Přízrak a nemrtvý hraničář sdílejí jedno tělo a jejich společným cílem je pomstít se skřetům i jejich velitelům a zároveň pátrají v minulosti, aby nalezli zbraň proti silám temnoty. Společně s nimi se v průběhu hry dozvíte podrobnosti o mnoha známých událostech - kupříkladu zjistíte, jak probíhal vzestup Saurona před ukutím prstenů moci a dozvíte se, že vše není tak černobílé, jak by se mohlo zdát. Přestože právě ona nejednoznačnost výkladu událostí jde podle mě částečně proti filozofii Tolkienova díla a skalní fanoušci budou skřípat zuby, na prvním místě je ve hře zábava. A v tomto ohledu se zatím Shadow of Mordor jeví skutečně nadějně.
Hratelností Shadow of Mordor připomíná kombinaci Batman her, Assassin's Creed a Dishonored. Z Batmana si bere především soubojový systém, který ve své principiální jednoduchosti skvěle baví, ale je složité se jej dokonale naučit. U Assassin's Creed se zase inspiruje především v motivu likvidace důležitých osob, šplhání po různých domech, terasách a vůbec objevování okolí za použití parkouru. A Dishonored? U něj se tvůrci inspirovali v možnostech kombinace tichého plížení s rychlou akcí a především u nadpřirozených schopností.
Dynamické duo
Sdílené tělo s přízrakem umožňuje hraničáři provádět doslova psí kusy. V jedné chvíli se potichu plíží ke skřetovi a probodne ho zlomeným mečem. Potom si jej ostatní všimnou a začne rozsévat zkázu v tradičních šermířských soubojích, aby o chvíli později unikl přesile skrz schopnost rychlého teleportu. To vše v jednoduchém schématu ovládání, které obohacuje jen několik tlačítek (a kruhových menu) pro výběr dalších schopností. Všechno přitom ve hře, alespoň na první pohled, sedí, protože jsem během půlhodinky hraní přesně věděl, co dělat dál.
Velice dobře působí i použitý RPG systém, který umožňuje odemykat nové schopnosti u přízraku i hraničáře. Dočkáte se třeba ovládání skřetů, jejich poštvávání proti sobě, zmíněného teleportu, střílení přízračných šípů a podobných radovánek. Jako zdaleka nejefektnější se však zdá možnost ovládnout vrrka a následně na něm jezdit, rozdávat rány mečem z jeho hřbetu, případně sesednout a bojovat bok po boku. Třešničkou na dortu pak v rámci hraní bylo ovládnutí obrovského zlobra a možnost zadupávat s ním skřety a pojídat místní důstojníky. Skvělé!
Šermování probíhá ve zmíněném batmanovském stylu se zapojením získávání zkušeností. Ke slovu tak přichází třeba i násobení síly úderů, nabíjení komb, vykrývání útoků apod. Svěže působí hlavně možnost ovládnout jednoho ze skřetů nebo jej chytit pod krkem a používat jako živý štít. A pokud všechno selže a Talion má na kahánku, můžete u slabších soupeřů ještě dostat šanci na poslední záchranu – ta si ale žádá dost rychlou a přesnou reakci. Jde o podobný způsob, jako oživení na poslední chvíli v Borderlands 2.
zdroj: Vlastní
Inspirace, která neurazí
K vybíjení skřetích tvrzí lze použít i další vychytávky. Po vzoru Far Cry tak jdou otevřít klece s divokými šelmami (a ty následně posednout), lze ovládnout i některé skřety apod. Navíc hra slibuje míchání plíživého přístupu s akcí. Nejen bojem je však živ.. ehm, mrtev hraničář. Důležitou roli v Shadow of Mordor hraje průzkum volně přístupného světa. Ten není navzdory očekávání hnědočerný, ale pěkně barevný s tím, že jeho vizáž ozvláštňují jeskyně nebo ruiny starých domů.
Pikantní též je schopnost přízraku vidět budovy ve stavu, v jakém kdysi byly než se z nich staly ruiny. Této skutečnosti můžete využít v boji i při průzkumu, ale též při rychlém cestování po otevřené krajině. Jisté druhy zničených budov totiž slouží jako orientační body, na něž se můžete jedním kliknutím přesunout.
Ve hře však nejde pouze o odhalování různých zákoutí pro vaše osobní potěšení. Na spoustě míst bude v rámci misí ukryta spousta různých relikvií a run. Jednak vám mohou pomoct v boji, ale také odhalí detaily o příběhovém pozadí světa. V jejich hledání vám pomůže starý známý Glum, jenž pro vás jeskyně proleze a zanechá stopy, které vás navedou na správnou cestu. Jejich hledání při zapnutém čenichacím módu potom připomíná Eagle Vision z Assassin's Creed, nicméně systém vypadá funkčně a zábavně. Jen doufám, že autoři budou schopni vymyslet originální stopy a hledání nesklouzne do nudné rutiny.
Pečlivé plánování je alfou i omegou
Průzkum vám pomůže při plnění hlavního úkolu: pomsty na skřetech. Mimo příběhových úkolů totiž decimujete Sauronovu armádu a hlavně velitele. Každý z důstojníků má své slabiny, silné stránky i oblast vlivu, spolu s věrnými a níže postavenými bodyguardy. Zabíjení elitních válečníků tak probíhá ve více fázích.
Nejprve je zbavíte osobních strážců, což už samo o sobě je oříšek, protože nejsou zrovna nejslabší. V další fázi si musíte přečíst, co na nepřítele platí: jedni jsou náchylní ke kradmému připlížení, druzí imunní na šíp v zádech, třetí imunní na obojí… Mimo silných stránek se ale bojí určitých druhů skřetů nebo ohně a výbušnin. Po odhalení a pečlivé přípravě tak přejdete k samotné likvidaci tím, že musíte nejdříve soupeře vylákat z úkrytu - opět platí, že na každého se musí trochu jinak.
Abyste dostali ven jednoho, musíte nepozorovaně odstranit deset stráží, jiný se nechá vylákat až když bez zranění zlikvidujete dvacítku Uruků, třetí zase zabere jen na velký chaos v táboře apod. Hodně specifický má pak být i souboj s velitelem, jehož obtížnost závisí i na jeho zkušenostech a počtu přeživších osobních strážců. Za odstranění každého velkého zvířete Sauronovy armády dostanete runy, které vylepší váš meč, dozvíte se nějaké další střípky z příběhu. Uvolněná místa pak postupně zaberou další skřeti s dalšími unikátními úkoly, statistikami apod. A pokud přežijí některé setkání s vámi, budou si vás pamatovat!
Autoři se dušují, že mise i osobnosti velitelů se náhodně generují a zatím není důvod jim nevěřit: při hraní jsem se díval i na obrazovky kolegů a skutečně jejich souboje s veliteli probíhaly jinak. Podobnosti jsem si všiml jen jednou, vyvstává tím však otázka, zda si hra náhodně nevybírá z připravené databanky vlastností, což by dávalo větší smysl. Absolutní náhoda totiž nedovoluje hlubší příběhový prožitek.
zdroj: Archiv
Budování armády
Mimo zabíjení velících důstojníků můžete jednotlivé skřety ovládnout a začít si budovat vlastní armádu proti temnému pánovi, což je přístup, který zjevně razí i samotný přízrak. Jak bude vypadat velení takové armádě však zatím odhaleno nebylo a nic z toho jsem si nevyzkoušel. Tvůrci nicméně hovoří minimálně o spolupráci při vraždách jednotlivých nejvyšších důstojníků a podobných tricích.
To vše okoření ještě fakt, že po vaší smrti se hra nezastaví, ale šachové figurky v armádě se prohodí – někteří skřetové zemřou, jiní se proderou do vyšších míst a jiná místa obsadí skřetové zbrusu noví. Postupem času budou vaši protivníci i sílit, a pokud vás některý z nich zabije, může mu to pomoct na cestě ke slávě a moci. Jeho likvidace pak bude ještě větším oříškem než předtím.
Middle-earth: Shadow of Mordor působí po herní stránce skvěle a pokud si udrží rozmanitost lokací, zajímavé vedlejší úkoly a nezají se některé prvky hratelnosti, může jít o překvapení roku. Od počáteční nedůvěry, kterou jsem ke hře choval, jsem se propracoval až do fáze, kdy se těším na hotovou hru.
Shadow of Mordor vychází už 7. října na všechny myslitelné platformy krom handheldů, mobilů a WiiU. Nově tvůrci také nabízejí Season Pass, který zaručí exkluzivní vybavení, přístup k bonusovým misím, možnost prožít si kus minulosti v kůži tehdy ještě živého přízraku a další drobnosti.