Obecně by změny měly sloužit k podpoře různých stylů hraní. Kupříkladu mnohem snazší by nyní měl být běh a střelba zároveň. Sice budete moci klasicky levým triggerem vytáhnout zbraň k oku a používat mířidla, ale půjde také běhat a střílet zároveň pomocí pravého triggeru, aniž bystě jen házeli olovo pánubohu do oken.
Efekt je ten, že při střelbě máte mnohem širší zorné pole. Navíc pohyb znamená akčnější a chaotičtější přestřelky, kterých chtějí tvůrci dosáhnout. Napomáhat celkově lepšímu, plynulejšímu dojmu z přestřelek by měl nový pohybový systém. Ve chvíli, kdy začnete střílet, vaše postava změní celou pozici těla a místo chůze začne běhat, což scéně propůjčuje naléhavost, urgenci a pocit nebezpečí.
Rockstar jde dokonce tak daleko, že každá postava bude mít celkově jiný styl při střelbě. Psychopat Trevor bude projevovat svou cholerickou agresivitu, mladý gangster Franklin načepýřenou aroganci (tipuji, že by mohl ještě střílet nějakým idiotským způsobem jako je horizontální poloha pistole) a veterán Michael bude budit úsporný a efektivní dojem rozvážného zabijáka.
Pro to, aby se GTA V co nejlépe v přestřelkách hrálo a zároveň neztrácelo ducha, poslouží kombinace tří herních titulů – GTA IV, Red Dead Redemption a Max Payne 3. Základem je samozřejmě GTA, ale aby byl celý dojem plynulejší a dynamičtější, systém krytí a míření bude mít mnohé z RDR a přesuny mezi střelbou a chvílemi klidu budou mít hodně z Maxe. Velké změny čekají systém zaměřování.
Zaměřování v tomto kontextu znamená pomoc při míření. Pamatuji, jak jsem při spuštění GTA IV zděšeně zíral, co mne hra nutí dělat, když měla od základu zapnuté tvrdé zaměření na cíl – vzalo to z hraní veškerou výzvu a bylo třeba tuhle berličku vypnout. Nyní bude mít GTA V variaci na soft lock, kdy budete moci i po zaměření se záměrným bodem hýbat. Navíc, i když si zvolíte nějakou formu automatického zaměření, bude zde časový limit, který po několika sekundách uzamčené zaměření zruší, abyste jen nesledovali pobíhající cíle a nedrželi trigger dokud všechny nepadnou“.
Free Aim bude mít několik kosmetických vylepšení, která by měla napomoci v lepším pocitu a orientaci. Hodně by měla dělat chytrá kamera, která vám na obrazovce neudělá velký chaos a nebude vás vytrhávat z ponoření do hry. Podobný pocit nebo spíše absenci pocitu, že vás hra vyrve ze soustředění by měl navodit i plynulejší systém krytí.
Na něm by měl být klíčový přechod do krytu. Už nebude platit, že vylezete z auta a pak se chvíli motáte na ráně, než najdete bod pro vstup do krytu za autem. Stejně jako nyní vyskočíte z auta s připravenou zbraní, tak i vyskočíte v přestřelce od volantu a rovnou se budete krýt za kapotou. A naopak, když už to nebude vypadat dobře, do auta hezky v krytu skočíte a zkusíte odjet.