Autor: Agarwel Idiriz Publikováno: 5. srpna 2010 |
Hra je k dispozici legálně zcela zadarmo. Ale každý fanoušek může poslat libovolnou dobrovolnou dotaci. Trpaslíci si dokázali najít dostatek fanoušků na to, že autora uživí a zasypou ho několika tisíci dolary měsíčně, jen aby pokračoval ve vývoji jejich oblíbené hry. A to i v obdobích větších updatů, kdy několik měsíců nevyjde žádná nová veřejná verze. Díky tomu si Toady může dovolit strávit celé dny vývojem. A velká studia mohou začít přemýšlet nad tím, co dělají špatně, když jejich hry plné dokonalých DRM údajně zabíjí pirátství, zatímco jiná hra, vydávaná zdarma a pro úzké publikum, si na vývoj vydělá. Z výše uvedeného vyplývá, že hra je stále ve vývoji. Oficiálně se pořád jedná o alfa verzi a podle autora je hotovo přibližně 30 procent zamýšlených funkcí. Uvážíme-li možnosti a detailnost současné verze, neumím si představit záběr finálního produktu. Jsem si pouze jist, že bude stát za to. Momentálně se pracuje na zdokonalení vojenského systému Tím se myslí jak vaše interní armáda, její výcvik, léčba zranění apod., tak i simulované války jednotlivých národů. Takže by se mohlo stát, že kolem vaší pevnosti produpe armáda putující vypráskat sousední město, které třeba nesnáší kvůli jinému náboženství. Ultimátním cílem je umožnit v pozdních stádiích hry ovládat svá vlastní vojska na světové mapě. Po skončení vojenských úprav se plánují velké změny v propracovanosti měst a NPC, vylepšení simulace chování ohně, diplomacie s okolním světem, justičního systému uvnitř pevnosti, možnost mít vlastní děti a rodinu v Adventurer módu, přepracování ovládání, zabudovaný systém nápovědy a mnoho dalších. Právě dvě posledně jmenované budou velmi důležité. Protože společně s grafikou je ovládání a chybějící pořádná nápověda hlavní překážkou pro nové hráče. Pohyb v jednotlivých menu je dosti krkolomný a působí provizorním dojmem. Navíc ne všechna menu mají stejná pravidla. Někde se pohybujete šipkami, jinde pomocí plus a mínus. Někde potvrdíte enterem, jinde jinou klávesou. Na vše se dá poměrně rychle zvyknout, ale v prvních hodinách to není vůbec intuitivní. Ani současná nápověda nedostačuje a pokud hru poprvé spustíte, vůbec netušíte co dělat. Jaké budovy stavět, jak funguje výroba předmětů, co je nezbytné pro přežití první zimy, a co je pouze plýtvání surovinami. Kvůli ovládání si nebudete ani jistí, zda jste všechny důležité funkce vůbec našli. A jestli jste vlastně neudělali nějakou fatální chybu již při výběru lokace. Minimálně popis každé budovy a co v ní lze vyrobit zatím značně schází. Dokáže pobavit i bez hraní Díky detailně propracovaným vlastnostem a mnoha prkotinám vydrží hra na dlouho a dočkáte se spousty nezamýšleného humoru, pramenícího z absurdity některých náhodných událostí. Díky tomu je hru nejen zábavné hrát, ale i pouze pasivně číst zážitky jiných hráčů na fórech. Co vybudovali, jakým způsobem prohráli, jak se vypořádali s protivným stádem divokých hrochů. Jak pomocí přehrady splachovali nepřátelská vojska. Nebo jak změnili tagy v datových souborech, aby mohli vyrábět i trpasličí sýr dojením trpaslic. To je něco, co se u jiných her nestává. Asi si nechodíte pravidelně počíst cizí zážitky z God of War III nebo posledního Batmana. Protože jste hráli přesně totéž, co všichni ostatní. V Dwarf Fortress mě stále překvapují příhody z jiných pevností. Hra tak paradoxně umí pobavit, aniž byste ji vůbec museli spustit. Za čtení stojí i pravidelné novinky o vývoji od samotného autora, kde se můžete podívat s jakou šíleností zase přišel. Růst jednotlivých nehtů? Tloustnutí ovlivňující rychlost práce a odolnost vůči zimě? Francouzské hole pro chudáky, kteří přišli o nohu? Možnost infekce hlubších zranění? Odlupování kůže v případě vystavení extrémním teplotám? Ne, teď si necucám blbosti z prstu. Jen jsem nakoukl do seznamu novinek uváděných jako součást poslední verze. Tipy, jak začít hrát Pokud vás hra přeci jen zaujala, a to i přes grafické zpracování, ale vyděsil vás předchozí text o komplikovanosti a recenze, neházejte ještě trpaslíky do žita. Co schází ve hře, nahrazuje komunita. A s pomocí internetu se lze do hry dostat snadno a rychle. Pokud jste se rozhodli Dwarf Fortress vyzkoušet, navštivte následující linky: 1) Homepage hry - naprostý základ. Zde seženete hru samotnou a naleznete fóra s novinkami a zkušenými hráči, kteří ochotně poradí. 2) Dwarf wiki - studnice vědomostí. Detailní informace o každé budově, povolání, předmětu. Na hlavní stránce věnujte pozornost detailním tutoriálům jak založit první pevnost, vysvětlující naprosté základy ovládání a stavby nejdůležitějších budov. Stejně tak zde naleznete odkazy na mnoho modifikací, které dokážou překopat grafickou podobu hry do koukatelnější podoby. 3) České forum - sice chudší obsahem než oficiální zahraniční stránky, ale můžete se zde o hře pobavit v mateřštině. 4) Video tutoriál - další návod od spuštění až po stavbu komplikovaných mechanismů. Tentokráte s názornými video ukázkami. Ideální je hrát zároveň a snažit se o co nejpodobnější postup. 5) Projděte si herní soubor /data/init/init.txt - lze v něm modifikovat mnohá užitečná nastavení. Zejména doporučuji nastavit větší velikost herního okna a automatické ukládání. Případně tekutiny přepnout na čísla, která ihned ukazují hloubku vody v daném místě. Modifikace Pro nováčky bývá největší překážkou grafická stránka hry. Proto lze doporučit některé z grafických modifikací. Předem ovšem upozorňuji, že nejsou dokonalé a krom výhod přinášejí i pár nepříjemností. Na první místo patří Stonesense. Po grafické stránce předčí originál o několik tříd. Ovšem funguje jako externí vizualizér. To znamená, že hru stejně budete hrát v původním okně, v Ascii grafice, s původním ovládáním. A vedle si navíc spustíte samostatné okno navíc, které pouze ukáže herní plochu v líbivější a přehlednější podobě. Jako alternativu lze odkázat na druhou z povedených modifikací. Tento balíček naopak přepisuje přímo vzhled samotných Ascii znaků do srozumitelnější podoby, kde na první pohled rozeznáte většinu předmětů. Výhodou je, že novou grafiku máte přímo v herním okně. Drobnou nevýhodou naopak sdílení některých znaků. Například písmeno "o" hra používá také pro studnu a grafický mod je touto dvojsmyslností také omezen. Takže sice na herní mapě uvidíte krásné studny. Ale bohužel obrázek studny se vám promítne i do normálních textových popisků místo každého písmene "o". Stejně tak se můžete dočkat každé věty zakončené trsem trávy namísto tečky. V začátcích je ovšem snažší si domyslet pár přepsaných znaků v textu a mít srozumitelnou herní plochu, než obráceně. Po prvním spuštění hry Ze svých zkušeností musím poradit, ať si dáte záležet na výběru bezpečné lokace pro novou pevnost. Určitě mějte v okolí řeku, hodně stromů a neuškodí i nějaké ty kopce. Možnost zakopat se do skály vodorovně vám umožní mít úvodní interiér na stejném patře jako exteriér, což znatelně prospívá přehlednosti. A samozřejmě se vyhněte lokacím s extrémními teplotami či nebezpečným prostředím. Zjednodušeně řečeno, jděte po zelené barvě u všech parametrů. Pokud máte silnější počítač, nepřehlédněte, že velikost herní mapy lze při výběru lokace změnit. A větší mapa znamená více dostupných surovin. Při samotném hraní se ze začátku soustřeďte na herní menu Designations (kopání, kácení stromů,..), Building (stavba budov, pastí, nábytku,...), Set Building Tasks (výroba předmětů v dílnách) a View Units (v podmenu Labors přidělíte trpaslíkovi jeho povolání). Jen s pomocí těchto voleb si lze slušně zahrát a vybudovat základní jádro fungující pevnosti. Ostatní možnosti jako armáda, šlechta a podobné můžou počkat na později, až se s hrou více sžijete. Související články: Recenze, Rozhovor s autorem Linky: Homepage |
Agarwel Idiriz | |
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor |