Jak LucasArts potopila Battlefront 3 - verze tvůrců z Free Radical
zdroj: tisková zpráva

Jak LucasArts potopila Battlefront 3 - verze tvůrců z Free Radical

4. 5. 2012 18:09 | Téma | autor: Adam Homola |

Vývoj hry může jít do kytek ze spousty různých důvodů a děje se to docela často. Většinou se o tom ale ani nedozvíme, protože to studio/vydavatel zařízne ještě před oznámením. Třeba takový Blizzard. Ten nezrušil jen WarCraft Adventures a StarCraft: Ghost (ale to není tak úplně Blizzard), ale dobrých sedm her. Jen ještě nebyly oznámeny, a tak se o tom moc neví. Podobně nebyl oznámen ani Star Wars: Battlefront 3, který ale, na rozdíl od takového Nomada, už několikrát unikl na veřejnost. Jednou informace, pak zase screenshoty. Bývalí šéfové z Free Radical Design teď vypochodovali na veřejnost a prozradili, že za to prý můžou LucasArts.

V LucasArts to bylo totiž všechno super, když firmě šéfoval Jim Ward a jeho parta. Ti prý měli skutečný zájem o hry a chtěli znovu nastartovat zašlou slávu LucasArts pomocí nových her a nových značek. Z téhle aktivity vzešlo jen Star Wars: The Force Unleashed. Rozpracovaný Indiana Jones také po dlouhém vývoji nevyšel. Jak nic nevycházelo, tak strýček Lucas asi pohrozil prstíkem. Najednou Ward odešel a s ním i pojítko pro Free Radical Design a rozpracovaný a stále neoznámený Battlefront 3. Na scénu nastoupil Darrell Rodriguez, nový šéf LucasArts. Free Radical se odchodu Warda zalekli, ale prý se nezdálo, že by měly nastat špatné časy. Chyba lávky.

Najednou si prý už vývojáři nepovídali s lidmi, kteří jsou zapálení do her, ale s “psychopaty,” kteří trvali na tom, aby byl u všech rozhovorů přítomen právník. Rodriguez měl jasný cíl: snížit výdaje a dostat LucasArts do plusu. A Battlefront 3 si vytáhnul krátkou slámku. Byl to velký a nákladný projekt, který nemohl nikdo stihnout za pár měsíců. Free Radical měli s LucasArts samozřejmě uzavřenou smlouvu, která platila i po odchodu Warda a Rodriguez nemohl projekt jen tak zrušit. To by ho asi vyšlo draho. Smlouva vývojáře chránila a podobně jako u vývoje většiny her jim ukládala plnění tzv. milestonů. Tedy určitých milníků během vývoje, kdy dokončí určitou věc, předvedou to vydavateli a pokud ten usoudí, že byl úkol splněn, dostanou tvůrci zaplaceno.

A tak, když nemohl Rodriguez rozpracovaný projekt z fleku zrušit, začal údajně házet vývojářům klacky pod nohy. Jednotlivé milestony odmítal jako nesplněné a Free Radical na základě nesplněných úkolů nedostali půl roku zaplaceno. “Pokud se vydavatel rozhodne najít na milestonu nějakou chybu, vždycky ji najde. Na to je v dodávání milestonů příliš šedých zón. Pokud ve smlouvě stojí, že grafika určitého levelu musí být stejné na úrovni jako při vydání, tak kdo pak určí, jaká je úroveň grafiky při vydání? No a tady to máte. Šest měsíců nám nezaplatili,” stěžuje si v rozhovoru pro anglický Eurogamer David Doak, spoluzakladatel a bývalý ředitel Free Radical.

Doak tvrdí, že jednání s LucasArts pak byly velmi depresivní. Z jeho pohledu byla firma motivovaná pouze financemi, nikoliv zájmem o projekt samotný. Vývojáři se tak v roce 2008 přesvědčili, že “smlouva je vám dobrá jen tak, jak moc jste odhodláni ji řešit u soudu.” Doak se z těchto jednání nakonec nervově zhroutil a projekt byl zrušen. Free Radical neměli štěstí ani potom, když se snažili najít vydavatele pro také neoznámené Time Splitters 4. Nikdo neměl zájem a studio šlo do nucené správy. Naštěstí se ho tehdy ujal Crytek, který z Free Radical Design udělal Crytek UK, který teď pracuje na pokračování Homefrontu.

Byla to jen špatně sepsaná smlouva? Třeba není na vině ani tak samotný Rodriguez, jako spíš další příkazy ze shora. A třeba si za to mohli Free Radical Design sami. Jejich PS3 exkluzivní střílečka Haze byla těžce podprůměrná a Second Sight sice nebyla špatná hra, ale byl to velký komerční neúspěch. Možná vypadal Battlefront 3 už během vývoje na komerční průšvih, i přes nálepku Star Wars. To se těžko dozvíme. A výše uvedené je jen pohled jedné strany, proto je potřeba to brát s rezervou. Tak jako tak to ale nereálně nezní.

Nejnovější články