El Matador - recenze a video z české verze
6/10

23. 9. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Byli jsme posláni do Kolumbie, kde roste moc drogového gangu. Kulky tam sviští kolem uší jako vosy v úlu, ale ve zpomaleném bullet-time se umíme pohybovat s lehkostí labutě přistávající na hladině klidného jezera.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 23.září 2006
První recenze české verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/anglická+česká/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Po nepříliš úspěšné strategii Korea: Forgotten Conflict se brněnští Plastic Reality Technologies rozhodli jít jinou cestou a naprosto změnili pole působnosti. El Matador je čistokrevná akční střílečka z pohledu kamery poletující hlavnímu hrdinovi těsně za zády. Je postavena na profláknutém bullet-time efektu, tedy zpomalování času vhodném k efektní likvidaci hord nepřátel. Co k takovému kroku Plastiky vedlo, je asi jasné. Korea byla přijata rozporuplně a své příznivce si našla snad až po přesunu mezi levné tituly. Po Asii si autoři opět vybrali poměrně neotřelý námět a posílají hráče do Jižní Ameriky, kde si musí poradit se vzrůstající mocí místního drogového gangu.

Matadorem
Victor Corbet je členem protidrogové policejní složky USA – DEA. Po krátkém prologu v klubu na území Spojených států se promptně odporoučí do Kolumbie, aby pomohl zdecimovaným řadám protidrogových policistů. Ne každý ho přivítá s otevřenou náručí, zvláště po první akci, která končí absolutním krachem a smrtí většiny nasazených policistů. Je jasné, že v lese je škodná, protože padouchům musel dát někdo echo.

Popravdě řečeno jsem očekával, že příběh bude hrát mnohem důležitější roli, než tomu nakonec bylo. Na začátku každé mise jsou v rychlém střihu představeni její hlavní aktéři v duchu klipu Beastie Boys – Sabotage (obrázek). Vizuálně sice poutavé, nicméně tvůrci z toho nedokázali vyždímat víc. Každá mise má jasný cíl: zabít dalšího na žebříčku zločinců a v jeho rezidenci najít kompromitující materiály na mafiána o příčku výš. Nic víc. Na konci sice dojde na jisté „překvapení“, ale jeho aktéři se chovají po celou dobu tak okatě, že je vám od začátku jasné, kdo je tou černou ovcí.

Český dabing bez servítek
K dispozici jsem měl nejprve anglickou a během posledních dnů i českou verzi El Matadora. Připadá mi, že angličtí dabéři byli vybírání s větším citem, zatímco český dabing se často nehodí k dané situaci. Když drsňák na obrazovce zapištínkuje teploučkým hlasíčkem „Ty mizero, nech mě být“, je to k smíchu. V drsné atmosféře občas používaná spisovná čeština vyloženě vadí. Někdy policista po vašem boku překvapí emocionálně zabarveným hlasovým projevem, ale jsou to chvíle výjimečné.

Kdyby to bylo možné, doporučil bych vám anglický dabing doplněný o české titulky. Ty mají dobrou kvalitu a zobrazují i ostřejší výrazy, které na poslech, díky úchylnému dabingu, vyznívají prapodivně. Na druhou stranu jsou Victorovy hlášky občas vtipné a tak trochu připomínají malého českého Duke Nukema (viz. video). El Matador si umí udělat legraci nejen z klasických herních klišé, ale i sám ze sebe a to je dobře. Je škoda, že je to mnohem více cítit z české verze, zdá se, že do anglické se nadsázku nepovedlo tak dobře převést.

PĚTIMINUTOVÉ VIDEO Z HRANÍ ČESKÉ VERZE
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Abyste mohli ze souvislého hraní sami posoudit, jak moc akční hra je, zaznamenali jsme pro vás video z hraní české verze. Pochází z první úrovně odehrávající se v Kolumbii. Victor má s ostatními policisty monitorovat schůzku drogových bossů, ale díky informátorovi jsou odhaleni a všichni kromě Victora zemřou po zásahu raketou. Abyste si poslechli český dabing, nepřeskakoval jsem in-game animace. Obtížnost byla v tomto případě nastavena na druhou ze čtyř (normal).

DOWNLOAD verze (51 MB, XVID) // Streamovaná verze

Běsnění ve velkém tempu
Příběh si tedy El Matador za rámeček nedá, ale vše dohání hratelnost a zpracování. Ačkoliv se jedná v podstatě o kopii Max Payne, přesto se v určitých rysech liší. Max Payne byl mnohem více spjat s dějem, El Matador je akčnější. Je to čistá exatická nepřestávající akce. Už první úroveň, v podstatě první místnost, vás přesvědčí o tom, že takhle intenzivní střílečku jsme tu dlouho neměli.

Nepřátelé na vás vybíhají bez přestání, bez výstřelu ujdete maximálně pár kroků a hned máte na krku další problém. Plastici prostě vsadili vše na jedinou kartu a dle mého názoru se jim to vyplatilo. Ač trpí všechny ostatní složky, tak hratelnost je ryzí. Ve všech úrovních se od začátku do konce něco děje. Na začátku budete trochu překvapeni, jakou laťku autoři nasadili, ale jakmile si na jejich tempo zvyknete, už vás nic nezastaví.

Úžasný je třeba útok na vilu jednoho z mafiánů nebo zběsilá honička úzkými uličkami velkého města, na jejímž konci čeká zničení posledního ohniska odporu v místním kostele. Snad jedinou slabší úrovní je výlet na plantáž koky, která se odehrává zpočátku v džungli a ta do celkového designu moc nezapadá. K pozitivnímu pocitu z akčních scén přispívají i vaši spolubojovníci, i když je nelze nijak ovládat. Je příjemné, že ačkoliv jste vlastně Rambo, na jehož bedrech leží odpovědnost za vyvraždění gangu, tak se na scéně pohybují i kámoši, kteří občas někoho trefí.

Krásné jsou chvíle, kdy spolubojovníci zaměstnávají protivníky krycí palbou a vy se jim potají dostanete na kobylku z jiného směru. Téměř pořád bojujete proti přesile mafiánů. Granáty a flashbangy létají vzduchem, sudy vybuchují, kulky sviští kolem uší jako vosy v úlu a vy se v té změti pohybujete ve zpomaleném bullet-time s lehkostí labutě přistávající na hladině klidného jezera.

To ostatní
Jenže akčnost je zároveň hlavní problém El Matadora. Tak jak jsem z něj já nadšen, tak z něj budou jiní naprosto znechuceni. Design úrovní je lineární, ani náznak možného alternativního řešení. Bazooka je přesně tam, kde má být, sudy jsou také připraveny na těch správných místech. Všechno dokonává časté skriptování, které je však pojato trochu jinak, než jste zvyklí...

Většinou je nepřátelům dán pouze úvodní impulz, jsou postrčení z určitého místa tím správným směrem, aby na vás útočili efektně ve vlnách. Když je nezabijete na první ránu, žijí si vlastním životem. Schovávají se za bedny, přebíhají od sloupu ke sloupu a kryjí se. Na odpor se vám postaví běžní pěšáci, kteří vládnou stejnými zbraněmi jako vy a dokonce zvládají i stejné triky - zpoza sloupu vyskočí a zpomaleně padají vzduchem. Na určitých místech pak čekají tužší jedinci, kterým musíte do těla vpálit víc než malé množství olova.

Po mrtvolách sbíráte zbraně, které jsou rozděleny do šesti kategorií. Pistole, automatické pistole (Uzi), samopaly (kalach), brokovnice, odstřelovací puška a velmi silné kvéry typu obří kulomet nebo zmíněný raketomet. Všechno dokonává naprostá neoriginalita. Max Payne je naklonován s takovou precizností, co se týče použití zbraní, jejich účinků, pohybů a systému zpomalení času, že se i čínští výrobci textilu diví.

ROZHOVOR O ÚPRAVÁCH NĚMECKÉ VERZE
Co násilného se německé ratingové organizaci USK na hře nelíbilo a co přesně z ní musíte vyhodit, aby jim to stačilo?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Martin Stehlík, PR manager Cenega Publishing: Pri USK ratingu v podstate propadl celkovy koncept El Matadora. Policista, ktery na potkani zabiji, byt prekupniky s drogami a zabijaky usilujici o jeho zivot, je pro Nemecko zrejme neprijatelny. Takove je alespon stanovisko hodnotici organizace. Diky tomu jiz ve hre pribyla zbran, ktera nepritele nezabije, ale jen omraci. Snazime se najit takovou cestu, abychom vyhoveli USK a zaroven o co nejmene ochudili nemecke hrace.

Týkají se tyto úpravy jen Německa nebo i jiných zemí? Zůstane na jiných trzích, včetně českého, původní necenzurovaná verze?

Jiz zminena pridana zbran se objevi ve vsech verzich. Dalsi pripadne upravy se tykaji pouze nemecke verze, u niz smerujeme na USK 16+, ktere odpovida ziskanemu PEGI ratingu 16+.

Podobná je i krátkost, plně srovnatelná se slavnou předlohou. Za nějakých pět až osm hodin, dle zvolené obtížnosti, máte hotovo. Obtížnost je to jediné, co brání v ještě rychlejším dohrání, čímž nabídka hry končí (nejsou tu multiplayer ani speciální módy). Zejména úvodní ze šesti rozsáhlých úrovní je extrémně tuhá, v určitých momentech až frustrující. Na druhou stranu hraji El Matador už podruhé na vyšší obtížnost, procházím jím jako nůž máslem a stále mě baví. Rozdíl oproti normálnímu nastavení je v přesnosti členů drogového gangu, účinnosti a počtu nábojů v sebraných zbraních, což vás nutí k jejich neustálému střídání. Postup je pak mnohem taktičtější, musíte se mnohem více krýt a využívat momenty, kdy se do bojů zapojují spřátelení policisté.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zpracování
Vizuální zpracování bych označil za úžasné. Ne že by nějak extrémně převyšovalo konkurenci (nepřirozené "úkrokové" animace pohybu hlavního hrdiny působí příšerně - pozn.jd), ale uličky měst jsou nádherně vymodelované, vzdálené mrakodrapy hýří detaily, palmy se pohupují ve větru a stejně reagují stíny. Na Athlonu X2 4400+, 1 GB paměti a GeForce 6800GT 256, běží hra dobře i na nejvyšší detaily v rozlišení 1024x768 s 16x anizotropní filtrováním a HDR v nějakých 40 – 50 obrázcích za vteřinu. V půli recenzování jsem počítač upgradoval (a přišel jsem o savy, proto jsou obrázky jen z pár misí), konkrétně vyměnil desku. Předtím hra běžela sice dobře, ale s jinou integrovanou zvukovkou si příliš nerozuměla, často se zasekával zvuk. Po změně desky už běžela naprosto bez problémů, takže raději nejprve zkuste demo.

Otřesná mi přišla muzika. Nejdříve jsem si myslel, že svižné techýnko hraje jenom v úrovni s klubem, ale když jsem zjistil, že tomu tak není, hned jsem hudbu vypnul. Ne že by mi vadilo techno, ale skladby jsou velmi krátké a v každé úrovni se opakuje stále jen jedna, což dost leze na mozek. Navíc se techno do Jižní Ameriky nehodí. Zvuky jsou naopak velmi dobré a parádně dokreslují bojovou atmosféru. Využití našel fyzikální model, prostředí je značně interaktivní, ale spíše v tom smyslu, aby hra vypadala lákavě, než že by byla fyzika zapojena do herních mechanismů.

DALŠÍ NÁZOR NA HRU - Moolker
El Matador je ryzí akcí a tak se k němu musí přistupovat. Pokud byste od něj chtěli nějaké složitější logické hádanky, minihry v podobě jízdy na korbě auta s kulometem (či ještě lépe ovládaní vehiklů) nebo prostě nějakou přídavnou hodnotu, byli byste zklamáni, nenabízí nic než střílení.
Ale ani s ním nejsem spokojen. Dokud jsem se pohyboval v úzkých koridorech, nenastávaly větší problémy, ale jakmile jsem se ocitl na větším prostranství, byla celá akce poměrně nepřehledná. Zdraví mi lezlo dolů, ale nebyl jsem schopen odhalit útočníka (třeba i z toho důvodu, že byl „zapadlý“ v nějaké bedně a splýval s ní), viděl jsem několik totožných dveří, ale jen jedny šly otevřít, pro postup úrovní bylo nutné vlézt do černého fleku na stěně, který ale vypadal jen jako textura a do něho jsem vlezl vlastně jen omylem atd. Prvně jmenovaný problém však kompenzovala AI nepřátel. V případě, že jsem se zachoval jinak, než očekávali naskriptovaní oponenti, klidně mě ignorovali a čučeli do zdi. Citelně mi chyběly checkpointy a vadil relativně dlouhý quick save.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově je El Matador po technické stránce špatný a je na něm jasně vidět nedostatečný betatest. Jednou či vícekrát jsem viděl, jak po likvidaci protivníka vylétla zbraň pět metrů do vzduchu, jak jsem vyskočil na bednu, přilepil se k ní a nemohl seskočit, jak jsem se při zpomaleném maxpaynovském skoku zarazil o neviditelnou bariéru vedle nějakého předmětu, jak jsem vyletěl pro změnu já (a pohodově přežil) do povětří po výbuchu sudu atd. Ještě k těm sudům – ty lze pouze „rozhořet“, ale ne již rozstřelit. Velkého výbuchu se dočkáte vždy až po pár vteřinách a je jedno, zda do barelu intenzivně pálíte či nikoliv. Mimochodem, zkuste skočit z výškové budovy. Je vcelku úsměvné, jak hrdina po pár metrech padání umře (doprovázeno směšnou animací). Důvod je podle mě v tom, že postava má předem nadefinováno, jaký pád přežije a jaký již ne. Jakožto člověk zhýčkaný moderními hrami, nabízejícími variabilní hratelnost, jsem proto El Matadorem poměrně zklamaný a místo toho, abych se u akce odreagoval, jsem spíše nadával na různé bugy a nelogičnosti. Nebýt jich, měli bychom zde sice pekelně lineární, ale jinak docela zábavnou střílečku.
Hodnocení: 55% (více v mé recenzi na HotGames)

Stáhněte si: Dema, Videa, Trailery, Cheaty...