Budoucnost konzolí nespočívá ve hraní
zdroj: tisková zpráva

Budoucnost konzolí nespočívá ve hraní

1. 6. 2011 13:45 | Téma | autor: Petr Poláček |

Pár let dozadu, ještě když byly konzole současné generace zbrusu nové, se Microsoft, Sony i Nintendo praly ve stejné (před E3) době jako nyní o titul: Král domácí zábavy. Cílem všech tří firem bylo, posunout konzoli doprostřed obýváku a udělat z ní zábavní centrum, které nějakým způsobem pobaví všechny, což znamená, že každého obslouží trošku jinak. Někoho klasickými hrami, jiného sledováním filmů, dalšího chatem s kamarády a posledního casual tituly.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Nintendo z výše uvedené role dost rychle vypadlo, konzole Wii nabídla zábavu pro všechny krom klasických hráčů a navíc jen na krátký čas. Pak u ní zůstali jen ti, co chtěli příjemnou casual zábavu. Boj se přenesl mezi Sony a Microsoft a zuří dodnes. Nabídka služeb na obou konzolích je v podstatě identická: hry, streamování filmů, streamování hudby, twiiter, facebook, voice a video chat atd. Nabídka neherních prvků se na obou konzolích neustále rozšiřuje, až si člověk říká, jestli už se samotné hraní her nepřesunulo na vedlejší kolej.

My-hráči je možná pořád řešíme, ale už dávno třeba nejsou tím hlavním. A jak tomu ve skutečnosti je? Podle Microsoftu tvoří 40 % uživatelské aktivity na X360 neherní činnosti. Z toho se dá odvodit, že u Sony to bude podobně, možná ještě více, protože konzole funguje zároveň jako přehrávač Blu-ray, což je v současnosti de facto standard.

Zatímco si tedy vývojáři a distributoři lámou hlavu nad tím, jak hráče donutit k tomu, aby si kupovali hry, docela jim uniká, že spousta z nich si chce zahrát jen občas a jinak konzoli používat k naprosto jiným účelům. Nabízí se samozřejmě varianta, že když už jednou člověk doma nějakou tu konzoli má, i když si ji třeba koupil kvůli něčemu jinému než hraní, tak si občas nějakou hru koupí a zahraje. Zjevně to však nefunguje, protože na prodejích her se to rozhodně pozitivně nepodepisuje.

Pro Microsoft konkrétně je současná situace skvělou výchozí pozici do budoucna. Bill Gates snil o plně elektronicky řízené domácnosti už před mnoha a mnoha lety, unifikované zábavní zařízení je vlaštovkou, které se podařilo splnit úkol – zahnízdit se. Sony je na tom s PlayStation 3 podobně – v klidu si trůní pod televizí, což dříve u konzolí běžné rozhodně nebylo, protože tam bylo místo vyhrazeno pro DVD nebo VHS přehrávač či Hi-Finu.

A co to znamená pro hráče, teď myslím pro ty skutečné? Zatím nic moc, ale do budoucna se zřejmě s dedikovanou herní stanicí, která je vymyšlená hlavně a především s ohledem na hry, mohou rozloučit. Přeci jenom nelze očekávat, že Sony, Microsoft a vlastně i Nintendo opustí současnou těžce vybudovanou pozici a nabídne pouze herní zařízení. Bude to přesně naopak, jestli nějaká další generace konzolí bude, tak bude rozhodně maximálně multifunkční, interaktivní a sociální. A kdo ví, možná už takové mašině nebudeme vůbec říkat herní konzole.

Nejnovější články