Autor: Pavel Oreški Publikováno: 9.září 2008 | Verze: prodávaná/anglická/PC Doba recenzování: 6 dnů |
![]() ![]() ![]() Zásoby ![]() ![]() ![]() Mise Mercenaries 2 jsou ve své podstatě GTA ve Venezuele. Pohybujete se po docela rozlehlé mapě s městy, vesničkami a hlavně desítkami základen. Příjemné je, že na rozdíl od Just Cause téměř neexistují prázdná místa. Rovněž rozloha není tak velká, takže i když cestováním trávíte dost času, nikdy to není nesnesitelné. Navíc je možné využívat vrtulník, který přistane na každé větší dříve objevené základně a těch je po mapě rozeseto habaděj. Báze patří tu armádě, jindy povstalcům, olejářům, Číňanům, drogovým bosům nebo komukoliv jinému. Když nejde o opravdovou pevnost, jedná se o pár vojáků hlídajících nádrž s ropou nebo velitele, na jehož hlavu vypsala odměnu konkurenční frakce. Nebo o budovu, kterou je potřeba osvobodit. Zkrátka a jednoduše, nějakou misi najdete na každém kroku. To je velmi příjemné, protože když se nechcete věnovat hlavní kampani, je snadné si odpočinout u nějaké postranní mise. Dokonce jsem často jel za cílem většího úkolu a po cestě vyřídil i pár malých. Příklad zběsilé hratelnosti V jedné misi, kterou použiji pro vysvětlení různých herních principů, je nutné osvobodit špióna z nepřátelského zajetí. Začínáte na základně, kde můžete nasednout do teréňáku, obrněného transportéru nebo rovnou tanku a klaksonem přivolat posádku, která vezme do rukou palubní kulomet. Následně přejedete most a dostáváte se na území, které si místní frakce cení natolik, že na kohokoliv jiného ihned útočí. Příliš nepomáhá ani možnost ukrást nepřátelské vozidlo a maskovat se jako jeden z místních. Všudypřítomné hlídky vás totiž okamžitě odhalí.... Jestliže chcete mít jakous takous šanci na dokončení úkolu, je nutné hned v zárodku likvidovat všechny nepřátelské pokusy o přivolání pomoci. To se na mapě objeví ikonka vojáka, který se přes rádio pokouší přemluvit velení k poslání posil. Pokud bonzáka do přibližně deseti sekund nezlikvidujete, přiřítí se tank, bojový vrtulník nebo aspoň obrněný džíp s kulometem. Abyste mohli ze střechy mrakodrapu špióna zachránit, je nutné zneškodnit tři protiletecké artilerie v okolí. Jenže v jejich blízkosti se nachází alarmy, které „probudí“ osádky okolních budov. To znamená, že se na bojiště neustále dostávají posily, případně z oken zběsile pálí raketometčíci. ![]() ![]() ![]() Řešením je buď vyřadit z provozu alarm nebo srovnat nepřátelské budovy se zemí. Stále přitom máte za zadkem vojáky škemrající o pomoc, kolem se prohání tanky a všude se nachází pískem opevněné kulometné, či raketometné střílny. Zničit tohle všechno není zase až tak snadné, protože nesmíte poškodit hlavní budovy, jinak protivník zajatce okamžitě popraví. A kde myslíte, že je nejvíce kulometných hnízd? Ano, právě u těchto budov. Když si poradíte s protileteckou obranou, je čas sehnat vrtulník a pokusit se přistát na střeše budovy. Nejdřív je dobré zabít všechny raketometčíky a vrtulkníky kolem, jinak letecký výlet nemá moc šancí na úspěch. Helikoptéru si buď objednáte z ústředí, ale elegantnějším řešením je jí pomocí vystřelovacího háku ukrást přímo ze vzduchu. Když se za stroj zachytíte, následuje krátká animace, kdy se k němu hlavní hrdina přitahuje a poté akční sekvence. Při ní musíte v minihře mačkat klávesy tak, jak se postupně objevují na obrazovce. Když se vám to povede, vyhodíte pilota z kokpitu a spěcháte na střechu. Tam si poradíte s pár vojáčky, osvobodíte zajatce, pokusíte se vzduchem pláchnout roji posil a dostat se zdráv na základnu. Frakce Abyste si udělali obrázek o opravdu šílené akci, je nutné dodat, že to, co jsem popisoval v předcházejících odstavcích, se na monitoru děje v časovém úseku přibližně tří až pěti minut. Splnit takovou misi není vůbec jednoduché a to jsem si odpustil zmínku o tom, že byste v jejím průběhu ještě měli plnit vedlejší úkoly. Jak bylo řečeno, úkoly pro postup ve hře vám zadává jednak Fiona, ale hlavně se musíte přátelit s různými často vzájemně nepřátelskými frakcemi. Na začátku to jsou levicoví povstalci versus ropná společnost. Když plníte úkoly pro jednu z nich, většinou to znamená, že si znepřátelíte tu druhou. V tom případě nemůžete využívat jejich služeb, nakupovat od nich vybavení, ale hlavně na vás její členové neustále útočí. Takže i když zrovna neplníte úkol, máte o zábavu postaráno. Naštěstí si nepřátelskou organizaci jednoduše nakloníte, když ničíte budovy a zajímáte nebo zabíjíte osoby, které dříve označila za nežádoucí. Skupiny také nezávisle na vás neustále válčí mezi sebou, zejména o strategické body jako mosty nebo města. Ale je to spíše takové divadýlko, nijak se jejich pozice nemění. ![]() ![]() ![]() Chování vojáků je značně zjednodušeno, ať už těch s vámi spolupracujících nebo proti vám bojujících. Protivníci jdou po vás a kromě pevně daných akcí je nezajímá nic jiného. Pouze v případě, že zahlédnou volné vozidlo nebo kulomet, tak se k němu bezhlavě řítí, i když do nich zrovna vyprazdňujete zásobník. Stejné je to, pokud vypnete alarm, opět se všichni jako ovečky rozeběhnou k tlačítku. Ale opět to příliš nevadí, protože jednotliví vojáci pro vás neznamenají téměř žádné nebezpečí. Problém jsou až kulomety, raketomety, tanky a další těžká technika. Destrukce Základem hratelnosti je možnost a nutnost absolutní destrukce. Jakákoliv budova ve hře je zničitelná a když se vám ji jednou podaří dostat k zemi, tak už jí v aktuální hře nikdo neopraví. Jednou se mi podařilo omylem poslat kobercový nálet na spřátelenou základnu, čímž jsem nejen rozžhavil do ruda její osazenstvo, ale rovněž vybombardoval heliport. Když jsem se tam později nechal odvést, byl stále zbořený a pilot musel přistát na jeho troskách. To hlavní ale je, že ničit a bořit je vskutku zábavné. Není nic krásnějšího, než ukrást těžký tank, vtrhnout do města a za zoufalého křiku nepřátel: „Zabijte už někdo toho šíleného Švéda!“ ničit, ničit a ničit. Fyzikální model nedosahuje kvalit Crysis (zdejší svět je také mnohem větší) nebo Red Faction Guerrilla (mohu srovnávat, protože jsem ho už hrál) - tady budova buď stojí nebo se řítí k zemi a zůstávají po ní trosky. Větší komplexy padají při dostřelování z tanku postupně, ale žádné díry do zdi neuděláte. Což ovšem hratelnosti nijak neškodí, naopak baráky ochotně mizí v prachu a vy máte pocit síly. Obtížnost a kooperace Úkoly řešíte v takovém pořadí, jaké se vám zachce. Např. výše popisovaná mise byla opravdu tuhá a splnit se mi ji podařilo až po desítkách neúspěšných pokusů. A to ani přesto, že vás nepřátelé jen velmi těžce zabíjejí. Když se vaše zdraví blíží nebezpečně blízko nule, obraz zrudne a vy se stáváte téměř nesmrtelným. Tipnul bych si, že v tomto módu musíte schytat přibližně dvakrát tolik kulek, kolik je potřeba ke snížení zdraví ze sta na deset procent. Pak stačí jen zaběhnout někam do bezpečí a zdraví se vám samo doplní. Tady vyvstává otázka, zda to autoři nepřehnali s obtížností. Jedna věc je, že vám díky tomu Mercenaries 2 vydrží déle, na druhou stranu musíte často opakovat. Pak je tu ještě jedno možné vysvětlení a tím je kooperativní mód. Mám totiž pocit, že autoři designovali hru právě s velkým ohledem na hraní ve dvou lidech a osamoceným borcům mohou určité mise dělat velké problémy. ![]() ![]() ![]() Multiplayer funguje jednoduše. Před spuštěním se vás hra zeptá, jestli chcete být online. Zadáte své registrační údaje z EA účtu nebo vytvoříte nový. Je super, že založit účet je možné přímo z menu hry a zabere vám jen tak tři minutky. Jakmile hrajete online, v jakýkoliv moment se k vám připojí druhý hráč a postupujete společně. Jenže někdo udělal v PC verzi velkou chybu. Za hry není možné se domlouvat, neexistuje žádný in-game komunikační kanál, ani zvukový, ani textový. Na konzolích tenhle problém samozřejmě nemáte, ale na PC si musíte poradit jinak, pomocí Skype nebo Teamspeak. Ani tom se však nelze během hry domluvit a jediný způsob, jak si kooperativní multiplayer užít, je hrát s kamarádem a na komunikaci se dohodnout předem (v konzolové verzi existuje co-op ve split-screenu, kde tento neduh odpadá). Velké mínus. Ovládání PC verze a zabugovanost I na PS3 je grafika doslova příšerná, nicméně na PC aspoň máte možnost si zapnout vyšší rozlišení a vyhlazování. Ale ani tak Mercenaries 2 nesahají dva roky starému Just Cause ani po kotníky. Převod z konzole neproběhl šťastně co se ovládacího schématu týče. Naštěstí nám zůstala možnost použít myš s klávesnicí, což funguje docela dobře. Výtky mám spíše k vyvolávání některých menu, jejich zavírání a tak dále. Příklad: podpůrné menu s mapou, nabídkou vozidel nebo útoků, vyvoláváte klávesou F1. Když se pak dále pohybujete v jeho útrobách a noříte se v nabídkách hlouběji a hlouběji, k návratu do vyšších úrovní můžete použít standardně ESC. Nicméně zavřít podpůrnou nabídku lze opět pouze pomocí F1. Doteď jsem si na to nezvykl a stále se čertím, že ji nemohu zavřít, jak jsem zvyklí z jiných programů - ESC. Druhý příklad: když si přivoláte letecké taxi, otevře se vám mapka s místy, kde lze přistát. Dokonce si na jednotlivé základny můžete ukázat a objeví se vám jejich podrobnější popis. Ale proto, aby vás Ewan dopravil na místo, musíte nejprve aktivovat seznam všech heliportů a z něho vybrat. Dokáži si představit, že to bezvadně funguje na konzolích, ale na PC je to doslova příšerné. A nakonec je tu značná zabugovanost. Vypadávají textury, v prostoru jen tak visí kontejner nebo tank, tu a tam vypadne zvuk. K tomu lze dodat jediné, jestliže budete chtít Mercenaries 2 na PC hrát, určitě si počkejte na nějaký opravný patch, protože stávající verze sice funguje, ale k dokonalosti má hodně daleko. Zatím nechť majitelé grafik od ATI musí i na těch nejnadupanějších sestavách vypnou efekty vody, jinak spadnou tak k pěti snímkům za vteřinu. Pro plynulejší chod jsem na svém Radeonu 4850 musel vypnout i stíny. Pak už se při použitelné rychlosti dalo hrát na doporučené sestavě v podstatě v jakémkoliv rozlišení. Snad to vyřeší nějaká aktualizace ovladačů... ![]() ![]() ![]() Zvuková stránka hry je rozporuplná. Hlavní hrdinové z rukávu sypou vtipné hlášky hodící se do daných situací, často originální. Jenže běžní vojáci mají ve svém repertoáru dvě krátké věty, které nepochopitelně často opakují. Při cestě autem přes město vám posádka dvacetkrát zopakuje: „That´s the mercenary!“
![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Závěr ![]() Související články První dojmy Preview Recenze prvního dílu Mercenaries Mercenaries 2: World in Flames venku [6.9.2008 15:15 - jd] Kooperativní Mercenaries 2 [19.8.2008 19:19 - mart] Mercenaries 2 se mají k světu [21.7.2008 10:10 - levis] Trailery z Mercenaries 2 a Force Unleashed [10.7.2008 14:14 - levis] Videa: Clear Sky, BIA Hell Highway, Mercenaries 2 [5.7.2008 12:12 - levis] Úvodní mise z Mercenaries 2 [13.6.2008 10:10 - levis] Práce pro všechny strany v Mercenaries 2 [27.5.2008 15:15 - levis] 30 screenshotů z Mercenaries 2 [2.5.2008 17:17 - jd] Trailery: Mercenaries 2, Project Origin, Spore [4.4.2008 10:10 - levis] Zabijáci v džungli Mercenaries 2 [29.1.2008 13:13 - levis] Do boje s tankem v Mercenaries 2 [3.1.2008 14:14 - levis] Akční fragmenty z Mercenaries 2: World in Flames [26.6.2007 22:22 - m] Trailery: Mercenaries 2, Loki, Colin McRae: Dirt [17.6.2007 10:10 - jd] Video z hraní celé mise Mercenaries 2 [12.3.2007 22:22 - jd] Trailery: White Gold, Juiced 2, UT3, Mercenaries 2 [28.2.2007 12:12 - jd] Mercenaries 2 potvrzeni i pro PC, X360, PS2! [22.2.2007 17:17 - jd] Preview Mercenaries 2: World in Flames [19.1.2007 14:14 - mart] Videa: Titan Quest,Mercenaries 2,Warhammer,Scarface [7.6.2006 20:20 - jd] Mercenaries 2: World in Flames se odhaluje [11.5.2006 13:13 - moolker] |
Pavel Oreški | |
autorovi je více než 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem |