From Dust – tak trochu jiná hra na božstvo
zdroj: tisková zpráva

From Dust – tak trochu jiná hra na božstvo

17. 3. 2011 17:04 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Od E3 nebylo o hře From Dust most slyšet. Přitom hned první videa ukázala, jak moc potenciálu se v této sandboxové hře na boha skrývá. Bavilo nás Black and White s personifikací boha, ale zdá se, že From Dust se pokusí na věc jít více seriozně a tak nějak rozmáchleji. Opět zde jde o kmen, ale kmen, který zapomněl na vše, kromě jediného rituálu, jímž přivolá vás, božskou entitu zvanou Dech (Breath). Jinak nemají nebozí lidičkové šanci přežít na planetě, jejíž příroda je k osudu člověka netečná. Jde o paralelu k modernímu lidstvu? Bezesporu. Kmen, který zapomene vše, včetně toho, jak se vypořádat s potřebami přírody, povstává s vaší pomocí doslova z prachu (From Dust), to je jen metafora směru, jímž se lidstvo zneužívající Zemi vydává.


Nicméně v této hře nepůjde o ekologii, tady půjde o přežití. Vy, Dech, můžete nasávat takřka jakoukoliv hmotu – zemi, vodu, lávu a posléze ji „vydechnout“ kdekoliv jinde, čímž přeměňujete podobu světa. Jde o teraforming jaký předvedli už Populous, tady však v mnohem mnohem hezčím kabátku, který umožňuje složitější interakci se samotnou planetou a přírodou na ní. Příklad?

Hlavním protivníkem bude voda. Tedy on bude protivník jakýkoliv element, který vás bude ohrožovat, ale voda, ta teče rychle a nekontrolovatelně. Stavíte jí bariéru a ta mrcha tekutá vám teče všude kolem. Navíc má tendenci realisticky odemílat (odborníci čtěte – způsobuje erozi) zeminu, takže po čase se vaše hliněné zdi odporoučí.

Láva zase spaluje vegetaci, bez níž se vaši lidé neuživí, ale na druhou stranu, láva ztuhlá ve vodě vytváří mnohem lepší zábrany. Pro hru by mělo být klíčové, že se prostředí vyvíjí. Půda eroduje, voda si hledá vhodné cestičky pomocí fyzikálního modelu a tvůrci slibují, že když na hodinu odejdete od počítače se zapnutou hrou, po návratu uvidíte přetvořenou krajinu s novými řekami, pouštěmi, vegetačními ostrůvky.


Ambiciózní? Ano, ale kdo by se divil, když za hrou stojí francouzský vizionář a mistr designér Éric Chahi, který má na svědomí kousky jako Another World či Heart of Darkness. Právě ambice tomuto vývojáři nikdy nechyběly a tak občas některý z jeho projektů ztroskotal na limitech hardwaru. Nicméně zdá se, že From Dust nebude nijak limitován. Navíc to nebude jen o hraní si s fyzikálním modelem.

Kmen se budete snažit dostat k prastarým totemům. Lidé jsou zpočátku na relativně bezpečných místech s dostatkem vegetace, mezi níž se může objevit i nějaké to zvíře. Ale totemy jsou dál, v divoké přírodě. Musíte vesničanům vytvořit cestu k nim a dávat pozor na jiné vesnice. Není totiž problém odklonit řeku či proud lávy, ale když si nedáte pozor a nová cesta bude vést přes obydlí anebo jenom vegetaci zajišťující výživu, je to problém. Ale totemy za tu snahu stojí, někdy vám propůjčí vpravdě božské schopnosti ředit lávu nebo po Mojžíšovsku rozestoupit moře a nechat lidi přejít. Bez faraona za zády.

Hlavní nepřítel ale budou přírodní katastrofy, primárně moře. Pokud se rozbouří, vlny smetou vesnici, ani nemrknete. Form Dust by mělo v zobrazení brutality elementů a síly přírody vynikat. Ostatně, když se podíváte na obrázky, jistě potvrdíte, že to není takový problém, když máte takovouto grafiku k dispozici. Celý koncept vypadá o hodně zábavněji, než byl původní, v němž jste měli ovládat lidi a používat různé schopnosti, což dle Chahiho nebylo zábavné a vůbec jednoduché.

Jedna kampaňová hra by dle něj mohla zabrat cca patnáct hodin. Otázka je, jak na tom bude se znovuhratelností, ale pokud bude podobně návyková a unikátní pro každé zahrání, nemusíme se bát. Klíčová zpráva ovšem je, že hra bude k dispozici jen pro digitální distribuci a to na PC, XBLA a PSN za cenu poměrně vstřícnou, kolem patnácti euro. Přiznejme si, že za tuto cenu vypadá tahle hra „na přírodu“ ještě atraktivněji.

Nejnovější články