Age of Defenders: jak vzniká český tower defense
zdroj: tisková zpráva

Age of Defenders: jak vzniká český tower defense

13. 8. 2013 21:00 | Téma | autor: Jan Horčík |

Geewa je jednou z mála českých herních firem, kterým se podařilo proniknout mezi světovou elitu. Až dosud byly její doménou především casual webové online hry. S akvizicí brněnského herního týmu Cuketa a jejich tower defense projektu Age of Defenders v září 2012 dala ale pražská Geewa jasně najevo, že se nebojí rozšiřovat svůj vliv i do dalších sfér.

Vývoj Age of Defenders začal oficiálně v květnu 2010. „Sedli jsme si tehdy čtyři do kanceláře a začali programovat,“ vzpomíná Filip Kuna (30), projektový manažer. Ve vzduchu visel duch nezávislého vývojářství a nezdolné nadšení mladých studentů, kteří si chtěli konečně splnit svůj herní sen. „Původně jsme si říkali, že by to mohlo být hotové za 10 měsíců. Přinejhorším za rok,“ směje se nahlas Kuna. Vývoj Age of Defenders pak ale nakonec trval dlouhé tři roky a teprve nyní se blíží dokončení.

Dnes už si můžete Age of Defenders sami zahrát - právě nasazený beta build je vám plně k dispozici na webu Hry.cz. Český trh slouží primárně pro odladění hry, serverů, analytiky a všeho, co je pro běh free to play multiplayerové online hry potřeba. Během léta by měla hra být vypuštěna na jeden z blízkých zahraničních trhů. „Uvidíme, jaká bude odezva hráčů a novinářů a jak to zvládneme my sami,“ přibližuje plány Kuna. Teprve potom přijde podle něj „Den D“ a celosvětový launch.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Age of Defenders, inovativní tower-defense záležitost, ve které hráč kromě bránění navíc i útočí, je navíc výjimečná tím, že půjde o plně crossplatformovou hru. Spustíte ji na tabletech s operačními systémy iOS, Android, a pochopitelně bude přístupná také na běžném PC přes Facebook. Kdokoliv bude moct v reálném čase hrát s kýmkoliv - iOS s Androidem, Android s Facebookem a podobně. „To je z technického hlediska poměrně velká věc,“ říká Kuna. „Zatím je takových herních projektů málo,“ doplňuje. Dnes jsou běžné tzv. „asynchronní“ crossplatformové multiplayerové hry. Tedy takové, které se nehrají v reálném čase, ale řekněme „na tahy“.

Cesta k takovému výsledku ale nebyla ani jednoduchá, ani krátká. Původní naivní představy o vývoji v délce několika měsíců se poměrně rychle rozplynuly. A to i přesto, že někteří členové týmu už za sebou zkušenosti s vývojem her měli. Filip Kuna konkrétně pracoval na slovenském projektu Tunnelers. Ten bohužel skončil na nezájmu hráčů a nedostatku financí, i tak ale podle něj šlo o cennou zkušenost. Vlastně díky tomuto projektu se dal dohromady tým, který se později pustil do Age of Defenders.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

„Souběžně s Tunnelers vznikala také malá flashová promo hra,“ vzpomíná Kuna. „Projekt Tunnelers nakonec neuspěl pro příliš vysoké ambice. S lidmi kolem flashové promo hry se nám ale dobře spolupracovalo, měli zkušenosti s tvorbou menších webových projektů, a tak jsme si řekli, že bychom se mohli do něčeho společně pustit.“ Zatímco na Tunnelers údajně v jednu chvíli pracovalo až 25 lidí, do Age of Defenders se na začátku pustili pouze čtyři programátoři plus projektový manažer, kterým pomáhali tři externí grafici. Tým se ale poměrně rychle rozrůstal a dnes už jich na hře na plný pracovní úvazek pracuje kolem deseti.

Většinou se jedná o bývalé slovenské studenty informatiky z Brna. „Brno nám za tu dobu přirostlo k srdci. Jsme vlastně vývojářský tým z Úvozu. Už jsme tady prošli třemi kancelářemi v okruhu 50 metrů,“ chlubí se naoko Kuna. A dodává, že brzy se nejspíš budou muset opět stěhovat. Je na první pohled jasné proč. Malý byt v posledním patře činžáku se hemží lidmi. Přes vývojáře a jejich počítače se není kam hnout. Přitom ještě před dvěma lety se čtyři tísnili v malém bytečku nedaleko, s kuchyňkou věčně plnou špinavého nádobí a bez funkčního topení. „Pracovali jsme tehdy 14 hodin denně, do noci, přes víkendy, tlačení nedostatkem peněz,“ vzpomíná na krušné začátky Kuna.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dnes je všechno jinak. Od srpna/září 2012 je celý tým Cuketa (10 lidí na plný úvazek a dalších 10 externistů) součástí společnosti Geewa. Dlouhé námluvy přitom začaly o mnoho dřív. Už v roce 2011 se Cuketa prezentovala na Game Developers Session v pražské Národní technické knihovně. „Hledali jsme tehdy vydavatele. Věděli jsme, že v marketingu nejsme silní, přestože jsme nabírali nové lidi,“ popisuje tehdejší situaci Kuna. Na GDS pochopitelně byla i Geewa, která dodnes neváhá lovit nové talenty ve všech možných vodách.

Geewa i Cuketa si navzájem padly do oka. „Byli jsme tehdy malí a poměrně rychle rostli,“ vysvětluje Kuna. AoD byla ale ještě tehdy na Geewu příliš hardcore hra. Vztahy nicméně ani jedna strana nepřerušila a byly spolu navzájem v kontaktu. Jednání o možné spolupráci nakonec trvala dlouhých deset měsíců a vyústila v to, že tým Cuketa se v září 2012 stal součástí společnosti Geewa. Po Berlíně a Praze se tak stali třetí - brněnskou - pobočkou Geewy.

„Brno je nám sympatické, máme tu blízko do Bratislavy či do Trenčína. Je to studentské, pohodové město, dobře se tu žije. Nebyla to otázka peněz, chtěli jsme se cítit dobře. Když je člověk vyrovnaný, odrazí se to i v jeho kreativní práci,“ vysvětluje důvody Kuna. Dalším důležitým milníkem byl pro Geewu a Cuketu příchod Jense Hilgerse na pozici CEO ve společnosti Geewa. Hilgers pomáhal v Evropě rozjet svět elektronických sportů, stál u samotného zrodu tohoto segmentu. Byl to on, kdo okamžitě rozpoznal potenciál Age of Defenders a umožnil připojení Cukety do Geewy.

...

Jaký je tedy aktuální stav vývoje hry? „Už i moje máma si ze mě dělá srandu, když se mě v žertu ptá 'Tak co, kdy už to konečně vydáte?',“ přiznává Kuna. „My jsme si vědomi faktu, že už pěkných pár měsíců dokola opakujeme, že 'příští měsíc už to bude hotové'. Jenže je to prostě projekt, na kterém je spousta práce,“ přiznává. Je to podle něj kreativní proces, který potřebuje čas.

„Z projektu Tunnelers vím, že není nic horšího, než když máte hru, která je nudná. Její desetiminutová prezentace pro vydavatele může vypadat dobře, trailer se bude blýskat výbuchy a všechno bude vypadat skvěle. Když pak ale dostanou hru do rukou samotní hráči, rychle zjistí, že je to nuda a už nikdy se k vám nevrátí,“ popisuje své minulé zkušenosti Kuna. I proto podle něj vývoj zdánlivě jednoduché hry trvá tak dlouho. „Není nic horšího, než když po vydání hry, do které jste dali srdce a roky života, zjistíte, že po ní neštěkne ani pes. To je pak velmi demotivující,“ doplňuje Kuna.

Největšími výzvami jsou v současné době pro tým hardwarová optimalizace a balanc multiplayeru. „Balancování multiplayerové hry, to je věda sama o sobě,“ říká Tomáš Mizerák, vedoucí výzkumného oddělení týmu Cuketa. Dolaďování detailů může nakonec být to nejdůležitější - právě v detailu se skrývá ďábel, říká známé přísloví. Kromě toho tým v současné době dopracovává také singleplayerovou kampaň, která bude podložena barvitým sci-fi příběhem. Podíleli se na něm prakticky všichni v týmu po celou dobu vývoje a v posledních měsících ho konzultoval také game designer a spisovatel Martin Strnad. Vyprávět jej budou profesionální dabéři skrze kreslené cutscény od zkušených výtvarníků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Tým věří, že hráče se podaří zaujmout také jedinečnou retro stylizací, kterou hře vdechnul Michal Gabriel, kreativní ředitel projektu. Na jeho poličce se vyjímají obaly starých her série Command & Conquer. On sám přiznává, že právě C&C patří mezi jeho nejoblíbenější série. A že právě proto vypadá grafika Age of Defenders tak jak vypadá. „Doufáme, že i to nám u hráčů získá kladné body,“ doplňuje ho Kuna.

P.S. Tvůrci z Geewy právě připravili a spustili čerstvý build hry, do jehož hraní se můžete pustit na Hry.cz

Nejnovější články