Ouya přiznává zpackaný fond pro indie vývojáře a slibuje nápravu
zdroj: tisková zpráva

Ouya přiznává zpackaný fond pro indie vývojáře a slibuje nápravu

19. 9. 2013 14:32 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Skoro na den přesně před dvěma měsíci oznámili tvůrci konzole Ouya (její neslavná recenze zde) program Free the Games, který sliboval dodatečné finanční podpory hrám, jejichž tvůrci Ouye přislíbí exkluzivitu a získají 50 tisíc na crowdfundingové kampani. Již tehdy se nápad dočkal kritiky z mnoha, mnoha důvodů, ale ten pravý "shitstorm" na sebe nechal chvíli čekat.

Připomeňme, co tvůrcům her na programu vadilo. Body vlastně vypíchl již červencový komentář Gamasutry (citovaný i v odkazu výše), situaci po pro propuknutí kauzy naplno analyzoval i web Rock Paper Shotgun skrze rozhovory s vývojáři.

Začneme systémovými problémy. První na ráně byl požadavek padesátiticové hranice, které indie tituly musely dosáhnout na Kickstarteru, aby finance vůbec získaly. Rob Fearon z Retro Remakes požadavek shrnul slovy, že pro většinu indie tvůrců jde o absurdně vysoký požadavek, zvláště ve sféře androidích hříček. Ouya tímto prvním požadavkem ignorovala valnou většinu svých vývojářů a ti si to záhy vzali osobně.

Ruku v ruce s tím šel i požadavek na šestiměsíční exkluzivitu. "Šest měsíců je k smíchu," vyjádřil se zase Mike Bithell, který dodal, že jeho PS4 exkluzivní hra Volume bude pro PS4 limitována pouhý jeden měsíc, nešlo navíc o požadavek od Sony. Bithell se k němu rozhodl jednoduše z toho důvodu, že by nestíhal vydání na více platforem najednou.

Jiní vývojáři v podmínce viděli stejný problém jak počáteční analýzy – Ouya zatím nemá takový balík uživatelů a limitování potenciálního okruhu zákazníků by vývojáře o peníze spíše připravilo, nikoliv naopak. Pro další různé důvody si však rozklikněte zevrubné téma na RPS.

Nejde však jen o teoretické výtky. V neposlední řadě totiž koncem srpna všechny rozezlilo, jak snadno je celý projekt zneužitelný. Jednoduše řečeno, stačí zafinancovat vlastní hru na Kickstarteru tak, aby v případě masivního úspěchu tým získal peníze od Ouya - de facto podvodem.

Kauza provází hry jako fotbalový simulátor Gridiron Thunder či titul Elementary, My Dear Holmes!. Jejich "podvody" však nejsou zcela dokázané. Prokazatelný je však "podvod" u hry Dungeons the Eye of Draconus, která ve své první kampani získala 5000 dolarů, aby v rámci další kickstarterové Free the Games kampaně zacílila na 50 tisíc – a získala je skoro celé pouhými pěti transakcemi v posledních dvou dnech!

Vývojář William A. McDonald z týmu SuckerFree Games sám přiznal, že hru de facto zafinancoval jeho otec skrze šeky rozeslané pěti známým, a nevidí na tom nic špatného. "Každý něco získá. My uděláme výbornou hru za 65 tisíc, Ouya nám pošle dalších 65 tisíc ve třech balíčcích, prvním v hodnotě 12 500 dolarů na konci KS, druhým s 25 000 při uvedení hry a dalších 12 500 po šestiměsíční exkluzivitě. Díky tomu si budeme moct dovolit mít marketing, stánek na PAX a dodělat všechny prvky hry." Perpetuum mobile! Řada znechucených vývojářů ani Ouya tým však nesdíleli nadšení SuckerFree Games pro tento postup ve stylu "co není zakázáno, je povoleno". Ouya pak hru ze svého projektu vyloučila.

Celá situace je samozřejmě z hlediska konzole pochopitelná a působí jako dobrá myšlenka s nedomyšleným zpracováním. Ouya tým však předvedl pekelně velkou dávku špatného PR – například když si v tiskovém prohlášení z 10. září de facto stěžuje, že vina hroutícího se projektu je na straně vývojářů, protože geniální ambice a dosah Free the Games Fund programu vlastně vůbec nepochopili. Podobná slova nezávislým tvůrcům příliš nelichotí. Vývojářka Sophie Houndel například své oznámení o stažení jejích her z Ouya okomentovala slovy "Můžu prominout některé výrazné chyby (jsou vlastně očekávatelné), ale jen v případě, že je rychle uznáte a začnete hledat lepší řešení."

Možná se ale nakonec vše k lepšímu obrátí. Dnes totiž tým Ouya v reakci na stažení již zmíněného Gridiron Thunder (podobně problematicky zaplaceného jako Dungeons the Eye of Draconus) oznámil, že Free the Games překopává. Nově bude stačit 10 tisíc dolarů získaných na Kickstarteru, které bude muset dodat minimálně 100 backerů. Zmírnily se i podmínky pro exkluzivitu – na každých 10 tisíc dolarů napumpovaných Ouyou do hry bude nutné zachovat exkluzivitu po jeden měsíc, maximálně po dobu šesti měsíců. Navíc bude platit jenom výjimka pro PC. Slovy CEO Julie Uhrman: "Umožníme vám vydání pro PC ve stejný okamžik, protože tam jsou podle vás vaši hráči. Zároveň odejmeme stotisícový bonus pro hru, která získá nejvíce financí, protože jste řekli, že to zkrátka není v duchu našeho fondu, a my s vámi souhlasíme."

Snad se tak další kroky spolufinancování indie her pro Ouyu obejdou bez razantně podezřelých kauz.

Nejnovější články