Warlords IV - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Warlords IV - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Může i v době, která prahne po co nejhezčí grafice, uspět hra, která se věnuje v první řadě hratelnosti a zbytek nechává jaksi stranou? Dnes vycházející fantasy strategie Warlords 4 přesvědčila, že rozhodně ano!

Autor: Frix
Publikováno: 2.února 2004
Verze hry: finální/americká
Doba recenzování: 2 týdny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série Warlords, ač to nejspíše bude z dnešního pohledu mnoha hráčům připadat přinejmenším podivné, patří mezi nejdéle trvající svého druhu. První díl byl bez nadsázky revolucí, která do budoucna položila základní kameny pro tituly jako Heroes of Might and Magic nebo Age of Wonders. Principem Warlords (nepočítáme-li real-time strategie Warlords: Battlecry) odjakživa bylo skloubení tahové strategie, kdy hráč velice zjednodušeně určoval svým okupovaným městům jaká kouzla vynalézat a jaké příšery či hrdiny svolávat.

Čtvrtý díl, který vychází poprvé od nováčkovského týmu Infinite Interactive namísto původních tvůrců z Red Orb, v průběhu vývoje hodně prokazoval porodní bolesti. Dlouho se měla čtyřka podobat hrám jako zmiňovaní HoMM a tak poněkud paradoxně zpětně vykrást sama sebe. Naštěstí se na poslední chvíli povedlo vše udržet v těch pravých kolejích a Warlords si tak s číslovkou 4 a podtitulkem Heroes of Etheria mohou dobýt zpět slávu se ctí.

 Boj zla s dobrem po stoprvé
Úplný základ hry je prostý, ať už mluvíme o příběhu, či cíli hry. Nemá smysl oblažovat čtenáře po stoprvé omletým příběhem o boji starodávných pekelných sil, které zůstávaly po staletí v úkrytu, s všeobsažným dobrem, které se naopak na povrch podle všeho dostává teprve nedávno. Realizace samotného tažení proti zlu je již o něčem jiném. Na začátku si vyrobíme svého Warlorda, dáme mu jméno, pojmenujeme hlavní město říše a vzhůru do boje za svobodu a levnější housky. Díky bohu, zkušenosti, statistiky a vůbec vše, co prostřednictvím hrdiny hráč získává je přenositelné do všech herních módů. Skirmish a multiplayer si popíšeme spíše kolem závěru recenze, hlavním cílem zájmu je pochopitelně kampaň.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Kampaň je pojata klasickým způsobem a cíle jsou samozřejmé: budovat co nejmocnější armády, zabírat města a nechat je pro sebe pracovat, rabovat různé zříceniny pro zkušenosti a poklady, vynalézat stále nová kouzla, nacházet artefakty ovlivňující nějak Warlordovy vlastnosti a konec konců i cíl nejhlavnější, totiž projít celou příběhovou linii a zvítězit. Kdybychom však měli s popisem skončit takto, byla by to celkem nuda, nemyslíte? Jistě, a tak nám mapa Etherie poskytuje mnohem více, totiž především možnost volby.

Země je rozporcována na doslova desítky menších oblastí, z kterých je pouze minimum příběhově význačné a přes polovinu hry reprezentují různé nepovinné části. Bez nich by hra ztratila velkou část svého kouzla, protože plnění postranních misí nabízí krom spousty praktických bonusů také možnost zkusit přímo v průběhu hry různé rasy pod svým velením – v začátku hry si vyberete pouze svoji favorizovanou.

 Zjednodušený managment měst
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od většiny obdobných her se Warlords liší svojí velikou mírou zjednodušení celého procesu, kdy prakticky všechno směřuje k jedinému, a totiž k boji. Management je zkrouhnutý na absolutní minimum, což je nejlépe patrné už na počtu zdrojů. Žádné rudy, žádné drahokamy, žádné dřevo, jen staří dobří cinkaví přátelé a mana. Nečekejte, že mana by byla potřeba na vynalézání kouzel, ty se objevují samy po uplynutí daného počtu tahů. Smyslem many tak zůstávají jen a jen kouzla samotná, resp. jejich sesílání v boji. Zdrojem many jsou primárně hrdinové, které si můžete nechat najmout po určitém počtu tahů ve městě, kromě nich pak i několik artefaktů.

Peníze, na druhé straně, slouží k obdobně jednoznačnému cíli, kterým je údržba vaší armády (každá jednotka má tzv. upkeep, který podobně jako v karetní hře Magic The Gathering musíte platit na začátku kola, aby jednotka zůstala ve vašich službách), najímání hrdinů a případná vylepšení měst. Nové jednotky nestojí NIC. Ne, není to chyba, stačí počkat danou dobu a jednotka je přivolána do města, kde se stává vaším služebníkem.

Města rovněž nemohou být vylepšována v klasickém slova smyslu, jako je například dostavba speciálních kasáren apod. Přístavbu si můžete dovolit pouze jednu a to po zabrání dané oblasti Etherie. "Zjednodušovací" odstavce zakončeme zmínkou o diplomacii a smlouvání, které se ve Warlords tradičně zcela nevyskytuje a, lidově řečeno, kdo nekope s námi, kope proti nám.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dobývání neutrálních měst nebo zřícenin
Možná se může z předchozích vět zdát, že Warlords 4 jsou přehnaně zjednodušená hra, kterou autoři úmyslně oprostili od všech těch skvělých a úžasných vychytávek dnešních her á la HoMM, ale pravda je trochu někde jinde. Heroes of Etheria zůstává díky absolutnímu zaměření na armády a bojovou taktiku mnohem akčnější než všechny ostatní hry podobného typu. A především si zachovává ducha prvotních Warlords, což dozajista způsobí sladkobolné vzpomínky na herní mládí v nejednom ostříleném veteránovi – hráči služebně mladší si pak alespoň vyzkouší něco jiného, než na co jsou z poslední doby zvyklí.

Obzvláště patrný je postup v rychlosti hry koncem dobývání jednotlivých území. Hráč i nepřítel začínají s jedním hlavním městem, avšak po mapě je rozeseta spousta měst neutrálních, které přímo vybízí k zabrání (samozřejmě po boji). Jejich úroveň lze dostat od základní jedničky až ke čtyřce, což má jediný praktický efekt - totiž možnost nabírat silnější potvory rychlejším tempem.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Kromě měst lze rabovat ještě zmíněné zříceniny, kláštery apod., kde se krom nepřátel nacházejí buď poklady nebo artefakty, které se dokonce čas od času doplní (spolu s nepřáteli ;) Závěrečné boje jsou pochopitelně už celkem hektické, protože s každým tahem jde vyprodukovat solidní armáda a vracím se tak opět k základnímu principu, kterým jsou boje, boje a zase boje.

 Jakou herní rasu vybrat?
Již zmíněná absence diplomacie a vůbec jakékoliv domluvy nutně vyúsťuje právě v neustálé řežby. Jsou to ale opravdu krvavé, bezmyšlenkovité masakry, nebo hra taktiky? Ač by se podle velice jednoduše zpracovaného systému bojů mohlo mínění přiklánět spíše k první možnosti, není správná. Armády mohou sestávat až z osmi jednotek, z nichž mohou libovolný počet zabrat vám sloužící hrdinové spolu se svými artefakty.

Ve hře se vyskytuje přesně 10 ras jako například Nemrtví, Temní Elfové apod. - každá rasa se svými typickými pozitivními i negativními vlastnostmi a schopnostmi. Jednu věc je třeba si upřesnit hned na začátku: absolutně se nevyplatí zkoušet dát do jedné armády příslušníky více ras než jedné. Pokud je armáda jednotná, připisují se na její konto mj. bonusy za morálku, což se pochopitelně v boji pozná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nebývá nejlepším nápadem zkoušet vytvořit armádu z osmi identických kreatur, protože se vytrácí možnost rozložení útoků na fáze pomocí použití různých bytostí, a kromě toho vás sebranka jen těch nejlepších bude stát na údržbě příšerný balík. Daleko lepším nápadem je začít od píky se slabší skladbou armády a po každém boji doplnit přeživší novými a silnými jednotkami. Zkušenosti se dají získávat jedině bojem a slouží k vylepšení jedné ze čtyř speciálních vlastností, které přísluší každému typu potvory ve hře, o nich však až za chvíli.

 Průběh boje
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Povězme si konečně o tématu nejdůležitějším, totiž samotném průběhu boje. Jak jsem již nastínil, na první pohled se jedná a velice jednoduchou záležitost, která člověka až mate svojí přímočarostí. Na jedné straně vaše armáda, na druhé straně armáda nepřátelská a uprostřed jakási bojová aréna s kresleným pozadím podle aktuálního města. Hrdinové proti sobě posílají vždy jednu příšeru proti druhé a když jedna zemře, její vlastník ji musí nahradit ze zbývajících jednotek, případně zkusit nějaké bojové kouzlo.

Každé kolo krom toho automaticky útočí lučištníci z obranných věží, které se snaží zasáhnout dobývací stroje. Zní to velmi, velmi jednoduše? Budete překvapeni, jak moc je výsledek boje ovlivněn taktickým výběrem té správné kreatury do příštího arénového střetnutí. Významnou roli totiž hrají speciální schopnosti a vztahy mezi různými typy potvor.

 Speciální vlastnosti a kouzla jednotek
Každá jednotka disponuje čtyřmi speciálními vlastnostmi, které se od velice obecných větví až k exkluzivním, které na většinu ras vůbec nezapůsobí, ale kupříkladu Terror od nemrtvých dovede doslova zahnat většinu lidských jednotek z bojiště bez nutnosti bojovat. Dále tu máme třeba draky schopné plivat oheň, léčící jednorožce, vampýry schopné úspěšným úderem vysát z protivníka život atd.

Kouzla se dělí klasicky na útočná a podpůrná, krom toho tu máme i možnost zlepšit si třeba přísun peněz nebo přivolat jednotky různého typu. Znovu musím vyzdvihnout možnost přenosu žijících jednotek mezi jednotlivými složkami hry - lze si takto kupříkladu vybudovat zkušenou armádu nezničitelných mordýrů během kampaně a poté hrdě měřit síly v multiplayeru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Slabší audiovizuální zpracování
Až dosud bylo o Warlords 4 řečeno mnoho slov chvály, bohužel trend směřující k jednoduchosti je silný i v technickém zpracování, což ve výsledku hře obrovskou silou podráží nohy, zvláště před mladším publikem, hledícím spíše na zářivé barvy a pestré textury než na hratelnost. Zvuk bych ještě byl ochoten s výhradami skousnout, potvory různého typu i lidé sice vydávají nepřesvědčivé skřeky, ale mnohem horší je hlas vypravěče při animovaných filmečcích. Může se to zdát malicherné, ale i takováhle chyba může silně ovlivnit dojem ze hry, zvláště je-li hlas vypravěče tak znuděný jako ve Warlordech. Situaci zachraňuji alespoň orchestrální hudba, která se však brzy stává repetitivní a nezbývá, než ji vypnout či ztlumit.

Grafika je bohužel na tom ještě o mnoho hůře. Ač vypadají portréty Warlordů na začátku velmi hezky a prokresleně, tím končí výčet možných kladů grafické složky hry. Prostředí při pohybu na mapě je NESKUTEČNĚ strohé a vypadá jako vytržené z nějaké freewarovky, což je na hru tohoto formátu dost ostudnou vizitkou. Jednotky v boji mají mizerné animace a sprity, z nichž jsou tvořeny a už by se snad konečně mohly odebrat v takto zastaralé podobě na smetiště dějin. Ne, pánové, tohle se opravdu omluvit ani v nejmenším nedá...

 Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ač končíme spíše negativním tónem, nesmíme zapomenout na obrovské možnosti vyžití, které Warlords nabízejí – kromě superdlouhé kampaně je to 28 skirmish misí, editor map, generátor náhodných map, a skvěle zvládnutý multiplayer, hratelný krom internetu a LAN také klasicky u jednoho počítače na střídačku nebo dokonce po emailu. Pokud dovedete skousnout velký audiovizuální deficit, kterým Etherijští hrdinové trpí, budete odměněni velmi návykovou hratelností a propracovaným bojovým systémem, který k sobě připoutá skutečně v duchu fousaté hlášky: "Ještě poslední tah a jdu spát."

Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch, Cheaty

Související články: Dojmy z dema (9/2003), Novinky

Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)



 
 
Frix
Smarty.cz

Verdikt:

Graficky sice strašně zastaralé, ale o to více zábavnější pokračování jedné z legend fantasy her, které ani náhodou nedělá svojí sérii ostudu.

Nejnovější články