Nebojte se, nemusí vám vstávat vlasy hrůzou na hlavě. Quake III vám nikdo nebere, pořád si ho můžete koupit na Steamu nebo vytáhnout starou krabici z poličky, pokud CDčko ještě funguje. Změny, které vývojáři oznámili, se týkají pouze Quake Live a navíc jen částečně - pořád budou existovat způsoby, jak hrát s klasickými pravidly a novotám se vyhnout. Faktem ale je, že Quake Like zřejmě láká jen veterány, kteří si původní multiplayerový nářez pamatují z dob minulých, zatímco nováčci dostanou tak rychle na zadnici, že se ani nestačí rozkoukat. Tvůrcům se to logicky nelíbí a tak dlouho tedy testovali, až přišli se třemi zásadními změnami, které by měly život nováčků výrazně prodloužit.
Jednou ze zásadních změn je zavedení místní varianty loadoutů, známých třeba z Call of Duty nebo dnes už v podstatě téměř z jakékoliv multiplayerové akce. Quake Live nově nabídne možnost vybrat si jednu "primární" a jednu "sekundární" zbraň, které u sebe máte hned po spawnu. Pryč jsou tedy doby nepříliš účinných Machine Gun a Gauntletu. Zároveň s tím ale vývojáři radikálně omezili munici, kterou od začátku v uvedeném loadoutu máte.
Logicky vás to motivuje běhat po celé mapě a aktivně hledat náboje i nové zbraně, protože ty stávající dlouho nevydrží. Cílem startovního loadoutu je větší životnost méně zkušených hráčů, kteří se už od začátku mohou ohánět silnějším kalibrem.
Další změnou, ze které se budou veteránům ježit chlupy, je transparentní timing předmětů. Znát přesné časy spawnu Quad Damage nebo jiných bonusů je klíčové a umět tomu přizpůsobit pohyb po mapě je základ dobrých mravů každého zkušeného Q3 veterána. Tyhle údaje jste museli mít až doposud v hlavě.
Od teďka už ale nemusíte spoléhat jen na svou děravou paměť, ale nechat to na hře. Nově bude u každého předmětu zobrazovat čas, který zbývá do dalšího spawnu. Čas se má zobrazovat jen když budete u předmětu blízko - nebude součástí vašeho HUDu. Stačí se tak jen proběhnout okolo místa, kde se bere Quad Damage a uvidíte, že se musíte vrátit zpátky třeba za půl minuty. Takovou informaci předtím běžný hráč neměl a netušil, zatímco veterán, který měl všechny časy nabiflované jako malou násobilku, toho dokázal využít.
Třetí a poslední překážkou je pohyb a znalci už asi tuší, co nováčkům nevoní. Starý známý strafe jumping, díky kterému se lze pohybovat výrazně rychleji a být tak obtížnějším terčem pro ostatní. Strafe jumping je jednoduché pochopit, ale naučit se ho opravdu stoprocentně a perfektně v zápasech využívat už chce skill, který nováčci z dnešních multiplayerových stříleček neznají. Strafe jumping bude ve hře pořád, ale zelenáči, kteří s Quake teprve začínají, ho mohou do určité míry napodobit prostým držením mezerníku a "W". V tu chvíli budou při pohybu dopředu automaticky skákat a tím se zrychlovat.
Tvůrci se dušují, že nejde o úplnou náhražku strafe jumping mechaniky a časem se bude muset i nováček plnohodnotný strafe jumping naučit, ale pro začátek automatické hopsání kupředu pomůže.
Veteráni Quake Live se tedy nemusí obávat, všechny výše uvedené změny nejsou povinné napříč celou hrou. Pořád bude existovat "mód" Classic a všechny veřejné Dual servery na Classicu poběží. Předplatitelé Quake Live si navíc můžou bez problémů hostovat své vlastní Classic servery, takže se lze novotám bez problémů vyhnout.
Z ostatních změn, které se do jisté míry pojí s přerodem Quake Live z webové hry na tradičního klienta, lze jmenovat například novou zbraň Heavy Machinegun, upravený damage pro Lightning Gun, fonty ve vyšším rozlišení, nová herní menu a nahrávací obrazovky. Nechybí ani spousta úprav balancu a odstraněných chyb. Přáním vývojářů je, aby Quake III chytil skrze Quake Live druhý dech a etabloval se i mezi současnými hráči.
I když se to nezdá, tak tvůrcům hraje doba do karet - Epic Games oživují tradiční Unreal Tournament a Cliff Bleszinsk dělá v Boss Key Productions něco podobného. Vrátí se po letech dominance CoD multiplayeru střílečky alespoň částečně ke své původní, krystalicky čisté hratelnosti bez všemožných "komplikovaných" loadoutů, perků, zkušeností, RPG prvků, speciálních schopností a dalších novot? Nebyl bych proti...