911 Operator - recenze
8/10

911 Operator - recenze

28. 3. 2017 19:05 | Recenze | autor: Pavel Skoták |

“Dobrý den, dala bych si pizzu s feferonkama,” ozve se z telefonu. “Tohle je 911, nedělejte si z nás legraci,” odvětí operátor a zavěsí. Něco podobného se určitě stát může, ale jak by vám bylo, kdybyste byli na místě operátora, který právě zavěsil partnerem ohrožované ženě, která nemohla mluvit jinak než v heslech, aby nevzbudila podezření? Asi dost hrozně. Zvlášť, když situace ze hry 911 Operator vychází ze skutečné události, která ale naštěstí dopadla lépe než můj první hovor ve hře. A takových je víc.

Kde přestává hra a začíná to být vážné

Nejrůznější současné simulátory, ať jsou sebelepší, mají stále punc klasických her – málokdy staví hráče skutečně do role postavy, jejíž rozhodnutí ve zlomku vteřiny může stát život někoho jiného. Pravda, stále je tu jistá míra odosobnění, způsobená pohodlným usazením před monitorem, ale stejně.

V 911 Operator se ujímáte operátora nouzové linky, který je zodpovědný nejen za telefonické odbavování příchozích hovorů, ale také za neustálé navigování jednotek hasičů, policistů a záchranářů na předem určená místa v některém z nepřeberného počtu měst na Zemi. I když zní tento princip jednoduše, opak je pravdou. Neznalost daného města a jeho dopravy, rozložení nemocnic nebo policejních stanic, a špatný odhad situace vás sice ve hře stojí jen zápornou karmu, která brání v dalším průchodu hrou. Zároveň se ale nelze při hraní ubránit pocitu, že jde o skutečně vážné nehody, na které jste nestačili reagovat.

Po první hře v karierním módu jsem si připadal jako po hodně náročném souboji s bossem v nějaké mlátičce. Čas je neúprosný nepřítel a reagovat tedy musíte opravdu rychle. Z kusých informací je třeba určit, které vozidlo je nejen nejblíž, ale také nejlíp vybavené pro danou situaci.

Je třeba hloupost posílat polní nemocnici odklidit spadlý strom navzdory tomu, že standardní jednotka hasičů, pro kterou je zásah jako stvořený, není momentálně k dispozici. Hra má totiž ve zvyku podobné kroky trestat a následně vyvolat událost, při níž by se podobné vozítko hodilo. Podobně nemoudré je také posílat na ozbrojené přepadení policejní hlídku na kole.

Den lumíků

Velkým lákadlem hry je část, ve které jako operátor vyřizujete jeden z padesáti nahraných hovorů, v nichž musíte ukázat bezchybné uvažování, jinak většina situací prostě nedopadne dobře. Moje neochota poslat chlapíkovi hasiče, aby sundali jeho kočku ze stromu (snad největší klišé pod sluncem), vedla k nemoudré radě, aby si pro ni vyšplhal sám. O pár vteřin později jsem slyšel pád ze stromu a místo hasičů jsem k zásahu posílal sanitku.

Každé drobné rozhodnutí může ovlivnit výsledek na dané mapě. Aby se člověk dokázal vyhnout zbytečném chybám, chce to nějaký čas odehrát a vyzkoušet si všechny drobné prvky, které hra nabízí, a na které je třeba dávat pozor. Příkladem za všechny je třeba průběžné navštěvování stanic a “vyprazdňování” vozidel, ve kterých s sebou jinak neustále vozíte zraněné a zadržené jedince. Občas si třeba sanitka najde cestu do nemocnice sama, jindy jen čeká na další pokyn, stejně jako policejní anton.

Hra nabízí přes 140 různých typů událostí, se kterými se můžete setkat. Při rychlosti, s jakou musíte po městě rozesílat jednotlivé složky záchranného systému, máte málokdy reálně čas se pozastavit nad tím, jestli náhodou tahle situace nenastala i před pěti minutami nebo před hodinou na jiné mapě.

Pravdou je, že po čase už přece jen dokážete některé situace odhadnout lépe než jiné, a tak třeba preventivně pošlete spolu s policisty na místo i záchranku, protože tušíte střelbu a raněné. Pokud pak zdravotníci nebudou chybět jinde, bod pro vás za rychlé vyřešení situace!

A-Team

Kromě organizace hasičů, policie a zdravotníků na mapě vás také čeká péče o osazenstvo jednotlivých vozidel. Můžete totiž najímat nové členy do týmu a rozmisťovat je do jednotlivých vozidel. Dobrou kombinací členů v týmu můžete předejít řadě problémů. Nakombinovat výborného lékaře s výborným řidičem znamená mnohem vyšší šanci dostat se včas na místo a poskytnout první pomoc. Dva lékaři by mohli dokázat víc, ale naneštěstí by nemuseli dorazit včas.

Dokupování předmětů pro jednotlivé členy není vůbec levná záležitost. Při dostatečné péči a trpělivosti si při průchodu hrou můžete poskládat elitní policejní komanda v neprůstřelných vestách nebo údernou skupinku zdravotníků, kteří budou schopní dokázat už cestou do nemocnice s poraněným divy.

Ještě hůř jsou na tom cenově nová vozidla, přičemž taková policejní helikoptéra v základní výbavě stojí 350 tisíc dolarů, a na nějaké dotace z vnitra můžete rovnou zapomenout. Veškerý příjem je však daný jen vaším vlastním umem a schopností reagovat.

zdroj: Vlastní

Děje se to všude!

Dalším lákadlem 911 Operator je možnost vyzkoušet si hru téměř v jakémkoliv větším městě na planetě. Našince jistě potěší možnost zahrát si nejen v Brně nebo Praze, ale dokonce i ve městech okresního formátu. Ne vždycky sice sedí umístění nemocnic a policejních stanic. U Lužánek třeba hasičskou stanici najdete, ale rozhodně nesousedí s nemocnicí.

Drobné detaily ale neubírají na kráse faktu, že i různorodá města se spletitou dopravní sítí zvyšují znovuhratelnost a chuť experimentovat – třeba právě malá města s přilehlým okolím a delší dobou dojezdu hodně komplikují hráči život a zvyšují nejenom obtížnost, ale hlavně vylepšují zážitek ze hry.

911 Operator je netradiční a velice dobře zvládnutá hra, která se chlubí propracovaným systémem, do kterého vrhne hráče bez špetky milosti, a donutí ho zapotit se při zachraňování virtuálních koťátek a životů lidí v těch nejhorších možných situacích. Jednotlivé události se chtě nechtě opakují, ale protože prostředí je pokaždé jiné, vůbec to nevadí. Navíc se dá očekávat, že tvůrci hru okoření něčím novým skrze DLC. Takže, jste připraveni zachraňovat životy a zjistit, jak je práce operátora na tísňové lince složitá a namáhavá?

Příjemné překvapení, které potěší především hračičky se spoustou trpělivosti a nervy ze železa. Hrát pod tlakem je však návykové a v takových chvílích pak jde stranou i přímočará herní náplň. Navíc můžete konat dobro ve svém rodném městě!