Kurátorský program na Steamu hned po spuštění k dosažení svých obchodních cílů použili firmy i jedinci, kteří doporučovali konkrétní tituly ne pro své přesvědčení o jejich kvalitě. Chtěli je zpropagovat a prodat. Některá doporučení dokonce obsahovala odkazy na hry v jiných digitální obchodech. Valve však podobný praktikám učinila přítrž, tedy formálně. Nová verze uživatelských pravidel zakazuje odkazování na hry v jiných obchodech a zároveň uvádí: „Pokud jste přijali peníze či jinou kompenzaci za recenzi produktu nebo jeho doporučení, musíte to ve svém doporučení uvést.“
Jakkoli se pravidlo jeví být logické a progresivní v situaci, kdy třeba sama letsplayerská komunita teprve k něčemu podobnému hledá cestu (myšleno k označování sponzorované či objednané a placené produkce), pravidla užívání kurátorského programu neuvádí, že za porušení následuje jakýkoli postih. Stejně tak Steam neuvádí, jak hodlá nekalou aktivitu (nekalou podle pravidel užívání, ne obecně, protože to je k diskusi) kontrolovat. Pravděpodobně má jít o kontrolu zejména ze strany uživatelů, protože dlouhodobým cílem Valve je, aby uživatelé Steamu měli obsah obchodu a jeho viditelnost pro každého jednotlivého uživatele plně v rukách.
V tomto bodě se ale právě střetávají názory přinejmenším dvou skupinu. První skupina uživatelů a vývojářů si myslí, že Valve by měla být odpovědná nejenom za nabídku her a programů, nýbrž i za řazení obsahu v nabídce Steamu. Druhá skupina naopak vítá, často na základě vlastních pozitivních skutečností, že hráči skrze uživatelské recenze, lajky a nelajky či přes kurátorská doporučení rozhodnou, který obsah je vidět takříkajíc nahoře, a který ne.
Valve se zatím nestaví ani na jednu stranu, což dokládá spuštění kuřáckého programu a nového layoutu Steamu, ale též postupné zavádění pravidel, která užívání Steamu a jeho prvků vymezují. Podobně nejasně, pokud jde o přijetí ze strany vývojářů i uživatelů, proběhlo i spuštění a následně i dosavadní vývoj Greenlightu. Jakkoli služba pomohla spouště projektů k získání pomyslné slávy a následně i k vydání, efekt nedosáhl úrovně, kterou si Valve vytkla za cíl. Greenlight je navzdory původnímu záměru jen doplňková, chce se říci až okrajová služba.
Celý Greenlight převálcovala (svým dopadem na herní scénu, styl vývoje her i využívaností ze strany hráčů) třeba early access sekce, což naznačuje, že Valve neurčuje trendy na Steamu, ale pouze je vývojářům i uživatelům nabízí, aniž by dokázala předvídat, co se chytí. A hráči třeba rozhodli, že je zajímá mnohem víc nákup produktů, klidně i v nedokončené podobně v rámci early access. Určitě mnohem víc, než jen hlasování o tom, který produkt by se měl vůbec do prodeje na Steamu dostat viz Greenlight.
Když tedy Valve kurátorský program tolik tlačí dopředu jako prvek, který není přímo spjatý s prodejem her, ale zároveň by měl prodeje ovlivnit, mám dojem, že se Valve neponaučila z dosavadního chování uživatelů. Lidé chtějí na Steamu hlavně nakupovat, zatímco Valve chce mít ze Steamu skoro sociální platformu. Valve to může být jedno, může experimentovat až do soudného dne kvůli svému praktickému monopolu. Jen si ale říkám, že z toho nějak vypadli vývojáři, kvůli kterým vlastně řada „zlepšováků“ vznikala…
Uvidíme, jestli se historie bude opakovat, nebo se Valve konečně podaří uživatele přesvědčit, aby skutečně převzali odpovědnost za strukturu nabídky her na Steamu, případně i před zraky všech ostatních tlačili tituly, co si to podle nich zaslouží. Považoval bych to ovšem za malý zázrak, jakkoli mám za to, že uživatelské recenze a kurátoři na Steam patří – jen bych těmto prvků nesvěřoval do rukou osud her a jejich vývojářů.
P.S. V Games.cz si rovněž hrajeme na kurátory, náš kanál leží tímto směrem. A rovnou se přiznám, že nás nikdo nesponzoruje ani za doporučení neplatí.