Anarchy Online: Shadowlands - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Anarchy Online: Shadowlands - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Anarchy Online sice nepatří mezi nejžhavější novinky, ale to je u MMORPG spíš plusem, neboť již stihlo dozrát a navíc bylo na podzim obohaceno o atraktivní datadisk Shadowlands, jehož náplň vám zde také přiblížíme.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 27.února 2004
Verze hry: prodávaná
Doba recenzování: pár měsíců


Obrázek zdroj: tisková zpráva Možná se budete divit, proč se vracíme k tak staré hře, která již byla technicky mnohými následovníky překonána a svým způsobem nahrazena. Nicméně na MMORPG scéně hry stárnou pomaleji, protože mnozí hráči je hrají velmi dlouhou dobu a také nepodléhají tolik posledním technickým výkřikům doby a herním trendům. Musím předeslat, že graficky je znát, že Anarchy Online je již nějaký pátek na trhu, ale všechno tohle má také svá pozitiva. Především pokud se rozhodnete pro takto starou hru, nemusíte si dělat moc velkou hlavu s nároky na váš počítač – i dnes již podprůměrný stroj zvládne grafiku hravě.

Další důležitou věcí je „doba zrání“ – MMORPG prakticky nikdy nejsou hotová, stále vycházejí nové a nové patche, opravy a dodatky, které herní systém vylepšují a vychytávají mouchy. Velmi často se stává, že hra těsně po vydání obsahuje velké množství chyb a první hráči to nemají lehké. I proto dnes Anarchy Online můžeme brát jako vyspělý projekt. Projekt, který je navíc obohacen dvěma datadisky (Notum Wars a Shadowlands), které hru zase posouvají o něco kupředu. V datadiscích nám autoři představují pořádnou porci rozšíření a zatraktivnění hry. Navíc další, třetí, datadisk je již na cestě. K oběma dosud vydaným se podrobněji vrátíme za chvilku, nyní se pojďme podívat na hru samotnou.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus

 Anarchy Online v kostce
Projekt Anarchy Online (dále už jen AO) oficiálně vyšel 28.9.2001, což jsou nyní více než dva roky. Počáteční hráčské reakce byly veskrze pozitivní – přeci jen v té době nebyl MMORPG žánr tak rozšířený a na trhu tvrdě kralovaly takové klasiky, jako je Ultima Online, Everquest a vydání největší konkurence, se kterou AO soupeřilo především (Asheron’s Call 2), bylo za dveřmi. Zatím ale AO válcovalo všechny dosavadní projekty svou krásnou detailní grafikou a na svojí dobu poměrně detailním zpracováním světa. Ale nyní se pojďme podívat nejdříve na příběhové pozadí hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Vše se odehrává na planetě Rubi-Ka, kde proti sobě stojí dva nesmiřitelné tábory obyvatel – přívrženců obrovské korporace Omni-Tek a proti nim bojujících klanů. Při tvorbě postavy si můžete jednu z nich vybrat, nebo, pokud chcete, zůstat neutrální. Původní hra nabízela k výběru čtyři rasy, což je sice trochu málo, ale AO tento mírný nedostatek kompenzovalo na svoji dobu úžasným rozhraním pro úpravu vzhledu. Není nepodobné tomu ze Star Wars Galaxies, i když je poplatné době a tedy trochu jednodušší.

Na svoji dobu bylo také velmi pěkně graficky zpracované – postavu si nevybíráte v nějakém statickém okně, ale postupně procházíte jakousi laboratoří, kde je váš charakter po definování všech vlastností stvořen. Po výběru rasy přichází na řadu povolání – těch je zde dvanáct a najdete v nich všechna běžná povolání z RPG her, ať již bojová, nebo podpůrná.

 Hledáme si živobytí
V okamžiku, kdy vstoupíte do hry, musíte se poohlédnout po něčem, co vám přinese peníze a na čem získáte nějakou tu zkušenost. Ano, jsou to počítačem řízené mise, které si můžete vybírat u mission-terminálů rozesetých všude možně. Misí je k dispozici hodně a každý si může vybrat tu, která mu bude nejvíce sedět svým zaměřením a náročností, možností je hodně. Mise můžete plnit buď sami, nebo požádat o pomoc kamarády a pak se s nimi rozdělit o zisk. V době vydání AO byla variabilita misí trochu nízká – sami hráči si na ní stěžovali, ale později se vše dalo do pořádku a dokonce nyní již mohou jednotlivci verbovat jiné kolegy, třeba na špinavou práci. I toto ukazuje velkou variabilitu celého herního systému, který je postupem času upravován a rozvíjen.

S misemi souvisí získávání zkušeností a vůbec celý RPG systém hry. Autoři pojali na svoji dobu řešení smrti postavy dosti originálně. Po celém herním světě rozeseli budky, kde jste si mohli svoji postavu „pojistit“ a v případě smrti se v takové budce objevit (vždy v té, co je nejblíže místu úmrtí). Přišli jste však o všechny zkušenosti, které jste získali potom, co jste se pojistili. Na svojí dobu velmi šikovné řešení. Samotné levelování je vcelku klasické – po získání určitého počtu zkušeností se vaše postava posune o jeden level vzhůru a vzrostou jí dovednosti, statisticky a celkově se zlepší. Oproti některým dnešním MMORPG trvá level v AO docela dlouho a celé vylepšování postavy je zhruba stejně náročné jako ve Star Wars Galaxies.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nanoboti a aukce
Specifickou částí AO jsou nanoboti. Jejich využití je opravdu velmi široké a jednotlivé třídy povolání mají svoje programy nanobotů, které jim mohou pomoci ve hře. Bojovníci si tak mohou vytvářet šíty, dočasně boostovat některé vlastnosti v případě bitvy a mnoho dalších vymožeností. Počet nanobotů je omezený, a tak je musíte získávat podobně, jako jinde manu na kouzlení. I pomocí nanobotů můžete vylepšit svojí postavu. Zajímavé zpracování celého systému vlmi přidává atmosféře hry. Ve své době bylo AO také pověstné obrovským počtem zbraní, předmětů, brnění a dalším použitelných věcí, které hráči mohli nacházet či kupovat. Zároveň myslím, že právě zde se poprvé objevily takové vymoženosti jako jsou vozidla a soukromé byty.

Všechno tohle velmi přispívalo k atraktivitě a mnohý z těchto originálních nápadů se stal novým standardem pro všechna MMORPG dneška. Stejně tak systém hráčských prodejů jednotlivých předmětů a vybavení byl na svou dobu velmi povedený – v AO se totiž zavedlo něco jako veřejné aukce, takže jste již nemuseli každému opakovaně říkat, cože to prodáváte a co vlastně daný předmět dělá. Informace se dají publikovat tak, že každý vidí, co máte k prodeji a mohl prostě jít a říci si o to. Do terminálové burzy v SWG to sice má ještě daleko, ale i takový systém nakupování a prodeje vše velmi ulehčil.

 Dopravní prostředky
Herní svět AO je velmi rozlehlý a díky vcelku velké koncentraci hráčů ani není prázdný. Nejvíce narváno je určitě ve městech, ale i v přírodě potkáte mnoho postav a hlavně, zde se odehrávají velké bitvy, přestřelky a z města vyrazíte i za mnohou misí. Aby si hráči neušlapali nohy (respektive aby se u klávesnice neunudili k smrti), je zde implementováno mnoho vozítek a dopravních prostředků, které můžete zakoupit a svoji mobilitu tím tak výrazně zvýšit. Řešením pro nemajetné je vybrat nějaké místo na mapě a prostě na něj odcestovat pouhým kliknutím. Je ovšem jasné, že první možnost je daleko zábavnější.

Dokonce se zde pořádají i improvizované závody ve vznášedlech, kde si můžete přijít na dobré peníze – je ovšem nutné riskovat a zaplatit startovní poplatek. Pokud prohrajete, o své peníze přijdete. Tato velká variabilita a možnost improvizace činí hru atraktivní i po více než dvou letech od vydání.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co se týče grafického zpracování, jistě si dovedete představit, že na dnešní dobu to není nic moc. Před dvěma lety však vše bylo jinak a AO bylo jasně nejhezčím MMORPG na trhu. Jak jsme ale již řekli, výhodou je, že AO si zahrajete i na dnes podprůměrném počítači vcelku bez problémů. A abyste si nemysleli, i dnes se na grafiku dá koukat. Není sice tak detailní a propracovaná jako u SWG, ale s pomocí datadiskových vylepšení uvidíte, že se toho dá nahnat hodně.

 Datadisky
Samotnou kapitolou jsou datadisky. Jak jsme již řekli, vyšly dva – Notum Wars a Shadowlands. Oba trochu více poodkrývají zatím skryté části příběhu a přináší do celé hry mnoho drobných i méně drobných vylepšení. Notum Wars byl prvním, kde se hráčům do ruky dostalo mnoho nových zbraní, vznášedel a všelijakého dalšího vybavení. Přinášel také nějaké novinky do hra samotné, jako třeba různá grafická vylepšení a obsahoval všechny patche, které byly do té doby vydány.

Tak jako tak, Notum Wars byly především zaměřeny již na pokročilejší hráče, kterým nabídly nejvíce novinek. Především bitvy o jednotlivá území. Ty mnohým hráčům vystačily na další měsíce hraní – šly zde stavět celé sítě obranných věží, opevnění a jednotlivé klany mohly stát proti sobě v nových, mnohem propracovanějších bitvách, než kdy předtím. Mnoho nováčků však tento datadisk nepřilákal, protože jim de facto nepřinesl nového nic.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jinak tomu je u posledního počinu vývojářů z Funcomu – Shadowlands. Ten přinesl opravdu více novinek a je velmi znát snaha vývojářů celý projekt trochu oživit, a to v dobrém smyslu slova. Shadowlands by se totiž mohly vydávat i za samostatnou hru, pokračovatele původní AO. V takovém případě bychom řekli, že to vývojáři trochu přehánějí.

Shadowlands jsou prostě na půli cesty mezi datadiskem a úplnou novinkou. Najdeme zde dvě nová povolání (keeper a shade), a hlavně úplně nový herní svět, který se (prozaicky) nazývá Shadowlands. Dalším krokem, tak trochu do neznáma, je mírné přepracování herního systému. Nevím, jestli k lepšímu, nebo k horšímu. Celý kámen úrazu tkví v tom, že původní svět a náplň hry byly velmi volné a nenutily hráče prakticky do ničeho. Tak tomu u MMORPG většinou bývá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

U Shadowlands však vývojáři zvolili netradiční a dle mého mínění trochu zpátečnickou cestu. Celý svět rozdělili na sedm lokací a hráče svázali povinným příběhem, který musí projít, pokud se chtějí dostat dál. Také vám to připadá jako popření samotných základů (tedy volnosti, důrazu na individualitu, celkové otevřenosti) všech MMORPG her? Je však pravdou, že všech sedm lokací je úplně v novém grafickém kabátě a jsou na pohled velmi atraktivní.

 Nové světy Shadowlands
První, Nascence, je domovem hlavně pro velký počet příšer, které jsou potravou nováčků ve hře a pro slabé postavy. Jakmile postavu trochu vylevelujete, můžete se skrze portál, který se vám otevře, projít do světa dalšího, druhého, s názvem Elysium. Jak již název napovídá, podobá se tak trochu ráji. Další je Sheol, hornatá planina posetá skalami. Po Sheolu přijde na řadu Adonis, podvodní město, které je určitě nejhezčí lokací ze všech a je velmi pěkně graficky zpracováno. Zde můžete nejlépe vidět, jak velký pokrok po grafické stránce dosti starý engine udělal.

Z Adonisu přejdete do Penumbry, takové obdoby naší Antarktidy, nebo spíše severní Sibiře. Předposledním světem, těsně před samotným finále je Inferno. Jak již název napovídá, zde se budete naopak pohybovat na půdě dosti horké. Dohromady je těchto sedm lokací velmi rozlehlých, skoro stejně jako celý původní svět Rubi Ka. A každá z nich má svůj příběh, který se k ním váže a hra vám ho bude postupně vyprávět.

 Další novinky
Spolu s grafickým enginem doznalo změn i hráčské rozhraní a do hry byly přidány i nové grafické efekty. Přibylo i hráčských ševelů – k původním dvou stovkám dalších dvacet, které ale budou o něco těžší než těch dvě stě původních. Stejně tak dvě nová povolání – keeper, kterého si můžete představit jako paladina moderní doby a shade, který je bojovníkem ovládajícím umění ukrývání a nečekaného útoku. S nimi, nebo se starými charaktery budete podstupovat velké množství questů, které jsou ve všech sedmi lokacích pro hráče připraveny. Opět si ale někteří stěžují, že ačkoliv jich je hodně, jsou poměrně monotónní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Později již nebudete na mise stačit sami, a tak budete muset sehnat partu kamarádů, která vám s questy pomůže. Dalších změn dostal i soundtrack, který byl již v původní verzi velmi povedený, nyní je však ještě lepší a do hry přidává novou atmosféru.

 Rekapitulace
Co říci na závěr? Jak jsme vám ukázali, Anarchy Online představuje zajímavý projekt, který i fanouškům nejnovějších MMORPG her má stále co nabídnout. Svojí rozlehlostí a komplikovaností je dosti podobný SWG, které ovšem kladou větší důraz na interakci hráčů a které nejsou tolik ovládané umělou inteligencí počítače. Oproti tomu Shadowlands (tedy ne původní AO) můžou být alternativou pro nováčky, protože jejich hraní je přeci jenom trochu svázané a nebudete tedy mít pocit naprosté ztracenosti a že si můžete dělat, co chcete, ale nevíte co. I přes to jsou ale Shadowlands hrou postavenou na AO, takže přílišné zjednodušení nečekejte. Je ho prostě tak akorát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Shadowlands jsou zajímavým projektem, který určitě celé sérii AO prodlouží život, minimálně do doby, než Funcom vydá další, již připravovaný datadisk – Alien Invasion. Do té doby se můžete vydat prozkoumat tajemství Shadowlands. Jelikož jsme se na Tiscali zatím původní hrou vůbec nezabývali, hodnotíme AO: Shadowlands jako celek (tedy včetně původní hry). Jinak by hodnocení bylo pravděpodobně trochu jiné.

ONLINE ÚNOR na TISCALI GAMES
Čtvrtek 5.2.
Čtvrtek 12.2.
Středa 18.2.
Pátek 27.2.
Bonus


Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky

Jan Rod
editor: jd



 
 
Smarty.cz

Verdikt:

I přes relativní stáří nabízí Anarchy Online série dosti zábavy na několik měsíců hraní.

Nejnovější články