Nezávislý rozcestník: když Sever válčil s Jihem
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník: když Sever válčil s Jihem

19. 11. 2012 21:00 | Téma | autor: Marek Král |

Americká revoluce má svého nového videoherního hrdinu. Je jím napůl Angličan, z půlky Mohawk, jmenuje se Ratonhnhaké:ton, ale kvůli problémům s výslovností se mu raději přezdívá Connor. Milovníci série Total War namítnou, že takový Empire nabídl hrdinů Americké revoluce mnohem, mnohem víc. Oddaní fanoušci Civilizace se spokojí s revolucí vlastní. Není to však málo?

S Americkou občanskou válkou to není o moc lepší. Sice se dá krásně vzpomínat na Call of Juarez: Bound in Blood, ale ta hra vyšla před třemi roky. Byly tu i další trojrozměrné pokusy – Gettysburg: Armored Warfare, který si jak od kritiků, tak od samotných hráčů odnesl krví zbarvená čísla, a Darkest of Days, k němuž byli hráči na rozdíl od kritiky mnohem smířlivější. Nakonec to vyhráli herní stratégové, jimž TalonSoft v 90. letech nadělil pořádnou porci Battleground, a Paradox jim o dekádu později přichystal drsnou sérii Victoria. Na další žánry, které by zachytily nejdůležitější období amerických dějin, se nadále čeká.

A tak zatímco velcí vydavatelé vyčkávají vhodného okamžiku, aby se svezli na módní vlně, nezávislí tvůrci nelení a obě veledůležité etapy zachycují ve svých oblíbených herních žánrech. Flying Squirrel Entertainment svou Battle Cry of Freedom ohlašují nadějný návrat k trojrozměrné akční Americké občanské válce a s tvůrci Americana Dawn pak svítá na lepší časy Americké revoluci v revolučně japonském RPG. Z dálky už doléhá: „Shouting the battle cry of freedom!

Battle Cry of Freedom | Flying Squirrel Entertainment

Když už vyhrává vlastenecká píseň Battle Cry of Freedom, složená americkým skladatelem Georgem Frederickem Rootem v revolučním roce 1862, není od věci se od Americké občanské války odpíchnout. Sever proti Jihu je velké téma, které si žádá velkou oběť. Čtveřice nezávislých tvůrců z Flying Squirrel Entertainment má možná legrační jméno (Poletuška), ale že se chlapci obětí nebojí, dokázali již velmi dobře přijatým dílkem Mount & Blade: Warband – Napoleonic Wars. Napoleon Bonaparte měl však k Thomasovi Jonathanovi Jacksonovi daleko a brutální masakr na americkém kontinentě to měl k francouzským jatkám nejinak. Nenaložila si toho nezávislá čtveřice přece jenom moc?

„Sice jsme pouze čtyři, ale zato máme potřebné znalosti pro tvorbu her. Navzdory malému počtu nám jde práce skutečně od ruky,“ svěřuje se Maxim Munnig Schmidt, nizozemská čtvrtina týmu. Zbylá trojice vývojářů pochází z Ukrajiny (Volodymyr), ze Švédska (Magnus) a z Němec (Nico). Tvůrčí melting pot, jak se sluší a patří.

Americká občanská válka přinesla spoustu zbraní a mašin, jež urychlily přirozený vývoj dějin. Jenom opravdový pacifista by se netěšil na unijní pancéřové lodě nebo ponorky. „Bohužel, ty nebudou. Aspoň tedy ne v Battle Cry of Freedom. Pokud se ale hra bude dobře prodávat, nebo vybereme dostatek peněz od svých fanoušků, určitě se zamyslíme nad nějakým lodním nášupem. Jinak si však užijete zbrojní výdobytky tehdejší doby v námi vybraných bitvách,“ pokračuje Maxim.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ačkoliv si Battle Cry of Freedom o multiplayer přímo křičí, zážitek pro jednoho hráče by rovněž potěšil. „Už jsme se nad tím zamýšleli, ale dospěli jsme k názoru, že bude mnohem lepší soustředit se na samotný multiplayer. Hru jednoho hráče rozhodně zvážíme, pokud bude mít komunita dostatečný zájem.“

Je známo, že díky Americké občanské válce se v letech 1861 až 1865 vyprofilovali první váleční novináři. Díky nim vznikl dobře známý literární žánr válečná reportáž. Zachytí tuto skutečnost i samotná hra? „Nejsem si úplně jistý, jak bychom to do hry začlenili. Určitě o tom ale popřemýšlíme, poněvadž to zní jako vtipný nápad. A vůbec, kdokoliv by se na hře chtěl podílet nejenom finančně, ten ať přichází s návrhy, co by chtěl ve hře mít,“ vyzývá Maxim vás, čtenáře.

K Občanské válce patří i takzvaná Velká lokomotivní honička neboli Andrewsův přepad. Kdo by se ho nechtěl přímo účastnit, případně si zažít jiná lokomotivní dobrodružství? „Prozradím vám malé tajemství: něco s vlaky plánujeme. Jestli se to nakonec do finální verze dostane, nebo ne, je však ve hvězdách.“

Moc se to neví, ale válečného konfliktu na americké půdě se zúčastnili i Čechoameričané. A byli za hvězdy. V Chicagu byli vůbec prvními dobrovolníky, kteří se vydali na frontu. V Iowě sloužili u 22. pluku a ve Wisconsinu u 36. Sám prezident Lincoln je později přejmenoval ze Slovanské setniny na Slovanskou Lincolnovu střeleckou rotu. Mnozí z českých dobrovolníků, kteří přežili, se mohli chlubit důstojnickými frčkami. Srdce patriota zaplesá, pokud ve hře české jednotky uvidí. „Ještě uvidíme, jestli se hodí do škály našich historických jednotek. Pokud ano, nebudeme váhat ani vteřinu, abychom je přidali.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Historická věrnost bude pro navození dobové atmosféry nutností. Hra tak v celé své kráse zobrazí odlišné vojenské uniformy, zákopovou válku, výbušniny a výbušné i vybuchující válečné muzikanty. To a nejen to poskytne engine Unity. Velkým tahákem tvůrců je společné připojení až 500 hráčů, kteří se tváří v tvář utkají v poli. Takzvaná Engagements (zapojení se / vojenské ozbrojené střety) by měly nabídnout historickou akci v týmovém duchu. „Zjednodušeně řečeno: hodíme vás do obří bitvy, v níž je nutné pořádně taktizovat a díky věrnému dobovému vedení války tak plnit důležité rozkazy, jako je například dobývání těžce opevněných pozic,“ vysvětluje Maxim.

„I přes osobní zkušenost s modem Battle Grounds 2 pro druhý Half-Life, který je posazený do období Americké revoluce, mám pocit, že téma Občanské války může nabídnout stejně bohatý zážitek, ne-li ještě bohatší. Obě období jsou ale natolik odlišná, že se těžko srovnávají. Technologické skoky mezi oběma válečnými konflikty jsou obrovské – od vývrtu hlavně k zápalkám a dělostřeleckému granátu. Nové technologie nabízí hráčům mnohem víc zábavných zbraní, což je ostatně důvod, proč jsme se po Napoleonských válkách vrhli zrovna na tuhle etapu válčení,“ vystihuje Maxim zvolené téma Občanské války v Americe.

Flying Squirrel Entertainment potřebuje vybrat 60 000 euro, aby hru mohlo zdárně dokončit. Natěšení fanoušci doposud poslali 1680 peněz Evropské unie, tudíž cesta vývoje bude ještě trnitá. Pokud však tvůrci vyberou výše vypsanou částku, uživatelé operačních systémů Windows, Mac i Linux, stejně tak nadšenci do internetových prohlížečů si budou moct zajásat. A aby se všem jásalo pěkně od plic, přihodí k dobru na 90 dobových šlágrů. Otázkou pro Maxima tedy zůstává...

Unie, nebo Konfederace?
Konfederace! Šedokabátníkem až na půdu! Navzdory obecně přijímanému názoru nebojovaly Konfederované státy americké za udržení otroctví, bojovaly za státní práva a osvobození od celostátních zákonů, jako bylo například vysoké dovozní clo.

Ulysses S. Grant, nebo Robert E. Lee?
Robert E. Lee byl zdaleka největším generálem své doby.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Americana Dawn | MigratoryEagle alias YummyDrumsticks alias Maxwell Tattnall

Úsvit mrtvých indiánů. I tak by se dala charakterizovat doba kolonialismu, nešťastného zabíjení lidí, vybíjení bizonů a zaneřádění netknuté přírody nohou Evropana. Zrod amerického snu v období slavné Americké revoluce. Americana Dawn vznikla v hlavě tvůrčí entity, jež veřejně vystupuje pod třemi přezdívkami, prezentuje se jako americký občan státu Washington žijící v Seattlu, kde se buď s japonskými kořeny narodil, nebo přistěhoval odněkud z asijské provenience. Tvrdí o sobě, že je muž, ačkoliv jeho dostupné fotografie nasvědčují opačnému pohlaví. Třípísmenným „man“ si tak prostě a jednoduše umanul dobírat kolemjdoucí, že MigratoryEagle alias YummyDrumsticks alias Maxwell Tattnall je vlastně a především člověkem.

„Tam kdesi uvnitř jsem Maxwell Tattnall, průkopník z 19. století mapující vůbec poprvé Grand Canyon. Doufám, že se ze mě jednou stane stejně tak pravý Američan, jako jsou ti borci z dokumentů The Wildest Catch a Ice Road Truckers. Je smutné, když člověk zjistí, že ve Spojených státech amerických se za tímto snem nikdo nežene.“

Japonské kreslené seriály nikdy nemusel, ale Hetalia: Axis Powers z roku 2009, který také po několika dílech odložil, ho však stačil inspirovat natolik, že se po hlavě vrhl do freewarové tvorby s nemalými cíli. Díky sérii Final Fantasy miluje žánr japonské RPG a díky třetímu dílu Age of Empires zase 18. století. Vzájemné vášně se propojily a menší Americká revoluce mohla nanovo začít.

Tvůj nejoblíbenější díl série?
Final Fantasy 6.

Zahraješ si ještě občas Age of Empires III?
Jo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Mohlo by se zdát, že úspěch nejnovějšího dílu série Assassin's Creed ovlivňuje nezávislého tvůrce a jeho hru vsazenou do období Americké revoluce. To je omyl. „Assassin's Creed jsem nikdy nehrál. Hru z éry Americké revoluce dělám proto, že chci hráčům přiblížit americkou historii. Možná se to nepovede, ale žánr japonské RPG to snad jistí,“ objasňuje. Japonských RPG je nepočítaně. Bude si Americana Dawn brát za vzor starší kusy, nebo se zařadí vedle pokusů modernizace žánru? „Nebude to RPG ani ze staré školy ani z nové. Tady u nás jsme totiž na státní, takže půjde o RPG z jedné pozemské státní školy,“ vtipkuje.

Přes srandičky tvůrce se Americana Dawn zcela očividně stylizuje do podoby japonské série Suikoden, jež je i po 17 letech od svého vzniku neskutečně oblíbená. Stavění vlastní Fort Chambly a její následné zabydlování množstvím postav přesně po vzoru Suikoden se však hráči nedočkají. „Duch série Suikoden bude v Americana Dawn silně přítomen, ale z herního hlediska budou mít obě hry pramálo společné.“

Člověk nechce další Star Ocean nebo nové Wild Arms, v nichž se přehlíží jedinečnost herních prostředí do té míry, že se tituly ve výsledku ukáží jako další generická RPG z – východní optikou viděného – středověku. Americana Dawn chce z pozadí Americké revoluce těžit. Tvůrce tedy rozhodně neplánuje, že hráči narazí na hlavu třírohák, aby se tak stylový hrdina vzápětí pustil do tradičně zelených želé.

Boj na tahy nicméně tradičním zůstává. Americana Dawn však přinese jedno hezké ozvláštnění: protiútoky. Tam, kde jiná JRPG s rozdělením příkazů pro útok, obranu, magii a léčení končí, aby se hráč s nepřáteli vystřídal a pokračovalo další kolo tahového boje, tam Americana Dawn přidává možnost zasahovat do tahu nepřátel a kontrovat jejich nenadálé útočné manévry. Lze si tak představit situaci, kdy se hrdina potřebuje okamžitě vyléčit, jenomže v tom k němu přiskočí nepřátelský Huron a o veškeré obvazy ho obere. Huron však podcenil schopnosti hlavního hrdiny, který mu velmi krátce nato zlomil vaz. Z tahových bojů se stanou dost dynamické šachy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jako v jiných správných RPG budou i v Americana Dawn rozličné třídy nabízející hráči rozmanité dovednosti. Mezi sedm základních tříd patří: polní kuchař, dragoun, bubeník, průzkumník, fyzilír, grenadýr a harcovník. Kdo se už těší, až si svou postavu naleveluje a nagrinduje co to dá, tak smůla. Hra odmění jenom ty, co budou v bojích umně taktizovat a vhodně využívat čas od času nalezeného lepšího vybavení. Komu by se nedařilo, toho občas zachrání nějaký ten obchodník. Na freewarovku docela luxusní, že ano?

Velké plány však leckdy zatemňují mysl a úspěšný Kickstarter nepřinesl tolik, kolik by býval přinesl, kdyby se to lépe propočítalo. Naštěstí nadále funguje komunita se svými sponzorskými dary a lidé okolo člověka se rovněž nabídli, že přiloží ruce k dílu. Projekt vlku samotáři přerostl přes hlavu a podání zvířecích tlap se neodmítá. Z těch výraznějších šelem je to designér-ilustrátor Juri Hayasaki alias Chinchilla a hudebník Samuel Ascher-Weiss alias Shnabubula, jehož by čtenáři Games znát rozhodně měli.

Shnabubula, čaroděj nejenom v chiptune, podtrhává 16bitový vzhled emulací vlastního 16bitového zvuku. Hudebník-skladatel si tak konečně složí svůj první herní soundtrack. Kdo Shnabubulu hudebně žere, ten by podotkl, že už bylo načase. Americana Dawn chce být velkolepým herním zážitkem a hudba by tuto skutečnost měla odrážet – 3hodinový soundtrack je nevyhnutelný.

„Vždycky jsem si přál dělat na něčem společném s ostatními. Už pro ten zvláštní pocit, že máte skupinu lidí, která sdílí vaši vizi. I když... nebylo to zrovna lehké a sežralo to dost peněz a času, aby se taková parta dala dohromady. Škoda že nejsem Square Enix. Pokaždé, když vidím reklamu na Final Fantasy XIII, tak si pomyslím: kolik pixelů bych si mohl dovolit za peníze, které oni vyplácali na renderech zadku Serah,“ posteskne si člověk, který je vděčný za svůj nový tým nadšených tvůrců-spolubojovníků. Nebýt jich, kdoví, co by se s projektem dělo.

Že člověku hra přeroste přes hlavu, ještě neznamená, že do ní nedává celé srdce. Miluje cestování a americký terén pro hru důkladně rekognoskuje. Tráví čas čtením historických pramenů a vybírá i takové zdroje, v nichž se píše o Irokézích či Pauhatanech – ačkoliv je to s dokumentací indiánů obecně dost bledé. Alfreda, hlavního hrdinu hry, připodobňuje ke známé literární postavě Marka Twaina, od něhož má nejradši The Californian's Tale, text, který ho donutil zajímat se o tamní prostředí. Americana Dawn bude plná kulturních odkazů, třeba i na animátorské studio Ghibli.

30 hodin hraní... Je to reálný odhad?
Je.

Kdy by mohla Americana Dawn vyjít?
Je mi trapně za všechna ta zpoždění, ale doufám tak do půl roku, jen co budu mít promoci za sebou.

Podpora projektu je nadále možná a kdo nemá hluboko do kapsy, ten si přijde i na pěkné dárky. Za 35 amerických dolarů dostanou sponzoři mimo vlastní NPC ve hře i SNES Game Book, za 80 dolarů pak rovnou knihu s ilustracemi a opět NPC dle vlastního výběru. Půlrok čekání na 30 hodin zajetí v okouzlující Americké revoluci. Bezplatně. Kdo to dnešním hráčům dá?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Máte i vy nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, které byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky zapadlých nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký under/over-ground, cokoliv? Pak se je nestyďte napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?

Nejnovější články