částí hry si byli tvůrci vědomi. Jenže malý tým testerů v kombinaci s komplexní hrou způsobily, že prostě nebylo v silách vývojářů a testerů vyzkoušet a doladit úplně všechno. Proto tolik patchů po vydání a neustálý zápas se stabilitou na 32bitových operačních systémech, se kterou vývojáři bojují dodnes.

Plán je Divinity pořád podporovat, protože dle slov Vinckeho je tohle "RPG základ, na kterém budeme stavět další hry". Na pořadu dne jsou úpravy enginu a další přídavky do hry, i obsahové, z čehož bude těžit jak Divinity, tak hlavně budoucí projekt, na kterém už studio začalo pracovat.

"V dohledné budoucnosti několika příštích let nás uvidíte dělat pokroky v tvorbě RPG her a vytváření bohatých herních světů s novými a inovativními herními systémy, které budou založené na oldschool hodnotách. V posledních měsících jsem byl velmi zaneprázdněný rozšiřováním našich vývojářských řad tak, abychom mohli být konkurenceschopní na budoucím trhu," dodal Vincke.

zdroj: Archiv

Mohlo by to naznačovat konzolové verze hry nebo jednoduše více platforem obecně. A kdy že se o nové hře Larianu dozvíme? Nikdo neví. Jisté ale je, že se svým konceptem tentokrát na Kickstarter nepůjdou. Peníze (zatím) mají a tak se pustili do tvorby po hlavě sami.

Vincke Kickstarter do budoucna nevylučuje, ale na pořadu dne to bude pouze v případě, že budou mít tvůrci už kus hry hotové a crowdfunding bude v daném bodě vývoje dávat perfektní smysl. Jinak prý zatím Kickstarter "přenechávají" těm, kteří to potřebují víc než Larian.

Nemusíme se ale bát, Vincke plánuje hráče do vývoje zapojit mnohem dřív než je běžné. Teoreticky by to tak mohlo trvat jen pár měsíců než o novém projektu Larian Studios uslyšíme. Mezitím, pokud jste Divinity: Original Sin ještě nehráli, si můžete přečíst naši recenzi nebo se podívat na první díl GamesTV, kde hraje poslední hra Larianů hlavní roli.

Nejnovější články