Hlavní, 3D mapu, uvidíte během cestování a bude zobrazovat všechny geografické prvky v měřítku. Uvidíte na ní prakticky vše, včetně blížících se banditů apod. Tvůrci ji celkem trefně přirovnávají třeba k té z Mount & Blade. Druhá je 2D mapa, kterou vás hrdina tahá v batohu a postupně se odkrývá a doplňuje podle toho, co jste už navštívili nebo vám kdo prozradil během vašich cest pustinou.
2D mapa nabídne základní informace o světě kolem vás, čilo to bude taková verze papírové mapy, kterou si váš ranger složí do báglu. Objevíte na ní třeba klíčové lokace, které budete potřebovat k přežití nebo obohacení, samozřejmě pokud vám o nich někdo řekne. Lokací bude několik základních druhů a lišit se budou obsahem i velikosti.
Osady (Settlements) jsou největší lokality, které navštívíte. Jde o velká uskupení usazených lidí, tedy na poměry zničeného světa. Spadá sem třeba Ranger Citadel nebo Ag Center. Dalším typem lokace jsou prostě místa (Sites). Jde o menší typ prostoru, kde najdete nějaký zajímavý objekt jako třeba důl nebo dálniční zátarasy. Třetím typem jsou zdroje (Resources), kde najdete třeba oázu, v níž si doplníte vodu nebo skrýš se zásobami nějakého jiného přeživšího. Právě na zdrojích ale bude záviset vaše přežití.
Jednou z vašich hlavních starostí totiž bude péče o zásoby pitné vody. Vodu budete spotřebovávat podle toho, kolik budete mít ve skupině lidí, kolik budete mít čutor a jakým se budete pohybovat prostředím. Na poušti vyprahne rychleji než v pastvinách. Jakmile vám dojde voda, máte problém. Nezemřete hned, ale po čase vám začne ubývat zdraví, a když dojde úplně, pak zemřete. Kromě nalézání zdrojů vody vám pomůže i skill Outdoorsman, který snižuje její spotřebu, pomáhá vidět dále a spíše objevit nějaký zdroj vody.
Po žízni bude druhou hrozbou radiace. Po nukleární válkou zničené Americe plují radioaktivní mraky, ve kterých se nedoporučuje zůstávat. Váš Geigerův počítač vás bude včas varovat o postupném nárůstu radiace. Vyšší stupně radiace s sebou nesou nemoc z ozáření a ještě vyšší vás rovnou zabijí. Chránit se částečně dá různě kvalitními protiradiačními obleky, ale ani ty vás neochrání napořád. Vandrování Wasteland 2 je záležitost nebezpečná a vyžadující chytrého organizačního ducha. Jinak zemřete žízní nebo ozářením.
A kdyby vás nezabilo tohle, mohou tak učinit nepřátelé. Wasteland 2 přinese náhodná setkání s bandity nebo mutanty či čímkoliv jiným. Podle dané lokace vám bude hrozit silnější či slabší nepřítel, takže nečekejte nějaký level scaling. Pokud si naběhnete do drsné bandy, je s vámi amen. Teoreticky můžete zkusit utéct, ale to už bude záležet na skillech jako je štěstí, rychlost a přežití v divočině. Samozřejmě, pečlivé plánován a chození po ověřených cestách vám může pomoci, protože některé oblasti jsou nebezpečnější než jiné, ale není tahle hra o objevování?
Pokud by se vám zdálo, že je hra příliš těžká nebo naopak, bude v nastavení šoupátko, kde si budete moci nastavit míru obtížnosti cestování. Na nízkém stupni půjde spíše o nedělní procházku, kdy voda třeba nebude žádný velký problém. Při vysoké obtížnosti naopak budete šetřit každou kapku a modlit se, aby za tímhle kopečkem byla nějaká oáza. To bude záležet i na dalších skillech. Outdoorsman je celkem jasný, ale třeba štěstí bude hrát také nemalou roli. Sice přeje připraveným, ale mít pořádnou kliku na oázy a úkryty munice se vyplatí. Ale i se zpropadenou smůlou může být ve Wasteland 2 zábava.