Autor: Mirek Zeman Publikováno: 21.října 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() kliknutím na velkou verzi screenu se dostanete na následující obrázek (thx ActionTrip) ![]() Stejně jako u většiny RTS je středem vašeho snažení základna. V jejím srdci stojí hlavní budova, která produkuje pouze dělníky a průzkumníky. Hlavní budova může být několikrát upgradována, což vám zajistí přístup k novým budovám a jednotkám. Ke stavbě dalších budov a vůbec k libovolné výrobě jsou potřeba rekviziční zdroje a elektrická energie. Rekviziční zdroje získáte zabráním tzv. strategických bodů, které jsou většinou mimo vaši základnu, takže jsou neustále ohroženy nepřáteli. Strategický bod je proto třeba nejdříve opevnit a později můžete nejrůznějšími upgrady zvyšovat jeho výtěžnost a obranyschopnost. Pokud nepřítele odříznete od rekvizičních zdrojů, nemůže vyrábět jednotky a stavět budovy. Rekviziční zdroje jsou nevyčerpatelné. Elektrickou energii získáte formou elektráren postavených na základně. Ke každé hlavní budově lze postavit pouze omezený počet elektráren. Občas se na mapě objeví jedinečné místo, kde je možné vybudovat podstatně výkonnější plazmatický generátor. ![]() ![]() ![]() Ostatní budovy mají většinou za úkol produkovat jednotky nebo provádět výzkum (či obojí). U budov vyrábějících jednotky můžete na mapě určit místo, kam se mají vyrobené jednotky odebrat. Pokud tento bod umístíte třeba na bojiště, bude vám budova posílat neustále nové a nové posily. Nové budovy mohou stavět a opravovat pouze dělníci. Dobrý nápad je, že když nějaký dělník něco staví a vy mu pošlete na pomoc dalšího, práce jde dvakrát rychleji. Na stavbě budov je sympatické, že mohou být těsně vedle sebe a přesto nebrání jednotkám v tom, aby mezi nimi procházely. Vyjma budov je ještě možné stavět minová pole a kulomety. Pokud nějaký bod opevníte třemi čtyřmi kulomety, je prakticky vyloučeno, aby jej nepřítel dobyl. Jen dvě jednotky? ![]() Jednotka má určité vlastnosti, z nichž nejdůležitější je poškození nablízko, poškození na dálku a morálka. Ke každé jednotce je možné přidělit ještě seržanta, který jednotku posílí. Stejným způsobem fungují i hrdinové, kterých je ve hře omezený počet. Hrdinové jednak zlepšují jednotce vlastnosti a jednak mají zvláštní schopnosti. Hrdina nemůže zemřít - po zabití se vždy objeví ve vaší základně. Omezená armáda Vedle mariňáků máte k dispozici ještě vozidla, která jsou tvořena dvěma mechy, třemi tanky a několika transportéry umožňujícími rychlejší a bezpečnější předpravu. Vozidla nejsou sdružena v jednotkách, ale postupují samostatně. Jde-li od upgrady, platí v případě vozidel to samé, co v případě jednotek. ![]() ![]() ![]() Počet jednotek a vozidel ve hře je omezen, aby se nenarušila rovnováha (vzhledem k tomu, že všechny zdroje jsou nekonečné). Tento počet můžete poněkud zvýšit prostřednictvím výzkumu, avšak nikoli do nekonečna. Zajímavou jednotkou, kterou máte k použití již od začátku, jsou průzkumníci. Ti mohou proniknout na nepřátelské území a spatřit je dokáží pouze velitelé jednotek. Lze tak snadno „monitorovat“ důležité úseky mapy, které jsou jinak zastřeny Fog of War. Průběh boje Netradičně je ve W40k vyřešen systém zdraví. Každá jednotka má určité zdraví, které se v průběhu boje spotřebovává. Avšak není-li jednotka v boji zabita, obnoví se zdraví ihned po jeho skončení na plnou hodnotu. Je-li zabit jeden nebo několik členů jednotky, lze je v průběhu boje či po boji doplňovat. ![]() V průběhu boje může mít každá jednotka několik různých druhů chování - dává přednost útoku, obraně, útočí předně na budovy apod. Nachází-li se jednotka na strategicky výhodném místě (kráter), získává obranný bonus. Je-li naopak na nějakém místě, které je z obranného hlediska špatné, dostane postih. Ztráty v boji nejsou podstatné, podstatné jsou zdroje na jejich obnovu. Důležitou vlastností každé jednotky je morálka. Pokud je dobrá, tak jednotka i dobře bojuje. Je-li naopak špatná, nestojí výsledek boje za nic. Morálku lze uměle zvýšit například přítomností hrdiny, nebo skutečností, že se jednotka nachází v blízkosti tanků a jiných věcí, které naopak snižují morálku v řadách nepřátel. Jednotky jsou na rozdíl od mnoha jiných RTS naprogramovány velmi inteligentně. Pokud nějakou pošlete na opačnou stranu mapy, bez problémů tam dojde, ať je cesta jakkoli zašmodrchaná. Stojí-li jedna jednotka v cestě druhé jednotce (například mariňáci v cestě tanku), udělají si navzájem místo. ![]() ![]() ![]() Nepřátelé Protivníky vám budou další tři armády ze světa Warhammeru: skřeti (alias orkové), eldaři a chaos. S armádami se budete utkávat v uvedeném pořadí, pouze v některých misích se jejich působnost mírně překrývá (tj. musíte se vypořádat s dvěma nepřáteli najednou). V zásadě vás však se změnou protivníka nic zvláštního nečeká, protože všechny armády mají jednotky vzájemně „kompatibilní“. To znamená, že pokud vy máte mariňáky, v řadách skřetů je rovněž obdoba mariňáků a obdobu mariňáků mají i eldaři a chaos. Zvyšující se obtížnost hry je dána přítomností většího množství lepších jednotek, tedy nikoli tím, že by jedno vojsko bylo silnější než druhé. Design nepřátelských armád vychází (stejně jako design armády vaší) z těch ve světě Warhammeru. Náplň misí ![]() Většina RTS má sklon vás na počátku mise nechat rozkoukat, postavit základnu a teprve po nějaké době vás začne počítač oťukávat útoky. Ve W40k tomu tak není – počítač na vás začne útočit od samého začátku. Na první pohled to možná působí frustrujícím dojmem. Opak je ale pravdou. Tyto mise patří k těm nejdramatičtějším a nejzajímavějším. Je velice atmosférické, když se na začátku obtížně stavíte na nohy, poté si pomalu vybudujete pozici a ve finále protivníka rozdrtíte. S postupujícími misemi dokonce začínáte v čím dál tím obtížnější strategické pozici. Často se na počátku objevujete v místech, kde se nelze snadno opevnit a kde jste otevřeni útokům ze všech stran. Vedle kampaně za vesmírné mariňáky je ve hře i skirmish mód, který se dá hrát za zbylé tři rasy, stejně jako v přiloženém multiplayeru až pro 8 lidí přes LAN/internet. W40k je jednou z her, kde nad ovládáním autoři z Relicu (Homeworld 2) skutečně přemýšleli. Všechny podstatné úkony mají klávesové zkratky (včetně například bojových režimů jednotek). Hru si kdykoli můžete zastavit klávesou [Pause] a rozmyslet si situaci. Jednotky je možno seskupovat do skupin a tyto skupiny ukládat a znovu vyvolávat. Jedna jednotka může být členem několika skupin. To je velmi chytré, protože můžete mít třeba armádu pod klávesou [0], podskupinu mariňáků pod klávesou [1] a pod klávesou [2] naopak podskupinu vozidel. Velice užitečná je tato vlastnost rovněž v okamžiku, kdy v průběhu bitevní vřavy potřebujete reorganizovat síly a vrhnout je znovu do útoku. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů K dobrému ovládání W40k přispívá i mapa, pomocí níž můžete snadno přesouvat jednotky a sledovat dění v oblasti mise. Pokud v rámci hry dojde k nějaké události (útok, vynález, dokončení budovy či jednotky), hra zobrazí v levém dolním rohu ikonu, na níž můžete kliknou a rychle se přenést na místo. Zpracování Po grafické stránce je W40k velice vypiplaná hra. Jednotky na bojišti si můžete libovolně přibližovat a oddalovat. Při pohledu z blízka je vidět, jak jsou jednotlivé modely až neuvěřitelně podrobné. Tento vizuální zážitek je ještě výraznější v boji, kdy proti sobě dvě jednotky bojují nablízko. W40k je však bohužel trochu jako Total War – až neuvěřitelně podrobné jednotky, ale v reálu si jich příliš neužijete, protože musíte na bojiště koukat z výšky. Krásně jsou udělány i animace mezi misemi, které mají filmovou dynamiku. Ačkoli jsem měl nejnovější ovladače, tak mě na grafické kartě ATI Radeon RX800 trápilo špatné vykreslování obrazu u horního okraje monitoru. U nás se bude od 4. listopadu prodávat Warhammer: Dawn of War ve verzi s českými titulky a anglickým dabingem, což názorně dokumentuje sada exkluzivních screenshotů v této novince. ![]() Stáhněte si: Demo, Video, Cheaty... Související články: Novinky |
Mirek Zeman | |
autor dělí svůj čas převážně mezi psaní a studium, o hrách psal v minulosti hlavně pro časopisy Score a Level, nejraději má adventury a RPG, nepohrdne ani dobrou akcí, za nejdůležitější část počítačové hry považuje příběh, protože pro kvalitní příběhy má obzvláštní slabost |