Star Wars: Empire at War - mega-recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Star Wars: Empire at War - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 2. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve vesmírné strategii od tvůrců Command & Conquer prožijete původní trilogii SW ve své režii a přiložíte ruku k porážce Impéria nebo pomůžete Darth Vaderovi s rozdrcením rebelů. Přiloženy videa s Hvězdou smrti.

Autor: Bergy
Publikováno: 25.února 2006
Verze hry: finální/anglická 1.02
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Situace kolem strategií ze světa Hvězdných válek byla dlouhá léta naprosto bezútěšná, ale nyní to konečně vypadá, že se karta obrací. Na trh totiž právě přichází očekávaná RTS s podtitulem Empire at War (dále už jen EaW), jejíž ambice jsou zřejmé už na první pohled. Zatímco předchozí hry jako Force Commander nebo Galactic Battlegrounds spíše jen parazitovaly na fenoménu Star Wars, EaW chce prorazit novými nápady, přitažlivým zpracováním a samozřejmě výbornou hratelností. Do jaké míry se tato snaha setkala s úspěchem? To jste už částečně mohli posoudit z dema nebo našich prvních dojmů, ale rozhodující jsou pochopitelně poznatky z plné verze této hry a ty vám předkládáme v této mega-recenzi.

Považuji za vhodné začít poněkud netradičně alespoň stručným popisem herního světa, bez něhož by vyprávění o kampaních a dalších módech nedávalo moc smysl. Základem všeho je tedy 2D galaktická mapa vesmíru, kde jsou vyobrazeny všechny příslušné planety. Na této mapě dochází k výrobě jednotek či budov a také se na ní uskutečňují přesuny armád mezi planetami. Další části pak představují vesmírné bitvy a pozemní boje. Hlavním smyslem celé hry je jak obsazování planet, čímž získáváte kredity, tak postupná likvidace všech sil buď Impéria nebo Rebelů (podle toho, za jakou stranu hrajete). Vše se odehrává v reálném čase, takže jde o čistokrevnou RTS.

Kampaně pro jednoho hráče
V singleplayeru naleznete dvě stěžejní kampaně za obě strany, které jsou doprovázeny příběhem a určitou dávkou linearity. To proto, aby se dodržela dějová posloupnost. Jelikož zde mají nezanedbatelnou úlohu hrdinové jako Darth Vader, Han Solo apod., je EaW zasazeno do období kolem 4. epizody Star Wars, kdy se na scéně objevuje i obávaná Hvězda smrti. Galalaktická mapa obsahuje přes čtyři desítky planet, ale ze začátku nejsou všechny dostupné a odkrývají se časem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Mise na straně Rebelů představují úkoly jako například odcizení kódů z imperiální sítě za pomoci dobře známých droidů R2D2 a 3PO, záchrana vědců během vesmírné bitvy, kradení technologií, osvobození vězněných Wookiees a v neposlední řadě i ovládnutí planet. Kampaň za Impérium je od samého začátku ještě více agresivnější, což potvrzují třeba boje s piráty a vyhnání Rebelů z planety Fondor. Vzápětí se seznámíte s novou zbraní v podobě prototypu AT-AT, kterou si obratem můžete vyzkoušet v ostré akci proti výsadku povstalců. Následují boje o další základny a drcení vzpouřenců, kde se jen dá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Váš postup v kampaních ale není úplně lineární. Když dostanete za úkol obsadit planetu na druhé straně galaxie, znamená to běh na delší trať. Je vhodné zabrat mimo hlavní plán více planet, získat tím více kreditů, vybudovat velkou flotilu lodí a dostatečně mohutnou armádu. Existuje samozřejmě více cest, jak stanoveného cíle dosáhnout, ale záleží na vás, jaký postup zvolíte.

Galactic Conquest
Druhou singleplayerovou možností je mód Galactic Conquest, jenž je možná nejlepší herní volbou vůbec. Jedná se vlastně o soubor osmi dynamických kampaní, které lze opět hrát buď za Impérium nebo Rebely (dohromady tedy 16 scénářů). Mapy se odlišují počtem přístupných planet (nejméně 8 a nejvíce 43) a cílovými úkoly. Některé vyžadují úplnou eliminaci druhé strany, u jiných si pro změnu vystačíte se zabráním konkrétní planety nebo smrtí významného hrdiny.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Důležité je zde věnovat pozornost nastavení. Můžete si totiž zvolit počet startovních kreditů, technologický level a především aktivaci náhodných událostí. Pokud je zapnuté máte, generují se vám během hry ještě bonusové úkoly, jako třeba osvobození pirátského leadera nebo neutralizování rebelského hrdiny. Tyto mise jsou nepovinné, ale pokud je splníte, dostáváte jako odměnu buď finanční náhradu nebo bojové jednotky. V případě, že nechcete být ničím rozptylováni, stačí tyto věci před začátkem kampaně vypnout a pak sledujete pouze hlavní zadání. Galactic Conquest má tedy největší kouzlo v tom, že jste zde vlastními pány - děj je zcela nelineární a plně ve vaší režii.

Vesmírné bitvy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ať už se rozhodnete pro kteroukoli herní variantu, rozhodující okamžiky zažijete při bitvách, kde dochází ke střetu bojujících jednotek. Začněme vesmírnými bitvami, které i během hry vždy předcházejí bojům na povrchu planet. Je to ostatně logické - abyste mohli podniknout invazi, musíte ovládnou oběžnou dráhu, kde se obvykle vyskytuje dobře vyzbrojená vesmírná stanice a nepřátelská plavidla bránící vpádů vetřelců.

Trojrozměrné vesmírné střety působí na první pohled impozantně a skoro by se daly přirovnat ke hře Homeworld 2. Vše je ale výrazně zjednodušeno tak, aby hra byla přístupná všem skupinám hráčů. Například prostorovost vesmíru je tady pouze jen jako. To znamená, že plavidla se sice pohybují v několika výškových úrovních, ale sami to nemůžete nijak ovlivnit. Ve skutečnosti je zdejší vesmír vlastně rovnou plochou a neprostupné bariéry v podobě meteoritných polí suplují terénní nerovnosti klasických pozemních map. To znamená, že se můžete pohybovat jen ve vymezených částech prostoru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velikost map rozhodně není nijak přehnaná, spíše naopak a i proto do dění může zasáhnout jen omezený počet jednotek vaší flotily. Pokud dojde ke ztrátám, můžete okamžitě povolat záložní posily, které čekají na vaše rozkazy. To samé pochopitelně dělá i druhá strana, takže kolikrát, když už si myslíte, že máte vyhráno, přicházejí na scénu další nepřátelské síly. Jestliže se boj nevyvíjí od začátku dobře a je vám jasné, že dostáváte pěkně na frak, máte možnost své jednotky stáhnout útěkem do hyperprostoru a uchránit je tak před úplnou zkázou.

VIDEA S HVÉZDOU SMRTI
Chcete-li vidět, co dokáže nejsilnější zbraň světa Star Wars, stačí si stáhnout naše vlastní dvě videa. První (5 MB) ukazuje aktivaci Hvězdy smrti a následné zničení planety na pozadí bitvy o vesmírnou stanici. Druhé (3 MB) zobrazuje tu samou scénu, ale můžete si jí lépe a detailněji vychutnat díky speciálnímu pohledu kamery s názvem Battlecam, o které je řeč níže. Případně se můžete mrknout i na jedenáctiminutové video (109 MB) z hraní německými kolegy, jež natočili jednotky při pozemních soubojích jako v každé jiné RTS, demolici budov za deště, propojení planet na mapě galaxie, správu tamních základen a samozřejmě také vesmírné bitvy.

 Kosmické lodě
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tyto bitvy mají své osobité kouzlo a přinášejí skvělou podívanou, která se zatím v žádné strategii ze světa Star Wars ani vzdáleně nevyskytovala. Je trochu škoda, že stísněný prostor poněkud brání hrát více takticky. Proto nezbývá, než jít do toho vždy po hlavě a bitvu rozhodnout včasnou eliminací nejhrozivějších cílů a ty méně nebezpečné si nechat až na konec. Rovněž je důležité neposílat například proti korvetám X-wingy nebo Tie Fightery, ale naopak zaútočit třeba na imperiální křižníky pomocí velmi efektivních Y-wingů apod. Plavidla i stanice lze odstřelovat jako celky nebo si můžete vybrat jednotlivé segmenty (například štítový generátor, motory, zbraňové sloty atd.).

Vesmírných jednotek je na obou stranách velmi slušný výběr, přičemž ty dokonalejší plavidla se zpřístupňují postupně v závislosti na tom, jaké jste dosáhli technologické úrovně. Jednotky mají navíc skoro vždy minimálně dva módy, ve kterých mohou fungovat. Například X-wingy se sklopenými křídly jsou mnohem rychlejší, než když mají křídla do pověstného X, ale zase tím trpí útočná síla. Y-wing může použít sekundární zbraň v podobě iontového kanónu atd. Speciální krátkodobá vlastnost řady jednotek spočívá ve vylepšení štítů, zvýšeném účinku zbraní nebo dovednosti koncentrovat ničivou palbu na jedno určité místo. Nejděsivějším válečným nástrojem je ale Hvězda smrti, po jejímž zásahu se napadená planeta rázem promění v hromadu meteoritů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vesmírních bitev se také účastní hrdinové. I oni mají své unikátní schopnosti (Han Solo v lodi Millennium Falcon dokáže aktivovat chvilkovou nezranitelnost, Darth Vader si přivolává své wingmany atd.) ale nabyl jsem dojmu, že rozhodně větší vliv mají tyto postavy v pozemních bojích.

 Boje na planetách
Ve chvíli, kdy plně převezmete kontrolu nad oběžnou dráhou planety, můžete zahájit invazi pozemních jednotek. Bohužel i zde často narazíte na velmi malé mapy, které mnohdy nabízí pouze jednou přístupovou cestou ke klíčovým pozicím nepřítele. Na těchto bojištích je pravidlo o omezeném počtu jednotek ještě tvrdší než na oběžné dráze. Výsadek se začíná obvykle jen s hrstkou sil u tzv. strategického bodu. Pokud chcete disponovat větší útočnou silou, musíte nejdříve zabrat další checkpointy na mapě. Když však během dobývání nových strategických bodů přijdete o ty předchozí, jste tam, kde jste byli předtím.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naštěstí během akce lze na předem určených místech stavět budovy v podobě opravárenských či léčebných stanic nebo obranných věží proti pěchotě, vozidlům či letectvu. Jako podpůrné jednotky mohou sloužit bombardéry (příslušná plavidla samozřejmě musíte mít na oběžné dráze), které jde v intervalech povolávat a útočit s nimi na vybrané pozice. Jestliže ale má obránce své nejcennější jednotky a budovy pod ochranou energetického štítu, je nutné se nejdříve postarat o štítový generátor, jinak se letecký útok míjí účinkem.

Plusem oproti možná trochu monotónním vesmírným konfliktům je rozmanitost prostředí, ve kterém se pozemní střety odehrávají. Některé mapy se vyznačují městskou zástavbou, jiné zase pouští či ledovou pokrývkou nebo zelenou trávou porostlou krajinou s vodními plochami. S tím souvisí rovněž vliv počasí na účinek zbraní. Například vytrvalý déšť degraduje efektivitu laserového arzenálu, písečná bouře snižuje přesnost vypálených raket apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pozemní jednotky a schopnosti hrdinů
Výběr pozemních jednotek je bohatý a naleznete mezi nimi jak pěší jednotky včetně Storm Trooperů, tak všemožné stroje používané Impériem i Rebely. Lahůdkou je samozřejmě kolos AT-AT, který je vybaven silnou výzbrojí a výsadkáři. Na zemi rovněž fungují sekundární módy jednotek. AT-ST tak mohou například koncentrovat silnou palbu do vymezeného prostoru, pěší vojáci se přepínají mezi pochodovou a krycí formací, Scout Troopeři hází mezi nepřátelské jednotky výbušné nálože atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hrdinové sehrávají na povrchu někdy doslova klíčové role, které rozhodují o vítězství či prohře. Například Darth Vader umí pomocí Síly odrovnat celé skupinky pěších vojáků a podobně si poradí třeba i s tankem. Tyto schopnosti může sice používat jen v pevně daných intervalech, ale mezitím se dokáže velmi slušně ohánět světelným mečem. S jeho dovednostmi si nezadá ani sám Císař, který umí na stranu Impéria konvertovat rebelské vojáky nebo může zlikvidovat skupinu nepřátel pomocí blesků.

Postavy na straně Rebelů nemají tak agresivní schopnosti a spíše se orientují na defenzivu. Například Obi-Wan Kenobi léčí jednotky nebo je rovnou ochraňuje před zraněním. Stroje dokáže opravovat duo R2D2 a 3PO, případně pokud nejsou dřív zničeni, mohou hacknout nepřátelskou střeleckou věž. Han Solo umí znehybnit stroje pomocí elektromagnetického impulsu a Chewbacca zase ukořistit nepřátelský stroj a použít ho následně proti původnímu majiteli.

 Galaktická mapa
Jak jsem již zmínil začátkem článku, centrem všeho dění je však galaktická mapa, kde hráč činí strategická rozhodnutí a spravuje vlastní planety. Na první pohled to možná vypadá trochu složitě, ale pokud si poctivě projdete výukové mise, nic vás posléze nemůže překvapit. Systém stavění budov je vskutku primitivní, jen si musíte dobře rozvrhnout, co kde vybudovat, protože každá planeta má jen určitý počet volných slotů pro stavby. Nehledejte za tím žádnou nelogičnost, jedná se čistě o záměr, aby byl hráč nucen trochu více přemýšlet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Někde lze stavět i unikátní budovy dovolující najímání menších hrdinů, jako je pašerák (dokáže krást kredity) nebo nájemný lovec (neutralizuje nepřátelského hrdinu na planetě, kam je vyslán). Každá z planet má v galaxii pro svého majitele zvláštní přínos. Jednak coby zdroj financí, který jde ještě vylepšit stavbou dolů, a pak jsou tu ještě speciální bonusy v podobě levnějšího najímání vojáků či výhodnější výroby bojových strojů a plavidel.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyprodukované pozemní jednotky umísťujete buď přímo do volných slotů na planetách nebo je ponecháváte na oběžné dráze. Na orbitu se automaticky seřazují i nové bitevní lodě, které lze společně s transportními plavidly formovat do samostatných flotil.

 Automatické vyhodnocování soubojů
Zajímavou možností je volba pro automatické vyhodnocování bitev a to jak vesmírných, tak těch na povrchu planet. V základních kampaních je toto udělátko dostupné jen u vedlejších misí, které nesouvisí přímo s dějem. V módu Galactic Conquest ho ale můžete využívat dle libosti. Má to však háček. Je sice pravdou, že se tímto způsobem dá hra značně urychlit, ale jen za cenu zbytečných ztrát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nepřišel jsem na to, jakým algoritmem počítač vyhodnocuje střety, ale výsledkem je zjevné znevýhodňování hráče. Při převaze vlastních sil sice většinou vyhrajete, ovšem klidně přitom přijdete o ty nejcennější jednotky. Když jsou síly víceméně vyrovnané, je výsledkem na 90% vaše porážka, takže opravdu nic moc. Je to vlastně použitelné jen tehdy, máte-li skutečně drtivou převahu, nechcete se zdržovat a případné ztráty jsou vám ukradené.

Než tohle, raději bych uvítal možnost automatického ústupu před zahájením bitvy. I když je dopředu jasné, že nebudete moci konkrétní bitvu vyhrát, je přesto hráč nucen zdlouhavě loadovat celou mapu. Posléze musí zmáčknout tlačítko pro ústup a čekat, až jeho stahující se jednotky vstoupí do hyperprostoru nebo jsou naloženy do transportních plavidel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hratelnost
Obě kampaně s dějovou linií nejsou nijak zvlášť dlouhé. Pokud nehrajete na nejjednodušší obtížnost (k dispozici jsou tři stupně), poskytnou vám dobrou zábavu po dobu asi tak jednoho týdne. Není to sice nic, z čeho byste měli jít do kolen, ale díky přítomnosti nelineárního Galactic Conquest módu není potřeba délku původních kampaní vůbec řešit. Jinou otázkou je, jestli člověk při hraní EaW později nepodlehne stereotypu, který díky stále stejné činnosti může po nějaké době hrozit. Osobně jsem zatím nic podobného nepocítil a hraní si stále vychutnávám.

Umělá inteligence počítačového protivníka během bitev není zrovna z nejbystřejších, ale radost mi udělalo chování AI na galaktické mapě. Pokud vás třeba překvapí na slabě bráněné planetě mohutný útok nepřátelské flotily a vás napadne nahrát uloženou pozici a tentokrát se lépe opevnit, moc si nepomůžete. Počítač si totiž posléze vybere jinou vaší planetu a zaútočí tam, ke má větší šanci na úspěch.

 Skirmish i multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vedle již zmíněných herních možností nesmím opomenout tzv. rychlé bitvy a klání více hráčů. Skirmish nabízí hned několik módů na mapách pro 2 až 4 hráče. U pozemních bitev se jedná buď o vyhlazení protivníka, dobytí jeho základny, zničení velitelského centra nebo ovládnutí všech kontrolních bodů na mapě. Ve vesmíru jsou už jen dvě možnosti - buď eliminace soupeře nebo zničení jeho vesmírné stanice. Multiplayer je v případě EaW určen až pro osm lidí a to buď prostřednictvím lokální sítě nebo hry přes internet. Kromě rychlých bitev ala skirmish je možné si proti lidskému protivníkovi zahrát i skutečnou kampaň s galaktickou mapou.

 Vizuální podoba a HW nároky
Grafika v podobě 2D mapy vesmíru / 3D bitev jde s dobou a předkládá vám nejrůznější možné efekty včetně fantastických výbuchů, vlnění vzduchu, měkkých stínů a podobných věciček. Nicméně co se týká ztvárnění vesmíru a příslušných plavidel, čekal jsem drobet více. Vizuální zpracování v tomhle směru nepřekonává ani dva a půl roku starý Homeworld 2. Hardwarové nároky přitom nejsou malé, takže pokud chcete z enginu EaW vyždímat maximální kvalitu, je potřeba mít i silnou výbavu. Má testovací sestava ve složení AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024) sice fungovala bez problémů i na nejvyšší nastavené detaily, ale místy (například při bitvách u aktivovaných energetických štítů) bylo vidět, že jí už ve výkonu moc rezerv nezbývá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Pohledy kamer mají rovněž své plusy i mínusy. Výborné je zejména to, že v případě potřeby lze kamerou odzoomovat neskutečně daleko, takže člověk má opravdu maximální přehled na dění pod sebou. Škoda ale, že od určitého stupně oddálení už není možné otáčet do stran. Je proto nutné přiblížit se k mapě, otočit pohledem a pak opětovně odzoomovat. Měnit úhel pohledu jde navíc jen při vesmírných bitvách.

Specialitkou EaW je ještě jedna kamera s názvem Battlecam (viz video v tabulce). Aktivovat jí můžete v podstatě kdykoli - buď tlačítkem v ovládacím interface nebo mezerníkem. Následně se vytvoří širokoúhlý pohled simulující filmovou kameru. Asi nejefektnější je Battlecam ve vesmíru, ale ani při bojích na planetách není k zahození. Někdy jsou ovšem její záběry poněkud nešťastné a ukazují vám nepodstatné události. Jinak se ale jedná o dobrý nápad, který si zaslouží pochvalu. Strhující atmosféru pak ještě podtrhuje skvělá hudba v podobě originálního soundtracku Star Wars od Johna Williamse.

 Slovo závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva I když jsem si neodpustil řadu kritických poznámek, celkově je EaW jednoznačně nejlepší komplexní RTS ze světa Hvězdných válek, která kdy vznikla a neměla by uniknout žádnému z fandů filmové předlohy. Chápu, že hardcore fandové budou spíše zklamáni, ale tato hra je určena pro široké masy hráčů a tak je potřeba skousnout jistá zjednodušení, která se zde vyskytují. Na EaW je určitě ještě co vylepšovat a já pevně doufám, že se dočkáme buď nějakého datadisku nebo třeba druhého dílu.

Pouze při koupi Star Wars: Empire at War z našeho internetového obchodu získáte ke hře neoficiální češtinu, kterou WDK Games plánují dokončit v dubnu (více informací).

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, SW: Galactic Battlegrounds recenze, SW: Force Commander recenze

Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu






 
 
Bergy
Smarty.cz

Verdikt:

Empire at War představuje titul, ve kterém se výtečně zkoubily hned tři různé herní styly a ve všech módech nabízí desítky hodin kvalitní zábavy nejen fanouškům Star Wars. Největší nedostatek vidím ve velmi malých bitevních mapách, z čehož pramení omezené taktické možnosti.

Nejnovější články