Nezávislý rozcestník – souhrn událostí ze světa indie her
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – souhrn událostí ze světa indie her

3. 7. 2011 15:45 | Téma | autor: Marek Král |

Venku je zima, prší, slunce je kdesi zalezlé a silný studený vítr nám připomíná, že máme léto. Ještě že jsou ty hry, u kterých se můžeme pěkně ohřát a leckdy i docela (d)opálit. Proto nažhavte dráty, horký čaj s mátou si položte bokem a začtěte se do pravidelných zpráv z nezávislého světa her; sešly se nám hezké kousky.

Plošinovky se v nezávislém poli neztratí a Yokai to jen potvrzuje. Je tomu ale skutečně tak? Ptám se, jelikož mi uniká věta 2badcompany (tvůrců rozpracované hry Yokai): „What do you think? Do you want to try it?“ Za těmito slovy se skrývá fakt, že autoři uvolní demo až na základě ohlasů v komentářích pod hrou. „Jasně, že jo! Co je to za pitomou otázku?!“ chtělo by se až zařvat. Zeptají se snad příště: „What do you think? Do you want to buy it?“ Rozumím záměru, chlapci, ale ono to může vypadat, že do toho nejdete naplno, že svému projektu moc nevěříte. A to by byla škoda, když se Yokai má tak čile k světu. Předně se zdá, že budeme mít co dočinění s japonským folklórem (jókai je totiž japonský výraz pro strašidla), čemuž se podřídil i kouzelný vizuální styl. Yokai se hrdě hlásí ke staromilským plošinovkám a nebýt hrdinova zbytečného pročítání textu na každém kroku, tak bychom si snad i mohli říct, že hra pěkně „odsejpá“. Hrdina navíc vypadá na měňavce, což by do herního zážitku mohlo vnést špetku koření.

  • WRF Studios (odrostlejším hráčům pouze připomenu, že kdysi si tvůrčí tým přezdíval SoftLab Laboratories nebo William R. Fisher III Studios) vypustili do světa další kapitolu z jejich dlouholeté temné adventurní série Last Half of Darkness, s podtitulem Society of the Serpent Moon. Tahle adventurní série se od roku 1989 táhne jako zatuchlý smrad, a to vzhledem k herní náplni nemyslím vůbec pejorativně. Ba naopak, leckteří hráči považují sérii Last Half of Darkness za předchůdce atmosférických hororových adventur, u kterých běhá mráz po zádech a které se hrají ideálně za dlouhého úplňku. S úplňkem souvisí i Spolek hadího měsíce, v němž se ocitneme v kůži mladíka, jehož snoubenka si odjela do evropského městečka Antibes vyšetřovat sérii vražd „jako od upírů“. (Taky nápad.) Něco se semele, snoubence se něco přihodí a na nás bude, abychom se tomu všemu podívali na zoubek, pozdravili Drákulu (?), svou dívku zachránili a pádili rychle pryč. Demo je k dispozici a koho nadchne natolik, že by si to rád dojel celé, ten ať si připraví 24 dolarů (cca 403 korun).

  • Nedávno u nás v BIO OKO proběhla akce Press Start, což byla akce videoherní, přednášková a jak to vypadá, tak i na pokračování (ostatně Press Start není název pro nic za nic – startovací tlačítko zmáčkneme přece pokaždé, když hra skončí). Taky to byla velká sláva, jelikož takovéhle akce tu prostě moc „nefrčely“. Situaci za velkou louží ale uvedu jinak: Další videoherní akce tentokrát na Broadwayi! Na Newyorské universitě se totiž konala výstava No Quarter nezávislých her (a převážně kuriozit) a shodou okolností tam vystavoval novou hru i oblíbený Irčan Terry Cavanagh, autor skvělých dílek jako Self Destruct či VVVVVV. Jeho nový projekt je celý takový záhadný. Předně je určen pro dva hráče, kteří hrají společně, ale každý si hledí svého monitoru. Kouzlo hry spočívá v tom, že hráči nedostávají žádné instrukce, jak mají hrát, co mají dělat, zda-li se mají dívat na spoluhráče, jak hraje, a snažit se tomu všemu přijít na kloub, nic. Po chvíli to do sebe začne nějak zapadat a většina lidí, co zná sérii Portal, šáhne po příměru, jako by spolu hrály GLaDOS a Chell. At a Distance (článek) je vymyšlený, aby se hrál naživo. Zda-li se dočkáme internetové podoby, toť otázka.

  • Že se plošinovky neztratí, dokazuje už jednou zmiňovaný projekt Celestial Mechanica od dua Roger Hicks (rComplex) a Paul Veer (Super Crate Box). Nebeská mechanika se přes porodní bolesti (týkající se především financování pro zdárné dokončení hry, na kterém se podíleli převážně sami hráči) nakonec prokopala ven. (Jak jinak.) A my si konečně můžeme tuhle nezávislou Metroidvanii zahrát na našich PC a Macintoshích. Kopie v obou verzích se dají pořídit za 88 korun (takže za hubičku) a koho by lákalo si po nocích do uší pouštět herní soundtrack, ten ať se vypraví na Bandcamp, odkud si ho může za 134 Kč stáhnout. Roger Hicks se rovněž pustil do přípravy patche, který by měl odstranit nahlášené drobné glitche a pro majitele hry bude pochopitelně zdarma – servis za devět pětek, to je nádhera.

  • Jack Kerouac by měl možná z Jenovy Chena radost. Journey od That Game Company nejspíš skutečně bude Tao, ve kterém se po písečných dunách, majestátních starobylých městech či po větrných horách budeme, ale nemusíme, prohánět sami. Multiplayer bude nicméně něco totálně odlišného od her typu Left 4 Dead, jak Jenova blíže vysvětluje: „Většina současných her se soustředí na akci, která je hnacím-hracím motorem. To, co se např. děje v Left 4 Dead, je, že ačkoli by mělo jít o společný survival, 90 procent času pouze střílíme a zbylých 10 procent nám teprve umožňuje si jednotlivé parťáky blíže prohlédnout. A co nás s dotyčnými jako by trošku „sváže“, to je, když někomu vážeme obvaz. Takže se sami sebe ptáme: „Můžeme to změnit? Můžeme věnovat většinu času tomu, že se budeme soustředit na ostatní hráče a těch zbylých 10 procent obětovat skákání, hopsání, čemukoli?“

  • Monocle Engine vyvíjený Alecem Holowkou (Aquaria, Paper Moon) a Mattem Thorsonem (RunMan, Broken Cave Robot, Jumper) slibuje nezávislým tvůrcům světlé zítřky. Engine zatím není dokončený (je ve vývoji od letošního března), vypadá ale, že by se s ním daly dělat velké věci; Alec sám na něm projektuje svou Marian. Monocle Engine umožňuje tvorbu 2D aplikací za použití 3D hardwaru, funguje a běží na Windows, Macintoshi i Linuxu. Pod licencí MIT je coby open source poskytnut komukoli, kdo má zájem s ním tvořit.

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Rozhovor s Joshuou Nuernbergerem z letošní E3 odkrývá, jak pohodově se autorovi Gemini Rue spolupracovalo s vydavatelstvím Wadjet Eye Games, které jeho hru zaštítilo. Joshua se dále svěřuje s inspiračními vlivy (převážně AGS hry Dava Gilberta), budoucnost dotykových herních platforem jako PlayStation Vita či Wii U vidí pozitivně a tak nějak hezky rozjařeně se rozplývá nad tím, že si splnil svůj sen – vytvořil hru takovou, jakou sám chtěl. A plány do budoucna? „If Gemini Rue were my Half-Life 2, now I would like to create my Portal.“

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Dlouho očekávaná „závodní“ hra Proun je venku! Kdo na ni zanevřel, tomu připomenu, že má stále fantastický styl, stylovou hudbu a trailery, které ji prodají snad samy. „Prodají“ by se ale mělo dát do uvozovek, jelikož Proun je stahovatelný v režimu „zaplať, kolik chceš“, ačkoli u indie věcí platí nepsané pravidlo, že „dvacku má snad každej“. Za Prounem stojí Joost van Dongen, což je chlapík (vedoucí programátor a spoluzakladatel) z Ronimo Games, na jejichž Awesomenauts, Swords & Soldiers či takového De Bloba natrefil snad každý.

  • Další ze seznamu dlouho očekávaných her (která před třemi lety sice vyšla jako beta, ale beta to byla velmi nedodělaná), je Wanderlust: Rebirth, kterou měl na svědomí tým okolo Matthewa Griffina a Jasona Gordyho. Wanderlust: Rebirth jsem kdysi přirovnával k „Legend of Zelda: Four Swords Adventures v GameMakeru“, a ani dnes nebudu daleko od pravdy. Představte si syrovější indie, než je Magicka, namísto kouzelníků si dosaďte fightera/alchymistu/klerika/elementalistu a vyrazte do světa akčního rpg, kde cinkají zbraně, stejně jako burácí magie. Hra pro 4 hráče v kooperativním módu za cenu 10 dolarů (168 korun; pokud naráz nakoupíte ještě další tři kopie pro kamarády, dá se na hře 10 dolarů ušetřit), která se hraje po internetu, ale na LAN taky slyší. Než existovala Magicka, tak se všichni těšili na zrození Wanderlust. Teď je konečně tady a čeká, že jí dáme šanci.

  • Kdy naposledy jste hráli textové adventury? Co pro vás znamená odkaz Sierry? Bavila vás série Zork? Čtete?! Katharine Neil pro nás napsala solidní adventurní příběh z parku. Alone in the Park odkazuje na jednu hororovou sérii (kdo uhádne jakou, toho v diskusi odměním ještě jedním nezávislým tipem) a nebojí se hráče zahalit do lehce surrealistického hávu. Kdo si rád u hraní čte, ten už má asi jasno.

    Zvětšit zdroj: tisková zpráva

  • Superbrothers vydali soundtrack k Sword & Sworcery na vinyl. Cena: 734 korun. Počet aktuálně volných kusů: 13.

  • Bungie otevřeně podporuje nezávislé tvůrce a spuštěním projektu Bungie Aerospace jim podává pomocnou ruku.

  • Léto na Steamu znamená slevy u velkých titulů. Léto na Steamu je ale také indiánské, takže indie hry jsou levnější než normálně – uauauauauaááá!!!

  • Nezávisláci z Hothead Games (už bez Rona Gilberta) pro nás opékají slaninku ve třetím díle DeathSpanku s podtitulem The Baconing.

  • Hrajeme si na bohy v náhodně generovaném vesmíru – hrajeme si v Solar 2.

  • Nejnovější články