Pokud vám to zní složitě, může za to samotný koncept Collective Initiative. Ten vznikl v roce 2013 a jeho princip je poměrně komplikovaný. De facto ale Square Enix nabízí začínajícím vývojářům a nebo vlastně jakýmkoliv vývojářům poradenství s tvorbou a propagací jejich projektu. Square Enix pomůže s vytvořením konceptu, který se v rámci Collective představí místní hráčské komunitě, která pak 28 dní hlasuje o tom, zda by takovou hru v rámci crowdfundingu podpořila.
Pokud se tak stane, Square Enix nabídne vývojářům pomoc s koncepcí projektu pro Kickstarter nebo IndieGoGo, do čehož spadá i využití jejich kontaktů, komunikačních kanálů, prostě asi hodně solidní výpomoc pro neznámý projekt. Samozřejmě pro Square Enix z toho plynou peníze, přesněji řečeno deset procent z výdělku hry a pět procent z vybrané částky v rámci crowdfundingu. Za to ale, v případě, že se hra na Kickstarteru a IndieGoGo zaplatí a bude vytvořená, poskytnutí vlastní distribuční sítě, což opět není málo.
Doposud ovšem v rámci Collective Initiative byly představovány jen původní nápady vývojářů. Nyní ovšem Square Enix nabízí vývojářům k dispozici výše zmíněnou trojici značek ze svého portfolia - Anachronox, Gex a Fear Effect. K tomu se ovšem vztahují dodatečné podmínky Square Enix. Především všechny nápady, které tvůrci s těmito značkami předloží, musí projít předem schvalujícím procesem.
Firma prostě nechce, aby vznikla hra, která nebude mít s původní značkou nic společného. Na druhou stranu nekladou podmínky v rámci žánru. Když budu citovat: „Rádi se podíváme na odlišné přístupy k jednotlivým světům. Jak by vypadal Gex v 2D adventuře a nebo tahové strategii? Klidně míchejte žánry a buďte kreativní.“
Následně samozřejmě bude hra předložena k posouzení hráčům v rámci Collective Initiative a pokud zde uspěje, může zamířit na Kickstarter či IndieGoGo. Square Enix opět poskytne poradenství s tvorbou projektu a bude jej promovat skrze své informační kanály. Za to si vezme pět procent z celkově vybrané částky, samozřejmě když se cíl naplní. Pokud se hra skrz crowdfunding zaplatí, začne vývoj. Do něj chce Square Enix výrazněji mluvit, protože si chce být jistý, že bude pod jeho značkou vytvořena taková hra, jakou tvůrci slibovali v projektu.
Opět platí, že po dokončení pomůže s distribucí hotové hry a vezme si 10 procent z příjmů, ale vezme si i dalších 10 procent za použití jím vlastněné značky. Možná se to zdá být hodně, ale je fakt, že jak se můžete dočíst v tiskové zprávě: „To znamená, že si vývojář pořád nechá 80 procent příjmů a kdo ví, možná budeme mít zájem na licencování pokračování. To je dobrá nabídka.“
A nabídka to skutečně není špatná, protože vývojáři případně nemusí prosazovat novou značku, ale o jejich chystané hře se automaticky bude mluvit jako o „pokračování Anachronox," což je výrazné plus jak do crowdfundingové kampaně tak i při prodeji.
Samozřejmě je otázka, kolik hráčů si ještě tyhle hry pamatuje. Tak jen pro připomenutí, Gex byla trojice plošinovek s hláškujícím ještěrem, který je kombinací mezi Batmanem, Jamesem Bondem a závislákem na televizi. Fear Effect byla zábavná hororová akce, která zaujala nejen chytrou hratelností střídající akci s puzzly, ale také povedenou grafickou stylizací. Nu a brilantní kyberpunkové RPG Anachronox snad není třeba představovat, ne? Každopádně jsem zvědavý, co z této iniciativy vznikne a co vytáhne z rodinné truhly Square Enix příště.