Warhammer: Dawn of War - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Warhammer: Dawn of War - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

21. 10. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hlavní postavou první realtimové strategie ze sci-fi světa Warhammer 40 000 je Gabriel Angelos, velitel vesmírných mariňáků, který se dostane do křížku s Orky. Výsledkem je nečekaně kvalitní hra s neotřelými nápady.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 21.října 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Svět Warhammeru mám velice rád. Jsem dokonce majitelem stolní hry, která už drahnou dobu čeká, až si někdo najde čas ji slepit a nabarvit. O existenci počítačové hry Warhammer 40.000: Dawn of War (dále už jen W40k) jsem se dozvěděl shodou okolností několik týdnů před jejím vydáním. Ze zvědavosti jsem si tedy stáhl demoverzi a pustil se do hraní. Po několika minutách jsem zjistil, že jsem W40k totálně propadl. Dohrál jsem demo misi, jednu další mapu (která je v demoverzi přiložena); tutoriál jsem hrál dokonce dvakrát. Takhle dobře už jsem se dlouho u žádné počítačové hry nebavil. Tomu se říká hratelnost s velkým „H“. Okamžitě jsem se začal těšit na vydání plné verze, o jejímž anglickém provedení pojednává tato recenze.

 Svět Warhammeru
Warhammer a Warhammer 40.000 jsou stolní hry, kterým dala vzniknout britská firma Games Workshop. Jejich podstata je stejná, jen Warhammer je zasvěcen fantasy, zatímco Warhammer 40.000 sci-fi. Svět Warhammeru (či spíše Warhammerů) se skládá z několika armád, které proti sobě navzájem bojují. Každá armáda je výjimečná – má výjimečné jednotky, výjimečné hrdiny a výjimečné vlastnosti. Bitvy jsou svázány velkým množstvím pravidel a klade se důraz na realitu. Když chce někdo hrát Warhammer, musí si nejdříve nějakou armádu pořídit. Warhammer je dílem o sběratelství, protože jednotky nejprve musíte slepit a nabarvit. Jedná se však o poměrně exkluzivního koníčka, protože takřka všechno spojené se stolní hrou je nákladné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
kliknutím na velkou verzi screenu se dostanete na následující obrázek (thx ActionTrip)

Čekáte-li od W40k přenesení Warhammera na počítač, budete zklamáni. W40k není převedením pravidel Warhammeru do virtuální podoby. Dokonce by se dalo říci, že ve skutečnosti z Warhammeru jako takového příliš nezůstalo. Zcela zmizela komplexnost a komplikovanost, se kterou bitvy ve skutečném Warhammeru probíhají. Přesnější by bylo říci, že W40k je počítačová hra na motivy Warhammeru. Z originálního pojetí zůstal především samotný svět a jednotky. Jinak je W40k v podstatě klasickou real-timovou strategií. Ačkoli toto tvrzení není tak docela přesné. W40k je totiž výjimečnou RTS.

 Příběh...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... W40k začíná přistáním jednotky Blood Ravens (Krvaví havrani) na planetu Tartarus. Blood Ravens jsou součástí armády Space Marines. V jejich čele stojí kapitán Gabriel Angelos a knihovník Isador Akios. Společně pak v jedné kampani čítající 14 misí postupně čelí armádám skřetů (alias orkové), eldarů a chaosu. Možná vám připadá, že jsem to vzal trochu „letem světem“. Ovšem příběh je velmi jednoduchý a (až vojensky) stručný. Prozradit cokoli ze zápletky v podstatě znamená říci vše. Prostý a předvídatelný příběh je jednou ze slabin W40k. Je však otázkou, nakolik je tato slabina u RTS podstatná. Příběh je vyprávěn prostřednictvím animovaných sekvencí vložených mezi jednotlivé mise.

 Budovy a zdroje
Stejně jako u většiny RTS je středem vašeho snažení základna. V jejím srdci stojí hlavní budova, která produkuje pouze dělníky a průzkumníky. Hlavní budova může být několikrát upgradována, což vám zajistí přístup k novým budovám a jednotkám.

Ke stavbě dalších budov a vůbec k libovolné výrobě jsou potřeba rekviziční zdroje a elektrická energie. Rekviziční zdroje získáte zabráním tzv. strategických bodů, které jsou většinou mimo vaši základnu, takže jsou neustále ohroženy nepřáteli. Strategický bod je proto třeba nejdříve opevnit a později můžete nejrůznějšími upgrady zvyšovat jeho výtěžnost a obranyschopnost. Pokud nepřítele odříznete od rekvizičních zdrojů, nemůže vyrábět jednotky a stavět budovy. Rekviziční zdroje jsou nevyčerpatelné. Elektrickou energii získáte formou elektráren postavených na základně. Ke každé hlavní budově lze postavit pouze omezený počet elektráren. Občas se na mapě objeví jedinečné místo, kde je možné vybudovat podstatně výkonnější plazmatický generátor.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ostatní budovy mají většinou za úkol produkovat jednotky nebo provádět výzkum (či obojí). U budov vyrábějících jednotky můžete na mapě určit místo, kam se mají vyrobené jednotky odebrat. Pokud tento bod umístíte třeba na bojiště, bude vám budova posílat neustále nové a nové posily. Nové budovy mohou stavět a opravovat pouze dělníci. Dobrý nápad je, že když nějaký dělník něco staví a vy mu pošlete na pomoc dalšího, práce jde dvakrát rychleji. Na stavbě budov je sympatické, že mohou být těsně vedle sebe a přesto nebrání jednotkám v tom, aby mezi nimi procházely. Vyjma budov je ještě možné stavět minová pole a kulomety. Pokud nějaký bod opevníte třemi čtyřmi kulomety, je prakticky vyloučeno, aby jej nepřítel dobyl.

 Jen dvě jednotky?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Srdcem vaší armády budou po většinu hry dvě varianty mariňáků (později dvě varianty terminátorů). Oproti ostatním RTS to nevypadá na velkou variabilitu. Ovšem v případě W40k lze tyto z počátku neduživé jednotky upgradovat, jak budete upgrady postupně vynalézat. V různých budovách je možné vynalézt různé druhy upgradů. Jedná se například o lepší zbraně, více zdraví nebo nové dovednosti. Myšlenka výroby jednotky pouze v základní konfiguraci je velice zajímavá. Jednotka je na počátku vytvořena jako čtyřčlenná a postupně ji můžete rozšířit až na osm mariňáků. Stejně jako postavení budovy stojí vytvoření jednotky rekviziční zdroje a elektrickou energii.

Jednotka má určité vlastnosti, z nichž nejdůležitější je poškození nablízko, poškození na dálku a morálka. Ke každé jednotce je možné přidělit ještě seržanta, který jednotku posílí. Stejným způsobem fungují i hrdinové, kterých je ve hře omezený počet. Hrdinové jednak zlepšují jednotce vlastnosti a jednak mají zvláštní schopnosti. Hrdina nemůže zemřít - po zabití se vždy objeví ve vaší základně.

 Omezená armáda
Vedle mariňáků máte k dispozici ještě vozidla, která jsou tvořena dvěma mechy, třemi tanky a několika transportéry umožňujícími rychlejší a bezpečnější předpravu. Vozidla nejsou sdružena v jednotkách, ale postupují samostatně. Jde-li od upgrady, platí v případě vozidel to samé, co v případě jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Počet jednotek a vozidel ve hře je omezen, aby se nenarušila rovnováha (vzhledem k tomu, že všechny zdroje jsou nekonečné). Tento počet můžete poněkud zvýšit prostřednictvím výzkumu, avšak nikoli do nekonečna. Zajímavou jednotkou, kterou máte k použití již od začátku, jsou průzkumníci. Ti mohou proniknout na nepřátelské území a spatřit je dokáží pouze velitelé jednotek. Lze tak snadno „monitorovat“ důležité úseky mapy, které jsou jinak zastřeny Fog of War.

 Průběh boje
Netradičně je ve W40k vyřešen systém zdraví. Každá jednotka má určité zdraví, které se v průběhu boje spotřebovává. Avšak není-li jednotka v boji zabita, obnoví se zdraví ihned po jeho skončení na plnou hodnotu. Je-li zabit jeden nebo několik členů jednotky, lze je v průběhu boje či po boji doplňovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nemusíte však zdlouhavě vyrábět vojáka v továrně a následně se s ním vláčet přes celou mapu, aby se připojil k určité jednotce. Jednoduše kliknete na jednotku, kliknete na ikonu pro doplnění stavu a po skončení výrobního procesu je nový člen k jednotce teleportován. Pokud je zabit voják nesoucí zvláštní zbraň, je tuto zbraň nutno opět „upgradovat“. U vozidel je poškození trvalé a zdraví se jim automaticky neobnovuje. Vozidla dokáže opravit dělník, který staví a opravuje budovy. Je to však poněkud zdlouhavé.

V průběhu boje může mít každá jednotka několik různých druhů chování - dává přednost útoku, obraně, útočí předně na budovy apod. Nachází-li se jednotka na strategicky výhodném místě (kráter), získává obranný bonus. Je-li naopak na nějakém místě, které je z obranného hlediska špatné, dostane postih. Ztráty v boji nejsou podstatné, podstatné jsou zdroje na jejich obnovu. Důležitou vlastností každé jednotky je morálka. Pokud je dobrá, tak jednotka i dobře bojuje. Je-li naopak špatná, nestojí výsledek boje za nic. Morálku lze uměle zvýšit například přítomností hrdiny, nebo skutečností, že se jednotka nachází v blízkosti tanků a jiných věcí, které naopak snižují morálku v řadách nepřátel.

Jednotky jsou na rozdíl od mnoha jiných RTS naprogramovány velmi inteligentně. Pokud nějakou pošlete na opačnou stranu mapy, bez problémů tam dojde, ať je cesta jakkoli zašmodrchaná. Stojí-li jedna jednotka v cestě druhé jednotce (například mariňáci v cestě tanku), udělají si navzájem místo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nepřátelé
Protivníky vám budou další tři armády ze světa Warhammeru: skřeti (alias orkové), eldaři a chaos. S armádami se budete utkávat v uvedeném pořadí, pouze v některých misích se jejich působnost mírně překrývá (tj. musíte se vypořádat s dvěma nepřáteli najednou). V zásadě vás však se změnou protivníka nic zvláštního nečeká, protože všechny armády mají jednotky vzájemně „kompatibilní“. To znamená, že pokud vy máte mariňáky, v řadách skřetů je rovněž obdoba mariňáků a obdobu mariňáků mají i eldaři a chaos. Zvyšující se obtížnost hry je dána přítomností většího množství lepších jednotek, tedy nikoli tím, že by jedno vojsko bylo silnější než druhé. Design nepřátelských armád vychází (stejně jako design armády vaší) z těch ve světě Warhammeru.

 Náplň misí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obvykle se objevíte v nezáviděníhodné situaci, kterou musíte zvládnou a vybudovat si základnu. Jakmile ji postavíte, je třeba najít a vyhladit ty, kteří vám ztrpčují život. Cíl mise může předstírat (a často i předstírá) cokoli, ale průběh je skoro vždy stejný. Mise mají překrásný futuristický design a vychází ze světa Warhammeru 40.000. Každá začíná briefingem, který má podobu válečného deníku, jež si vede Gabriel Angelos. Mapa mise je tradičně zakryta Fog of War. Fog of War vás však v případě W40k neoslepuje úplně, ale vidíte pod ní krajinu a budovy tak, jak vypadaly při vaší poslední návštěvě daného místa.

Většina RTS má sklon vás na počátku mise nechat rozkoukat, postavit základnu a teprve po nějaké době vás začne počítač oťukávat útoky. Ve W40k tomu tak není – počítač na vás začne útočit od samého začátku. Na první pohled to možná působí frustrujícím dojmem. Opak je ale pravdou. Tyto mise patří k těm nejdramatičtějším a nejzajímavějším. Je velice atmosférické, když se na začátku obtížně stavíte na nohy, poté si pomalu vybudujete pozici a ve finále protivníka rozdrtíte. S postupujícími misemi dokonce začínáte v čím dál tím obtížnější strategické pozici. Často se na počátku objevujete v místech, kde se nelze snadno opevnit a kde jste otevřeni útokům ze všech stran. Vedle kampaně za vesmírné mariňáky je ve hře i skirmish mód, který se dá hrát za zbylé tři rasy, stejně jako v přiloženém multiplayeru až pro 8 lidí přes LAN/internet.

 Ovládání
W40k je jednou z her, kde nad ovládáním autoři z Relicu (Homeworld 2) skutečně přemýšleli. Všechny podstatné úkony mají klávesové zkratky (včetně například bojových režimů jednotek). Hru si kdykoli můžete zastavit klávesou [Pause] a rozmyslet si situaci. Jednotky je možno seskupovat do skupin a tyto skupiny ukládat a znovu vyvolávat. Jedna jednotka může být členem několika skupin. To je velmi chytré, protože můžete mít třeba armádu pod klávesou [0], podskupinu mariňáků pod klávesou [1] a pod klávesou [2] naopak podskupinu vozidel. Velice užitečná je tato vlastnost rovněž v okamžiku, kdy v průběhu bitevní vřavy potřebujete reorganizovat síly a vrhnout je znovu do útoku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

K dobrému ovládání W40k přispívá i mapa, pomocí níž můžete snadno přesouvat jednotky a sledovat dění v oblasti mise. Pokud v rámci hry dojde k nějaké události (útok, vynález, dokončení budovy či jednotky), hra zobrazí v levém dolním rohu ikonu, na níž můžete kliknou a rychle se přenést na místo.

 Zpracování
Po grafické stránce je W40k velice vypiplaná hra. Jednotky na bojišti si můžete libovolně přibližovat a oddalovat. Při pohledu z blízka je vidět, jak jsou jednotlivé modely až neuvěřitelně podrobné. Tento vizuální zážitek je ještě výraznější v boji, kdy proti sobě dvě jednotky bojují nablízko. W40k je však bohužel trochu jako Total War – až neuvěřitelně podrobné jednotky, ale v reálu si jich příliš neužijete, protože musíte na bojiště koukat z výšky. Krásně jsou udělány i animace mezi misemi, které mají filmovou dynamiku. Ačkoli jsem měl nejnovější ovladače, tak mě na grafické kartě ATI Radeon RX800 trápilo špatné vykreslování obrazu u horního okraje monitoru.

U nás se bude od 4. listopadu prodávat Warhammer: Dawn of War ve verzi s českými titulky a anglickým dabingem, což názorně dokumentuje sada exkluzivních screenshotů v této novince.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když si tuto hru předobjednáte z internetového obchodu Tiscali GameShop, získáte k ní zdarma startovní hrací balíček karetní sběratelské hry ze světa Warhammer 40k v češtině. Cena těchto karet je běžně 299 Kč, u nás zdarma. Více si o tomto dárku můžete přečíst zde. Počet kusů silně omezen.

Stáhněte si: Demo, Video, Cheaty...

Související články: Novinky

 
Mirek Zeman
autor dělí svůj čas převážně mezi psaní a studium, o hrách psal v minulosti hlavně pro časopisy Score a Level, nejraději má adventury a RPG, nepohrdne ani dobrou akcí, za nejdůležitější část počítačové hry považuje příběh, protože pro kvalitní příběhy má obzvláštní slabost



 
 
Mirek Zeman

Verdikt:

Výjimečná hra, kterou si stojí za to zahrát i lidem, kteří běžně RTS nehrají. Pro příznivce světa Warhammeru se jedná o povinnost.

Nejnovější články