Nascar Racing 2003 - recenze
9/10

Nascar Racing 2003 - recenze

15. 3. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vše má jednou svůj konec a i automobilové závody Nascar Racing 2003 jsou posledním dílem ze série simulací Winston Cupu, které k nám z dílny Papyrusu přicházejí. Co přinášejí nového oproti sezóně 2002?

Autor: Ladis
Publikováno: 15.března 2003

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Společnost Papyrus se za dobu své mnohaleté existence bezpochyby navždy nesmazatelně zapsala do paměti hráčů jakožto výrobce vysoce kvalitních simulací, které svojí kvalitou na hony předčí pokusy konkurence v daném žánru. Vzpomeňme na klasiku Indycar Racing v době vlády procesorů řady 486 či na dlouhou sérii snad nejlepší automobilové simulace vůbec - na Nascar Racing.

Poslední díl série
Tato, z pochopitelných důvodů především v USA velmi oblíbená série, je jedinečnou ukázkou toho, jak může trend překotného vývoje v oblasti počítačů a profesionálního přístupu k tvorbě počítačových her dovést titul až do téměř realistické podoby. Již minulý díl série závodů Nascar s označením 2002 byl dotažen do opravdové kvality, s důrazem autorů kladeným na fyzikální a kolizní engine, který v oboru simulací na PC najde jen stěží srovnání. Z naší recenze na minulý díl, který dostal přesně před rokem hodnocení 92%, se ostatně dozvíte, že výše uvedená slova nejsou jen planým voláním do větru.

Vše má jednou svůj konec a jak již správně tušíte, Nascar Racing 2003 Season jsou, bohužel, posledním dílem série závodů Winston Cup, které k nám z dílen Papyrusu přicházejí. Dalo se tedy právem předpokládat, že se společnost Papyrus na tento poslední díl intenzivně zaměří a vyprodukuje z pohledu fajnšmekrovského hráče opravdu kvalitní kousek. Nebudu vás napínat a rovnou prozradím, že Nascar 2003 kvalitní hrou skutečně jsou. Navazují na minulý díl série, decentně dopilovávají atributy, na kterých se dalo ještě něco vylepšit a v souhrném pohledu dávají vzniknout titulu v žánru Nascar závodů těžko překonatelnému.

Na první pohled méně patrné změny
Z globálního pohledu je pro běžného, automobilovými závody nijak zvlášť nepoznameného hráče rozdíl mezi minulým a novým dílem úplně minimální. Naopak hardcore-fanoušci série Nascar jistě uvítají docela slušný výčet novinek a vylepšení, který nový díl obsahuje a který je určen hlavně jim. Rovnou, bez mučení a kličkování přiznávám, že patřím do skupiny první, tj. mezi příležitostné hráče Nascar a diváky skutečných závodů, vysílaných společností Fox mj. přes satelit (pokud máte zájem dívat se na TV přenosy závodů Nascar, napište do diskuse pod článkem, poradím vám, co k tomu potřebujete).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Jak jsem již zmínil výše, ačkoliv Nascar 2003 obsahují množství novinek a vylepšení, z pohledu běžného hráče je rozdíl mezi posledními dvěma díly skutečně jen obtížně rozeznatelný. Nepočítám-li vylepšenou grafiku a AI, kterých si všimnete ihned, změny fyzikálního enginu „pocítíte“ až po mnoha odkroužených hodinách. Už z tohoto důvodu musím konstatovat, že recenze minulého dílu popisuje nový díl skoro ze sta procent. Proto se netradičně uchýlím ke komentáři úryvků z loňské recenze Nascar 2002. Zároveň všechny z vás, kdo se zajímáte o pozadí těchto závodů, odkazuji na její doprovodný text v kurzívě, kde jsem přesně před rokem popsal nejen historii těchto závodů, ale (doufám) snad i zajímavé informace kolem.

Novinky ve hře
Nejprve si však stručně řekneme, co nového nám Nascar 2003 přináší. Asi největší změny se týkají fyzikálního enginu. Samozřejmě v pozitivním slova smyslu. Další, na první pohled jasně viditelnou změnou je perfektní model trati - včetně všech nerovností (spáry, hrboly), které se na betonových oválech v hojné míře vyskytují. Mrkněte se na skutečné záběry ze satelitu, které jsem pro vás připravil a porovnejte je se screenshoty ze hry.

Novinkou je možnost zobrazení mechaniků konkurence v pitu, vylepšena byla AI (implementace funkce catch-up), viditelných změn doznala i grafika a rovněž model počasí. Hra obsahuje 26 tratí, z nichž 25 je vytvořeno dle reálných tratích, poslední je, podobně jako v minulém dílu, imaginární (Coca Cola Speedway). Jedná se o skutečně gigantickou, dlouhou trať, na které se naplno ukáže výkonový potenciál vozů. Pojďme se nyní na výše uvedené změny podívat podrobněji (kurzívou jsou označeny citace z loňské recenze Nascar Racing 2002).

Výukový tutorial
Zřejmě první, co vás na první pohled "praští" do očí, jsou perfektně zpracované Driving Lessons. Jedná se o výukový balík deseti lekcí, jež si klade za cíl seznámit hráče s pozadím série Nascar. V nevídaně kvalitně provedených tutorialech se seznámíte se základy ježdění, principem a praktickým využitím draftingu, strategií v boxech, s teorií pneumatik, nastavení vozu, managementu paliva a neposledně také s výborným slovníčkem odborných výrazů. Tutorial zahrnuje i takové vychytávky, jako názorné zobrazení probírané teorie ve skutečnosti, neboli přímo z pohledu jezdce vidíte, co se například stane, pokud v ostřejší zatáčce neuberete plyn, prudce zabrzdíte či naopak plyn prošlápnete až na zem.

Kvality Driving Lessons zůstaly naštěstí zachovány i v tomto díle. Výrazných změn se tento mód nedočkal. Všem začínajícím hráčům série Nascar vřele doporučuji trénink absolvovat, velmi ulehčí závodění a vtáhne hráče mnohem rychleji do hry.

Realistický fyzikální engine
Obrázek zdroj: tisková zpráva Vůz se chová opravdu maximálně věrohodně, nebojím se říci slovo realisticky. Například pokud při rozjezdu přeženete plyn a doslova promáčknete pedál až k zemi, nesmíte se divit, že krom burnoutu půjdete okamžitě do smyku. Také při projíždění zatáčkami na hranici adheze je možné zatáčení vozu korigovat krom volantu i jemnou spoluprací s pedálem plynu. Neboli přidáte-li plyn, auto se začne stáčet k vnější straně trati, tj. doprava, uberete-li, pak naopak doleva.

Přiblížíte-li se těsně za zadek vozu jedoucího před vámi, doslova cítíte zrychlení nejen vašeho, ale i oponentova vozu. Strategií je tedy nejezdit osamoceně, nýbrž ve skupinách po třech či pěti vozech. Je již jen na vás, zda využijete šance a manévrem se dostanete ze vzduchového pytle před soupeře. Touto strategií máte mnohdy šanci dojet i o něco rychlejší skupinu více vozů daleko před vámi. Pokud se občas dívate na Fox Sports či na Eurosport na závody Nascar, můžete vidět, jak se čas od času auta ve skupince mezi sebou jakoby vymění. Krom touhy o zlepšení pozice stojí za tímto manévrem i snaha ochladit vzduch před vozem, neboť dlouhodobou jízdou za zádí vozu se zvyšuje celková teplota všech jeho komponent a dochází ke snížení výkonu. Podobně to platí i například ve Formuli 1.

Asi největších změn oproti minulému dílu doznal fyzikální engine. Autoři hry si tentokrát vzali na pomoc skutečné profíky - společnost GoodYear a reálný Nascar tým Jasper Motorsport. Oba dodaly vývojářům spoustu dat ze skutečných závodů. Zatímco GoodYear se podílel na realistickém modelu pneumatik (opotřebení, teplota a její vliv na grip aj.), Jasper Motorsport přiložil ruku k dílu v oblasti simulace aerodynamiky (model draftu, efektu změn tlaku vzduchu při předjíždění, aj.), motoru a zavěšení.

záběry z reálných závodů Nascar na satelitní televizi

Novinkou je simulace nerovností na trati, rovněž změny v nastavení vozu jsou při jízdě více patrné, než v minulém díle. Hra také umožňuje nastavit si frekvenci pit-stopů, což se hodí při závodech na menší počet kol. Fyzikální engine, který Nascar 2003 představují, je stručně řečeno absolutní špičkou v této oblasti. Porovnání snese snad jen s Grand Prix Legends či GTR módem pro F1 2002 (recenze).

Kolize jako ve skutečnosti
Podobně jako fyzikální engine, byl vylepšen i engine kolizní, jež společnost Papyrus dovedla až k téměř naprosté dokonalosti. Vozy se nárazem ničí zcela podle reálu - nejen zmačkáním plechů, ale i pokroucením kostry vozu. Vylepšením je i propracovanější systém odlétavajících částí vozu, prostě si představte pokroucený blatník, který je katapultován energií nárazu do vzduchu a dopadajíc mezi vozy ostatní. Deformovaná karoserie vozu, škrtající o silnici hází doslova ohňostroj jisker za doprovodu efektní kouřové clony.

Kolizní engine je v podstatě shodný s tím z minulého dílu. Při zpomaleném replay je velmi dobře vidět, kterak se karoserie po nárazu deformuje a kroutí.

Vliv počasí na závod
Obrázek zdroj: tisková zpráva Realističnost je opravdu zcela výjimečná, dokonalá, tedy s vypnutím asistence dobržďování, řízení, protiprokluzu a dalších. Jako samozřejmost působí fakt, že studené pneumatiky mají jinou adhezi, než zahřáté, s deformovanou karoserií se negativně mění i aerodynamický odpor vozu, což vede k nižší maximální rychlosti, počasí je proměnlivé, mraky se pohybují, zásadně se projevuje efekt draftu, kdy skupina těsně za sebou jedoucích vozů jede rychleji, než vůz osamocený - což souvisí s existencí vakua za zádí vozu a snížení odporu, dokonalý efekt větru, prostě plno drobných, ovšem detailně propracovaných atributů.

V Nascar 2003 je podání závodů opět o něco blíže skutečnosti. Zásluhu na tom krom dokonalého fyzikálního a kolizního enginu má i vylepšený model počasí. To nyní nově modeluje dynamiku větru a teplotu vzduchu. Při samotném závodu se čas od času změní síla i směr větru, což pocítíte především v zatáčkách na změně gripu. Směr větru je možné odhadnout podle směru vlnících se vlajek podél trati. Při zapnutí "realistic weather" je počasí totožné se skutečným počasím v šampionátu minulé sezóny. Jako nedostatek spatřuji absenci deště.

Umělá inteligence
Začátečníci si mohou zapnout nejen automatickou převodovku, ale i asistenci řízení a snížit obtížnost oponentů v procentech (projevující se jejich maximální možnou rychlostí) a skvěle si tak vychutnat vynikající atmosféru hry, stejně tak jako zarytí fandové, kteří budou jezdit výhradně na manual převodovku s manuální spojkou, vypnutou veškerou asistencí a poškozením zaplým na realistic. Umělá inteligence oponetů se od doby Nascaru 4 také hnula kousek kupředu - okolní spolujezdci se již nechovají tak sterilně roboticky, jako minule, nedělají zbytečné chyby, ovšem ještě to není zcela "ono".

V Nascar 2003 si na nedokonalost AI již nemůžu stěžovat. I začínající hráč si musí všimnout výrazného pokroku, kterého vývojáři z Papyrusu dosáhli. Všech 42 oponentů se chová o něco „lidštěji“, nejdou do předem jasně neúspěšných manévrů - zbytečně neriskují. Všichni ostatní řidiči mají mj. parametr výkonnosti a dravosti. Výsledkem je podobná výkonnost a zařazení se skutečnými jezdci. Takový Jimmie Johnson či Kurt Busch jezdí na přednějších pozicích, než řekněme Kenny Wallace.

Novinkou je implementace funkce catch-up, který můžete samozřejmě zapnout či vypnout. Rychlost oponentů se tím dynamicky přizpůsobuje vašim výkonům. Mně osobně tato funkce nějak výjimečně nenadchla, spíše upřednostňuji nastavení jejich výkonu „na tvrdo“.

Fotorealistická grafika
Obrázek zdroj: tisková zpráva Vozy vypadají naprosto dokonale, jsou precizně vymodelovány, textury jsou ještě detailnější, než v Nascar 4 (mají rozlišení 512x512 pixelů), po celé trati je spousta drobných detailů, které přispívají k absolutnímu fotorealistickému zobrazení (pro porovnání jsem přidal i pár obrázků z reálných Nascar závodů ze satelitu). Novinkou je i zobrazení ideální stopy, barevně zabarvené dle toho, zda je potřeba akcelerovat, či brzdit. Nasvícení scény je perfektně zvládnuto, hra stínů a ploch zalitých sluncem je přesně taková, jakou máte možnost vidět v TV při závodech z pohledu kokpitu vozů.

Již v recenzi na minulý díl jsem zcela veřejně dal najevo mé sympatie s grafickému podání hry. Dnes musím podotknout, že grafika se opět posunula směrem „nahoru“. Ať už se jedná o unikátní 4 modely vozů, vylepšené podání stínů, animované objekty podél trati modelované ve vyšším rozlišení, skvělé světelné efekty (oslnění sluncem při výjezdu ze stínu, vizualizace tzv. lens flare), nově vytvořená grafika oblohy a pozadí, skvělé podání mraků a jejich vliv na setmění na trati, efektní zobrazení postupného znečištění předního skla od prachu, kouře a oleje (především při kolizích) či o zobrazení mechaniků ostatních stájí v pitu - to vše přispívá k naprosto špičkové grafice.

Bohužel, podobně jako minule, i tentokrát je třeba za všechnu skvělou grafiku a výborný fyzikální engine zaplatit daní v podobě zvýšené hardwarové náročnosti. Více, než grafika, ovlivňuje frame rate fyzikální engine (tisíce a tisíce modelovaných parametrů) a umělá inteligence protivníků.

Dunění motorů všude kolem vás
Spolu s báječnou grafikou jde ruku v ruce i špičkový 3D zvuk, využívající naplno schopností vaší 3D zvukové karty. Zvuk motorů zní věrohodněji a mohutněji, než v N4, krom typických ruchů uslyšíte i pískání pneumatik, pokud se dostanete na hranici adheze. Opravdovým zážitkem je zvuk, jež vás obklopuje, máte-li zaplý pohled z kokpitu - zvuk motoru spolu se všemi ruchy, hlas vašeho spottera, dokonale ozvučené řazení - jako bych seděl ve skutečném voze Nascar. Lahůdkou a pastvou pro uši jsou pak situace předjíždění, kdy slyšíte oponenty všude okolo sebe.

Co se zvuku týče, zde k výrazným změnám rovněž nedošlo. Podobně jako minule, pokud jste vlastníky 3D zvukové karty, dočkáte se nevšedního zážitku v podobě skvěle trojdimenzionálně modelovaného zvuku (ukázka v MP3). Díky němu slyšíte oponenty kolem vás a přesně například víte, kudy vás právě předjíždí apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dále Nascar 2003 obsahují výborně zpracovaný replay s možností pohledů ze spousty kamer z pozice jakéhokoliv jezdce, s možností střihu, editace či uložení výsledného sestřihu na disk. Hra umožňuje přepnutí z pěti různých pohledů (samozřejmostí je pohled z kokpitu či z "nosu" vozu), replay je obohacen o pohledy z pitu, vrtulníku či TV. Jakkoliv hra předpokládá vlastnictví volantu s pedály, oproti minulému dílu si o něco kvalitněji zahrají i zarytí zastánci klávesnice či digitálního gamepadu. Majitelé stabilního připojení na internet jistě uvítají možnosti kvalitní multiplayerové hry přes servery Sierra a Papyrus.

Stáhněte si: Demo, Trailer

Související články: Nascar Racing 2002 recenze (březen 2002), Nascar Racing 4 recenze (březen 2001), Nascar Heat recenze (září 2000), Novinky

Ladis

Nascar Racing 2003 Season jsou pro příznivce žánru téměř dokonalou hrou. Naprosto bezkonkurenční fyzikální engine, výborný engine kolizí, špičková grafika a zvuky, vynikající ovládání a neposledně špičková hratelnost- to vše tvoří vysoce nadprůměrnou závodní hru, kterou si jistě rádi zahrajou nejen fandové závodů Nascar. Jedinou výtku mám k absenci deště a místy znatelnému snížení frame rate pod únosnou mez. Škoda, ze tento díl je zároveň posledním z jinak vynikající série Nascar Racing od společnosti Papyrus.