Dojmy z bety The Division - zábavný boj o přežití v postapo New Yorku
zdroj: tisková zpráva

Dojmy z bety The Division - zábavný boj o přežití v postapo New Yorku

4. 2. 2016 20:00 | Dojmy z hraní | autor: Daniel Kremser |

Když před dvěma lety tvůrci z Massive Entertainment a Ubisoftu oznámili mix taktické střílečky a RPG z blízké budoucnosti zmítané terorismem, řada hráčů zalapala po dechu a pídila se po předobjednávce. O dva roky později ale The Division vyvolává reakce spíše rezervované a jistá skepse, pramenící z nepřesvědčivé grafiky a postupného osekávání bombastických slibů, vyústila až v jistou nepřízeň umocněnou faktem, že jde zkrátka o hru od Ubisoftu. Jak ale ukázal betatest, hry od Ubisoftu nemusí být nutně rozbité a popírat původní sliby. Beta The Division konečně dokázala, že na původním nadšení něco bylo a navzdory několika dílčím zklamáním dokázala příjemně překvapit.

Nevěřte všemu

The Division rozhodně nepůsobí jako katastrofa, a přestože hra momentálně není bez poskvrnky, své kouzlo rozhodně má. A je jedno, zda je to kouzlo zasněženého New Yorku, který se po teroristickém útoku  zastavil v čase vánočním a jeho mohutné kulisy vás doslova tlačí do země, nebo magie, s jakou se zde potkává third person střílečka a multiplayerové RPG v překvapivě funkčním celku. Dost možná to bude i tím, že jsem do bety šel bez přehnaných očekávání – jakkoli grafika není na úrovni, kterou tvůrci kdysi dávno prezentovali, ošklivý a nudný New York v podání vývojářů z Massive Entertainment rozhodně není.

Naopak, herní prostředí téměř přesně podle skutečnosti přetvořeného New Yorku mi učarovalo a je určitě tím hlavním, proč se na hru těšit. Nejde ani tak o kvalitu textur nebo zničitelnost prostředí, která je spíše průměrná. Prim hraje výtvarný styl, atmosféra zasněžených ulic a jakási hmatatelná tíha vánočního velkoměsta, které se změnilo v jedno velké pohřebiště.

Opuštěné široké bulváry i postranní uličky či nástupiště metra plné hnijících těl a všudypřítomný strach z banditů či dokonce vlastních kolegů - to všechno na vás udeří doslova v plné polní. Ačkoli tak beta po většinu času neoslňovala hrubou silou technologie, detailně převedené budovy a postranní uličky rozhodně mají něco do sebe. Ve spojení s futuristickou licencí Toma Clancyho a menu vyvedených formou oslnivé augmentované reality, kdy se vám mapa promítne ve formě oranžového hologramu na ulici přímo před postavu, dokáže prostředí i okouzlit.

Navíc ve hře nechybí ani grafické drobnosti typu postava zavírající dveře aut, když se kolem nich plíží, nebo animace otevírání ledničky, když v ní šátráte pro sodovku. Když se pak zvedne sněžná bouře, ukáže Snowdrop engine na chvíli své kvality a už tak nešponovanou atmosféru ještě povýší o úroveň výše nulovou viditelností a větrem kvílejícím všude okolo. Zvuky se vůbec povedly na výbornou!

Betatest navíc překvapil i svou technickou stránkou. Na bug jsem během asi 15 hodin nenarazil ani jednou a taktéž servery běžely bez jakéhokoli problému. Vzhledem k březnovému termínu vydání to dává solidní naděje na technicky bezproblémovou hru. Snad jen hardwarové nároky mohly být vzhledem ke kvalitám grafiky trošku nižší. Na druhou stranu ale nebyl problém hrát v solidních 30 fps na vysoké nastavení i na sestavě, která úplně nesplňuje udávané požadavky.

Speciální zmínku zaslouží také matchmaking, který rovněž fungoval na výbornou, ale hlavně ukázal, že může fungovat i v žánru takzvaných sdílených světů - her na pomezí MMO a klasické multiplayerovky. The Division se totiž v základu moc neliší od Destiny a obě hry sdílejí stejný přístup k herním žánrům a představě MMO hry nové generace. Mísí se zde tak singleplayerové mise s multiplayerovým obsahem, veřejné zóny, kde můžete náhodně potkávat ostatní hráče a samozřejmě i místa zasvěcená PvP. K tomu si přidejte rozšiřování základny umístěné do budovy hned vedle slavné Madison Square Garden a máte více než solidní mix potenciálně nabízející hodiny a hodiny zábavy. Jak navíc ukázala beta, The Division oproti Destiny posunuje celý koncept o trošku dále a najde parťáky i úplným vlkům samotářům - jak pro klasické PvE hraní a plnění misí, tak i pro PvP, které se odehrává v takzvané Dark Zone.

MMO střílečka 

Příběhová mise byla v betě k dispozici bohužel jen jedna, navíc ze samého začátku hry. Stejně tak i oblast Manhattanu byla značně omezená. O příběhu či struktuře misí tak beta mnoho neprozradila, ale i z toho mála lze usuzovat, že půjde spíše o klasické schéma známé z Ubisoft her nebo právě Destiny. Tedy důraz na příběh pravděpodobně nelze očekávat a pravdou je, že představená mise byla jen změtí krytů a checkpointů bez hlubší pointy, byť jako střílečkový koridor bylo prostředí Madison Square Garden skvěle navrženo. Pár typů vedlejších misí pak postrádá jakoukoli nápaditost a svou náplní nenadchnou, avšak ani neurazí už jen z důvodu, že v drtivé většině případů stojí na solidní akční složce hry.

Právě akce propojuje klasickou 3rd person střílečku s povedeným krycím systémem a RPG prvky v podobě speciálních schopností a hlavně statistik, od kterých se vše odvíjí. Aktuálně využívané vybavení a oblečení ovlivňuje vaši útočnou sílu i výdrž. Navěsit na sebe můžete až 9 různých kategorií oblečení, které si můžete buď koupit, nebo sami vyrobit. Crafting bohužel v betě dostupný nebyl.

zdroj: Archiv

Jde o jednoduchý, ale dostatečně bohatý systém, aby hráče zabavil na poměrně dlouhou dobu. Obzvláště když hrajete ve více lidech, do PvP zóny se můžete vydat až v sedmi, je radost kombinovat různé schopností a přístupy k vývoji postavy a výbavě. V tomto ohledu například působí Division daleko fortelněji než Destiny, ke které má i navzdory jinému pojetí akční složky pořád nejblíže.

Zatímco Destiny je ale hlavně o rychlé a zběsilé akci, Division sází vše na pomalejší taktický postup - bez přebíhání z krytu do krytu se tedy neobejdete. Naneštěstí to s sebou nese i určitou těžkopádnost ovládání a subjektivně jsem měl mnohdy pocit, že by hra mohla odsýpat daleko rychleji. Systém nepřátel fungujících jako houby na náboje a nesmyslně silné bossy, které budete zdolávat minuty, ale Division s Destiny sdílí, stejně jako důraz na loot, byť v betě toho zatím ještě mnoho nebylo a také úprava postavy byla značně omezená. I přesto je ale patrné, že Division bude primárně o honbě za lepší výbavou a tedy i o PvP hraní, které paradoxně zanechalo ty nejméně pozitivní dojmy.

I ty, Brute? 

Zatímco většina New Yorku je totiž věnována PvE části, plnění misí či objevování mnoha sběratelských předmětů, některé oblasti města byly teroristickým útokem zasaženy více než ostatní a stala se z nich takzvaná Dark Zone, kde už neplatí ani morální zákony a jeden agent bez většího ostychu obrací zbraň proti druhému. Podle vývojářů byste sem měli vyrazit pro lepší výbavu, za obtížnějším PvE, ale hlavně byste zde měli zažít nefalšovaný pocit strachu a napětí. Osobně mohu potvrdit, že se to podařilo, ovšem trošku jiným způsobem než by asi bylo tvůrcům po chuti. Celý koncept hráčů, kteří mohou spolupracovat a kdykoli se obrátit jeden proti druhému totiž funguje skvěle na papíře, ale v praxi už pokulhává.

Slabší hráči totiž minimálně v betě neměli šanci a buďto neustále naráželi na hráče na výrazně vyšším levelu, nebo rovnou na celé skupinky. Osamocený hráč byl v obou případech bez šance. Vzhledem k tomu, že Dark Zone je oddělena od okolního světa a má dokonce i vlastní systém levelování a měnu, je toto řešení kontraproduktivní. Osobně si myslím, že kohokoli mimo opravdu hardcore příznivce hry bude Dark Zone odrazovat už jen proto, že touženou výbavu nestačí pouze sebrat. Abyste ji mohli používat, musíte si zavolat vrtulník, který výbavu vyzvedne, všechno projde dekontaminací, a až pak to najdete na základně. Na 90 % vás ale během extrakce někdo odstřelí na otevřeném prostranství a věci vám sebere. Přivolá tím sice na sebe hněv všech ostatních, ale co už. V betě nad tím nikdo moc nepřemýšlel a zatím to vypadá, že Divison bude další skvělou ukázkou toho, jak potencionálně dobrý koncept narazí na hráče zabíjející ostatní hned na spawnu.

Někdo namítne, že přesně tohle vyvolává onen pocit strachu a úzkosti, ale pro mě osobně je takový herní design spíše neštěstím. Byť když se vám s kamarády povede Dark Zone přežít i s výbavou, dostaví se pocit vítězství a úlevy, který v jiných hrách zažijete jen těžko. Vzhledem k absenci survival elementů, třeba konzumace potravin či spánku, jde ale stále o casual verzi takového DayZ. V The Division vám sodovky a energetické tyčinky pouze na pár vteřin či minut zvýší některou ze statistik.

Celkově bych ale PvP momentálně hodnotil spíše negativně, především kvůli absenci obsahu. Žádné mise, PvE nepřátel bylo poskrovnu a také na ostatní hráče nebylo vždy úplně snadné narazit. Jedinou činností, kterou tak beta v tomto ohledu nabídla, bylo lovení ostatních hráčů, případně hraní si na ty dobré a naopak odklízení neposlušných agentů.

Zkrocené očekávaní 

Celkově mohla beta obecně nabídnout více obsahu než jen ukázku hlavních a vedlejších aktivit a toho, jak se v Divison bude střílet. Obzvláště když třeba detektivní režim, kdy zažijete záblesky minulosti skrze hologramy, se může ukázat jako zábavná vedlejší aktivita. Takhle je možné říci, že se autorům podařilo vyvrátit pochyby o technické stránce věci a prostřednictvím bety dokázali, že zasazení neztratilo za ty dva dlouhé roky nic ze své atraktivity.

To samé už však nemohu říci o herní náplni, která více či méně napodobuje Destiny a 3rd person střílečku mísí s prvky RPG do příjemného, byť někdy trošku těžkopádného a překvapivě pomalého celku. Nejde o zklamání, ale ani žádné překvapení, které by vás posadilo na zadek.

Pokud vám beta utekla, věřte, že zase o tak moc jste nepřišli. Hra navíc vyjde už 8. března, takže se velmi brzy dozvíte, jak ambiciózní projekt dopadl. Jestli se jen zařadí po bok Destiny, nebo opravdu nabídne něco nového, jiného a nepoznaného.

Nejnovější články