Guild Wars Nightfall - mega-recenze

Guild Wars Nightfall - mega-recenze

20. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Alladin a jeho džin z lampy, Šeherezáda, Alibaba a čtyřicet loupežníků... tyhle pohádkové postavy se vám možná vybaví, až se poprvé ponoříte do virtuálního světa Nightfall, třetího dílu online ságy Guild Wars.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 20.prosince 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 1 měsíc

Alladin a jeho džin z lampy, Šeherezáda, Alibaba a čtyřicet loupežníků - tyhle pohádkové postavy se vám možná vybaví, až se poprvé ponoříte do virtuálního světa Nightfall. Guild Wars, to je fenomén, který zná snad každý počítačový hráč. Samozřejmě bychom si nyní o téhle sérii mohli vyprávět po několik odstavců, ale bylo by to nejspíš nošení dříví do lesa. Pro naprosto neznalé snad jen jednu větu: Guild Wars i GW Factions jsou skvělé a oblíbené MMORPG bez měsíčních poplatků, se silnou příběhovou i PvP částí. Tak.

Sluneční říše
Děj nového dílu s podtitulem Nightfall, jenž je zasazen do rozlehlé říše Elona, podobně jako v případě Factions začíná na poměrně malém ostrově a pokračuje na obrovském kontinentě. Kontinentě pokrytém rozlehlými pouštěmi, vysokými horami, velkolepými městy s exotickou architekturou a dech beroucími oázami s vodopády a bujnou vegetací.

Opět se můžete těšit na zajímavý příběh, který také tento díl Guild Wars odlišuje od většiny MMORPG, i když je samozřejmě nutné dodat, že dějová linka není tak propracovaná jako u kvalitních singleplayerových RPG. To je ale pochopitelné. Ač děj točící se kolem temného boha a proradné válečné maršálky Varesh rozhodně není zanedbatelný, asi není tím hlavním, po čem hráči Guild Wars pasou.

Dvě nová povolání
Už dlouho předem bylo avizováno, že Nightfall přinese dvě nové profese (a také dva nové sloty na hrdiny). Je tomu skutečně tak – na provětrání čekají dervish a paragon. Obě zapadají do nového světa a připomínají spíše starověké postavy nežli klasické hrdiny čisté fantasy. Dervish na první pohled možná připomíná kněze boha smrti, nicméně jde o mix řezníka (jeho kosa má nejvyšší maximální hranici základního poškození ze všech zbraní ve hře) a mystika, který dokáže nejen pořádně roztočit svojí strašlivou zbraň a fláknout i několik nepřátel naráz, ale také dočasně posílit své schopnosti nebo třeba poškádlit nepřátele zraňujícím kouzlem, obvykle působícím lokálně kolem dervishe.

Paragon je pak jakýmsi vůdcem, který je dobrým týmovým hráčem; vládne posilovacími skilly ovlivňujícími jeho spolubojovníky, a dokáže je také zbavovat prokletí a dalších „hexů“. I když není zrovna „tankem“, má solidní počet hitpointů. Jeho vzhled je přitom vskutku majestátní a připomíná antické bojovníky.

Starost o hrdiny
Velkou novinkou je přítomnost hrdinů. Ti jsou jakýmsi mezistupněm mezi téměř anonymními henchmeny, tedy NPC pomocníky naverbovatelnými jednorázově v každém městě, a vašimi avatary. Hrdiny totiž můžete vyzbrojit, vylepšovat jim brnění (runami a insigniemi, hlavní atribut – armor – se zvyšuje automaticky s levelováním postav), vybírat skilly a rozdělovat bodíky při levelování. Ano, čtete dobře, hrdinové s vašimi hlavními charaktery „rostou“, normálně sbírají zkušenosti a lze je tak dotáhnout až na dvacítku. Kromě toho můžete libovolně, v každém městečku či kempu, měnit jejich sekundární specializaci (malá odbočka od hrdinů: sekundární specializaci si konec konců můžete snadno měnit i u hlavní postavy, a to za – v pozdějších fázích hry směšný – půlplatiňák).

A starost o hrdiny jde dokonce tak daleko, že třeba hrdina ranger (ať už primární či sekundární) si může ochočit „peta“, tedy zvířecího pomocníka, a ten pak také leveluje... Čistě teoreticky si tak dokonce můžete vytvořit miniarmádu, kdy se svým rangerem a třemi hrdiny rangery (pochopitelně vesměs sekundárními) potáhnete do boje nejen s dalšími čtyřmi henchmeny či hráči, ale také se čtveřicí zvířecích pomocníků. Tedy, nejen teoreticky, ale i prakticky, schválně si to vyzkoušejte, je to docela psina. Nebo spíš vlčina, tygřina či medvědina...

Početná partička
K hrdinům se propracujete postupně, a již poměrně brzy jich budete mít mnohem více, než lze v jednu chvíli využít (můžete s nimi obsadit „jen“ tři sloty v partě). Dva z nich, nekromanta a assasinku, můžete získat dokonce i v Lion´s Archu, respektive Kaineng Center, tedy klíčových lokacích kampaně Prophecies a Factions.

Za sebe musím říci, že starost o hrdiny byla v některých momentech, kdy příběh přeci jen lehce strácel na spádu, hlavním hnacím motorem k dalšímu hraní – a to jak touha po odemknutí dalšího reka (a jistě chápete tu radost, když se třeba do mých služeb dal nabručený kentaur elementalista, pro kterého jsou lidé jen inferiorní „two-legs“), tak vylepšování jejich výzbroje či levelování, kdy vás pak baví i jinak rutinní boje. Navíc přítomnost hrdinů dává mnohem větší šanci hráčům, kteří třeba jen těžko hledají partu nebo tak nějak dávají přednost sólo hraní. Vymazlení hrdinové jsou nejen mnohem silnější než běžní henchmani, ale díky ovladatelnosti i mnohem užitečnější.

Stále nedostatečné skladiště, ale bohatší interface
Přítomnost hrdinů nejen, že na jedné straně posouvá Nightfall směrem ke klasickým RPG s partou dobrodruhů, ale hlavně neuvěřitelným způsobem zvyšuje motivaci na zlepšování všech možných hodnot. Pokud totiž (za předpokladu nainstalování Guild Wars, Factions a Nightfall či dokonce přikoupení slotů na postavy) rozjedete verbování a vylepšování NPC hrdinů třeba se sedmi svými postavami, dostane se počet charakterů, o něž se více či méně staráte, někam ke stovce. Což je fajn hlavně proto, že – minimálně zpočátku – najdete mnohem větší uplatnění než dříve i pro slabší předměty. Na druhou stranu zejména v této souvislosti velice silně zamrzí stále velice omezený prostor v bance (storage), jelikož nyní budete mezi svými postavami předměty přesouvat mnohem častěji než dříve.

Se začleněním hrdinů do party souvisí i další změny. Pokud chcete, můžete si ke každému ze tří společníků vyvolat okno se základními informacemi, tedy zejména s ukazatelem zdraví a energie a s přehledem všech skillů (můžete dokonce ovlivnit i jejich používání a do značné míry tak ovládat hrdinovo chování). Pod kulatou minimapou se objevilo několik nových ovládacích prvků, kterými lze zadávat hrdinům waypointy a koordinovat tak akci na několika místech. V běžných misích ale tuhle vychytávku asi příliš nevyužijete. Kromě toho lze hrdinům také nastavit jeden ze tří stupňů agresivity (pasivní; oplať útok; vymlať vše, co vidíš).

Questy...
Základem snažení hráčů v PvE části je samozřejmě plnění questů. Některé úkoly jsou přitom pevně spjaty s některými hrdiny – bez jejich přítomnosti v partě je prostě nedokončíte. Questů je jako obvykle velké množství, často se jedná o vykosení nějakého konkrétního nepřítele, ale najdeme tu i eskort NPC, průzkumná zadání či poslíčkovské úkoly. Dost často, a to dokonce i během příběhových misí, budete hodně kecat s ostatními postavami a vůbec si občas užívat nebojových činností; řekl bych, že mnohem více, nežli v Prophecies a Factions. Pěkným příkladem je obrovská slavnost ve Vabbi, kdy kromě hlavní linie můžete plnit bonusové úkoly, jako je třeba tanec s hosty nebo chlastací klání s vyhlášeným pijákem...

Nechybí ani „složené“ questy, kdy je splnění komplexního úkolu podmíněno dokončením několika menších, předem avizovaných (z nichž některé lze plnit v libovolném pořadí, na rozdíl od „řetězových“ úkolů). Mezi cca 250 úkoly se najdou i extra obtížné, označené jako „expert questy“; jak už to tak bývá, za jejich splnění získáte vyšší odměnu než je obvyklé u běžných zadání. Některé questy jsou opět označeny jako primární, a společně s dvacítkou misí posouvají vpřed příběh; v tomto principu tedy nic nového.

... a hodnosti
Kromě klasicky zadaných úkolů se hráči také mohou rvát o získávání tzv. Sunspear Points a Lightbringer Points. Stačí vždy při vstupu do instance pokecat s knězem či skautem u oživovací svatyně a souhlasit se zadáním. Jde vždy o killování určitého typu nepřátel, které je právě těmito body (a také zvýšeným přísunem zkušeností) odměněno. Při získání určitého počtu bodů získáte vyšší hodnost (tedy stejný princip jako u titulů), což přináší jednak body pro kupování skillů pro hrdiny a někdy také možnost postoupit dále v příběhu; některé fáze hlavního děje jsou totiž podmíněny určitou hodností.

Samozřejmě, že ve hře je spousta nových skillů a předmětů – včetně unikátních zelených - a to nejen pro nové postavy, ale i pro všechny již dříve použité profese. Autoři nezapomněli ani na pár nových petů pro rangery, aneb ochočte si krokodýla či lva. Nechybí ani několik nových titulů. Asi nejvíce změn a novinek najdeme u předmětů. A to včetně zbrusu nových typů doplňků, jako jsou například insignie do brnění (vkládají se podobně jako runy, a využijete je asi hlavně u hrdinů) a nápisy – „inscription“ – do zbraní.

Elegantní správa předmětů
Nejde ale jen o nové věcičky, ale i o logiku skládání a rozebírání nalezených zbraní a jiných kousků. „Salvage“ je nyní mnohem přehlednější a výhodnější (např. při „vytažení“ zvolené magické části máte padesátiprocentní šanci, že předmět zůstane v okleštěné formě zachována vy jej budete moci dále rozebírat). Naopak při vkládání magických částí do zbraní či run do brnění zase nejprve vidíte v jakémsi preview okně výsledný produkt, což je také fajn. Hra se vůbec tak nějak snaží tvářit ještě přátelštěji (a že už předchozí díly patřily k opravdu user-friendly titulům!); připadá mi, že chvályhodným záměrem autorům je hráče zbavit většiny starostí a nechat je vychutnávat si hru jako takovou.

Propracované exteriéry
Když jsem poprvé zachytil zprávu o tom, že se Nightfall bude odehrávat v lokacích inspirovaných Severní Afrikou, trochu jsem se strachoval, abychom netrávili dobrodružství v nudných, prázdných a stereotypních pouštích. Obavy však naštěstí byly liché; ne, že byste se ani chvilku nebrouzdali písečnými pláněmi, ale užijete si i mnoha zajímavějších lokací. Jednotlivé exteriéry nejsou již tolik tvořeny svazujícími koridory a i když vesměs nejsou nijak extrémně rozlehlé, nabídnou vám solidní pocit volnosti.

Elona, říše zlatého slunce, je rozdělena na tři hlavní regiony; coby začátečník s novou postavou budete začínat na ostrově Istani, hlavním stanu řádu Slunečního kopí. Pokud se do příběhu Nightfallu vrhnete s již dříve hranou postavou z předchozích kampaní, dobrodružství na Istani se vás příliš týkat nebude a ocitnete se přímo ve víru událostí, které směřují k vylodění v Kourně ovládané již v úvodu zmíněnou maršálkou Varesh. A posléze vás příběh zavede i do říše Vabbi...

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Graficky je hra opět úchvatná, i když běží na stejném enginu, jako první Guild Wars. Přeci jen však autoři hru postupně pilují, a pracují i na grafice. Mimo jiné potěší třeba to, že jsou již téměř minimalizovány neviditelné hrany, o které se dříve hrdinové zasekávali i v místech, které vypadaly jako běžně průchozí. Na atmosféře přidává i fakt, že postavy v příběhových scénách již (konečně!) otevírají ústa a děj tak nepřipomíná laškování party mimů a břichomluvců. Výborné je i ozvučení včetně hudby.

Skvělý poměr cena/výkon
Nightfall opět přináší dlouhou, v podstatě nekonečnou zábavu. Mimo jiné i díky propracovanému, ač oproti předchozím dílům nepříliš inovovanému PvP, ale také zásluhou příklonu ke klasickým RPG, tedy alespoň v tom smyslu, že většina obsahu se dá díky hrdinům „usólovat“. O Nightfallu bychom si asi mohli povídat ještě dlouho, ale nic by to nezměnilo na resumé této recenze: za cenu srovnatelnou s cenou běžných offlinovek se jedná o jasnou koupi pro všechny fandy fantasy žánru, ať už předchozí díly mají či nikoliv.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už teď jsem mimochodem celkem zvědav, co na nás autoři vymyslí příště. Drsnou severskou říši plnou barbarských kmenů? Obrovský hvozd s druidy a elfy? Renesanční království, ve kterém se bojuje jen zženštělými rapíry? Nechme se překvapit. Já osobně doufám, že autorům originální nápady nedojdou a opět nám přinesou další super porci zábavy s bezkonkurenčním poměrem cena/výkon. Ke spuštění není nutné vlastnit předešlé dva díly, ale nedostanete se pak do světa původních Guild Wars.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky, Guild Wars recenze, Guild Wars Factions recenze

Jiří Sládek