Staré RTS žijí v prohlížeči: zkuste Dark Reign i C&C
zdroj: tisková zpráva

Staré RTS žijí v prohlížeči: zkuste Dark Reign i C&C

2. 2. 2012 13:56 | Novinky | autor: Petr Poláček |

Moderní webové technologie umožňují v prohlížeči provádět stále zajímavější neplechu, hraní her je přitom jednou z těch nejzajímavějších, logicky. Nemyslím tím ale utrácení času a peněz v miliardě horších či lepších webových strategií typu Travian, ale třeba hloubkový ponor do minulosti, kterou zaříkadla typu HTML 5 nebo třeba Silverlight umí vykopat z hrobu a oživit.

Nedávno jsem třeba v zápalu nostalgie zkoušel ranou verzi (no spíš demo) předělávky Command & Conquer do formátu HTML 5 a navzdory všemu jsem si těch pár minut užil v blažené nostalgické zahálce. Stejný průběh mělo i hraní dema webové verze strategie Dark Reign, které si všimli bystrozrací kolegové z Rock Paper Shotgun. Dark Reign Redux sice není na koleně uplácaný pokus, ale normální komerční aktivita, nicméně zajímavá.

V Silverlightu realizovaný port hry z roku 1997, která v rámci RTS žánru vynikla hlavně jedním (trošku sporným) prvenstvím, už je nyní dostupný na XBLA za pár šupů, PC verze se připravuje. Zatím si ale můžete vyzkoušet demo a omrknou několik úprav, které Redux verze s pomocí Silverlight technologie nabízí. Jde hlavně o přidání možnosti zvolit si vyšší rozlišení včetně podpory widescreenu, potažmo možnost hrát hru na jakémkoli zařízení, které podporuje Silverlight.

Proč padla volba právě na Dark Reign, to asi ví jenom tvůrci a Activision, ale navzdory tomu, že si dokážu představit lepší kandidáty z řad klasických RTS titulů, hanět tohle rozhodnutí nebudu. Dark Reign vyšla v roce 1997 a až na jeden podstatný prvek to byla ve všem jen mírně nadprůměrná hra – typický produkt své doby, ve které musela mít každá firma svoji realtime strategii (respektive C&C a Dune klon).

Dark Reign je graficky jednoduchá, koncepčně klasická, ale bere v potaz terén a zohledňuje jej v boji. V tom byla hra údajně první, dříve než Total Annihilation, ale tak dobrou paměť zase nemám, abych si to dovoli tvrdit se 100% jistotou. Každá jednotka se tak na různém druhu terénu pohybuje jinak (pomaleji, rychleji, musí jej úplně objet), což by vás teoreticky mělo nutit ke strategickému plánování produkce a rozmístění jednotek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

V některých misích to ale fungovalo, v některých ne (to si pamatuju hlavně) a opět v nich šlo hlavně o produkci, co největšího chumlu vojáčků a vozítek, potažmo jejich vyslání vstříc soupeři. Kdo měl větší chumel, ten vyhrál. V nové verzi to zřejmě bude stejné, protože se nezdá, že by tvůrci z Magnetar Games šibovali s čímkoli jiným, než jen s technologickou stránkou hry. Herní mechanismy (které nejsou niketrak jednoduché a umožňují i rozmontování jednotek, nastavování AI apod.) ani balanc neřešili.

Demo je sice poněkud krátké, ale hrátky s terénem vám předvede hezky. A společně s tím i další aspekty hry, která má díky neoposlouchatelné hudbě slušnou atmosféru a zjevně i početnou komunitu nadšených fanoušků, kteří si užívají hlavně multiplayer. Mrkněte se na jejich stránky, a kdyby se vám po hraní dema zachtělo se k nim přidat, na GoodOldGames mají Dark Reign včetně datadisku The Rise of the Shadowhand za deset babek. Na GoGu je k mání i Dark Reign 2 od Pandemic Studios z roku 2000, ale pokud mě vlastní paměť neklame, bude lepší se této plně 3D strategii raději vyhnout, i když lecko tvrdí, že je prý "nedoceněná". Já jsem ji nebyl sto ocenit tehdy a nyní to asi nebude jiné, ale každý to má holt jinak.

Nejnovější články