Autor: Mickey Mouse Publikováno: 2.října 2002 |
![]() ![]() ![]() Výběr spolubojovníků Stejně jako v původním UT se můžete zúčastnit turnaje proti botům, do něhož je nejprve nutné se kvalifikovat krátkou sérií samostatných bitev. Postupně se tak rozehřejete na správnou teplotu a připravíte se na to pravé, a tím je bitva v týmech. Ten váš si můžete sestavit z dostupných bojovníků podle svého gusta a do jednotlivých bitev si pak zvát spoluhráče, kteří vám pro danou hru přijdou nejvhodnější. Každý bojovník má svoji charakteristiku v podobě přesnosti střelby, agresivity, pohyblivosti, a týmové taktiky. ![]() Turnaj pro singleplayer Turnaj je rozdělěn do čtyř disciplín podle herních modů, kdy začínáte klasickým Team Deathmatchem a po vítězném zápase se vám otevře aréna následující, případně časem možnost hrát i zápasy jiné disciplíny. Takto vás čeká celkem přes dvacet bitev, po jejichž absolvování postupujete do bojů o příčky nejvyšší. Turnajový systém je v podstatě obdobný jako v původním UT - je nutné vždy vyhrát, nepočítají se žádné vzájemné bitvy, nelosují soupeři ani skupiny apod. To je docela škoda, protože třeba bojovat každou arénu postupně proti vícero týmům (používajícím rozličné hráče a taktiky boje) tak, jak jsme zvyklí z běžných sportů, by dramatičnosti, variabilitě a délce turnaje určitě hodně prospělo. V tomto mohli jít autoři mnohem dál. Rovněž výsledky jednotlivých zápasů se mohly zaznamenávat, aby byla motivace odehrát bitvu lépe, vyzkoušet jinou sestavu či taktiku apod., nehledě na možnost vytvářet potom turnajové statistiky. Mapy ![]() I v řadě dalších aspektů se tvůrci drželi starého a osvědčeného (což ještě na příslušných místech zmíníme) a tak je výsledný dojem takový, jako byste hráli starou známou hru v novějším kabátu. Oblíbil jsem si i mapy s jump-pady (ala Q3A), které se rozkládají třeba na střechách mrakodrapů a není problém se zřítit do hlubin. K tomu stačí vychýlení se ze směru zásahem od soupeře, čímž se vaše dráha letu může nekontrolovaně změnit. ![]() ![]() ![]() Perfektní grafika Co hře neupřeme, je její skvělé grafické zpracování. Nový engine své kvality nezapře a uvidíte to všude kolem. Na každou mapu je radost pohledět - dokonalé textury, bohatá architektura, spousta efektů jako vycházející pára, padající sníh, blesky a všelijaké světelné efekty, animované textury, mlha, lesknoucí se vodní hladina a spousta dalšího, na čem oko rádo ulpí. A nejen to. Poté, co vstřebáte první kroky a možnosti pohybů, začnete zjišťovat, jak jsou mapy promyšlené z hlediska možností pohybů, jak se dá šikovně dostat na různá, často na první pohled nepřístupná místa, která lze pak takticky využívat anebo v nich nacházet zajímavou výbavu. Hlavní přínos UT2003 je právě v odladění zdánlivých detailů, které důvěrně známý žánr posouvají zase o krok dál. Mapy podporující speciální pohyby jsou toho základem a těch šikovných najdeme v nabídce dostatek, i když se to nedá říci o úplně všech a některé dokazují, že široké editační možnosti mohou být paradoxně na škodu kreativitě. ![]() Jak jsem již psal, hra přináší celkem na padesát hráčských modelů rozdělěných do několika ras. Většinou jde o postavy futuristické až bizarní, od kostlivců přes roboty či mutanty nejrozličnějších typů. To nejlepší přichází ale až v okamžiku, kdy uvidíte hráče v pohybu. Pohybový engine Karma dělá ze hry i parádní podívanou, kdy si vychutnáte salta, hvězdice, nárazy na překážky, odhození hráče tlakovou vlnou anebo jeho rozcupování na kousky, včetně posmrtných záchvěvů ležících trosek. Každá zbraň se při zásahu projeví jiným efektem a s hráčem samotným to také pokaždé jinak zamává. Rozpohybování je prostě jedna z novinek, která stojí za to. Takové salto provedete jako dvojitý skok, hvězdici pak metáte tak, že provádíte dvojitý skok do boku či šikmo. Prostě držíte příslušnou směrovou klávesu a v pohybu provedete dvojskok. Speciální pohyby S pohyby souvisí nejen jejich efektní provedení, ale i praktické využití. V tom je UT vyladěno tak, že kromě klasického běhu a skoku obsahuje i další speciální pohyby, kterými se můžete dostat jednak do míst, kam se jinak podíváte jen stěží. Dobře se jimi dá zkrátit cesta mapou a navíc jich lze využívat v boji samotném při klamání nepřítele a úskocích před jeho střelami. Správný hráč není ani chvíli v klidu a kromě známých úskoků zvaných „dodging“ můžeme využívat různé speciální skoky, o kterých jsme mimochodem psali už tady. ![]() ![]() ![]() Jmenujme aspoň Double Jump, kdy ve výskoku nadskočíte v pravý okamžik ještě jednou, Lift Jump kdy vyskočíte při pohybu zdviží, Wall Jump, kdy ve výskoku u zdi provedete dodge směrem od ní. Pohyby lze i skládat za sebe, takže třeba takový DodgeJump provedete jako dodge a přidáte v letu skok. To samé je možné u zdi, kdy modifikovaný Wall Jump provedete výskokem u zdi, dodgem a ještě následným skokem. Samozřejmě jde provést i Wall Double Jump, kdy provedete Double Jump u zdi a následná Dodge se provede tím pádem ve větší výšce a tak doletíte ještě o kus dál. Skákat je možné i pomocí Shield Gunu - jeho namířením proti zemi a provedením skoku v okamžiku nárazu. Díky všem pohybovým vychytávkám a citelnému zrychlení celé hry jsou bitvy v přestřelkách mnohem akčnější než bylo v UT, což beru jako velké plus. Řada lidí hodnotí hru jako posun ke konkurenčnímu Quakovi - v tomhle s těmito názory souhlasím a myslím, že to hře hodně prospělo. Boti ![]() Nemohu se ale zbavit dojmu, že jejich taktiku brzy prokouknete prostě proto, že používají víceméně stejnou cestu témeř pořád. Ať to bylo CTF, Bombing Run anebo Double Domination, vždy jsem odhalil, kudy boti rádi přicházejí a téměř pokaždé zvolili tu samou trasu, takže i když bylo alternativních příchodů několik, většinou stačilo hlídat cestu jednu. Občas se mi stalo i to, že se boti někde na chvíli zasekli anebo jsem měl pocit, že zrovna nejsou při smyslech. ![]() ![]() ![]() Ovládání botů... ... je provedeno přes speciální menu, které aktivujete klávesou a pak si vybíráte příslušné povely, nadávky a podobné ústní projevy. Bohužel z nabídky zmizela možnost si konkrétní příkazy nabindovat na klávesy, takže je komunikace trochu těžkopádnější. Zamrzel i nízký počet příkazů a dokázal bych během chvíle vymyslet řadu dalších velmi užitečných, které by se pro hru hodily. Příkazy se navíc ve všech typech hry jmenují v podstatě stejně, ale v různých modech mají trochu jinou funkci a není zrovna vždy jasné, jak se daný povel v podmínkách jiné hry vlastně interpretuje. Povelů je celkem jen pět, zatímco takových posměšků přes třicet (a nechybí ani hrášky Polib mi prdel!, Ty kurvo! a jim podobné „drsňárny“) a osm animovaných gest, která také nejdou - netuším proč - dát pomocí menu všechna na klávesy. Herní módy ![]() U modu DD mi přišla trochu nepraktická konstantní doba odpočítávání. Napadlo mě, že by možná mohlo u rozsáhlejších map být odpočítávání úměrně delší, protože je mnohem časově náročnější se k obsazenému stanovišti dostat a tak je často šance na jeho znovudobytí předem ztracená. Ale to je jen subjektivní názor na věc. ![]() Hra je velice akční, neustále se přelévá a boje někdy trvají pěkně dlouho. Hráč s míčem nesmí používat translokátor (stejně jako v CTF při nesení vlajky) ani střílet, takže jej ostatní snadno dohoní, je ale zvýhodněn alespoň tak, že se mu doplňuje zdraví a tak trochu déle vydrží. Míč odpaluje pomocí speciálního zařízení, které nese namísto zbraně a může jej buď vystřelit do prostoru, anebo sekundární střelbou označit spoluhráče a tomu přesně míč přihrát. Při dobré souhře zkušenějších živých hráčů to je pecka. Pro hru s boty bych uvítal alespoň příkaz „přihraj“ „běžte přede mnou“, anebo třeba „roztáhněte se do šířky“, čímž by se hra stala ještě mnohem taktičtější. ![]() ![]() ![]() Bombing Run je velice závislý na mapách, kde mi trochu vadily ty, kde je potřeba s míčem projít úzkou dlouhou chodbou, kterou soupeři samozřejmě bedlivě stráží a proklestit si cestu až k brance je křest ohněm. Pak je bitva často až neúměrně dlouhá a neustále se jen přelévá mezi bázemi a k brance se nikdo nedokáže dlouho vůbec přiblížit. Na vhodné mapě je tento mod ale velice návykový a věřím, že se ujme. Obecně by možná týmové módy zasloužily nějaký radar pro indikaci polohy spoluhráčů, kdy zvláště ve větších mapách by vylepšená orientace koordinované hře výrazně prospěla. Rozhodně lze ale všechny herní mody v UT2003 hodnotit jako velice zábavné, i když chybí Assault z dřívějška. Adrenalin a zbraně Kromě statických power-upů jako jsou lékárničky a štíty přináší UT2003 do hry adrenalinový systém, kdy sbíráním speciálních pilulí, střílením nepřátel a plněním úkolů (třeba dopravením vlajky na základnu) získáváte adrenalinové body. Pokud jich nasbíráte stovku, můžete si pak kdykoli aktivovat některou ze speciálních vlastností jako neviditelnost, rychlost, berserk anebo doplňování zdraví. O adrenalinu jsme již psali dříve a tak jej nebudeme už více rozebírat. ![]() Zbraním jsme se už rovněž věnovali a zde pouze vzpomeneme, že jsou v podstatě ty samé, jaké známe z UT a novinky přišly hlavně v úpravách jejich vzhledu a chování. Zajímavou úpravou je tzv. Link Gun - obdoba pušky střílející zelená oblaka anebo souvislý paprsek, kde se mohou až tři spoluhráči navzájem propojit a díky tomu bude účinnost střely toho, který pálí po soupěři, mnohem vyšší. Netuším, jaký praktický význam ale tato metoda boje přinese, osobně jsem v praxi ještě nezažil situaci, kdy by tohle někdo v boji použil. Shield Gun je obdobou pneumatického kladiva z UT, kde v sekundárním režimu se před vámi vytvoří zelený štít, který částečně chrání před střelami. K těžším zbraním patří Ion Painter, který používá k výstřelu laserový paprsek vyslaný ze satelitu do místa, kam zbraní v mapě ukážete. Výstřel je pak veden s určitým zpožděním a je možné jej provést jen v otevřených prostorách, kam je ze satelitu přímá viditelnost. Druhá těžká zbraň - Redeemer - je především šíleně sexy svým verneovským vzhledem. Celkově je ze zbraní vidět snaha co nejvíce sblížit jejich účinnosti tak, aby bylo s každou možné efektivně bojovat, pokud se to člověk naučí. Každá zbraň má svá pro a proti a tak to je správné. ![]() ![]() ![]() Účinnost zbraní Zajímavá mohou být zjištěná čísla účinností, kdy už standardní Assault Rifle, se kterou se vždy rodíte, ubere primárním zásahem 7 jednotek zdraví, ale sekundární granát celých 65-70! Shock Rifle ubírá primárním i sekundárním zásahem shodně 45 bodů, ale combo vás rozmetá ihned na cucky. Nejsilnější Rocket Launcher způsobí přímým zásahem úbytek 90 jednotek zdraví, ale má nižší kadenci a střely letí pomalu. Flak Cannon je velice závislý na vzdálenosti. Nablízku jedna šupa znamená okamžitou smrt, na velkou vzdálenost nemá vůbec smysl jej používat. Sniperka se hodí k headshotům, které končí okamžitou smrtí, zásah kamkoli jinam je za 70 bodů. ![]() Na internetu jsem četl, že budou v UT zakomponovány i zásahové zóny, nicméně při testech jsem nic kromě headshotu sniperkou neobjevil. Bylo naprosto jedno, do které části těla soupeře trefím. Vychytávkou translokátoru je kromě jeho mírně omezené četnosti použití možnost jej používat i jako kameru, kdy médium pohodíte a pak se můžete koukat, co se v jeho okolí děje a zabudovanou kameru natáčet. Mutátory Těžkou vychytávkou UT byly mutátory, které jste mohli do libovolné hry přidávat a tím ji více či méně modifikovat. Tato skvělá tradice pokračuje i v UT2003, nicméně galerie mutátorů v něm mi přijde hodně chudá a naprosto nenápaditá. Naštěstí zde najdeme starý známý Instagib a nově modifikovaný Zoom Instagib - vynikající úpravu, kdy se hraje jen s puškami (Shock Rifle) a každý zásah znamená frag. Žádné lékárny nemají význam, jde o přesnou mušku a obratnost. ![]() ![]() ![]() Dalším praktickým mutátorem je Low Gravity, kdy je snížena gravitace a tím zcela změněna fyzika pohybu. Třetím mutátorem, který může najít uplatnění, je Quad Jump, kdy můžete provést až „čtyřskok“. Zbytek mutátorů stojí za starou bačkoru a doslova mě zklamaly, protože neobsahují jediný nový nápad. Pokud hru budete hrávat, stáhněte si zatím asi jediný doplňkový mutátor Decay!, o kterém jsme psali zde. a který hravě předčí většinu toho, co samotné UT nabízí. Ozvučení a hudba Poslední stránkou hry, kterou jsme ještě neprobrali, je audio. Hudba, která podbarvuje hru i menu sedí, je nevtíravá a nebudete z ní po minutě tlouct hlavou o stůl. Zvuková stránka hry působí také trochu odfláknutě, kdy boti používají vesměs stejné hlášky jako v původním UT, sem tam něco přibylo, ale nestojí to celkově za moc. Komentátor, který v bitvách oznamuje důležité události, někoho přivádí k šílenství, mně osobně nijak nevadil a ani v hrách jako Bombing Run, kde neustále informuje o tom, kdo právě drží míč, mě jeho občas i sekané hlášky neprudily (v plné verzi je možné ho v menu úplně nebo částečně vypnout). Rozhodně ale nečekejte od zvuků žádné zázraky a ukončeme zmínku o nich tím, že naštěstí na nich není hratelnost nijak extra závislá. Hardwarové nároky ![]() K tomu bych poradil ještě dva tipy - jednak si zkuste případně zrušit Mouse Smoothing v nastavení ovládání, který má rovněž na FPS často velký vliv. Někdy mohou problémy vznikat i při nastavování audia, kdy doporučuji zkusit přepnout do Safe Modu a otestovat, co to s FPS udělalo (zobrazování FPS zapnete příkazem „stat fps“ napsaným do konzole). Řada zvukových karet (třeba i SB Live!) může mít problémy s ovladači a hra díky tomu pojede neúměrně pomalu. Na PCTuningu provedli rozsáhlý test grafických karet na UT2003, jehož výsledky a hodnocení si lze přečíst a prohlédnout tady. Testy svých sestav si můžete provést i sami, a to jak s demem, tak i s plnou hrou, protože obojí tuto možnost obsahují skrz přiložené benchmarky. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Závěr Přečtením toho všeho, co jsme o hře napsali, byste měli nabýt dojmu, že UT2003 je velice kvalitní titul s výborně zpracovanou grafikou a trochu méně podařenou stránkou zvukovou, kde některé (ne)herní části mohly být přeci jen ještě dotaženy trochu dál. Nejedná se o žádnou žánrovou novinku, spíše o převedení klasické střílečky do nového kabátu s vychytávkami skrytými ve vyladěných detailech. Kdo tedy čekal zcela novou herní koncepci, je mimo. Těšme se ale na další rozšíření v podobě map, mutátorů a po čase i herních modifikací, k čemuž autoři velikou měrou přispěli jednak přibalením programů pro editaci kde čeho, tak i velice kvalitní podporou na webu UDN (Unreal Developer Network). ![]() Stáhněte si: Hratelné demo (100 MB), PC Games videa (2x 15 MB), Trailer (1,5 MB nebo 6,5 MB), GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB), Cheaty Související články: První dojmy z dema (9/2002), Další dojmy z betaverze (7/2002), První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?, Na čem má běžet UT 2003?, První mutátor a benchmarky, Kdy vyjde UT 2003 v České republice?, Unreal Tournament recenze (11/99) |
Mickey Mouse připravil: jd |